Gå til innhold

Kan fMRI vise politisk tilhørighet eller vv?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvem vil du diskutere dette med? De som har tilgang til å lese artikkelen i tillegg til å ha en viss kunnskap om anatomi og psykologi? Tror publikummet her sitter usedvanlig spredd i radene, og kanskje har bare 1 eller 2 mulighet til å rekke opp hånden og si noe fornuftig. Tror jeg på forhånd vet hvem det er. :)

Anonymkode: e1e01...0c7

Jeg vet at dette ikke er for alle. Men jeg vet også at det er brukere her med meget høy kompetanse. Det var ikke min intensjon å skape en diskusjon. Jeg la det kun ut fordi jeg tenkte at dette var interessant for en del brukere av DOL.

Med forbehold om at jeg har forstått artikkelen riktig, er jeg ikke overrasket. Dessverre, vil jeg si, for å benytte emosjonelt ladet retorikk vil da redusere muligheten til å en rasjonell, saklig debatt i det offentlige rom.

Det kunne forøvrig vært interessant å undersøke en potensiell sammenheng mellom politisk tilhørighet og personlighetstrekk. Vet du om dette er gjort? For å sitere Churchill:

"En som ikke er sosialist før han fyller 40 år, har intet hjerte. Den som er sosialist etter å ha fylt 40 år, har ingen hjerne." 

Som traust sosialdemokrat har jeg da muligens ingen av delene 😝

9 timer siden, adhoc skrev:

Med forbehold om at jeg har forstått artikkelen riktig, er jeg ikke overrasket. Dessverre, vil jeg si, for å benytte emosjonelt ladet retorikk vil da redusere muligheten til å en rasjonell, saklig debatt i det offentlige rom.

Det kunne forøvrig vært interessant å undersøke en potensiell sammenheng mellom politisk tilhørighet og personlighetstrekk. Vet du om dette er gjort? For å sitere Churchill:

"En som ikke er sosialist før han fyller 40 år, har intet hjerte. Den som er sosialist etter å ha fylt 40 år, har ingen hjerne." 

Som traust sosialdemokrat har jeg da muligens ingen av delene 😝

Det er vel bre å sammenligne Frp og SV, Frp manipulerende, ekskludrende  og småkriminelle egoister. SV: lyttende, inkluderende og rettferdige mennesker.

Anonymkode: 21a8f...aa1

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel bre å sammenligne Frp og SV, Frp manipulerende, ekskludrende  og småkriminelle egoister. SV: lyttende, inkluderende og rettferdige mennesker.

En så sort-hvitt verden ville unektelig ha vært enklere å navigere i. Da kunne man jo ha sluppet enhver form for dialog og debatt.

Annonse

4 minutter siden, adhoc skrev:

En så sort-hvitt verden ville unektelig ha vært enklere å navigere i. Da kunne man jo ha sluppet enhver form for dialog og debatt.

Nettopp. Hvis man tror det er et enkelt spørsmål om å være god eller ond har man ikke lyttet spesielt mye.

34 minutter siden, adhoc skrev:

Du forsto ikke at det var satt på spissen?

Jeg leste artikkelen. De kunne skille Venstre-- og høyreorienterte ved å se på hvordan hjernen reagerte på filmer med politisk budskap, sånn som immigrasjon. Ikke overraskende i seg selv, men de fant ut noe hva folk virkelig reagerer forskjellig på, nemlig retorikk som appellerer til frykt og følelser. 

Det var også spekulasjoner om at man kan påvirke folk ved å stimulere hjernen. 

17 minutter siden, Grendel skrev:

Jeg leste artikkelen. De kunne skille Venstre-- og høyreorienterte ved å se på hvordan hjernen reagerte på filmer med politisk budskap, sånn som immigrasjon. 

Ja, men årsakssammenhengen her var vel orientering - - > reaksjon? Altså at orienteringen var identifisert i forkant? 

4 minutter siden, adhoc skrev:

Ja, men årsakssammenhengen her var vel orientering - - > reaksjon? Altså at orienteringen var identifisert i forkant? 

Jeg er usikker. De svarte også på et spørreskjema hvor de rangerte fra 1-5 hvor enige de var i budskapet og om videoen var egnet til å få dem til å skifte mening. Jeg oppfatter det som at målingene på hjernen kun ble gjort mens de så videoene. 

Jeg oppfattet det som om seleksjonen var blitt gjort på grunnlag av politisk orientering:

"They scanned 38 middle-aged men and women with liberal- or conservative-leaning immigration attitudes while the participants watched short news clips, campaign ads, and public speeches related to various immigration policies." 

Altså at (spesielt) emosjonelt ladede budskap bidro til å forsterke polariseringen. 

Endret av adhoc

Annonse

17 minutter siden, adhoc skrev:

Jeg oppfattet det som om seleksjonen var blitt gjort på grunnlag av politisk orientering:

"They scanned 38 middle-aged men and women with liberal- or conservative-leaning immigration attitudes while the participants watched short news clips, campaign ads, and public speeches related to various immigration policies." 

Altså at (spesielt) emosjonelt ladede budskap bidro til å forsterke polariseringen. 

Ok. Vi snakker bare forbi hverandre her. Jeg tror vi egentlig er enige om hva forsøket gikk ut på og hva de fant ut. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...