Gå til innhold

Puls og blodtrykk.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv
1 time siden, ISW skrev:

Jeg føler at det finnes to ytterpunkter her (kall de gjerne deg og meg) og at det hensiktsmessige kanskje ligger et sted i midten. 
 

Jeg er helt enig i at man ikke trenger å henge seg opp i alt hjertet gjør (f.eks ekstraslag) men det finnes jo gode grunner for å holde en viss oversikt over hva hjertet holder på med en gang i blant. F.eks er det kjedelig og unødvendig å få hjerneslag fordi man har ignorert atrieflimmer i lengre tid og bare tenkt at hjertet styrer seg selv, når man kunne fått forebyggende behandling. 
 

Når det gjelder psykofarmaka er det jo relativt velkjent at en del av disse, spesielt medisiner med kombinert NET-blokkerende og alfablokkerende effekt (f.eks Seroquel), hos noen kan gi uhensiktsmessig takykardi som følge av blodtrykksfall og betastimulering. Det er også holdepunkter for at en gjennomsnittspuls over 90-100 kan gi hjertet en volumbelastning på lang sikt og potensielt kan redusere pumpefunksjonen. Dette kan jo enkelt løses med en betablokker hvis den utløsende medisinen er nødvendig. 
 

Av denne grunn synes jeg personlig godt man kan si fra til legen sin hvis man kjenner mye hjertebank og rask puls som følge av medisinbruk. Ja, hjertet styrer seg selv, men iblant kan det påvirkes av medisiner eller andre tilstander til å gjøre uhensiktsmessige ting.

PS: Jeg vet at du nesten er spesialist i kardiologi, så det er ikke min hensikt å være belærende. Dette vet du sikkert men jeg synes bare du er litt i overkant «tøff» noen ganger når det gjelder kroppslige bivirkninger. 

Her har du gode poenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nå er blodtrykket på 79/53. Er ikke det farlig? Kan bare ikke ta to tabletter i morgen,må ta en. 

Gå og legg deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, stjernestøv skrev:

Nå er blodtrykket på 79/53. Er ikke det farlig? Kan bare ikke ta to tabletter i morgen,må ta en. 

Slutt med disse målingene mange ganger om dagen! Gå til legen og få tatt en skikkelig måling av blodtrykket og gjem ditt eget apparat bakerst på øverste hylle i kottet eller gi det bort. Det kommer ingenting annet enn stress og engstelse ut av alle disse evinnelige målingene dine,ser du ikke det?æ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 timer siden, Lillemus skrev:

Slutt med disse målingene mange ganger om dagen! Gå til legen og få tatt en skikkelig måling av blodtrykket og gjem ditt eget apparat bakerst på øverste hylle i kottet eller gi det bort. Det kommer ingenting annet enn stress og engstelse ut av alle disse evinnelige målingene dine,ser du ikke det?æ

Blir redd ja,men kan jo ikke gå med så lavt blodtrykk? Legen skulle ringe meg opp, snakket med legesenteret som sa jeg skulle gjøre som legen hade sagt. Men jeg tok en jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Blir redd ja,men kan jo ikke gå med så lavt blodtrykk?

De fleste "går" med et blodtrykk de ikke vet hva er.

Forenklet beskrevet er det vel vanlig at man ved konstatert for lavt eller for høyt blodtrykk, settes på en regulerende medisin. Har det vært veldig høye eller veldig lave målinger, eller man har en sykdom / tar en annen medisin som kan påvirke blodtrykket mye, blir man kanskje bedt om å følge med på noen få ting som kan være tegn på en akuttsituasjon. Men selv da handler det gjerne om at hvis ditt eller datt inntreffer, skal man ta kontakt med legen, altså ikke finne på ting på egen hånd.

Så, etter en tid som er lang nok til at det er noen vits, måler man trykket igjen for å se om den har hatt den ønskede / antatte virkningen. Evt. justerer man reguleringen og prøver en ny periode. 

Det er ikke hensiktsmessig å måle mange ganger om dagen og / eller endre reguleringsdosen hver gang en måling faller litt utenfor normalområdet. I så fall må man har en avtale med lege om slike måleprosedyrer og justeringer. En utprøvingsfase blir verdiløs hvis man justerer dosen etter innfallsmetoden.

Selv høygravide måles ikke oftere enn én gang i uka hvis ikke spesielle forhold gjør det nødvendig, selv om høyt blodtrykk er en viktig indikasjon på svangerskapsforgiftning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, laban skrev:

De fleste "går" med et blodtrykk de ikke vet hva er.

Forenklet beskrevet er det vel vanlig at man ved konstatert for lavt eller for høyt blodtrykk, settes på en regulerende medisin. Har det vært veldig høye eller veldig lave målinger, eller man har en sykdom / tar en annen medisin som kan påvirke blodtrykket mye, blir man kanskje bedt om å følge med på noen få ting som kan være tegn på en akuttsituasjon. Men selv da handler det gjerne om at hvis ditt eller datt inntreffer, skal man ta kontakt med legen, altså ikke finne på ting på egen hånd.

Så, etter en tid som er lang nok til at det er noen vits, måler man trykket igjen for å se om den har hatt den ønskede / antatte virkningen. Evt. justerer man reguleringen og prøver en ny periode. 

Det er ikke hensiktsmessig å måle mange ganger om dagen og / eller endre reguleringsdosen hver gang en måling faller litt utenfor normalområdet. I så fall må man har en avtale med lege om slike måleprosedyrer og justeringer. En utprøvingsfase blir verdiløs hvis man justerer dosen etter innfallsmetoden.

Selv høygravide måles ikke oftere enn én gang i uka hvis ikke spesielle forhold gjør det nødvendig, selv om høyt blodtrykk er en viktig indikasjon på svangerskapsforgiftning. 

 

Ok. Jeg måler ganske ofte ja, får prøve å slutte med det da. Får høre hva legen sier. Så du mener jeg burde tatt to piller som legen sa jeg skulle gjøre? Skal jeg ta en til nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, stjernestøv skrev:

Blir redd ja,men kan jo ikke gå med så lavt blodtrykk? Legen skulle ringe meg opp, snakket med legesenteret som sa jeg skulle gjøre som legen hade sagt. Men jeg tok en jeg. 

Det nytter jo ikke hva noen sier til deg. Når legen da ringer deg opp og gir deg føringer på hva du skal gjøre, vil du følge de? Det virker ikke som at du vil det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ok. Jeg måler ganske ofte ja, får prøve å slutte med det da. Får høre hva legen sier. Så du mener jeg burde tatt to piller som legen sa jeg skulle gjøre? Skal jeg ta en til nå?

Du skal ikke spørre om dette på DOL. Du skal gjøre som legen din sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
5 minutter siden, Glitter skrev:

Det nytter jo ikke hva noen sier til deg. Når legen da ringer deg opp og gir deg føringer på hva du skal gjøre, vil du følge de? Det virker ikke som at du vil det. 

Jo jeg skal gjøre som legen sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
5 minutter siden, Glitter skrev:

Du skal ikke spørre om dette på DOL. Du skal gjøre som legen din sier. 

Ja men hun sa jo jeg skulle ta to, men hun vet jo ikke om at blodtrykket er veldig lavt til tider. Bør jeg ta en til pille nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Ja men hun sa jo jeg skulle ta to, men hun vet jo ikke om at blodtrykket er veldig lavt til tider. Bør jeg ta en til pille nå da?

Ikke spør meg, vent på at legen din ringer deg tilbake. Hadde legekontoret ment at dette er akutt så hadde de fått legen til å ringe med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Glitter skrev:

Ikke spør meg, vent på at legen din ringer deg tilbake. Hadde legekontoret ment at dette er akutt så hadde de fått legen til å ringe med en gang. 

Ok. Får vente til hun ringer tilbake da og se hva hun sier om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Jeg måler ganske ofte ja, får prøve å slutte med det da. Får høre hva legen sier. Så du mener jeg burde tatt to piller som legen sa jeg skulle gjøre? Skal jeg ta en til nå?

Jeg mener prinsipielt at du skal gjøre som legen sier, ikke styre med verken dosering eller måling selv, hvis det ikke er avtalt.

Nå skulle vel legen ringe deg, og da kan du legge fram saken og spørre om du skal ta noe mer. Jeg har ikke peiling på medisiner, men jeg tviler på at man skal endre en morgendose basert på en "tilfeldig" kveldsmåling, dersom det ikke er avtalt. Men akkurat nå synes jeg du bare skal vente til du har snakket med legen.

Jeg synes ikke du skal måle dette selv i tide og utide. Det er viktigere hvordan du føler deg - men det er også et poeng å la være å kjenne etter absolutt hele tiden. Jeg regner med at legen vet hva du tar av andre medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
8 minutter siden, laban skrev:

Jeg mener prinsipielt at du skal gjøre som legen sier, ikke styre med verken dosering eller måling selv, hvis det ikke er avtalt.

Nå skulle vel legen ringe deg, og da kan du legge fram saken og spørre om du skal ta noe mer. Jeg har ikke peiling på medisiner, men jeg tviler på at man skal endre en morgendose basert på en "tilfeldig" kveldsmåling, dersom det ikke er avtalt. Men akkurat nå synes jeg du bare skal vente til du har snakket med legen.

Jeg synes ikke du skal måle dette selv i tide og utide. Det er viktigere hvordan du føler deg - men det er også et poeng å la være å kjenne etter absolutt hele tiden. Jeg regner med at legen vet hva du tar av andre medisiner. 

OK. Får høre hva hun sier. Det er ofte jeg føler meg rar og det prikker, så får jeg angst og tenker det er pga blodtrykket. Hun mente det jo var de andre medisinene jeg fikk høy puls og høyt blodtrykk av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Det er ofte jeg føler meg rar og det prikker, så får jeg angst og tenker det er pga blodtrykket. Hun mente det jo var de andre medisinene jeg fikk høy puls og høyt blodtrykk av. 

La legen styre dosering og utprøving. Ikke rot med det selv, da kan det ta lenger tid å finne en stabiliserende løsning.

Spør i klartekst om det er noen signaler du skal være obs på, og om du da skal foreta deg noe spesielt. Skriv gjerne noen stikkord nå før samtalen, og still oppfølgingsspørsmål hvis du fortsatt lurer på noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
14 minutter siden, laban skrev:

La legen styre dosering og utprøving. Ikke rot med det selv, da kan det ta lenger tid å finne en stabiliserende løsning.

Spør i klartekst om det er noen signaler du skal være obs på, og om du da skal foreta deg noe spesielt. Skriv gjerne noen stikkord nå før samtalen, og still oppfølgingsspørsmål hvis du fortsatt lurer på noe. 

OK. Skal se hva hun sier om det. Blodtrykk og puls er stikkordene mine, lurer jo ikke på noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, stjernestøv skrev:

Blodtrykk og puls er stikkordene mine, lurer jo ikke på noe annet. 

Greit nok, men spør om de konkrete situasjonene du har beskrevet her - eksempelvis: Hvis jeg føler meg slik eller sånn, er det et tegn på at jeg tar for mye? Er dette eller andre ting noe jeg skal være obs på og eventuelt kontakte deg / kontrollmåle / justere dosen, eller er det best å fortsette som avtalt fram til neste kontroll uansett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
7 minutter siden, laban skrev:

Greit nok, men spør om de konkrete situasjonene du har beskrevet her - eksempelvis: Hvis jeg føler meg slik eller sånn, er det et tegn på at jeg tar for mye? Er dette eller andre ting noe jeg skal være obs på og eventuelt kontakte deg / kontrollmåle / justere dosen, eller er det best å fortsette som avtalt fram til neste kontroll uansett? 

Ok. Skal si hvordan jeg føler meg, at det prikker i kroppen og jeg får angst av dette her. Hun ringer jo aldri, har ikke noe tro på at hun ringer i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Skal si hvordan jeg føler meg, at det prikker i kroppen og jeg får angst av dette her. Hun ringer jo aldri, har ikke noe tro på at hun ringer i dag. 

Det er sikkert forskjellig, men tror mange fastleger ringer når de er ferdig med dagens pasienter, ofte ved 15-tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Xtra skrev:

Det er sikkert forskjellig, men tror mange fastleger ringer når de er ferdig med dagens pasienter, ofte ved 15-tiden.

Ok. Jeg blir sliten av å gå å vente på telefon og ha med telefonen overalt jeg beveger meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...