Gå til innhold

Puls og blodtrykk.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, frosken skrev:

Jeg skulle ønske at Stjernestøv, og flere andre i tilsvarende situasjon, i større grad også ble fulgt opp somatisk. Det er velkjent at mennesker med alvorlige psykiske lidelser har økt forekomst av flere alvorlige somatiske sykdommer og i gjennomsnitt betydelig redusert levealder. Dessverre tror jeg fastlegene også ofte roter seg bort i å kun ville berolige, uten samtidig å gjøre ordentlige vurderinger av symptomer som rapporteres. 

Når det er sagt, så er det en litt vanskelig balansegang mht hva man skal si når til Stjernestøv. Bekymring for hvilepulsen, som var starten på denne tråden, er jo sjelden noe som krever akutt legetilsyn, så det å prøve å berolige litt, synes jeg var et greit utgangspunkt. 

Jeg er enig i det, men jeg reagerer litt på både Kupton og en del andre her som synes å ha en holdning om at hvis man først har en psykisk lidelse, så er ethvert symptom psykisk og kan sees bort fra. 
 

Det er dessverre et faktum at også psykisk syke kan få fysiske lidelser og i tillegg at mange psykofarmaka kan ha til dels alvorlige bivirkninger, også på hjertet. De færreste får det, men f.eks kombinasjonen av et systolisk blodtrykk under 80 og rask puls høres ut som noe som ikke nødvendigvis er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
3 minutter siden, frosken skrev:

Jeg skulle ønske at Stjernestøv, og flere andre i tilsvarende situasjon, i større grad også ble fulgt opp somatisk. Det er velkjent at mennesker med alvorlige psykiske lidelser har økt forekomst av flere alvorlige somatiske sykdommer og i gjennomsnitt betydelig redusert levealder. Dessverre tror jeg fastlegene også ofte roter seg bort i å kun ville berolige, uten samtidig å gjøre ordentlige vurderinger av symptomer som rapporteres. 

Når det er sagt, så er det en litt vanskelig balansegang mht hva man skal si når til Stjernestøv. Bekymring for hvilepulsen, som var starten på denne tråden, er jo sjelden noe som krever akutt legetilsyn, så det å prøve å berolige litt, synes jeg var et greit utgangspunkt. 

Det er jeg enig i, mange blir ikke tatt på alvor fordi de sliter psykisk. Og jeg tror jeg kommer til å dø ung pga dette :( 

Har hatt lenge høy hvilepuls og vet dette ikke er bra, det har jo legen sagt også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
4 minutter siden, ISW skrev:

Jeg er enig i det, men jeg reagerer litt på både Kupton og en del andre her som synes å ha en holdning om at hvis man først har en psykisk lidelse, så er ethvert symptom psykisk og kan sees bort fra. 
 

Det er dessverre et faktum at også psykisk syke kan få fysiske lidelser og i tillegg at mange psykofarmaka kan ha til dels alvorlige bivirkninger, også på hjertet. De færreste får det, men f.eks kombinasjonen av et systolisk blodtrykk under 80 og rask puls høres ut som noe som ikke nødvendigvis er normalt.

Takk for at du tar det på alvor. Jeg har faktisk også lyst å slutte på medisinene, legen sa jo det var det som gav meg høy puls og høyt blodtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er jeg enig i, mange blir ikke tatt på alvor fordi de sliter psykisk. Og jeg tror jeg kommer til å dø ung pga dette :( 

Har hatt lenge høy hvilepuls og vet dette ikke er bra, det har jo legen sagt også. 

Er du redd for helsen bør du ihvertfall slutte røke.

Anonymkode: a0af0...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Takk for at du tar det på alvor. Jeg har faktisk også lyst å slutte på medisinene, legen sa jo det var det som gav meg høy puls og høyt blodtrykk.

Jeg synes ikke du skal ta kortsiktige avgjørelser, men derimot be fastlegen om å undersøke dette nøyere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du redd for helsen bør du ihvertfall slutte røke.

Anonymkode: a0af0...f97

Jeg har sluttet å røyke, jeg damper nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er jeg enig i, mange blir ikke tatt på alvor fordi de sliter psykisk. Og jeg tror jeg kommer til å dø ung pga dette :( 

Har hatt lenge høy hvilepuls og vet dette ikke er bra, det har jo legen sagt også. 

Hvor høy BMI har du nå? Jeg lurer på om du kunne hatt nytte av behandling med tanke på bedring av livsstil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, frosken skrev:

Jeg synes ikke du skal ta kortsiktige avgjørelser, men derimot be fastlegen om å undersøke dette nøyere. 

Kommer til å halvere seroquel og truxal å se om det hjelper, får se om jeg får sove da. Det er jo om morningen og formiddagen pulsen er høyest, det er sikkert pga disse. Og så er det den ekle xeplion, må kutte det ut tror jeg. Føler meg ikke i bra form nå og tar medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Kommer til å halvere seroquel og truxal å se om det hjelper, får se om jeg får sove da. Det er jo om morningen og formiddagen pulsen er høyest, det er sikkert pga disse. Og så er det den ekle xeplion, må kutte det ut tror jeg. Føler meg ikke i bra form nå og tar medisiner. 

Jeg tipper at du er ekstra stresset for tiden pga corona? Dermed vil du føle deg dårligere generelt sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, frosken skrev:

Hvor høy BMI har du nå? Jeg lurer på om du kunne hatt nytte av behandling med tanke på bedring av livsstil. 

Det får jeg nok ikke behandling for, de sier bare jeg må gå tur. BMI er på 34,9 nå, så veldig høyt. Har gått ned litt over to kilo denne uken og, spiser lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tipper at du er ekstra stresset for tiden pga corona? Dermed vil du føle deg dårligere generelt sett. 

Ja jeg er jo stresset pga corona med min dårlige fysiske helse,mulig jeg får bedre fysisk helse av å kutte ut medisiner. Det har jeg nemlig mistanke om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja jeg er jo stresset pga corona med min dårlige fysiske helse,mulig jeg får bedre fysisk helse av å kutte ut medisiner. Det har jeg nemlig mistanke om. 

Den angsten og uroen du opplever når du er uten medisiner, er en ganske stor belastning på din somatiske helse, så jeg tror ikke det å slutte med medisiner er løsningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, frosken skrev:

Den angsten og uroen du opplever når du er uten medisiner, er en ganske stor belastning på din somatiske helse, så jeg tror ikke det å slutte med medisiner er løsningen. 

Phu! Jeg vet ikke jeg heller, føler meg så forvirret. Er jo redd for å få høy puls og blodtrykk av den angsten min også. Men medisinen mot det kan jeg jo ta, men jeg har mye angst nå også og føler meg ikke bra. På hvilke måte jeg ikke føler meg bra er vanskelig å beskrive, kan være noe fysisk og det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, ISW skrev:

Jeg er enig i det, men jeg reagerer litt på både Kupton og en del andre her som synes å ha en holdning om at hvis man først har en psykisk lidelse, så er ethvert symptom psykisk og kan sees bort fra. 

Det er dessverre et faktum at også psykisk syke kan få fysiske lidelser og i tillegg at mange psykofarmaka kan ha til dels alvorlige bivirkninger, også på hjertet. De færreste får det, men f.eks kombinasjonen av et systolisk blodtrykk under 80 og rask puls høres ut som noe som ikke nødvendigvis er normalt.

Jeg svarer på denne og et annet innlegg du hadde under ett.

Hvis en opplever brå endringer fra hjertet som sterke brystsmerter eller plutselig fall i fysisk yteevne, alvorlig tungpusthet og lignende, skal en selvsagt raskt ta kontakt med lege.

Hvis en får hjerterytmeendringer som varer over flere uker, skal en også undersøkes av lege.

Men når en er godt undersøkt, og det ikke er funnet noe galt, skal en ikke stadig drive å følge med hjertet. Hjertefrekvensen varierer. Det er normalt. Spredte ekstraslag er også normalt. En skal ikke rette sin oppmerksomhet mot dette. Det er her jeg mener at hjertet passer på seg selv. Hva om natten når vi sover og ikke passer på hjertet vårt? Hvordan skulle vi overleve alle nettene hvis det var slik at hjertet trenger påpassing?

Jeg har aldri hatt eller uttrykt noen tanker om at disse råd er ulike for folk med eller uten psykisk lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, kupton skrev:

Jeg svarer på denne og et annet innlegg du hadde under ett.

Hvis en opplever brå endringer fra hjertet som sterke brystsmerter eller plutselig fall i fysisk yteevne, alvorlig tungpusthet og lignende, skal en selvsagt raskt ta kontakt med lege.

Hvis en får hjerterytmeendringer som varer over flere uker, skal en også undersøkes av lege.

Men når en er godt undersøkt, og det ikke er funnet noe galt, skal en ikke stadig drive å følge med hjertet. Hjertefrekvensen varierer. Det er normalt. Spredte ekstraslag er også normalt. En skal ikke rette sin oppmerksomhet mot dette. Det er her jeg mener at hjertet passer på seg selv. Hva om natten når vi sover og ikke passer på hjertet vårt? Hvordan skulle vi overleve alle nettene hvis det var slik at hjertet trenger påpassing?

Jeg har aldri hatt eller uttrykt noen tanker om at disse råd er ulike for folk med eller uten psykisk lidelse.

Jeg tror vi er ganske enige om akkurat dette du skriver her. Som jeg skrev i første innlegg så er jeg helt enig i at 1) f.eks ekstraslag kan oversees, og 2) at det i de fleste tilfeller ikke hjelper å overvåke hjertet. 
 

Jeg mener imidlertid at det ikke skader med et legebesøk hvis man merker at hjerterytmen over tid endrer seg. Du og jeg kan skille hyppige ekstraslag fra atrieflimmer uten å se et EKG. Men jeg synes at et generelt råd om å ignorere hjerte/-rytme med mindre man opplever akutte alvorlige symptomer, synes jeg høres risikabelt ut. Uten at det betyr at man trenger å sjekke pulsen sin mange ganger om dagen. 
 

Når det gjelder denne tråden, så mener jeg at hvis Stjernestøv, som jeg forstår ikke er veldig veltrent, har et systolisk blodtrykk under 80 mmHg kombinert med utmattelse og svimmelhet, så er det grunn til å mistenke at det har en årsak. Om denne årsaken er en medikamentbivirkning eller en patologisk tilstand, synes jeg hun bør få en lege med erfaring i dette til å vurdere. Blodtrykket blir ikke bedre av å sjekke det, men jeg synes dette høres såpass unormalt og plagsomt ut at det bør sees på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Har snakket med legen nå, og hun sa jeg skulle gå over til 25 mg igjen...noe jeg har gjort. Hun mente fremdeles det var medisinen jeg tok som jeg fikk høy puls av,men sa det ikke var lurt å slutte med den. Og kaffe og pepsi max gjorde det ikke bedre sa hun da koffein øker pulsen, hun ville jeg slukke prøve å kutte ut dette i to uker. Men jeg er jo så avhengig av det,skulle ringe å fortelle hvordan det gikk sa hun. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, stjernestøv skrev:

Har snakket med legen nå, og hun sa jeg skulle gå over til 25 mg igjen...noe jeg har gjort. Hun mente fremdeles det var medisinen jeg tok som jeg fikk høy puls av,men sa det ikke var lurt å slutte med den. Og kaffe og pepsi max gjorde det ikke bedre sa hun da koffein øker pulsen, hun ville jeg slukke prøve å kutte ut dette i to uker. Men jeg er jo så avhengig av det,skulle ringe å fortelle hvordan det gikk sa hun. 

Vil du heller fortsette med å ha angst for pulsen? Gå over til koffeinfri kaffe. Start gjerne med å trappe ned for å slippe hodepine og slikt. Kanskje begynne med annen hver kopp med og uten koffein den første uken og deretter kutte helt. Eller gå cold turkey, men da vil du kjenne på litt "abstinenser" og ubegag i starten dersom du drikker mye. Dette er ikke farlig og det vil gi seg. :)

Det faller jo på sin egen urimelighet hvis du ikke er villig til å kutte koffeinet som er legens foreløpige råd, men heller fortsetter å stresse, måle og skrive masse og spørre her inne om det. Tror ikke du også det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
9 minutter siden, Glitter skrev:

Vil du heller fortsette med å ha angst for pulsen? Gå over til koffeinfri kaffe. Start gjerne med å trappe ned for å slippe hodepine og slikt. Kanskje begynne med annen hver kopp med og uten koffein den første uken og deretter kutte helt. Eller gå cold turkey, men da vil du kjenne på litt "abstinenser" og ubegag i starten dersom du drikker mye. Dette er ikke farlig og det vil gi seg. :)

Det faller jo på sin egen urimelighet hvis du ikke er villig til å kutte koffeinet som er legens foreløpige råd, men heller fortsetter å stresse, måle og skrive masse og spørre her inne om det. Tror ikke du også det? 

Det var ikke sikkert det hjalp sa hun, ville bare jeg skulle prøve det. Drikker bare en kopp kaffe om morningen og en om ettermiddagen. Det er pepsi maxen jeg drikker mest av. Dessuten har jeg lavt blodtrykk fremdeles og føler meg ikke bra, mulig det ikke har noe med betablokkere å gjøre i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Halverte både seroquel og truxal i går kveld og fikk sove, nå skal jeg slutte med xeplion og. Har sikkert bivirkninger og føler meg derfor dårlig, har følt meg dårlig og urolig en god stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, stjernestøv skrev:

Halverte både seroquel og truxal i går kveld og fikk sove, nå skal jeg slutte med xeplion og.

Hvis du gjør veldig mange forandringer samtidig, kan du ikke vite hva som forårsaker en eventuell forandring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...