Gå til innhold

Knekkebrød diett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor lang tid vil det ta å gå ned cirka 7 kg hvis jeg kun spiser 6 knekkebrød om dagen? 

3 av de knekkebrødene skal inneholde egg og 3 med litt agurk, tomat og løk. 

Er det realistisk å gå ned 7 kg til juni/juli hvis jeg følger denne dietten? 

Anonymkode: af233...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid vil det ta å gå ned cirka 7 kg hvis jeg kun spiser 6 knekkebrød om dagen? 

3 av de knekkebrødene skal inneholde egg og 3 med litt agurk, tomat og løk. 

Er det realistisk å gå ned 7 kg til juni/juli hvis jeg følger denne dietten? 

Anonymkode: af233...fe1

Du kan fint gå ned 7 kg på den dietten til juni/juli.

Anonymkode: 4e85b...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid vil det ta å gå ned cirka 7 kg hvis jeg kun spiser 6 knekkebrød om dagen? 

3 av de knekkebrødene skal inneholde egg og 3 med litt agurk, tomat og løk. 

Er det realistisk å gå ned 7 kg til juni/juli hvis jeg følger denne dietten? 

Anonymkode: af233...fe1

Ja, du har nå funnet lavkaloridietten som de som skal ta vektoperasjon skal følge i tre uker før operasjonen for å redusere fettet rundt leveren. Denne skal ligge på ca. 1.000 kcal i døgnet dersom du ikke spiser noe utenom knekkebrødene og selvsagt går du ned. Jeg gikk ned ca. 5 kg på 3 uker, men jeg følger ikke den dietten frivillig en gang til.

Det typiske med dietter er at du går ned x kg og legger på deg x kg + 2 kg ekstra når du går over til vanlig mat igjen. Det beste er en langsiktig plan for vektnedgang for et varig vekttap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid vil det ta å gå ned cirka 7 kg hvis jeg kun spiser 6 knekkebrød om dagen? 

3 av de knekkebrødene skal inneholde egg og 3 med litt agurk, tomat og løk. 

Er det realistisk å gå ned 7 kg til juni/juli hvis jeg følger denne dietten? 

Anonymkode: af233...fe1

Spis paprika også for å få i deg c-vitaminer, da er du dekket. Men vil du holde ut i 2-3 mnd på dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Lillemus skrev:

Spis paprika også for å få i deg c-vitaminer, da er du dekket. Men vil du holde ut i 2-3 mnd på dette? 

Holder på til de 7 kg er tatt av. :) 

Anonymkode: af233...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 timer siden, Kroniker'n skrev:

Du vil jo bare legge på deg enda mer så fort du begynner å spise vanlig mat igjen. 

Hvorfor skal jeg legge på meg? Har ingen planer om å dra tilbake til mitt kosthold før dietten. Kommer ikke til å spise godteri hver dag, og cola har jeg kuttet ut for 5 måneder siden. Kommer til å hive innpå, men spise meg sakte til et normalt kosthold. 

Anonymkode: af233...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

girlinyellow

Kan du ikke (please) google en sunn måte å gå ned i vekt på? 

Det du skriver her er alt for ensformig. Du risikerer vitamin og mineralmangel, og å føle deg trøtt og sliten. ++ Det kan påvirke helsa di negativt både psykisk og fysisk. 

Hvis du vil redusere antall kalorier pr. dag, kan du jo det, men det går an å spise litt fler kalorier enn dette, og litt mer variert, og likevel gå ned i vekt ganske hurtig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg slanket meg 25 kg på en enkel diett, har ikke gått opp etter dette. Dette er noen år siden. Jeg spiste lite og lite sukker og fett. I ettertid blir man vant til mindre porsjoner av alt. Knekkebrøddietten er jo anbefalt av eksperter også. Er ikke farlig å være på underskudd med kalorier i noen måneder. Klart man vil føle seg litt trøtt og sliten av og til, men etterhvert vil man få mer energi. Alt blir uansett bedre når man blir lettere.

Anonymkode: 4e85b...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, girlinyellow skrev:

Det du skriver her er alt for ensformig. Du risikerer vitamin og mineralmangel, og å føle deg trøtt og sliten. ++ Det kan påvirke helsa di negativt både psykisk og fysisk. 

På en nettside fra Sykehuset i i Vestfold står det følgende om bivirkninger ved knekkebrøddietten som en bør være oppmerksom på:

  • Hodepine og svimmelhet. Drikk mye vann eller annen kalorifri drikke. Kroppen trenger kontinuerlig tilførsel av væske.
  • Følelse av å fryse kan forekomme i løpet av pulverperioden. Kle deg varmt og drikk varme drikker. (E.S. kommentar: Kan gjelde også for knekkebrøddietten)
    • Forstoppelse (gjelder spesielt lavkaloripulver) – drikk mye. Det er normalt at toalettbesøkene blir færre, men det skal ikke gjøre vondt å gå på toalettet. Følgende råd kan hjelpe mot forstoppelse:
      - 2 teskjeer linfrø i et halvt glass vann, la det stå en stund og drikk eller spis det 
      - Laktulose, fås kjøpt på apotek.

Jeg gjennomførte "knekkebrøddietten" for 7 år siden fordi jeg skulle vektopereres. Jeg fikk en enorm forstoppelse og frøs en god del, men kan ellers ikke huske noe. I tillegg til knekkebrød, fikk vi da lov til å spise enkel middag inneholdende visse magre ingredienser, men målet var da å ikke overstige 1.000 kcal i døgnet. Jeg strevde også generelt med energinivået, men det gjorde jeg generelt på den tiden og kan skyldes andre forhold enn dietten.

Og det står noe du bør være oppmerksom på i tilfelle det gjelder deg og fordi du kommer til å ha et raskt vekttap: "I sjeldne tilfeller kan rask vektnedgang forårsake gallestensanfall. Rådfør deg med din lege om du har gallesykdom eller annen sykdom."

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Eva Sofie skrev:

På en nettside fra Sykehuset i i Vestfold står det følgende om bivirkninger ved knekkebrøddietten som en bør være oppmerksom på:

  • Hodepine og svimmelhet. Drikk mye vann eller annen kalorifri drikke. Kroppen trenger kontinuerlig tilførsel av væske.
  • Følelse av å fryse kan forekomme i løpet av pulverperioden. Kle deg varmt og drikk varme drikker. (E.S. kommentar: Kan gjelde også for knekkebrøddietten)
    • Forstoppelse (gjelder spesielt lavkaloripulver) – drikk mye. Det er normalt at toalettbesøkene blir færre, men det skal ikke gjøre vondt å gå på toalettet. Følgende råd kan hjelpe mot forstoppelse:
      - 2 teskjeer linfrø i et halvt glass vann, la det stå en stund og drikk eller spis det 
      - Laktulose, fås kjøpt på apotek.

Jeg gjennomførte "knekkebrøddietten" for 7 år siden fordi jeg skulle vektopereres. Jeg fikk en enorm forstoppelse og frøs en god del, men kan ellers ikke huske noe. I tillegg til knekkebrød, fikk vi da lov til å spise enkel middag inneholdende visse magre ingredienser, men målet var da å ikke overstige 1.000 kcal i døgnet. Jeg strevde også generelt med energinivået, men det gjorde jeg generelt på den tiden og kan skyldes andre forhold enn dietten.

Og det står noe du bør være oppmerksom på i tilfelle det gjelder deg og fordi du kommer til å ha et raskt vekttap: "I sjeldne tilfeller kan rask vektnedgang forårsake gallestensanfall. Rådfør deg med din lege om du har gallesykdom eller annen sykdom."

Hvorfor kan et stort vekttap forårsake gallestein? 

Anonymkode: af233...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan et stort vekttap forårsake gallestein? 

Anonymkode: af233...fe1

Det har jeg ingen kompetanse til å uttale meg om. Har bare forstått at mange som går raskt ned i vekt står i risiko for å få dette. Du kan lese mer om gallestein her eller spørre Dr. Google selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag er dette dømt til å feile. Uten vektoperasjon i etterkant som gir et helt annerledes utgangspunkt når dietten er ferdig så vil du enten raskt, eller sakte, men sikkert gå opp igjen. Det er en grunn til at det anbefales å gå rolig ned i vekt. Både for å klare å holde vekten i etterkant, for å unngå at man gang på gang sprekker av ulvehunger og sikkert enda mer. 

Jeg er ganske dreven på å gå ned i vekt. Først som 17-åring (var ikke stor nedgang da, men det var første gang jeg gjorde det), etter to svangerskap, etter sykdomsperiode hvor jeg gikk opp 30 kg og jeg har generelt sett et sunt kosthold. Jeg er en smule spiseforstyrret, men det endrer ikke min rasjonelle kunnskap og jeg har spiseforstyrrelsen såpass under kontroll at jeg ikke er undervektig eller overvektig (jeg ELSKER mat, og er egentlig en overspiser, men presser meg til det motsatte/til å holde vekten). 

All egen erfaring viser at det er alfa omega å finne en balanse. Ikke for mye mat åpenbart, men ikke for lite heller. Hvis målet ditt er stabil vekt etter nedgang og ikke jojo-slanking så er det ikke diett du skal velge, men å endre livsstil. 

Noen få klarer selvsagt å holde vekten etter slike dietter, men det er faktisk fåtallet. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Glitter skrev:

På generelt grunnlag er dette dømt til å feile. Uten vektoperasjon i etterkant som gir et helt annerledes utgangspunkt når dietten er ferdig så vil du enten raskt, eller sakte, men sikkert gå opp igjen. Det er en grunn til at det anbefales å gå rolig ned i vekt. Både for å klare å holde vekten i etterkant, for å unngå at man gang på gang sprekker av ulvehunger og sikkert enda mer. 

Jeg er ganske dreven på å gå ned i vekt. Først som 17-åring (var ikke stor nedgang da, men det var første gang jeg gjorde det), etter to svangerskap, etter sykdomsperiode hvor jeg gikk opp 30 kg og jeg har generelt sett et sunt kosthold. Jeg er en smule spiseforstyrret, men det endrer ikke min rasjonelle kunnskap og jeg har spiseforstyrrelsen såpass under kontroll at jeg ikke er undervektig eller overvektig (jeg ELSKER mat, og er egentlig en overspiser, men presser meg til det motsatte/til å holde vekten). 

All egen erfaring viser at det er alfa omega å finne en balanse. Ikke for mye mat åpenbart, men ikke for lite heller. Hvis målet ditt er stabil vekt etter nedgang og ikke jojo-slanking så er det ikke diett du skal velge, men å endre livsstil. 

Noen få klarer selvsagt å holde vekten etter slike dietter, men det er faktisk fåtallet. 

I mange år ble dette hevdet av de fleste fagpersoner. De senere årene har imidlertid den ledende eksperten på fedme i Norge, Jøran Hjelmeseth, gjentatte ganger sagt at det er en myte at rask vektnedgang ikke er gunstig.  I følge ham kan lavkalorikur, (slik som knekkebrøddietten) være et godt alternativ for vektreduksjon. Han sier at de som har rask vektnedgang ikke holder vekten nede i etterkant noe dårligere enn de som går langsomt nedover; tvert om sier han at de som klarer å gå fort ned ofte har bedre prognose. Jeg har ikke funnet frem referanse, men Hjelmeseth har blitt sitert på dette mange ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, frosken skrev:

Hjelmeseth har blitt sitert på dette mange ganger. 

Det er riktig.
 

Jeg tror at motivasjonen i en rask nedgang betyr mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, cilie skrev:

Det er riktig.
 

Jeg tror at motivasjonen i en rask nedgang betyr mye. 

Nettopp! Motivasjonen har alt å si. 

Anonymkode: 4e85b...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, frosken skrev:

I mange år ble dette hevdet av de fleste fagpersoner. De senere årene har imidlertid den ledende eksperten på fedme i Norge, Jøran Hjelmeseth, gjentatte ganger sagt at det er en myte at rask vektnedgang ikke er gunstig.  I følge ham kan lavkalorikur, (slik som knekkebrøddietten) være et godt alternativ for vektreduksjon. Han sier at de som har rask vektnedgang ikke holder vekten nede i etterkant noe dårligere enn de som går langsomt nedover; tvert om sier han at de som klarer å gå fort ned ofte har bedre prognose. Jeg har ikke funnet frem referanse, men Hjelmeseth har blitt sitert på dette mange ganger. 

Ja som jeg sa er det jo noen som klarer å holde vekten ved rask vektnedgang, og det går jo sånn rent fysiologisk, men mange av de som velger slike dietter er typiske jojoslankere og ender opp med å sprekke gang på gang under prosessen eller opplever å få en voldsom sult når de gradvis begynner å spise mer igjen, og ender opp med å spise på seg vekten igjen. Det går vel på både motivasjon og viljestyrke. Det kom kanskje ikke helt klart fram. Mente ikke at det er fysisk umulig og at man havner i sparebluss slik mange mener. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Glitter skrev:

Ja som jeg sa er det jo noen som klarer å holde vekten ved rask vektnedgang, og det går jo sånn rent fysiologisk, men mange av de som velger slike dietter er typiske jojoslankere og ender opp med å sprekke gang på gang under prosessen eller opplever å få en voldsom sult når de gradvis begynner å spise mer igjen, og ender opp med å spise på seg vekten igjen. Det går vel på både motivasjon og viljestyrke. Det kom kanskje ikke helt klart fram. Mente ikke at det er fysisk umulig og at man havner i sparebluss slik mange mener. 

Jeg har alltid hevdet nøyaktig det samme som du gjør her - og tror fortsatt at flertallet ikke bør bruke "ekstreme" dietter. Men siden Hjelmeseth sier at forskning viser at det er en myte at rask vektnedgang øker sannsynligheten for vektoppgang, så tenker jeg at det er viktig å anerkjenne at det ikke er gitt hva som er de beste løsningene for den enkelte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, frosken skrev:

Jeg har alltid hevdet nøyaktig det samme som du gjør her - og tror fortsatt at flertallet ikke bør bruke "ekstreme" dietter. Men siden Hjelmeseth sier at forskning viser at det er en myte at rask vektnedgang øker sannsynligheten for vektoppgang, så tenker jeg at det er viktig å anerkjenne at det ikke er gitt hva som er de beste løsningene for den enkelte. 

Nei det er sant. Men tror du ikke at de som faktisk klarer å holde den, klarer det fordi de er mer motivert/har mer viljestyrke og diverse? At det ikke handler om noe fysisk, slik jeg har oppfattet at myten gjelder blant folk, men at det er psykisk/mentalitet og holdninger rundt mat pg livsstil som gjør at folk legger på seg igjen? 

Det virker logisk for meg i alle fall. Skulle likt å lese mer om dette da slikt interesserer meg. Jeg skal Google Hjelmseth. :)

Føler nesten det blir litt som ved rus. Når man har avruset seg ordentlig så er det jo det psykiske, motivasjon og viljestyrke og evnen til å motstå det destruktive også i vanskelige perioder i livet som avgjør om man klarer seg. Og veldig mange gjør jo ikke det. 

Og hva med dette med at det sies at har man først vært feks 100 kg, men gått ned til 60, så vil kroppen "huske" sin høyeste vekt og på en måte gå inn for å oppnå den igjen. Er det en myte også? Det har jeg lest forskere mene. Tror jeg har sett det på TV også. I så fall skulle min kropp ønske å gå opp 30 kg, men jeg merker ikke noe til det da. Men så hadde jeg den vekten i bare noen måneder. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett selv om noen klarer det, så har jeg større tro på varig suksess ved å ta det rolig ned i vekt og på den måten få inn gode og sunne vaner. For å avvenne en dårlig vane og få inn en god vane så må man ta tiden til hjelp og i denne tiden stadig ta aktive valg. Det tar for de fleste mer enn noen uker. Og når de da begynner å spise mer normalt igjen så har de jo ikke innarbeidet noen nye og varige vaner egentlig. 

Jeg tviler jo ikke på at det stemmer om at det for den enkelte så kan veien til suksess være en annen, men jeg tenker mest på flertallet da. Var kanskje litt bastant å si det er dømt til å feile. Så der får jeg korrigere meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...