Gå til innhold

Valgt bort


tjukkebolla 2

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Du sank i gradene mine nå med ditt syn på røykere, de er like verdifulle de som alle andre. Det er endel som røyker og det er ikke så lett å slutte når en har røykt mesteparten av livet. 

Jeg har aldri snakket om at noen er mindre verdt enn andre. Hvis du kjøper deg en boks med snus skal du se at du greier å legge røyken bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, XbellaX skrev:

Du skriver da tydelig at røykere - direkte sitat: "burde prioriteres lavere. ", det er også grunnen til at jeg reagerte. Men nå handler det ikke om det i det hele tatt?

 

Hvis det er en ledig plass, og to mennesker, alt annet likt, synes jeg ikke-røykeren bør få denne plassen ja. Det handler om at vedkommende har best utsikter til å klare seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, ISW skrev:

Jeg har aldri snakket om at noen er mindre verdt enn andre. Hvis du kjøper deg en boks med snus skal du se at du greier å legge røyken bort.

Å velge en ikke røyker over en røyker? Det sier vel noe om verdi?

Jeg har prøvd snus og det fungerte ikke for meg, men skal snart gå over til damp å se om det fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Å velge en ikke røyker over en røyker? Det sier vel noe om verdi?

Hvem som har best utsikter for å klare seg. Ikke verdi i seg selv vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ISW skrev:

Hvis det er en ledig plass, og to mennesker, alt annet likt, synes jeg ikke-røykeren bør få denne plassen ja. Det handler om at vedkommende har best utsikter til å klare seg. 

Det er ikke nødvendigvis slik at en som røyker har dårligere utsikter. Det er mange såkalte friske mennesker som går rundt med underliggende hjerte/kar- sykdommer. Å sette sykdommer/tilstander opp mot hverandre er rett og slett ikke greit. 

 

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, XbellaX skrev:

Det er ikke nødvendigvis slik at en som røyker har dårligere utsikter. Det er mange såkalte friske mennesker som går rundt med underliggende hjerte/kar- sykdommer. Å sette sykdommer/tilstander opp mot hverandre er rett og slett ikke greit. 

 

Du ignorerte visst det jeg skrev om alt annet likt. 
 

OK, la oss være uenige her. Jeg synes det er håpløst at man i disse tider ikke i alle fall gjør et forsøk på å slutte og røyke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
19 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Hvem som har best utsikter for å klare seg. Ikke verdi i seg selv vil jeg tro.

Hvorfor skriver da sykepleieren i journalen at jeg ikke er i risikogruppen? Jeg både røyker og er overvektig, han tror jeg vil klare meg ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, stjernestøv skrev:

Hvorfor skriver da sykepleieren i journalen at jeg ikke er i risikogruppen? Jeg både røyker og er overvektig, han tror jeg vil klare meg ihvertfall. 

Jeg synes du her da skal stole på sykepleierens vurderinger som kjenner deg og din situasjon over tid i hverdagen, og ikke oss som kjenner deg gjennom den virtuelle verdenen der du selv siler ut hva du velger å dele av informasjon om deg selv og ikke. Sender deg en støttende virtuell klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Eva Sofie skrev:

Jeg synes du her da skal stole på sykepleierens vurderinger som kjenner deg og din situasjon over tid i hverdagen, og ikke oss som kjenner deg gjennom den virtuelle verdenen der du selv siler ut hva du velger å dele av informasjon om deg selv og ikke. Sender deg en støttende virtuell klem :)

Tusen takk, det var fint gjort ❤️ 

Ja jeg får prøve å høre på han,selv om jeg blir veldig usikker pga det jeg leser her inne. Virker jo som alle røykere skal dø om de får det, og da er det deres egen skyld. 

Virtuell klem tilbake :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg husker da du prøvde snus. Du gjorde ikke slik jeg rådet deg til. Nemlig gå 2 dager uten noe som helst, for så å ta snus. Da vil kroppen din skjønne att snus gir nikotin, og dermed får du gått over til snus. Det nytter ikke å ta en snus en halvtime etter en sigg, for da lærer ikke kroppen at du får nikotin fra snus. Så vil du over på snus i hvert fall gå 2 dager uten noe som helst, så begynner du å snuse.  Slik gjorde jeg det. Og jeg har ikke tatt en røyk på 8 år.

Anonymkode: 8f932...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, ISW skrev:

Jeg synes, hvis jeg skal være brutalt ærlig, at røykere som ikke velger å gjøre den relativt enkle endringen det er å gå over til snus, e-sigaretter eller andre nikotinerstatningsprodukter som ikke skader lungene, burde prioriteres lavere. 
 

Eventuelt kunne man bare forby salget av røyk fram til pandemien har gitt seg. Dette er en selvvalgt risikofaktor og sabotasje mot både egen helse og helsevesenet. Det er sikkert litt ubehagelig, men det er langtfra det mest inngripende i denne dugnaden. 

Ja for røykere burde forutsett at det skulle komme et virus som er spesielt dårlig for lungene. Dust, håper hesten din tryner. 

Anonymkode: a811e...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, stjernestøv skrev:

Du sank i gradene mine nå med ditt syn på røykere, de er like verdifulle de som alle andre. Det er endel som røyker og det er ikke så lett å slutte når en har røykt mesteparten av livet. 

Hvis du fikk beskjed om at du ville dø på mandag hvis du ikke sluttet, ville du kuttet ut røyken i dag?

Anonymkode: 09cfb...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja for røykere burde forutsett at det skulle komme et virus som er spesielt dårlig for lungene. Dust, håper hesten din tryner. 

Anonymkode: a811e...8de

Skjerp deg! 😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja for røykere burde forutsett at det skulle komme et virus som er spesielt dårlig for lungene. Dust, håper hesten din tryner. 

Anonymkode: a811e...8de

Ufint!

Anonymkode: dcafd...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Fastnick skrev:

Skjerp deg! 😒

Står helt og fult for det jeg skriver, røyker ikke selv men vet at mange av de som røyker og som ikke klarer å   å slutte er mennesker som sliter mye psykisk. De bruker røyken som middel til å håndtere stress, ikke lurt men sånn er det. Det er også mange av de aller dårligste psykose pasientene som røyker, de klarer ikke å ta vare på seg selv i hverdagen langt mindre slutte å røyke. 

Mange som røyker er ekstra redde nå ,klart de er det når mange mennesker trenger respirator behandling, de trenger ikke en moralsk finger fra folk som er mer ressurssterke.  Det er uansett en hypotetisk problem stilling, da det å ta dårlige valg ikke er et kriterium for ikke gi folk helsehjelp, da hadde det vært mange mennesker som hadde som hadde vært utelukket for hjelp. F.eks de som drar på skitur og blir tatt av snøskred, de som kjører for fort eller er uoppmerksom i trafikken og havner i ulykke osv,osv.

En annen ting, her på DOL  er det ofte ,veldig ofte ,noen som må komme de "populære " nicene til forsvar når de får kritikk, det er så barnslig. 

 

Anonymkode: a811e...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis så er de ingen her inne på DOL som får avgjøre om jeg får helsehjelp eller ikke. Hadde det vært opptil enkelte her inne kunne jeg bare dø hvis jeg får Corona siden jeg røyker. Selvfølgelig ønsker jeg å slutte og røyke, men det er ikke så lett for alle. 

Det er ofte eks-røykere som sitter på sin høye hest.

 

Endret av Fionys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du fikk beskjed om at du ville dø på mandag hvis du ikke sluttet, ville du kuttet ut røyken i dag?

Anonymkode: 09cfb...217

Det var urealistisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En annen ting, her på DOL  er det ofte ,veldig ofte ,noen som må komme de "populære " nicene til forsvar når de får kritikk, det er så barnslig. 

Jeg forsvarer de som åpenlyst blir utsatt for urettferdighet, uavhengig av hvilket nick de har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Fastnick skrev:

Jeg forsvarer de som åpenlyst blir utsatt for urettferdighet, uavhengig av hvilket nick de har. 

Urettferdighet? ISW får fint tåle motbør når han uttrykker et menneskesyn og holdninger blottet for empati og likeverd. Alt annet ville faktisk vært urettferdig. 

Anonymkode: ee920...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Fastnick skrev:

Jeg forsvarer de som åpenlyst blir utsatt for urettferdighet, uavhengig av hvilket nick de har. 

Så du synes det er urettferdig at en som synes at røykere ikke bør få samme rett til helsehjelp som andre får kritikk? Ja vel....

Anonymkode: a811e...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...