Gå til innhold

Valgt bort


tjukkebolla 2

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Akkurat nå, ISW skrev:

Ja, og jeg setter pris på en god krangel om sak, men når det blir på det nivået @stjernestøv trekker diskusjonen ned på, blir det ukonstruktivt. 

Dere bidro begge i så henseende. 

Setter for øvrig pris på dere begge her på DOL, selv om jeg akkurat i denne saken er sterkt uenig med deg. 

Anonymkode: ee920...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere bidro begge i så henseende. 

Setter for øvrig pris på dere begge her på DOL, selv om jeg akkurat i denne saken er sterkt uenig med deg. 

Anonymkode: ee920...bc8

Det er fullstendig fair at du er uenig med meg. Jeg forventer at en god del er uenige med meg. Enda bedre er det hvis du forklarer hvorfor du er uenig med meg, slik at vi får en diskusjon vi kanskje begge kan lære noe av. 
 

Når det gjelder Stjernestøv, så synes jeg ikke det er innafor at hun i 4-5 innlegg her kommer med tirader av personangrep. Heldigvis har jeg ganske hard hud og skjønner at hun er syk. Imidlertid kommer jeg aldri til å akseptere usakligheter selv om en person er syk. Det blir som å si at det er OK at person X slår kona si fordi han hadde diagnose Y. Det er ikke greit likevel. 
 

Jeg har kastet en brannfakkel, ja, men jeg har ikke kommet med personangrep mot noen.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
27 minutter siden, ISW skrev:

Jeg er ganske vant med kjeft fra deg og dine meningsfeller, så jeg tar ikke dette så tungt.

Men jeg synes du bør slappe av litt nå. Det er ikke bra for forumet med så mye flaming som dette.

Er du vant til å få kjeft av meg? Så opp til deg jeg før dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Er du vant til å få kjeft av meg? Så opp til deg jeg før dette. 

Ja det er jeg vant med i hver eneste sykdomsperiode du har. Da er jeg en del av eliten eller en eller annen konspirasjon mot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ISW skrev:

Sterke ord fra anonyme meningsmotstandere her. Hitler, Kim Jong-Un, osv.. 

Det ENESTE som kan bremse KOLS er røykeslutt. Synes du helsevesenet bare skal stå med åpne armer når pasienten så åpenbart ikke gjør dette ene tiltaket som faktisk hjelper.

Hva med narkomane da? Eller alkoholikere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, ISW skrev:

Ja, og jeg setter pris på en god krangel om sak, men når det blir på det nivået @stjernestøv trekker diskusjonen ned på, blir det ukonstruktivt. 

Sier han som ber folk ta seg en bolle. Det er jo veldig konstruktivt

Anonymkode: 7feca...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, emilie321 skrev:

Hva med narkomane da? Eller alkoholikere?

En alkoholiker skal få hjelp med avhengigheten sin fra den delen av helsevesenet som driver med det. Selvfølgelig.

Men hvis to mennesker trengte levertransplantasjon, og den ene er alkoholiker, mener jeg at vedkommende som ikke er alkoholiker bør prioriteres, alt annet likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sier han som ber folk ta seg en bolle. Det er jo veldig konstruktivt

Anonymkode: 7feca...d6c

Så så. Jeg har tatt min del av bollespisingen her inne jeg også. 
 

Å ta seg en bolle er jo et respektert dol-uttrykk akkurat som iskald trygdecola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick

Til a5a:

Unnskyld for at jeg var så fæl mot deg. Jeg angrep deg, men det er jo sykdommen din som har skylden. 

Dessuten er jeg såklart ikke perfekt jeg heller, og noen av de tingene jeg "tok" deg for, kan jeg selv slite med av og til. Jeg er ikke så mye bedre selv, bare for å ha sagt det. 

Endret av Fastnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har virkelig utviklet seg i en negativ retning.

Forstår ikke at det er så mange som hisser seg så mye opp og tar alt personlig. Man kan være uenig, men det er greit å holde seg på et saklig nivå og ikke synke så lavt at man hetser andre for deres meninger og som person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ISW skrev:

En alkoholiker skal få hjelp med avhengigheten sin fra den delen av helsevesenet som driver med det. Selvfølgelig.

Men hvis to mennesker trengte levertransplantasjon, og den ene er alkoholiker, mener jeg at vedkommende som ikke er alkoholiker bør prioriteres, alt annet likt. 

Er helt enig.

Synes dette er en interessant diskusjon. Er selv litt opptatt av grenser og hvordan grenser fort kan bli flyttet. Noen ganger bør de flyttes og andre ganger ikke.  I denne diskusjonen så er det egentlig så enkelt (eller vanskelig) at hvis de har en respirator og to pasienter som begge trenger den, at problemet oppstår. Skal en sette en alder eller vurdere individuelt? Jeg synes de bør vurdere individuelt,  noe som det norske helsevesenet også har gjort. 

Dette handler ikke om noe annet enn hvem som har best sjanse til å overleve av de to. Det handler ikke om at noen er mindre verdt enn noen andre, sånn jeg ser det. Uansett så er jeg glad for at jeg ikke skal velge hvem som skal få respirator av disse to.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener du man skal prioritere når ressursene ikke strekker til?

Anonymkode: 09cfb...217

Dette er et vanskelig tema. Nødvendigheten av en individuell vurdering av faglig kvalifisert helsepersonell i forhold til hvem som har best sjanse til overlevelse mener jeg må til. Men at feks røyking og overvekt etc skal være en avgjørende faktor mener jeg derimot ikke. Jeg kjenner to stor-røykere som har helt gulla fine lunger. Hvis det blir aktuelt med etiske dilemmaer får man ta «elle melle loddtrekning»😉 Kanskje spørre om noen melder seg frivillig til å få en siste sprøyte? - Jeg rekker opp hånda med en gang!

Anonymkode: a1669...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, ISW skrev:

Ja det er jeg vant med i hver eneste sykdomsperiode du har. Da er jeg en del av eliten eller en eller annen konspirasjon mot deg.

Hvorfor henger du så mye på dette forumet når du ikke har psykisk sykdom. Ikke er du fagpersoner heller. Du har vel bare en far som har psykiske problemer som følge av Alzheimers. Folk flest er ikke så godhjerta at de gjør ting over tid uten at det er noe å hente for dem selv. Beundring fra psyke? lettere å få det her en i den virkelige verden?

Anonymkode: a811e...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor henger du så mye på dette forumet når du ikke har psykisk sykdom. Ikke er du fagpersoner heller. Du har vel bare en far som har psykiske problemer som følge av Alzheimers. Folk flest er ikke så godhjerta at de gjør ting over tid uten at det er noe å hente for dem selv. Beundring fra psyke? lettere å få det her en i den virkelige verden?

Anonymkode: a811e...8de

Unnskyld at jeg spør, kjære anonym, men hva faen er problemet ditt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor henger du så mye på dette forumet når du ikke har psykisk sykdom. Ikke er du fagpersoner heller. Du har vel bare en far som har psykiske problemer som følge av Alzheimers. Folk flest er ikke så godhjerta at de gjør ting over tid uten at det er noe å hente for dem selv. Beundring fra psyke? lettere å få det her en i den virkelige verden?

Anonymkode: a811e...8de

Blir litt oppgitt jeg.  Av alle de anonyme (det gjelder nok bare noen få her inne) som synes de kan og har rett til å slenge ut av seg hva som helst.  Hvor ble det av den gode tonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Fastnick skrev:

Til a5a:

Unnskyld for at jeg var så fæl mot deg. Jeg angrep deg, men det er jo sykdommen din som har skylden. 

Dessuten er jeg såklart ikke perfekt jeg heller, og noen av de tingene jeg "tok" deg for, kan jeg selv slite med av og til. Jeg er ikke så mye bedre selv, bare for å ha sagt det. 

Det går helt fint. Du har ikke vært fæl mot meg og angrepet meg. Du er snill, et godt menneske og har ikke gjort noe galt. 
Det er heller ingen sykdom som unnskylder meg.

Så ikke tenk på det.

Ha en fin kveld, nå skal jeg køye, for jeg skal opp kl 0530 og på jobb. 

Anonymkode: a1938...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 29.3.2020 den 16.39, kupton skrev:

Det vil alltid være svært vanskelige tilfeller, men også noen enkle. Om en stadig må få sykehusinnleggelse for KOLS og i tillegg fortsetter å røyke, er en enkel sak.

På bakgrunn av dette og diskusjonen forøvrig har jeg et spørsmål:

Hva ville du gjort Kupton hvis det i din journal feilaktig var ført opp at du røkte 70 sigaretter om dagen og du var ikke-røyker? Dette har jeg opplevd. Jeg ble nærmest sjokkert da jeg leste dette, og jeg lurte på hvor en slik totalt feilslått opplysning kom fra.

Nå i disse Corona-tider tenker jeg med gru på hvilke ringvirkninger det ville kunne få hvis det stod mellom meg og en annen pasient som i følge sin egen journal hadde ivaretatt sin helse på ideelt vis: normalvektig, ikke-røyker og veltrent.

Hva tenker du om en slik situasjon og hva ville du gjort?

Anonymkode: 3d928...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ville du gjort Kupton hvis det i din journal feilaktig var ført opp at du røkte 70 sigaretter om dagen og du var ikke-røyker?

Jeg ville tatt kontakt og fått rettet journalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, kupton skrev:

Jeg ville tatt kontakt og fått rettet journalen.

Takk for synspunktet😀

Anonymkode: 3d928...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2020 den 20.05, ISW skrev:

En alkoholiker skal få hjelp med avhengigheten sin fra den delen av helsevesenet som driver med det. Selvfølgelig.

Men hvis to mennesker trengte levertransplantasjon, og den ene er alkoholiker, mener jeg at vedkommende som ikke er alkoholiker bør prioriteres, alt annet likt. 

Slik tror jeg da de allerede prioriterer? Eller er det bare noe jeg har sett på Greys anatomy? 😛

På 29.3.2020 den 20.06, ISW skrev:

Så så. Jeg har tatt min del av bollespisingen her inne jeg også. 
 

Å ta seg en bolle er jo et respektert dol-uttrykk akkurat som iskald trygdecola.

Jeg er ganske glad i boller jeg da, men så vidt jeg husker har ingen bedt meg ta meg en bolle enda. Det er litt kjipt. Menmen. Jeg får ta meg en bolle selv i blant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...