Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sånn i anledning statsbudsjettet:

I dag morges ble jeg ganske forbanna, da jeg leste dette: Det er visst noen av dere som tror at folk skifter stomiposer for moro skyld?! Det er akkurat sånne ting jeg vil at skattepengene mine skal gå til! Jeg er svært restriktiv mht. hvem som får underskriften min, men disse fikk den: https://www.nrk.no/osloogviken/kvote-pa-stomiutstyr-1.15193305

Jeg har en kollega som har hatt tarmkreft. I den forbindelse hadde hun midertidig stomi et snaut år. Heldigvis ble hun såpass frisk at den kunne legges tilbake igjen, og hun er i dag i full jobb. Men vet dere hva? Til tross for at hun er sykepleier og svært oppegående, syntes hun det var svært tidkrevende og belastende å ha stomi. Det er faktisk ingen spøk - og det krevde mye utstyr og "styr" hver eneste dag. Kanskje en av dere skulle ha en "drømmedag" med  en mindreårig med stomi et døgn og se hvor gøy det er?!

Jeg fikk et voldsomt beløp i baksmell  i forrige skatteoppgjør, fordi jeg ikke brukte opp arven etter foreldrene mine "over natten". Kan dere bruke de pengene, som jeg nylig betalte siste del av, til stomiproser, briller etc. til barn, i stedet for konsulenthonorarer? På forhånd, takk!

Endret av laban
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457325-kj%C3%A6re-regjeringen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dette støtter jeg fullt ut! Og ille - men dessverre mer regelen enn unntaket - at sparingstiltak den regjeringen vi har i regjeringskontorene nå om dagen setter i verk gir skattelettelser for de som har mest og har det best i dette landet, igjen rammer de syke og som har det tøft i hverdagen, mange ganger både helsemessig og økonomisk. 

Jeg tenker at la nå de som trenger et mer forbruk enn gjennomsnittet få det - forbruket er individuelt. Ikke straff en hel gruppe på grunnlag av noen få som kanskje har et unødvendig overforbruk. Jeg kan ikke se for meg at det er så voldsomt mange som ønsker å sitte på et ekstra lager med plater, poser, forlengere osv. som de strengt tatt ikke har bruk for. En og annen kanskje, men ikke alle som gjør det nødvendig med slike tiltak som dette. Jeg overraskes litt over at det er "fagmiljøet i stomi", dvs. at dette må være stomisykepleiere, leger eller organisasjoner som står bak denne tilbakemeldingen. Jeg tenker også på måten denne typen medisinsk utstyr leveres til oss pasienter. Når jeg kontakter Mediq Norge AS, som er leverandør av medisinsk utstyr i Norge for å få tilsendt mine urinposer, ønsker de at jeg skal bestille et visst volum for at det skal bli økonomisk lønnsomt for de å sende det til meg. Dette sees kanskje på som et overforbruk på systemnivå, men i praksis fører det jo bare til at jeg bestiller nye poser kun én gang i året omtrent. Jeg antar at mange med stomi er i en lignende situasjon - de bruker opp det utstyret de har før de bestiller nytt og sørger hele tiden for å aldri gå fullstendig tom, slik ingen passer på å gå tom for toalettpapir...

4 timer siden, laban skrev:

I dag morges ble jeg ganske forbanna, da jeg leste dette: Det er visst noen av dere som tror at folk skifter stomiposer for moro skyld?! Det er akkurat sånne ting jeg vil at skattepengene mine skal gå til! Jeg er svært restriktiv mht. hvem som får underskriften min, men disse fikk den: https://www.nrk.no/osloogviken/kvote-pa-stomiutstyr-1.15193305

Jeg har en kollega som har hatt tarmkreft. I den forbindelse hadde hun midertidig stomi et snaut år. Heldigvis ble hun såpass frisk at den kunne legges tilbake igjen, og hun er i dag i full jobb. Men vet dere hva? Til tross for at hun er sykepleier og svært oppegående, syntes hun det var svært tidkrevende og belastende å ha stomi. Det er faktisk ingen spøk - og det krevde mye utstyr og "styr" hver eneste dag. Kanskje en av dere skulle ha en "drømmedag" med  en mindreårig med stomi et døgn og se hvor gøy det er?!

Jeg fikk et voldsomt beløp i baksmell  i forrige skatteoppgjør, fordi jeg ikke brukte opp arven etter foreldrene mine "over natten". Kan dere bruke de pengene, som jeg nylig betalte siste del av, til stomiproser, briller etc. til barn, i stedet for konsulenthonorarer? På forhånd, takk!

Dette ble jeg helt satt ut av å lese. Enkelte innstramninger i refusjonsordningener er forståelige, tenker jeg, - men dette fremstår som reinspikka idioti. Jeg klarer liksom ikke helt å tro at noen ønsker at reglene skal være sånn:-(

Håper alle signerer! 

Jeg har to stomier, men jeg får bare en kvote.

Jeg mener at de som trenger mer, de som blir rammet av dette, burde fått egen resept hvor vi fikk det ekstra vi trengte.

Skal det straffes for feil bruk, så må støtet settes inn på opplæring, denne måten er helt idiotisk metode å gjøre det på! Det burde heller sees på at ikke alle har god nok dekning på kompetent helsepersonell til veiledning i bruk, ikke alle bor tilknyttet store sykehus og tilgang på stomisykepleier.

Det blir sagt at vi kan søke dersom vi trenger mer utover kvote, jeg kjenner til en del antall søknader, alle har fått avslag. Argumentene HELFO bruker er så idiotiske at jeg nesten ikke tror det er sant. Det viser iallefall at det verken er helsepersonell eller pasient som kommer med argumentene!

Pasientorganisasjonen for stomioperte blir ikke hørt godt nok. Det er arrogant oppførsel både ovenfor organisasjonen og pasientgruppen!

https://www.norilco.no/aktuelt/antallsbegrensninger-et-slag-i-ansiktet

Annonse

5 timer siden, Shira! skrev:

Håper alle signerer! 

Jeg har to stomier, men jeg får bare en kvote.

Jeg mener at de som trenger mer, de som blir rammet av dette, burde fått egen resept hvor vi fikk det ekstra vi trengte.

Skal det straffes for feil bruk, så må støtet settes inn på opplæring, denne måten er helt idiotisk metode å gjøre det på! Det burde heller sees på at ikke alle har god nok dekning på kompetent helsepersonell til veiledning i bruk, ikke alle bor tilknyttet store sykehus og tilgang på stomisykepleier.

Det blir sagt at vi kan søke dersom vi trenger mer utover kvote, jeg kjenner til en del antall søknader, alle har fått avslag. Argumentene HELFO bruker er så idiotiske at jeg nesten ikke tror det er sant. Det viser iallefall at det verken er helsepersonell eller pasient som kommer med argumentene!

Pasientorganisasjonen for stomioperte blir ikke hørt godt nok. Det er arrogant oppførsel både ovenfor organisasjonen og pasientgruppen!

https://www.norilco.no/aktuelt/antallsbegrensninger-et-slag-i-ansiktet

Jeg er glad for at stomioperertes utfordringer endelig nå har kommet i medias søkelys. Mulig det har vært det før, men jeg er ikke den som følger så godt med... Jeg håper virkelig at NORILCO nå får brukt den offentlige debatten som begynner å summe takket være medias fokus på dette til å legge press på myndighetene. Stomiopererte har de aller fleste nordmenns støtte og forståelse i denne saken. Jeg tror at vi som ikke har stomi, frykter å få det - for mage, tarm og avføring er tabu å snakke om og vi vil helst ikke tenke på det engang. Jeg merker selv også det med urinkateter. Det er noe det ikke snakkes om. Og selvsagt vil man ikke gå med gigantiske stomiposer som en erstatning for bedre og smidigere løsninger! - Det står jo at de store posene er ment brukt til etter operasjon. Man vil være som alle andre - selv også skjuler jeg urinposen min under klærne.

I en lenke fra artikkelen du lenket til, leser jeg konkrete tall og jeg forstår svært godt at dette ikke holder ut året: "Det er innført begrensning for mengde det kan ytes stønad til per år for endel produkter, dette for å bidra til riktig bruk av produktene. Stønad gjelder for inntil 80 kleberfjerner i spray, 1000 plateforlengere, 4000 geldannende granulat, 20 stomibelter, 10 belter til fiksering, to belter til kompresjon og 400 lukkeklips og klemmer til tømbare poser per kalenderår." Det høres tilstrekkelig ut med 1.000 plateforlengere og 4.000 fortykningsmiddel, men noe aner meg at man må bruke dette flere ganger i døgnet og da er ikke antallet så mye... Så for øvrig at innskjerpelsene begynte allerede i 2016...

11 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg er glad for at stomioperertes utfordringer endelig nå har kommet i medias søkelys. Mulig det har vært det før, men jeg er ikke den som følger så godt med... Jeg håper virkelig at NORILCO nå får brukt den offentlige debatten som begynner å summe takket være medias fokus på dette til å legge press på myndighetene. Stomiopererte har de aller fleste nordmenns støtte og forståelse i denne saken. Jeg tror at vi som ikke har stomi, frykter å få det - for mage, tarm og avføring er tabu å snakke om og vi vil helst ikke tenke på det engang. Jeg merker selv også det med urinkateter. Det er noe det ikke snakkes om. Og selvsagt vil man ikke gå med gigantiske stomiposer som en erstatning for bedre og smidigere løsninger! - Det står jo at de store posene er ment brukt til etter operasjon. Man vil være som alle andre - selv også skjuler jeg urinposen min under klærne.

I en lenke fra artikkelen du lenket til, leser jeg konkrete tall og jeg forstår svært godt at dette ikke holder ut året: "Det er innført begrensning for mengde det kan ytes stønad til per år for endel produkter, dette for å bidra til riktig bruk av produktene. Stønad gjelder for inntil 80 kleberfjerner i spray, 1000 plateforlengere, 4000 geldannende granulat, 20 stomibelter, 10 belter til fiksering, to belter til kompresjon og 400 lukkeklips og klemmer til tømbare poser per kalenderår." Det høres tilstrekkelig ut med 1.000 plateforlengere og 4.000 fortykningsmiddel, men noe aner meg at man må bruke dette flere ganger i døgnet og da er ikke antallet så mye... Så for øvrig at innskjerpelsene begynte allerede i 2016...

For noen år siden fjernet HELFO bl.a posetrekk, da manet vi til kamp, vi vant sen kampen.

Vi kjemper igjen nå. Dessverre frykter jeg at vi må ta mange kamper også i fremtiden. Vi er heldige i Norge med blåresepten vi har, men den er stadig under angrep.

Det er tabubelagt, vi jobber hele tiden med fokus på å fjerne tabu og at alle skal få sen hjelp, veiledning og annet som trengs.

Det som forundrer meg er at de ikke ser at det et mye mer samfunnsøkonomisk å la oss få de rette produktene som fungerer, enn å knipe inn her og der. 
Noen har ikke behov for disse produktene som det gjelder, men det er ekstremt viktig produktet for dem som trenger dem! 

Litt på siden, men det viser litt viktigheten av å være med i sin aktuelle pasientorganisasjon, det er ikke bare sosiale tilbud (møte likepersoner er veldig viktig det også), men at noen passer på og kjempe for som her, svekkelse av blåresepten på stomiutstyr.

Jeg håper virkelig at vi vinner denne kampen, vi er iallefall rustet til krig! 

Men å gi "feministkunstner" 13 mill. i statsstøtte, det har de penger til.

https://www.nettavisen.no/okonomi/feministkunstner-henriette-far-13-mill-i-statsstotte--jeg-sugde-ut-alt-jeg-kunne/3424027161.html?fbclid=IwAR2HCyORmi5WOe8MHF1Pv9bcFfcqt5mfWbJqq7xziatzYYKB1t8FEmJVVgk

Nylig delte Kulturrådet ut nye stipender til fem kunstnere. Totalt har de fem kunstnerne fått tildelt 69,9 millioner kroner over de neste fem årene.

Pengene går til blant annet Henriette Pedersen, som ifølge Kulturrådet bruker kunst til å «argumentere mot normer fra et queer og feministisk perspektiv. Pedersen vil undersøke den menneskelige randsonen og vise det usømmelig som en sjeldent tillater seg».

– Jeg har fått sjukt mye penger for å lage kunst! Og jeg kommer til å fortsette å få sjukt mye penger for å lage kunst som du kommer til å mislike.

Endret av slabbedask
8 timer siden, Shira! skrev:

Litt på siden, men det viser litt viktigheten av å være med i sin aktuelle pasientorganisasjon, det er ikke bare sosiale tilbud (møte likepersoner er veldig viktig det også), men at noen passer på og kjempe for som her, svekkelse av blåresepten på stomiutstyr.

Jeg håper virkelig at vi vinner denne kampen, vi er iallefall rustet til krig! 

Ja, dessverre har den gjennomsnittlige nordmann blitt mindre og mindre engasjert i organisatorisk og interessepolitisk arbeid og forventer at "andre" skal gjøre jobben og stå opp for sine saker, men hvem er "de andre"? Den jobben hviler dessverre på færre og færre hender. Den hviler på oss som fortsatt engasjerer oss. Jeg hørte nylig at meningen med livet var å føle at man var en del av noe større enn seg selv, det kunne bl.a. være å hjelpe andre til å få et meningsfullt liv gjennom å oppdra og støtte egne barn, engasjere seg i politisk og organisatorisk arbeid, likepersonsarbeid, rehabiliteringsarbeid, bli besøksvenn osv. Rett og slett være til eller bety noe for en annen.

Men ja, dette ble vel litt utenfor trådens tema :) Men et viktig tema...

På 10.10.2020 den 21.21, laban skrev:

Det er ganske mye med helse som ikke er en spøk. Dette er dessverre bare et av mange eksempler på nedskjæringer.

Tenk før dere stemmer ved valg, da! 

• 2 uker senere...

Gledelig nyhet! 

https://www.dagbladet.no/nyheter/snur-etter-voldsomt-oppror/72972965

Det hjelper å kjempe. Det viser også at pasientorganisasjoner er viktige! Den tilbyr ikke bare sosiale ting, møter osv, men jobber for rettigheter til pasientgruppen.

https://www.norilco.no/aktuelt

Det var ikke enkelt å få dialog med HELFO, men heldigvis kom vi igjennom. Media bidrog til at dette kom på den politiske radaren og denne gangen ser det ut som at det har hjulpet. 

Dessverre var det to ting som ikke fikk gjennomslag, klips og belter. Selv blir jeg rammet av beltekvoten, jeg bruker elastiske belter på lik linje som med undertøy, men det tåler ikke så hard vask.

Annonse

2 minutter siden, Shira! skrev:

Gledelig nyhet! 

Det hjelper å kjempe. Det viser også at pasientorganisasjoner er viktige! Den tilbyr ikke bare sosiale ting, møter osv, men jobber for rettigheter til pasientgruppen.

Det var ikke enkelt å få dialog med HELFO, men heldigvis kom vi igjennom. Media bidrog til at dette kom på den politiske radaren og denne gangen ser det ut som at det har hjulpet. 

Ja, jeg leste det. Godt at virkelighetsfjerne politikere iblant tar til fornuft 🙂

Men det er fortsatt utrolig at noen syntes det var en god idé i utgangspunktet. Hvis de leter etter unødvendige varer og tjenester de kan la folk betale mer selv for, foreslår jeg at de starter med sine egne frynsegoder.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...