Gå til innhold

Knekkebrød diett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 13.4.2020 den 14.05, Glitter skrev:

Og hva med dette med at det sies at har man først vært feks 100 kg, men gått ned til 60, så vil kroppen "huske" sin høyeste vekt og på en måte gå inn for å oppnå den igjen. Er det en myte også? Det har jeg lest forskere mene. Tror jeg har sett det på TV også.

Ja, det samme lærer man på forkurs til vektoperasjoner, men der sier de at kroppen husker den gamle og høyeste vekten sin i to år. Dersom man klarer å holde en lavere vekt i to år og helst mer, har man gitt kroppen sin en ny hukommelse å gå etter og kroppen slutter å kjempe mot å nå f.eks. de 100 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Eva Sofie skrev:

Ja, det samme lærer man på forkurs til vektoperasjoner, men der sier de at kroppen husker den gamle og høyeste vekten sin i to år. Dersom man klarer å holde en lavere vekt i to år og helst mer, har man gitt kroppen sin en ny hukommelse å gå etter og kroppen slutter å kjempe mot å nå f.eks. de 100 kg.

Okei. Det må jo være en motivasjon når man skal mye ned i vekt. :) Jeg veide jo 89 kg (174 høy) november 2017 og gikk ned til 65 tror jeg til våren 2018. Så ned til 62, så opp til 68 i starten av rusbehandling og fra januar 2020 og til nå har jeg gradvis gått ned til 59-60 kg. Er sånn sett ikke stabilisert enda jeg heller, men den høyeste vekten min gikk jo fra 63 kg til 89 i løpet av 8 mnd eller noe, så hadde jo ikke den så lenge da. Likevel merker jeg jo at kroppen "vil" opp i vekt. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2020 den 11.04, Glitter skrev:

Likevel merker jeg jo at kroppen "vil" opp i vekt. 

Det er nå mer enn 5 år siden jeg var overvektig og jeg merker at kroppen min har gitt seg mot å kjempe med å stadig ønske å gå opp i vekt, men selvsagt er min kropp laget som alle andres, jo høyere energiinntak, jo mer må jeg ev. forbrenne dersom vekten ikke skal øke. Jeg har jo der et hjelpemiddel som vektoperert ved at magesekken begrenser størrelsen på porsjonene ettersom at jeg ikke har jobbet mot at magesekken ikke har utvidet seg stort. Dette kan i hvert fall være en fordel om man sliter med for god appetitt. I mitt tilfelle, som nå strever med å få i meg mat, føles det truende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eva Sofie skrev:

Det er nå mer enn 5 år siden jeg var overvektig og jeg merker at kroppen min har gitt seg mot å kjempe med å stadig ønske å gå opp i vekt, men selvsagt er min kropp laget som alle andres, jo høyere energiinntak, jo mer må jeg ev. forbrenne dersom vekten ikke skal øke. Jeg har jo der et hjelpemiddel som vektoperert ved at magesekken begrenser størrelsen på porsjonene ettersom at jeg ikke har jobbet mot at magesekken ikke har utvidet seg stort. Dette kan i hvert fall være en fordel om man sliter med for god appetitt. I mitt tilfelle, som nå strever med å få i meg mat, føles det truende.

Det skjønner jeg. Er nok veldig frustrerende/skummelt å slite med å få i seg mat over en lang periode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2020 den 21.49, frosken skrev:

I mange år ble dette hevdet av de fleste fagpersoner. De senere årene har imidlertid den ledende eksperten på fedme i Norge, Jøran Hjelmeseth, gjentatte ganger sagt at det er en myte at rask vektnedgang ikke er gunstig.  I følge ham kan lavkalorikur, (slik som knekkebrøddietten) være et godt alternativ for vektreduksjon. Han sier at de som har rask vektnedgang ikke holder vekten nede i etterkant noe dårligere enn de som går langsomt nedover; tvert om sier han at de som klarer å gå fort ned ofte har bedre prognose. Jeg har ikke funnet frem referanse, men Hjelmeseth har blitt sitert på dette mange ganger. 

Det var veldig merkelig å i dag kunne lese en Pluss-artikkel i Dagbladet som nettopp handler om knekkebrøddietten, "Oppskriften - Ned 10 kilo før sommeren", når vi for litt siden hadde diskutert dietten her på DOL. Det står i artikkelen litt om dette med å gå raskt ned i vekt for å holde på motivasjonen og det er ernæringsfysilog Cathrine Borchsenius som uttaler seg: "I dag vet vi at man mister litt mer muskelmasse hvis vektreduksjonen skjer hurtig, men ikke så mye at det har noen stor betydning. Det ser også ut til at en viktig suksessfaktor for å klare å gå ned i vekt, er at man gjør det på en måte som man selv syns er motiverende. Så hvis man synes det er motiverende å bestemme seg for å gå ned ti kilo før sommeren, så er det også et helt fint mål, sier hun."

Artikkelen gir en fin oversikt over hva man kan spise i løpet av en dag på denne dietten om man er interessert i den. Som sagt en artikkel bak betalingsmur, men knekkebrøddietten er mulig å søke opp ellers på nettet også. Det gis et tips for å få en varig vektreduksjon: "Du må fortsette å spise mindre og innta færre kalorier resten av livet for å holde vekta. I tillegg er daglig fysisk aktivitet svært viktig, helst minst 60 minutter rask gange eller liknende hver dag. Dette gir økt forbrenning som er bra for vekta, sier Cathrine Borchsenius."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Eva Sofie skrev:

Det var veldig merkelig å i dag kunne lese en Pluss-artikkel i Dagbladet som nettopp handler om knekkebrøddietten, "Oppskriften - Ned 10 kilo før sommeren", når vi for litt siden hadde diskutert dietten her på DOL. Det står i artikkelen litt om dette med å gå raskt ned i vekt for å holde på motivasjonen og det er ernæringsfysilog Cathrine Borchsenius som uttaler seg: "I dag vet vi at man mister litt mer muskelmasse hvis vektreduksjonen skjer hurtig, men ikke så mye at det har noen stor betydning. Det ser også ut til at en viktig suksessfaktor for å klare å gå ned i vekt, er at man gjør det på en måte som man selv syns er motiverende. Så hvis man synes det er motiverende å bestemme seg for å gå ned ti kilo før sommeren, så er det også et helt fint mål, sier hun."

Artikkelen gir en fin oversikt over hva man kan spise i løpet av en dag på denne dietten om man er interessert i den. Som sagt en artikkel bak betalingsmur, men knekkebrøddietten er mulig å søke opp ellers på nettet også. Det gis et tips for å få en varig vektreduksjon: "Du må fortsette å spise mindre og innta færre kalorier resten av livet for å holde vekta. I tillegg er daglig fysisk aktivitet svært viktig, helst minst 60 minutter rask gange eller liknende hver dag. Dette gir økt forbrenning som er bra for vekta, sier Cathrine Borchsenius."

Det er vel der problemet ligger for mange. At når de er ferdig med dietten så klarer de ikke å finne rett balanse for å holde på vekta over tid. Altså for de som legger på seg igjen. Er det ikke samme greia som den såkalte "sykehusdietten"?

Eller så er de sånn som meg. At etter en sulteperipde så er det sånn at når jeg da begynner å spise normalt igjen så får jeg en ukontrollert sult som overstyrer viljestyrken min. Nå er jo jeg en "skap-overspiser" da. Altså jeg bruker enorme mengder energi på å undertrykke min trang til å overspise. Likevel er jeg normalvektig. Derav uttrykket "skap-overspiser" 😛Periodevis sånn som nå så kommer det mer ut av kontroll. Jeg er jo alene døgnet rundt omtrent så da blir det krevende. Er jeg mer opptatt så spiser jeg fort for lite. 

I hvert fall. For de som er som meg så vil det være vanskelig å holde vekta ved rask vektnedgang. Jeg har jo holdt vekta etter at jeg i løpet av 8-9 mnd slanket av meg nesten 30 kg, men så hadde jeg bare den høye vekta i noen måneder. Det siste året har jeg gått ned 5-6 kg og selv da er det en kamp for meg å holde vekta. Så jeg er veldig obs på å prøve å ikke spise for lite. For da sprekker jeg, begynner å overspise også legger jeg på meg. 

Så det er vel som så mye annet at det kan fungere for noen, men ikke alle. Fikk plutselig en følelse av at jeg gjentar meg nå, enten i samme tråd som denne, i en annen tråd eller på KG. Men dette gidder jeg ikke forske på så jeg sender det inn. Herlig med nedsatt korttidshukommelse. 😛

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...