Gå til innhold

Puls og blodtrykk.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv
38 minutter siden, Glitter skrev:

Trenger ikke jogge så lenge av gangen. Det viktige er å få opp pulsen, men det klarer du jo fint med bakker akkurat nå. Overvekt er jo dessuten belastende for ledd dersom det er snakk om mye overvekt, så kan være greit å vente med jogging. Når det er sagt så heter det seg jo slik at trening tar gram, mens kosthold tar kg. Kombinasjonen er det aller beste. :)

Tror jeg venter med den joggingen da, får heller gå. Begynner på et nytt og bedre kosthold i morgen, null sjokolade. Må gi meg med det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
7 minutter siden, emilie321 skrev:

Husk at den viktigste og beste trimmen, er den du faktisk gjør. Hvis jeg var deg, så ville jeg satt meg overkommelige mål. Sånn at jeg  faktisk greide å gjøre ting. Og en annen ting, husarbeid/hagearbeid er også å bevege seg. Alt teller. 

Ok. Ja jeg har da gått litt i dag i bakke,får se om jeg går lenger i morgen. Får begynne med hagearbeid og ja, spa om å lage bedd. Det er nå tungt å holde på med det og trimm ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Ja her er det mange bakker så det er ikke noe problem,men jogge? Hm, syns jeg ser meg,må bli litt lettere da :) Bomp bomp! 

Du kan trygt vente med jogging, det holder med turer i såpass tempo at du blir svett og litt sliten. Begynn gjerne med 3 min rolig gange, 1 min hurtig gange og gjenta det til du har gått i 10-15 min og snu og gå så hjem igjen. Så øker du hurtig-intervallene etter noen få turer. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Ja jeg har da gått litt i dag i bakke,får se om jeg går lenger i morgen. Får begynne med hagearbeid og ja, spa om å lage bedd. Det er nå tungt å holde på med det og trimm ja :) 

Kroppsarbeide er topp trening! 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
13 minutter siden, Lillemus skrev:

Du kan trygt vente med jogging, det holder med turer i såpass tempo at du blir svett og litt sliten. Begynn gjerne med 3 min rolig gange, 1 min hurtig gange og gjenta det til du har gått i 10-15 min og snu og gå så hjem igjen. Så øker du hurtig-intervallene etter noen få turer. 😊

Ok. Ja jeg gikk vel i femten minutter i dag sånn ca, vil jo gå lenger etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Ja jeg gikk vel i femten minutter i dag sånn ca, vil jo gå lenger etterhvert. 

Femten minutter er veldig mye bedre enn ingenting. Ikke bry deg om farta i begynnelsen,  den kommer etterhvert:-)

Det er bra å få opp farta altså, men det viktigste er at du begynner å gå ut på tur

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
25 minutter siden, emilie321 skrev:

Femten minutter er veldig mye bedre enn ingenting. Ikke bry deg om farta i begynnelsen,  den kommer etterhvert:-)

Det er bra å få opp farta altså, men det viktigste er at du begynner å gå ut på tur

Ja. Skal gå tur hver dag nå, skal få ned den pulsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På ‎09‎.‎04‎.‎2020 den 19.59, Xtra skrev:

Je skrev normalt i anførselstegn fordi normalt er et vanskelig ord. 57 er lavt og 48 er svært lavt.

 

i følge oversikten nede i lenken her er jeg «topputøver» og du et eller annet annet 🤭

https://aktivtrening.com/trening/finn-maksimal-og-hvilepuls

 

He, da er jeg også topputøver 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Nå har pulsen holdt seg myepå nittitallet og har vært på åttitallet også, kan det være at det hjelper at jeg går litt nå? Blodtrykket har vært nede i 88/66,føler meg svimmel innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Nå har pulsen holdt seg myepå nittitallet og har vært på åttitallet også, kan det være at det hjelper at jeg går litt nå? Blodtrykket har vært nede i 88/66,føler meg svimmel innimellom. 

Det er lavt blodtrykk. Bruker du ikke noe for å senke blodtrykket?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
30 minutter siden, Fionys skrev:

Det er lavt blodtrykk. Bruker du ikke noe for å senke blodtrykket?

 

Jo for å senke blodtrykk og puls,betablokkere. Legen sa jeg skulle ta 50 mg istedenfor 25 mg siden pulsen fremdeles var høy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jo for å senke blodtrykk og puls,betablokkere. Legen sa jeg skulle ta 50 mg istedenfor 25 mg siden pulsen fremdeles var høy. 

Har du utstyr til å måle slikt hjemme? Uansett bør du kanskje snakke med legen din igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
2 minutter siden, Fionys skrev:

Har du utstyr til å måle slikt hjemme? Uansett bør du kanskje snakke med legen din igjen.

Ja har blodtrykksapparat. Ja får se om jeg ringer legen og hører hva hun sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, Glitter skrev:

Overtrykket ditt er for høyt nå. Ville på nytt tatt kontakt med legen. 

Et overtrykk på 88 er vel ikke for høyt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Ja har blodtrykksapparat. Ja får se om jeg ringer legen og hører hva hun sier. 

Passer du på væskeinntaket? Det kan hjelpe på, men det er uansett alt for lavt nå. Jeg vet ikke alderen din, men overtrukket bør være rundt 115-120 for en frisk person på min alder. Jeg har kronisk 100-98 i overtrykk og sliter med blodtrykksfall når jeg reiser meg. Det er ikke noe å gjøre med da siden det ikke er medisiner som gjør det. I ditt tilfelle virker det jo til å være medisinbetinget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Et overtrykk på 88 er vel ikke for høyt? 

Nei jeg var for kjapp i skrivingen. Endret til til lavt rett etter jeg postet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
5 minutter siden, Glitter skrev:

Passer du på væskeinntaket? Det kan hjelpe på, men det er uansett alt for lavt nå. Jeg vet ikke alderen din, men overtrukket bør være rundt 115-120 for en frisk person på min alder. Jeg har kronisk 100-98 i overtrykk og sliter med blodtrykksfall når jeg reiser meg. Det er ikke noe å gjøre med da siden det ikke er medisiner som gjør det. I ditt tilfelle virker det jo til å være medisinbetinget. 

Ok. Ja blodtrykket har gått ned pga medisinene jeg tar mot det,jeg drikker mye iløpet av en dag også. Nå var overtrykket på 104 så det varierer iløpet av dagen. Men det er vel bedre at det er lavt enn høyt?

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Ja blodtrykket har gått ned pga medisinene jeg tar mot det,jeg drikker mye iløpet av en dag også. Nå var overtrykket på 104 så det varierer iløpet av dagen. Men det er vel bedre at det er lavt enn høyt?

Ja blodtrykket variere i løpet av dagen alt etter hva du gjør. Man måler normalt blodtrykket etter ca. en halv time uten fysisk aktivitet. Lavt blodtrykk er heller ikke bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Ja blodtrykket har gått ned pga medisinene jeg tar mot det,jeg drikker mye iløpet av en dag også. Nå var overtrykket på 104 så det varierer iløpet av dagen. Men det er vel bedre at det er lavt enn høyt?

Begge deler er ikke bra hvis det er høyt/lavt nok. Akkurat hva som er verst hvis det er akkurat like for høyt som like for lavt er jeg ikke sikker på. Men jeg hadde for tre år siden alt for lavt blodtrykk (rundt 70-80/40, enda verre ved stående blodtrykkstest) og alt for lav puls. Jeg ble sendt fra psykiatrien til hjerteovervåkningen og for rask utredning. 

Det kan jo være du i stad hadde et kortvarig blodtrykksfall da du målte? 104 er i alle fall mye bedre og ikke farlig, men over lang tid kan det være man ser litt nærmere på hva som kan være grunnen. Noe jeg tenker er åpenbart at her er pga økning av betablokker.

Men jeg er bare en sykepleier med rusten kunnskap. Ta kontakt med legen din i morgen. :) Skjønner du er ute etter å føle deg tryggere nå når du ikke kan ringe legen da. Blir jo mye tankekjør hvis man føler/frykter noe er galt. Men igjen dette er nok ikke noe akutt som ikke kan vente til fastlegen åpner. I verste fall kan du jo ringe legevakten for å spørre hva du skal gjøre, men jeg tror nok du bare blir oppfordret til å vente til i morgen så du får snakke med legen som vet hele situasjonen din. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...