Gå til innhold

Puls og blodtrykk.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Blodtrykk 106/74 og puls på 101 når jeg ligger,er ikke dette for høy puls? Har ofte høyere enn det og...oppe i 115 og legen mente 108 var for mye. Skulle derfor ta to betablokkere istedenfor en. Men det ser ikke ut som det hjelper, må jeg ta enda mer da? Blodtrykket har jo gått ned med medisinen, men ikke pulsen. Noen som vet hvorfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være du stresser deg opp når du skal ta pulsen da dette er noe du har vært redd for lenge, men ja det er litt høyt. Ikke alarmerende høyt, men hvis jeg ikke husker feil regnes hvilepuls over 95 som takycard. Rett meg gjerne på dette, er lenge siden jeg var i jobb/var under utdanning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
11 minutter siden, Glitter skrev:

Kan være du stresser deg opp når du skal ta pulsen da dette er noe du har vært redd for lenge, men ja det er litt høyt. Ikke alarmerende høyt, men hvis jeg ikke husker feil regnes hvilepuls over 95 som takycard. Rett meg gjerne på dette, er lenge siden jeg var i jobb/var under utdanning. 

Om natten når jeg skal være helt avslappet slår også pulsen i full fart, jeg liker det ikke og da blir jeg redd og får sikkert enda høyere puls. Vet ikke hva takycard er jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Om natten når jeg skal være helt avslappet slår også pulsen i full fart, jeg liker det ikke og da blir jeg redd og får sikkert enda høyere puls. Vet ikke hva takycard er jeg. 

Takycard betyr høy hvilepuls. Bradycard betyr lav hvilepuls. Husker jeg lagde meg en regel for å skille på disse. Takycard = pulsen opp i taket. 😛

Du må nesten høre med legen hva hn tenker om det og om noe kan gjøre. Evt er vel ISW god på dette området slik jeg har oppfattet det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Glitter skrev:

Takycard betyr høy hvilepuls. Bradycard betyr lav hvilepuls. Husker jeg lagde meg en regel for å skille på disse. Takycard = pulsen opp i taket. 😛

Du må nesten høre med legen hva hn tenker om det og om noe kan gjøre. Evt er vel ISW god på dette området slik jeg har oppfattet det. 

Ok. Men det er ikke farlig å ha så høy puls og høy hjerterytme? Legen bare sa det var for høyt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ok. Men det er ikke farlig å ha så høy puls og høy hjerterytme? Legen bare sa det var for høyt. 

Som jeg sa så er det ikke alarmerende høyt, men over lang tid kan det nok tære på kroppen. Dog ikke noe akutt. Da jeg hadde et ekstremt panikkanfall varhvilepulsen min på 170-190. Besvimte hele tiden og ble hentet i ambulanse med mistanke om noe fysisk galt. Da snakker man om alvorlig høy hvilepuls. 

Her og nå trenger du ikke å være redd, men det er jo en fordel å få den i hvert fall litt lenger ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør heller diskutere dette med legen enn å lytte til råd fra forumbrukere.

 

Ja, pulsen høres høy ut, men aner ikke hva som er normalt for deg og hva du evt. skal gjøre med det. Jeg er eldre enn deg, og har hvilepuls på 57. Det er heller ikke «normalt».

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Xtra skrev:

Du bør heller diskutere dette med legen enn å lytte til råd fra forumbrukere.

 

Ja, pulsen høres høy ut, men aner ikke hva som er normalt for deg og hva du evt. skal gjøre med det. Jeg er eldre enn deg, og har hvilepuls på 57. Det er heller ikke «normalt».

Er ikke hvilepuls på 57 ansett som normalt? I følge pulsklokka mi så har ca 48 - og jeg trodd at det var helt normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, frosken skrev:

Er ikke hvilepuls på 57 ansett som normalt? I følge pulsklokka mi så har ca 48 - og jeg trodd at det var helt normalt. 

Je skrev normalt i anførselstegn fordi normalt er et vanskelig ord. 57 er lavt og 48 er svært lavt.

 

i følge oversikten nede i lenken her er jeg «topputøver» og du et eller annet annet 🤭

https://aktivtrening.com/trening/finn-maksimal-og-hvilepuls

 

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
19 minutter siden, Glitter skrev:

Som jeg sa så er det ikke alarmerende høyt, men over lang tid kan det nok tære på kroppen. Dog ikke noe akutt. Da jeg hadde et ekstremt panikkanfall varhvilepulsen min på 170-190. Besvimte hele tiden og ble hentet i ambulanse med mistanke om noe fysisk galt. Da snakker man om alvorlig høy hvilepuls. 

Her og nå trenger du ikke å være redd, men det er jo en fordel å få den i hvert fall litt lenger ned. 

Ok. Det var derfor jeg skulle øke på betablokkerene,men den har ikke gått ned. Tror nok det har vært høyt over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
18 minutter siden, Xtra skrev:

Du bør heller diskutere dette med legen enn å lytte til råd fra forumbrukere.

 

Ja, pulsen høres høy ut, men aner ikke hva som er normalt for deg og hva du evt. skal gjøre med det. Jeg er eldre enn deg, og har hvilepuls på 57. Det er heller ikke «normalt».

Ok. Kan ta det opp med legen igjen om jeg bør øke mer på medisinen. Det var lavt ja den pulsen du har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Xtra skrev:

Je skrev normalt i anførselstegn fordi normalt er et vanskelig ord. 57 er lavt og 48 er svært lavt.

 

i følge oversikten nede i lenken her er jeg «topputøver» og du et eller annet annet 🤭

https://aktivtrening.com/trening/finn-maksimal-og-hvilepuls

 

Hmmmm - jeg vil også inn i den tabellen!  

Noe helt annet er at jeg oppdaget her om dagen at makspulsen min er vesentlig høyere enn jeg har trodd gjennom hele spinning-sesongen. Siden spinning er utelukket, så prøver jeg å jogge litt (noe jeg aldri har likt) - og plutselig ligger jeg ti slag over høyeste verdi jeg har oppnådd på spinning - til tross for at jeg etter spinning -imene kan vri opp klærne fordi de er klissvåte av svette. 

Muligens et tegn på litt lite stimuli at puls blir et interessant tema;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Da jeg begynte på ramipril hadde jeg hvilende blodtrykk på rundt 87 og det er mye for meg. Det ga seg etter hvert. Men det rare, var att jeg hadde lavere blodtrykk når hvilepulsen var høy. Nå er hvilepulsen rundt 60 igjen, og jeg har litt høyere blodtrykk, men innafor det som er friskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måtte sette på treningsklokka og da har jeg rundt 70-72 i puls, men ligger/sitter halvveis i sofaen. Blodtrykket var bra sist det ble målt. Vil gjerne ha hvilepulsen litt ned, men det går av seg selv når jeg kommer i litt bedre form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
10 timer siden, kupton skrev:

TS: Jeg antar at du er overvektig og har dårlig kondis, og at det er årsaken. 

Å? Legen sa det var pga medisinene. Men hvis man får høy puls av å være overvektig er det nok grunnen,går pulsen ned hvis jeg går ned i vekt? Men hadde høy puls når jeg ikke var overvektig og, da og trodde de det var pga medisinene. Så jeg er usikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
10 timer siden, kupton skrev:

TS: Jeg antar at du er overvektig og har dårlig kondis, og at det er årsaken. 

Er det farlig da? Har nok hatt det i mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Å? Legen sa det var pga medisinene. Men hvis man får høy puls av å være overvektig er det nok grunnen,går pulsen ned hvis jeg går ned i vekt? Men hadde høy puls når jeg ikke var overvektig og, da og trodde de det var pga medisinene. Så jeg er usikker. 

Jeg hadde høy puls da jeg var overvektig (lå over 100 i puls og hadde også høyt blodtrykk). De mente det også da var medisinene, men det var først da jeg gikk ned i vekt at puls og blodtrykk gikk ned. Det er tungt å kjempe mot kiloene dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Er det farlig da?

Hva er farlig? På kort sikt er det ikke farlig. Men på gruppenivå vil en gruppe mennesker som har hvilepuls over 100, er overvektige og har dårlig kondis leve kortere enn en gruppe som ikke har disse risikofaktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...