Gå til innhold

Puls og blodtrykk.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv
2 minutter siden, Glitter skrev:

Begge deler er ikke bra hvis det er høyt/lavt nok. Akkurat hva som er verst hvis det er akkurat like for høyt som like for lavt er jeg ikke sikker på. Men jeg hadde for tre år siden alt for lavt blodtrykk (rundt 70-80/40, enda verre ved stående blodtrykkstest) og alt for lav puls. Jeg ble sendt fra psykiatrien til hjerteovervåkningen og for rask utredning. 

Det kan jo være du i stad hadde et kortvarig blodtrykksfall da du målte? 104 er i alle fall mye bedre og ikke farlig. 

Men jeg er bare en sykepleier med rusten kunnskap. Ta kontakt med legen din i morgen. :) Skjønner du er ute etter å føle deg tryggere nå når du ikke kan ringe legen da. Blir jo mye tankekjør hvis man føler/frykter noe er galt. Men igjen dette er nok ikke noe akutt som ikke kan vente til fastlegen åpner. I verste fall kan du jo ringe legevakten for å spørre hva du skal gjøre, men jeg tror nok du bare blir oppfordret til å vente til i morgen så du får snakke med legen som vet hele situasjonen din. 

Ok. Såpass ja. Da jeg målte i går var det lavt hele ettermiddagen og det svimlet for meg,i dag har det jo vært litt høyere. Får se det an tror jeg,jeg liker ikke å ringe til legen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv

Nå har pulsen vært nede på seksti og søttitallet og,blir redd jeg da. Og blir det ikke lavere når vi sover? Tenk om jeg besvimer i søvne? Puster man når man besvimer? Og tenk om blodtrykket blir lavere når jeg sover? Det var ikke farlig og ta 50 mg sa legen,lurer nå litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nå har pulsen vært nede på seksti og søttitallet og,blir redd jeg da. Og blir det ikke lavere når vi sover? Tenk om jeg besvimer i søvne? Puster man når man besvimer? Og tenk om blodtrykket blir lavere når jeg sover? Det var ikke farlig og ta 50 mg sa legen,lurer nå litt på det.

Da ringer du legen i morgen og får svar på det. Så tror jeg det er lurt å slutte å måle blodtrykk og puls hele tiden.

Endret av Fionys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Nå har pulsen vært nede på seksti og søttitallet og,blir redd jeg da. Og blir det ikke lavere når vi sover? Tenk om jeg besvimer i søvne? Puster man når man besvimer? Og tenk om blodtrykket blir lavere når jeg sover? Det var ikke farlig og ta 50 mg sa legen,lurer nå litt på det.

Hvilepuls på 60 er slettes ikke farlig, jeg har det akkurat nå (har pulsklokke og sjekket den nå), har sittet rolig og sett på tv og strikket i kveld. Har ofte hvilepuls på 55-60 om morgenen, slettes ikke farlig. Du besvimer ikke i søvne, du er ekspert i krisemaksimering. Men ring legen ang. det lave blodtrykket i morgen, det er ikke helt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Nå har pulsen vært nede på seksti og søttitallet og,blir redd jeg da. Og blir det ikke lavere når vi sover? Tenk om jeg besvimer i søvne? Puster man når man besvimer? Og tenk om blodtrykket blir lavere når jeg sover? Det var ikke farlig og ta 50 mg sa legen,lurer nå litt på det.

Ingenting av det du har beskrevet i denne tråden, oppfatter jeg som noe som er farlig for deg. Du trenger ikke være redd, og du trenger ikke måle puls og blodtrykk hele tiden. Men jeg synes du skal bestille en ordentlig time hos fastlegen din og samle sammen alle de spørsmålene du har rundt blodtrykk og puls slik at du kan få noen ordentlige svar. Ikke fordi jeg tror du feiler noe alvorlig, men fordi du som andre bør følges ordentlig opp av fastlegen i forhold til din somatiske helse. 

Generelt sett så er det velkjent at somatisk helse hos mennesker med alvorlig psykisk lidelse ofte ikke tas alvorlig nok av fastlegene. Du må derfor selv eksplisitt be fastlegen om å sjekke din hjertehelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
11 timer siden, Fionys skrev:

Da ringer du legen i morgen og får svar på det. Så tror jeg det er lurt å slutte å måle blodtrykk og puls hele tiden.

Tenkte å spør sykepleieren om det, jeg føler jeg har litt kontroll når jeg måler blodtrykk og puls. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
11 timer siden, Lillemus skrev:

Hvilepuls på 60 er slettes ikke farlig, jeg har det akkurat nå (har pulsklokke og sjekket den nå), har sittet rolig og sett på tv og strikket i kveld. Har ofte hvilepuls på 55-60 om morgenen, slettes ikke farlig. Du besvimer ikke i søvne, du er ekspert i krisemaksimering. Men ring legen ang. det lave blodtrykket i morgen, det er ikke helt bra.

Ok. Ja er ekspert i krisemaksimering. Tenkte å høre med sykepleieren i morgen, men mulig han ber meg ringe legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
10 timer siden, frosken skrev:

Ingenting av det du har beskrevet i denne tråden, oppfatter jeg som noe som er farlig for deg. Du trenger ikke være redd, og du trenger ikke måle puls og blodtrykk hele tiden. Men jeg synes du skal bestille en ordentlig time hos fastlegen din og samle sammen alle de spørsmålene du har rundt blodtrykk og puls slik at du kan få noen ordentlige svar. Ikke fordi jeg tror du feiler noe alvorlig, men fordi du som andre bør følges ordentlig opp av fastlegen i forhold til din somatiske helse. 

Generelt sett så er det velkjent at somatisk helse hos mennesker med alvorlig psykisk lidelse ofte ikke tas alvorlig nok av fastlegene. Du må derfor selv eksplisitt be fastlegen om å sjekke din hjertehelse. 

Det var nå en lettelse å høre at det ikke er farlig. Ja hun sa jo "Det er ikke farlig å ta 50 mg",så hun skjønte jeg var redd. Hun var nå veldig opptatt av at pulsen var for høy så den måtte vi få ned,og jeg skulle få sjekke lungene etter corona styret. Ellers sa hun ikke mer om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Tenkte å spør sykepleieren om det, jeg føler jeg har litt kontroll når jeg måler blodtrykk og puls. 

Hvis du går rundt og bekymrer deg så bør du ringe fastlegen. Så bør du begrense målingen til for eksempel en dag i uka, det kommer ingenting godt ut av å måle flere ganger hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, Fionys skrev:

Hvis du går rundt og bekymrer deg så bør du ringe fastlegen. Så bør du begrense målingen til for eksempel en dag i uka, det kommer ingenting godt ut av å måle flere ganger hver dag.

Ja går jo rundt og bekymrer meg for dette,sønnen min syns jeg er litt vel opptatt av dette og å måle meg. Skal prøve å måle mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
25 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg har hvilepuls på 64-72. Har målt noen ganger nå de siste dagene, bare helt manuelt altså.

Ok. Det er vel normalt da, nå er pulsen min på nittitallet igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Bare lurer, bør jeg ta 25 mg igjen istedenfor 50 mg? Føler meg ikke så bra,men vet ikke om det er psykisk eller pga puls og blodtrykk. Tenker jo mye på dette,kanskje jeg ringer legen i morgen da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Er så redd, burde ringt legen i dag. Men pulsen var jo så høy når jeg stod opp, nå er den på åttitallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at du har klart å få til 4 sider med innlegg om noe som ikke er farlig i det hele tatt. Hjertet passer på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
39 minutter siden, stjernestøv skrev:

Bare lurer, bør jeg ta 25 mg igjen istedenfor 50 mg? Føler meg ikke så bra,men vet ikke om det er psykisk eller pga puls og blodtrykk. Tenker jo mye på dette,kanskje jeg ringer legen i morgen da. 

Du vil nok komme lengre i din kamp for god helse, om du lar leger styre medisinene dine. Det er ikke bare å bestemme slik selv. Det har du ikke kompetanse til. Det har ikke anonyme brukere på dol heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
6 minutter siden, Worrisome Plenty skrev:

Du vil nok komme lengre i din kamp for god helse, om du lar leger styre medisinene dine. Det er ikke bare å bestemme slik selv. Det har du ikke kompetanse til. Det har ikke anonyme brukere på dol heller.

Ok, du har vel litt rett i det. Har nok ikke kompetase til det nei, bare tenkte det var sikkert lurt. Men vet ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring legen din i morgen uansett om du tenker det kan vente eller ikke. Jeg tror du stresser deg selv veldig mye opp og at hvis du ikke lot denne helseangsten ta sånn plass så ville pulsen vært roligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kupton skrev:

Utrolig at du har klart å få til 4 sider med innlegg om noe som ikke er farlig i det hele tatt. Hjertet passer på seg selv.

Jeg føler at det finnes to ytterpunkter her (kall de gjerne deg og meg) og at det hensiktsmessige kanskje ligger et sted i midten. 
 

Jeg er helt enig i at man ikke trenger å henge seg opp i alt hjertet gjør (f.eks ekstraslag) men det finnes jo gode grunner for å holde en viss oversikt over hva hjertet holder på med en gang i blant. F.eks er det kjedelig og unødvendig å få hjerneslag fordi man har ignorert atrieflimmer i lengre tid og bare tenkt at hjertet styrer seg selv, når man kunne fått forebyggende behandling. 
 

Når det gjelder psykofarmaka er det jo relativt velkjent at en del av disse, spesielt medisiner med kombinert NET-blokkerende og alfablokkerende effekt (f.eks Seroquel), hos noen kan gi uhensiktsmessig takykardi som følge av blodtrykksfall og betastimulering. Det er også holdepunkter for at en gjennomsnittspuls over 90-100 kan gi hjertet en volumbelastning på lang sikt og potensielt kan redusere pumpefunksjonen. Dette kan jo enkelt løses med en betablokker hvis den utløsende medisinen er nødvendig. 
 

Av denne grunn synes jeg personlig godt man kan si fra til legen sin hvis man kjenner mye hjertebank og rask puls som følge av medisinbruk. Ja, hjertet styrer seg selv, men iblant kan det påvirkes av medisiner eller andre tilstander til å gjøre uhensiktsmessige ting.

PS: Jeg vet at du nesten er spesialist i kardiologi, så det er ikke min hensikt å være belærende. Dette vet du sikkert men jeg synes bare du er litt i overkant «tøff» noen ganger når det gjelder kroppslige bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
5 timer siden, kupton skrev:

Utrolig at du har klart å få til 4 sider med innlegg om noe som ikke er farlig i det hele tatt. Hjertet passer på seg selv.

Nå er blodtrykket på 79/53. Er ikke det farlig? Kan bare ikke ta to tabletter i morgen,må ta en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...