Gå til innhold

Valgt bort


tjukkebolla 2

Anbefalte innlegg

tjukkebolla 2

Jeg er 57 år,psykisk syk og ufør

 

 

Er jeg en av de som kommer til å bli valgt bort, om valget sto mellom meg og en som jobber og er frisk?

Uff, bekymrer meg meg for dette om jeg skulle bli syk med corona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror prioriteringer som følge av økonomi for medisinske akuttsituasjoner ikke engang praktiseres i USA. 
 

Økonomi er definitivt ikke et av prioriteringskriteriene i Norge. Samfunnskritiske funksjoner kan få en viss prioritering, men det gjelder nok et ekstremt fåtall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilke kriterier de går etter. Om du ser slik på det, burde jeg også i så fall velges bort siden jeg også er psykisk syk, har to fysiske funksjonshemninger og to kroniske lidelser  som trenger livslang oppfølgning av helsevesenet. Jeg er en belasning og kostnad for samfunnet, men likevel har jeg et godt liv og opplever livet mitt som meningsfullt.

Jeg er glad jeg ikke er lege og skal velge hvem som skal få respiratorhjelp og ikke. Selv forsøker jeg å tenke minst mulig på det og satser på at jeg holder meg frisk. Det er jo skremmende lesning og det vi ser på nyhetene. Trøst deg i hvert fall med at du har én fordel, du er kvinne, for 75% av de som hittil har trengt respirator i Norge er menn skriver Dagens Medisin i denne artikkelen fra torsdag.

Og jeg forstår ikke hvorfor det er et skille på menn og kvinner her. Tidligere var det flere menn enn kvinner som var smittet, men nå har dette utjevnet seg, i hvert fall ifølge Dagens Medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, kupton skrev:

En delfaktor kan være røyking. I den kritiske aldersgruppen var det langt flere menn om var/er røykere. 

Ja, jeg ser nå at personer som røyker står oppført på listen i gruppen av risikoutsatte på Folkehelseinstituttets nettsider. Den listen har endret seg noe siden sist jeg så på den (for ca. en uke siden). Mye skjer på en uke her når det gjelder dette viruset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes, hvis jeg skal være brutalt ærlig, at røykere som ikke velger å gjøre den relativt enkle endringen det er å gå over til snus, e-sigaretter eller andre nikotinerstatningsprodukter som ikke skader lungene, burde prioriteres lavere. 
 

Eventuelt kunne man bare forby salget av røyk fram til pandemien har gitt seg. Dette er en selvvalgt risikofaktor og sabotasje mot både egen helse og helsevesenet. Det er sikkert litt ubehagelig, men det er langtfra det mest inngripende i denne dugnaden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
1 minutt siden, ISW skrev:

Jeg synes, hvis jeg skal være brutalt ærlig, at røykere som ikke velger å gjøre den relativt enkle endringen det er å gå over til snus, e-sigaretter eller andre nikotinerstatningsprodukter som ikke skader lungene, burde prioriteres lavere. 
 

Eventuelt kunne man bare forby salget av røyk fram til pandemien har gitt seg. Dette er en selvvalgt risikofaktor og sabotasje mot både egen helse og helsevesenet. Det er sikkert litt ubehagelig, men det er langtfra det mest inngripende i denne dugnaden. 

Det er ikke lett å slutte å røyke, men jeg har planer om å gå over til damp når jeg har røykt opp røykene jeg har. Men damp forsvant røykhosten fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ISW skrev:

Jeg synes, hvis jeg skal være brutalt ærlig, at røykere som ikke velger å gjøre den relativt enkle endringen det er å gå over til snus, e-sigaretter eller andre nikotinerstatningsprodukter som ikke skader lungene, burde prioriteres lavere. 
 

Eventuelt kunne man bare forby salget av røyk fram til pandemien har gitt seg. Dette er en selvvalgt risikofaktor og sabotasje mot både egen helse og helsevesenet. Det er sikkert litt ubehagelig, men det er langtfra det mest inngripende i denne dugnaden. 

Vi bor heldigvis ikke i Nord Korea. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, XbellaX skrev:

Vi bor heldigvis ikke i Nord Korea. 

Dette er tull. Jeg forventer mer ryddig argumentasjon fra en presumptivt oppegående person som deg.

Du vet like godt som meg at tiltakene som iverksettes er inngripende. Om du vil kalle det for Nord-Korea må du gjerne gjøre det, men det er nødvendig for å hindre flere i å bli syke. 
 

Når det gjelder røyking, så er dette det eneste produktet som selges i Norge som har absolutt null positive effekter og utelukkende skadelig effekt. Som liberalist er jeg i utgangspunktet tilhenger av at det er menneskers suverene rett å kjøre livet sitt så langt ned i dass som de selv ønsker uten at Staten skal gripe inn. Her står vi imidlertid ovenfor en litt annen situasjon, der Staten faktisk plikter å hjelpe deg, og at du i tillegg både blir mer hjelpetrengende og trolig blir smittet lettere av viruset hvis du røyker, i alle fall hvis dette viruset fungerer som andre luftveisvirus. I sum synes jeg dette påvirker såpass mye at i dugnaden vi alle må gjøre nå, får røykernes bidrag være å for en periode finne mindre skadelige måter å få nikotinen sin. Alternativene finnes i mangfold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, ISW skrev:

Dette er tull. Jeg forventer mer ryddig argumentasjon fra en presumptivt oppegående person som deg.

Hersketeknikk

Anonymkode: dcafd...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, ISW skrev:

Dette er tull. Jeg forventer mer ryddig argumentasjon fra en presumptivt oppegående person som deg.

Du vet like godt som meg at tiltakene som iverksettes er inngripende. Om du vil kalle det for Nord-Korea må du gjerne gjøre det, men det er nødvendig for å hindre flere i å bli syke. 
 

Når det gjelder røyking, så er dette det eneste produktet som selges i Norge som har absolutt null positive effekter og utelukkende skadelig effekt. Som liberalist er jeg i utgangspunktet tilhenger av at det er menneskers suverene rett å kjøre livet sitt så langt ned i dass som de selv ønsker uten at Staten skal gripe inn. Her står vi imidlertid ovenfor en litt annen situasjon, der Staten faktisk plikter å hjelpe deg, og at du i tillegg både blir mer hjelpetrengende og trolig blir smittet lettere av viruset hvis du røyker, i alle fall hvis dette viruset fungerer som andre luftveisvirus. I sum synes jeg dette påvirker såpass mye at i dugnaden vi alle må gjøre nå, får røykernes bidrag være å for en periode finne mindre skadelige måter å få nikotinen sin. Alternativene finnes i mangfold. 

Kommentaren om Nord-Korea var myntet på dine meninger om å tvinge folk til å avstå fra sigaretter eller å bli nedprioritert. Ikke på øvrige tiltak som er satt inn, for å redusere antall syke. 

Hva med diabetes 2, som ofte benevnes som en livsstilsykdom? Skal de tvangs-slankes de da, for å være verdig corona-hjelp på linje med andre? 

Anonymkode: ee920...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommentaren om Nord-Korea var myntet på dine meninger om å tvinge folk til å avstå fra sigaretter eller å bli nedprioritert. Ikke på øvrige tiltak som er satt inn, for å redusere antall syke. 

Hva med diabetes 2, som ofte benevnes som en livsstilsykdom? Skal de tvangs-slankes de da, for å være verdig corona-hjelp på linje med andre? 

Anonymkode: ee920...bc8

Nå er ikke ISW i noen utvalg om hvem som skal få hjelp ved alvorlig forløp av Covid-19. Så du trenger ikke bekymre deg.

 

Røyking er en ting som mange ikke-røykere ikke forstår. Det er svært avhengighetsskapende. Selv brukte jeg 6 år på å slutte å røyke. Det de som ikke røyker forstår, er hvor godt det er å røyke. Det er en avhengighetsskapende sak.

 

Jeg trodde eldre damer var de som var minst villige til å droppe røyken. De røyker gjerne til de dør. De jeg kjenner som røyker altså.

Anonymkode: 8f932...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke ISW i noen utvalg om hvem som skal få hjelp ved alvorlig forløp av Covid-19. Så du trenger ikke bekymre deg.

 

Røyking er en ting som mange ikke-røykere ikke forstår. Det er svært avhengighetsskapende. Selv brukte jeg 6 år på å slutte å røyke. Det de som ikke røyker forstår, er hvor godt det er å røyke. Det er en avhengighetsskapende sak.

 

Jeg trodde eldre damer var de som var minst villige til å droppe røyken. De røyker gjerne til de dør. De jeg kjenner som røyker altså.

Anonymkode: 8f932...fc6

Jeg vil si at jeg har ganske god kjennskap til dette som eks-røyker. En gang i 2004 husker jeg at jeg var drit lei av alle ulempene med å røyke (lukter dritt, dårlig kondis, hoste, jeg kunne fortsatt i det evinnelige). Så jeg droppet røyken og gikk over til porsjonssnus. Det var absolutt ikke noe problem i det hele tatt og hadde en rekke positive helseeffekter.

Noen år etter det sluttet jeg med snusen også. Det var litt verre, men absolutt ikke uholdbart. 
 

Poenget er at det for helsen ikke er nødvendig å slutte med nikotin. Man trenger bare å slutte med den jævla røyken for lungenes del. Ja, jeg er litt krass her. Men det er en alvorlig sak. Røyk dreper, og røyk og Korona dreper enda mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ISW skrev:

Jeg vil si at jeg har ganske god kjennskap til dette som eks-røyker. En gang i 2004 husker jeg at jeg var drit lei av alle ulempene med å røyke (lukter dritt, dårlig kondis, hoste, jeg kunne fortsatt i det evinnelige). Så jeg droppet røyken og gikk over til porsjonssnus. Det var absolutt ikke noe problem i det hele tatt og hadde en rekke positive helseeffekter.

Noen år etter det sluttet jeg med snusen også. Det var litt verre, men absolutt ikke uholdbart. 
 

Poenget er at det for helsen ikke er nødvendig å slutte med nikotin. Man trenger bare å slutte med den jævla røyken for lungenes del. Ja, jeg er litt krass her. Men det er en alvorlig sak. Røyk dreper, og røyk og Korona dreper enda mer. 

Jeg er enig i mye av det du sier, men husk at selv om det var lett for deg, så gjelder ikke det alle. Selv sliter jeg med å være røykfri akkurat nå. Ja, helt høl i hue, men sånn er det.  Jeg damper litt e-sigaretter og tygger nikotintyggis,  men allikevel så sliter jeg med og ikke røyke. Det er selvfølgelig bra å slutte, men lett er det absolutt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommentaren om Nord-Korea var myntet på dine meninger om å tvinge folk til å avstå fra sigaretter eller å bli nedprioritert. Ikke på øvrige tiltak som er satt inn, for å redusere antall syke. 

 

Anonymkode: ee920...bc8

Korrekt.

 

1 time siden, ISW skrev:

Dette er tull. Jeg forventer mer ryddig argumentasjon fra en presumptivt oppegående person som deg.

Du vet like godt som meg at tiltakene som iverksettes er inngripende. Om du vil kalle det for Nord-Korea må du gjerne gjøre det, men det er nødvendig for å hindre flere i å bli syke. 
 

Jeg reagerte på kommentaren din om sigaretter og det å være pasienter "verdige" nok til å reddes. I mine øyne var den skrevet i reneste Kim Jong Un-stil. Kommentaren din handlet ikke om de generelle tiltakene Norge har innført (som jeg selvsagt er enig i), men om en måte å behandle andre mennesker på som minner om andre land. Jeg tuller overhode ikke. 

 

 

1 time siden, ISW skrev:

Når det gjelder røyking, så er dette det eneste produktet som selges i Norge som har absolutt null positive effekter og utelukkende skadelig effekt. Som liberalist er jeg i utgangspunktet tilhenger av at det er menneskers suverene rett å kjøre livet sitt så langt ned i dass som de selv ønsker uten at Staten skal gripe inn. Her står vi imidlertid ovenfor en litt annen situasjon, der Staten faktisk plikter å hjelpe deg, og at du i tillegg både blir mer hjelpetrengende og trolig blir smittet lettere av viruset hvis du røyker, i alle fall hvis dette viruset fungerer som andre luftveisvirus. I sum synes jeg dette påvirker såpass mye at i dugnaden vi alle må gjøre nå, får røykernes bidrag være å for en periode finne mindre skadelige måter å få nikotinen sin. Alternativene finnes i mangfold. 

Overvekt ble også fremhevet som risikofaktor i slutten av uken, hvilke tiltak vil du gjøre her? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
25 minutter siden, XbellaX skrev:

 

 

 

 

 

Overvekt ble også fremhevet som risikofaktor i slutten av uken, hvilke tiltak vil du gjøre her? 

 

 

 

Ja det lurer jeg og på. Til og med Erna er overvektig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, XbellaX skrev:

Korrekt.

 

Jeg reagerte på kommentaren din om sigaretter og det å være pasienter "verdige" nok til å reddes. I mine øyne var den skrevet i reneste Kim Jong Un-stil. Kommentaren din handlet ikke om de generelle tiltakene Norge har innført (som jeg selvsagt er enig i), men om en måte å behandle andre mennesker på som minner om andre land. Jeg tuller overhode ikke. 

 

 

Overvekt ble også fremhevet som risikofaktor i slutten av uken, hvilke tiltak vil du gjøre her? 

 

 

 

Ikke alle som er overvektige har skyld i dette selv. Røyking er derimot noe man kan gjøre noe med selv og jeg mener faktisk at det er grovt uansvarlig om man fortsetter å røyke nå gitt hvordan pandemien rammer landet. 
 

Det handler ikke om å være «verdig» hjelp og det tror jeg du skjønner selv også. Vi blir nok ikke enige om dette, men jeg synes det er rart hvordan du nærmest forsvarer noe som er så destruktivt både for vedkommende selv og for samfunnet i disse tider? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, ISW skrev:

Ikke alle som er overvektige har skyld i dette selv. Røyking er derimot noe man kan gjøre noe med selv og jeg mener faktisk at det er grovt uansvarlig om man fortsetter å røyke nå gitt hvordan pandemien rammer landet. 
 

Det handler ikke om å være «verdig» hjelp og det tror jeg du skjønner selv også. Vi blir nok ikke enige om dette, men jeg synes det er rart hvordan du nærmest forsvarer noe som er så destruktivt både for vedkommende selv og for samfunnet i disse tider? 

Du sank i gradene mine nå med ditt syn på røykere, de er like verdifulle de som alle andre. Det er endel som røyker og det er ikke så lett å slutte når en har røykt mesteparten av livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ISW skrev:

Ikke alle som er overvektige har skyld i dette selv. Røyking er derimot noe man kan gjøre noe med selv og jeg mener faktisk at det er grovt uansvarlig om man fortsetter å røyke nå gitt hvordan pandemien rammer landet. 
 

Det handler ikke om å være «verdig» hjelp og det tror jeg du skjønner selv også. Vi blir nok ikke enige om dette, men jeg synes det er rart hvordan du nærmest forsvarer noe som er så destruktivt både for vedkommende selv og for samfunnet i disse tider? 

Du skriver da tydelig at røykere - direkte sitat: "burde prioriteres lavere. ", det er også grunnen til at jeg reagerte. Men nå handler det ikke om det i det hele tatt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...