Gå til innhold

Valgt bort


tjukkebolla 2

Anbefalte innlegg

Gjest Fastnick
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Urettferdighet? ISW får fint tåle motbør når han uttrykker et menneskesyn og holdninger blottet for empati og likeverd. Alt annet ville faktisk vært urettferdig. 

Anonymkode: ee920...bc8

Motbør ja, hvis det er saklig. Men å si til noen at "jeg håper hesten din tryner" er for det første ikke saklig, og for det andre er det ufint fordi et slikt utsagn fordrer at man mener at vedkommende sitter på en hest, antagelig "sin høye hest", og derfra ser ned på andre i en slags arroganse/maktposisjon. Jeg tror ikke at ISW generelt sett pleier å se ned på andre, eller mener at han er så mye bedre enn andre. 

Men bevares, han klarer da fint å forsvare seg selv, eller forklare seg, uten at jeg trenger å blande meg. 

Endret av Fastnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
24 minutter siden, Fastnick skrev:

Motbør ja, hvis det er saklig. Men å si til noen at "jeg håper hesten din tryner" er for det første ikke saklig, og for det andre er det ufint fordi et slikt utsagn fordrer at man mener at vedkommende sitter på en hest, antagelig "sin høye hest", og derfra ser ned på andre i en slags arroganse/maktposisjon. Jeg tror ikke at ISW generelt sett pleier å se ned på andre, eller mener at han er så mye bedre enn andre. 

Men bevares, han klarer da fint å forsvare seg selv, eller forklare seg, uten at jeg trenger å blande meg. 

Selv pleier han å si "Ta deg en bolle" til folk, er det saklig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Selv pleier han å si "Ta deg en bolle" til folk, er det saklig?

"Ta deg en bolle" er det flere som pleier å si her, og det ser jeg på som delvis humoristisk. Jeg selv sa det for ikke så lenge siden, og la til at vedkommende fikk trøkke den inn i en eller annen kroppsåpning. Men nei, det er ikke saklig, så jeg burde vel egentlig holde kjeft om saklighet. 

Endret av Fastnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Fastnick skrev:

"Ta deg en bolle" er det flere som pleier å si her, og det ser jeg på som delvis humoristisk. Jeg selv sa det for ikke så lenge siden, og la til at vedkommende fikk trøkke den inn i en eller annen kroppsåpning. Men nei, det er ikke saklig. 

Han ble sur en gang jeg sa det samme til han, det var jo han jeg hadde fått utrykket fra så det var rart :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et interessant etisk spørsmål om de som systematisk driver selvødeleggelse av helse skal prioriteres likt med de som gjør en stor innsats for å ta vare på helsa si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, kupton skrev:

Det er et interessant etisk spørsmål om de som systematisk driver selvødeleggelse av helse skal prioriteres likt med de som gjør en stor innsats for å ta vare på helsa si.

Hvis det er to pasienter der den ene jobber hardt og klarer å ikke utagere vs den som også jobber hardt men utagerer med feks selvskading. Her ville den som ikke utagert stilt først i køen?

Anonymkode: a1938...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Fastnick skrev:

Motbør ja, hvis det er saklig. Men å si til noen at "jeg håper hesten din tryner" er for det første ikke saklig, og for det andre er det ufint fordi et slikt utsagn fordrer at man mener at vedkommende sitter på en hest, antagelig "sin høye hest", og derfra ser ned på andre i en slags arroganse/maktposisjon. Jeg tror ikke at ISW generelt sett pleier å se ned på andre, eller mener at han er så mye bedre enn andre. 

Men bevares, han klarer da fint å forsvare seg selv, eller forklare seg, uten at jeg trenger å blande 

Ja du forstår meg helt perfekt, takk. Ikke enig i din setninger nr3 .

Anonymkode: a811e...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
37 minutter siden, kupton skrev:

Det er et interessant etisk spørsmål om de som systematisk driver selvødeleggelse av helse skal prioriteres likt med de som gjør en stor innsats for å ta vare på helsa si.

Mener du at mange psykiatriske pasienter bør nedprioriteres? Mange isolerer seg og er ikke flink til å ta vare på seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, kupton skrev:

Det er et interessant etisk spørsmål om de som systematisk driver selvødeleggelse av helse skal prioriteres likt med de som gjør en stor innsats for å ta vare på helsa si.

Umulig!

Anonymkode: a1669...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja du forstår meg helt perfekt, takk. Ikke enig i din setninger nr3 .

Anonymkode: a811e...8de

For å oppsummere litt:

- Det er du som kommer med personangrep i denne tråden.

- Det er lov å mene akkurat hva man vil om en sak. Dette er et spørsmål uten et fasitsvar. Min personlige mening er at de som saboterer egen helse og ikke er villige til å gå gjennom litt ubehag for å gjøre sitt for å bedre egen helse, skal prioriteres lavere, alt annet likt. Det skal jeg få lov å mene uten at du skal komme med usaklige personangrep. 
 

- Er du uenig med meg, får du argumentere for sak og ikke komme med tullete utsagn som «dust» og «falle ned fra din høye hest».

- Dette er et diskusjonsforum. Det skal være takhøyde for saklig uenighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, kupton skrev:

Det er et interessant etisk spørsmål om de som systematisk driver selvødeleggelse av helse skal prioriteres likt med de som gjør en stor innsats for å ta vare på helsa si.

Noen har vært heldige og fått utdelt bedre kort her i livet. Da har man ressurser og gjennomføringsevne til å ta bedre vare på seg selv. Sosioøkonomiske forhold korrelerer med både psykisk (u)helse og røyking, som du vet. Jeg vil påstå at størsteparten av dagens røykere her til lands har fått utdelt dårlige kort. Å straffe dem for dette ville også vært uetisk. 

Anonymkode: ee920...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Mener du at mange psykiatriske pasienter bør nedprioriteres? Mange isolerer seg og er ikke flink til å ta vare på seg selv. 

Jeg har ikke tenkt på noen spesiell diagnosegruppe. Jeg luftet en generell etisk problemstilling.

Det er enkelt å hevde at alle skal ha maksimalt tilbud i et rikt samfunn der en har råd og mulighet til det. Det blir en annen virkelighet, der det ikke blir like lett å kun hevde prinsipper, når tjenestene blir langt mer begrenset og behovene større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
3 minutter siden, kupton skrev:

Jeg har ikke tenkt på noen spesiell diagnosegruppe. Jeg luftet en generell etisk problemstilling.

Det er enkelt å hevde at alle skal ha maksimalt tilbud i et rikt samfunn der en har råd og mulighet til det. Det blir en annen virkelighet, der det ikke blir like lett å kun hevde prinsipper, når tjenestene blir langt mer begrenset og behovene større.

Ok. Tror det kommer til å gå utover psykiatriske pasienter jeg. Mange av dem vil jo dø og, men mange av de som gjør selvmordsforsøk vil jo ikke egentlig dø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Det er et interessant etisk spørsmål om de som systematisk driver selvødeleggelse av helse skal prioriteres likt med de som gjør en stor innsats for å ta vare på helsa si.

Vis vi skal tenke sånn så må vi gå ut i fra at alle stiller likt i utgangspunktet. Det gjelder genetisk, intelligens, og sosiale forhold og kultur. Vis all mennesker har det beste utgangspunktet her ,så er jeg enig med deg.

Anonymkode: a811e...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vis vi skal tenke sånn så må vi gå ut i fra at alle stiller likt i utgangspunktet. Det gjelder genetisk, intelligens, og sosiale forhold og kultur. Vis all mennesker har det beste utgangspunktet her ,så er jeg enig med deg.

Anonymkode: a811e...8de

Selv med ulikt utgangspunkt har vi valg. Et vanskelig utgangspunkt er ikke en unnskyldning for å gi f...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Vil bare si at tror ikke resurssterke folk røyker og lider overlast, det er vel de sterke i samfunnet da som blir prioritert. Eliten på høyt plan, de sterke overlever. Her skal de svake utryddes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, kupton skrev:

Selv med ulikt utgangspunkt har vi valg. Et vanskelig utgangspunkt er ikke en unnskyldning for å gi f...

Nå tar du utgangspunkt i at alle kan evne å ta gode valg på tross av de faktorene jeg har nevnt ovenfor, det er veldig optimistisk vil jeg si. Dessuten er det mye som gjelder det genetiske vi enda ikke vet, som spiller inn på menneskers helse. Og har vi egentlig fri vilje?

Anonymkode: a811e...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Så Gratulerer til dere friske og sterke, dere vil få hjelp! 

Husk, dette er en diskusjon på DOL, hvor vi naturlig nok har ulike meninger. Det gjenspeiler ikke prioriteringer i helsevesenet i det virkelige liv. Eliten har ingenting med dette å gjøre. Her er det sosialdemokratiet som legger føringer - heldigvis! 

Anonymkode: ee920...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...