Gå til innhold

Feildiagnotisert med Asperger?

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det feil å ikke like å gå på fest? Ja! Det er meningsløst og dra ut, bruke masse penger, drikke seg sanseløs, bli syk etterpå og risikere å pådra seg kjønnssykdom. 
Jeg klarer ikke synes synd på folk som klager på sykdom etterpå. Men da er jeg vel bare usympatisk psykopat.... det er vel en sosial norm det at man skal synes synd på folk som brenner seg på å med viten og vilje går inn i flammer..... 

Det mest plagsomme med å ha (mild) Asperger er at alt man mener, sier eller gjør blir sett på som en asperger greie! Og jeg merke at jeg tenker jo ganske svart-hvitt, så jeg føler at alt jeg gjør skyldes aspergersen. Derfor manglende glede ved mye. 

Anonymkode: abd4f...876

Det er ikke feil å verken like, eller ikke like å dra på fest. Ikke at jeg pleier å dra på fest, men noen ganger ender jeg med å drikke meg full og drar alene på byen, og et lite øyeblikk når en tilfeldig fyr kommer bort til meg så kan jeg late som at jeg er normal og ikke full av diagnoser. Fram til jeg har fått nok og går min vei. ONS og kjønnssykdommer? Det er da ikke sånn at bare fordi man drar ut på byen så vil man ha ONS med noen. Det har aldri jeg. 

Fortsetter under...

AnonymBruker
15 minutter siden, Glitter skrev:

Det er ikke feil å verken like, eller ikke like å dra på fest. Ikke at jeg pleier å dra på fest, men noen ganger ender jeg med å drikke meg full og drar alene på byen, og et lite øyeblikk når en tilfeldig fyr kommer bort til meg så kan jeg late som at jeg er normal og ikke full av diagnoser. Fram til jeg har fått nok og går min vei. ONS og kjønnssykdommer? Det er da ikke sånn at bare fordi man drar ut på byen så vil man ha ONS med noen. Det har aldri jeg. 

Nå siktet jeg til den over deg som skrev at vanlige mennesker drar på byen og har ons. Er dette virkelig noe å hige etter?

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei ikke alle. Nærmeste familie. De kjenner meg jo, og med de så er jeg avslappet. Enkelte lærere har mistenkt det. Skulle mye heller hatt bare adhd. Asperger er så lite spenstig... er mer en slik treig turnoff diagnose

De som ikke vet, merker de noe galt?

Anonymkode: 1980f...ee2

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De som ikke vet, merker de noe galt?

Nå går ikke folk rundt og kommenterer alt til folk? Mange virker ikke til å merke noe. Ellers blir jeg bare aldri venn med folk fordi vi ikke deler nokk felles. Ikke interesse av hverandre rett og slett. 

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå siktet jeg til den over deg som skrev at vanlige mennesker drar på byen og har ons. Er dette virkelig noe å hige etter?

Nei det er jo ikke det, men om man liker det eller ikke definerer ikke om man har Asperger eller ikke. 

Noen får en følelse av frihet og symptomlette av å ruse seg. Andre ikke. Begge deler er vanlig. 

Jeg har for eksempel aldri blitt spurt om jeg liker å dra på byen eller ikke de to gangene jeg har blitt utredet. 

Endret av Glitter
AnonymBruker
13 minutter siden, Glitter skrev:

Nei det er jo ikke det, men om man liker det eller ikke definerer ikke om man har Asperger eller ikke. 

Noen får en følelse av frihet og symptomlette av å ruse seg. Andre ikke. Begge deler er vanlig. 

Jeg har for eksempel aldri blitt spurt om jeg liker å dra på byen eller ikke de to gangene jeg har blitt utredet. 

Med standard spørsmål på aspegertester er ting som "Jeg drar heller på biblioteket enn på en fest" etc. Så noe må det være i det.

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med standard spørsmål på aspegertester er ting som "Jeg drar heller på biblioteket enn på en fest" etc. Så noe må det være i det.

Hadde jeg fått dette spørmsålet frem til jeg var 23 så hadde jeg definitivt sagt at jeg drar på fest. Jeg var vært ganske hard på festinga. Men selvdølgelig veldig full...

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg fått dette spørmsålet frem til jeg var 23 så hadde jeg definitivt sagt at jeg drar på fest. Jeg var vært ganske hard på festinga. Men selvdølgelig veldig full...

Autisme er jo noe en er født med da, ikke noe som man plutselig får som 23åring..

Anonymkode: cefc4...d6e

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du neppe aspergers?

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke huske et spesifikt spørsmål om akkurat det, men mulig jeg har glemt det. Var jo en spørsmålsliste langt som et vondt år. For meg er det slik at jeg drar mye heller på biblioteket enn på større sosiale sammenkomster i _nykter_ tilstand. Kan jeg drikke så kan jeg derimot gjerne dra på fest, men vil helst ta meg et par øl hjemme først evt drikke raskt i starten for å ruse vekk alt som gjør slike ting vanskelig. Nå har jeg ikke vært på fest på mange år da...

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er nok derfor autister ikke liker å være på fester og utesteder og sånn. Fordi det der blir alt for mye inntrykk. Høy musikk og folk som snakker i munnen på hverandre overalt. Fulle folk som skriker og dulter borti deg. Blinkende lys og bare kjas og mas.. En med autisme klarer som du sier ikke å filtrere ut uviktige ting og de vil derfor høre og se alle lyder og lys på en gang og det blir alt for mye. 

For autister så er utesteder de verste stedene å være, mens biblioteker det beste. For på biblioteket er det klare regler, man finner seg en bok og setter ned og leser og mam må være stille. Det utmerkede stedet for å dyrke sin særinteresse. Selv så elsker jeg starwars så det er vel det jeg sitter å leser på mens alle andre nt-folk er på fest å drikker seg sanseløse 😛

Nå grer du alle autister under en kam her og det er nok ganske vanlig:) Jeg kjenner en autist som elsker å være på faste utesteder og høre på høy musikk og observere på alle folka rundt seg. Noe av det kjekkeste han vet. Han er ekstrovert og liker å være blant folk, men liker samtidig ikke samspillet. Han holder seg for det meste i et hjørne for seg selv og viser ikke mye interesse om noen tar kontakt. Så har jeg en annen kamerat med lett Asberger diagnose. Han er veldig spesiell i væremåte, men samtidig veldig sosial og lokalkjent. Et annet eksempel er Greta Thunberg. Hun brenner for miljøet og og oppsøker (og oppretter) stadig store folkemengder. Hun ser ut som hun elsker det. Men har likevel ikke mange nære venner hun omgås og liker ikke å kommunisere om andre ting enn miljøet. 

Anonymkode: 3f8d8...0b0

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå grer du alle autister under en kam her og det er nok ganske vanlig:) Jeg kjenner en autist som elsker å være på faste utesteder og høre på høy musikk og observere på alle folka rundt seg. Noe av det kjekkeste han vet. Han er ekstrovert og liker å være blant folk, men liker samtidig ikke samspillet. Han holder seg for det meste i et hjørne for seg selv og viser ikke mye interesse om noen tar kontakt. Så har jeg en annen kamerat med lett Asberger diagnose. Han er veldig spesiell i væremåte, men samtidig veldig sosial og lokalkjent. Et annet eksempel er Greta Thunberg. Hun brenner for miljøet og og oppsøker (og oppretter) stadig store folkemengder. Hun ser ut som hun elsker det. Men har likevel ikke mange nære venner hun omgås og liker ikke å kommunisere om andre ting enn miljøet. 

Anonymkode: 3f8d8...0b0

Men hvor mange diagnoser skal det komme til slutt? Noen er overvektige. Noen har fysisk sykdom. Schizofreni, bipolar, autisme, adhd, ADD, og så har vi ekstremt oppmerksomhetssyke. Hva skal man være? Samfunnet har et snitt, og vi må alle rette oss etter hverandre for et bra miljø. 

Jeg har jobbet på et sted med mye stress. Restaurant, en veldig befolket en 😛 de dagene det var opp og ned i rush slet jeg. For ble det stille så fikk jeg tid til å tenke. Plutselig kom det mye folk og jeg klarte liksom ikke å koble. Føles som en slags dysleksi bare at det er i multitasking. Feks en kunde vil ha et glas øl, så skal de veksle, kjøpe 3 for 2 og dette kan bli sjekket så det var viktig å si fra om gratis kaffepåfyll og at det var 3 for 2 + at jeg kom alltid på «har vi lov å servere øl så tidlig» osv. Hva er klokka nå. Det ble for mye på en gang men det gikk. Men de dagene det gikk i 100 hele tiden klarte jeg meg så bra at kunder ga meg driks rett i hånda og o sa «du er et service menneske til tusen». 😛 dette var før jeg gikk på medisin og hadde fått diagnosene i tillegg

AnonymBruker

Jeg har Asperger, og det er jeg stolt av. Jeg fungerer til en viss grad "normalt" (hva nå enn det er) og jeg har blitt mer kjent med styrker og svakheter i meg selv. I mine øyne er ikke dette noe å være flau over, men noe å omfavne og være glad i. Problemene ligger ikke hovedsakelig i diagnosen, men alle de gale forståelsene av den. Folk frykter og feilbedømmer det de ikke forstår. Autismespekter-diagnoser er ikke et unntak der. Vi er like ulike som alle andre, bare satt sammen litt annerledes enn nevrotypikere (fol utenfor autismespekteret.) og selv ikke innenfor spekteret vil du finne to helt like. 

Anonymkode: b15ae...ebf

Annonse

Asperger er ikke en sykdom, noe man blir "frisk" av. det er en annerledeshet man blir født med. Det kan virke som du synes det er feil. Hvis det stemmer: hvorfor er det feil å være annerledes? jeg synes mange lider av ignoranse, det kan kureres, man trenger bare info og forståelse. 

AnonymBruker
16 minutter siden, Marypoza skrev:

Hvorfor ikke? gadd du i det hele tatt lese hele teksten, eller bare leste du det lille utdraget og ignorerte resten?

Hvis du er stolt av autismen så kan du umulig være særlig hardt rammet..

La meg gjette... Du fullførte videregående på normaltid. Du hadde flere venner på videregående. Du har jobbet og jobber nå eller studerer. Er du over 25år så har du samboer og barn. Har jeg rett? I såfall er det jo ikke rart at du er stolt for de aller fleste med autisme sliter så mye at de ikke klarer sånne ting.

AnonymBruker
42 minutter siden, Marypoza skrev:

Asperger er ikke en sykdom, noe man blir "frisk" av. det er en annerledeshet man blir født med. Det kan virke som du synes det er feil. Hvis det stemmer: hvorfor er det feil å være annerledes? jeg synes mange lider av ignoranse, det kan kureres, man trenger bare info og forståelse. 

Jeg kommenter bare at det er rart å være stolt av det. Jeg hadde ikke vært stolt over å ha EUPF eller diabetes 2.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...