Gå til innhold

Titter du inn vinduene til naboer, for å se hva de holder på med?

Anbefalte innlegg

Inspirert av en annen tråd. Titter du inn vinduer til naboene dine for å se hva de holder på med? Jeg er typen som ikke er nyskjerrig. Har mer enn nok med mitt eget liv.  Mener at det er frekt å titte inn vinduer til naboer  ;) . Vet ikke om det er lovlig engang. Privat er Privat,  mener jeg. 

Anonymkode: c5449...ce2

Fortsetter under...

Jeg tenker at det er helt opp til naboene selv, om de vil at noen skal titte inn vinduene eller ikke. Og da mener jeg jo fra gata, ikke at en skal gå helt inntil huset og glo inn vinduene. Men jeg mener at det er så mange måter å skjerme seg på i dag, feks med persienner, at om en ikke har skjermet deg så må en nesten bare regne med at folk ser. 

Anonymkode: 71b8f...cc8

Jeg har ingen mulighet til å se inn til naboene.  Jeg ser ikke noe galt i det hvis det er lett å se inn.  Det er galt å gå opp til et hus og titte rett inn av vinduene.  Det er en fordel at naboene følger med om jeg ligger død på stuegulvet, men her hvor jeg bor nå kunne jeg ligget død lenge uten at naboene merket det.

Anonymkode: 722e1...368

Annonse

De som har svære ‘se inn i mitt hjem’ vinduer, hvor de velger å ikke trekker ned persienner eller pliseer, så kikker jeg glatt inn om jeg går forbi på kveldstur med hunden. Jeg er nysgjerrig på hvordan andre har det og liker å få nyss i hvordan de lever livene sine. Ville ikke kikket inn dagtid, selv om jeg ikke har blitt avslørt i å titte litt da også. Om ting er åpent.

Av samme grunn ville jeg aldri i verden hatt store åpne vinduer selv. Hos oss er pliseene nesten helt oppe og vi passer på å ha høye hekker rundt huset😅

Anonymkode: 4c48b...c7d

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som har svære ‘se inn i mitt hjem’ vinduer, hvor de velger å ikke trekker ned persienner eller pliseer, så kikker jeg glatt inn om jeg går forbi på kveldstur med hunden. Jeg er nysgjerrig på hvordan andre har det og liker å få nyss i hvordan de lever livene sine. Ville ikke kikket inn dagtid, selv om jeg ikke har blitt avslørt i å titte litt da også. Om ting er åpent.

Av samme grunn ville jeg aldri i verden hatt store åpne vinduer selv. Hos oss er pliseene nesten helt oppe og vi passer på å ha høye hekker rundt huset😅

Jeg har kun persienner,  men tror ikke det er lett å se inn gjennom de. 😆

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Inspirert av en annen tråd. Titter du inn vinduer til naboene dine for å se hva de holder på med? Jeg er typen som ikke er nyskjerrig. Har mer enn nok med mitt eget liv.  Mener at det er frekt å titte inn vinduer til naboer  ;) . Vet ikke om det er lovlig engang. Privat er Privat,  mener jeg. 

Nå har ikke vi naboer og huset ligger såpass langt fra veien at det ikke er innsyn derfra heller og det er veldig deilig. :) Men når jeg er ute og går tur så titter jeg inn dersom det er store, opplyste vinduer og det er noe der som fanger oppmerksomheten i det jeg går forbi. Tidligere bodde jeg i blokk og nå jeg gikk forbi de andre blokkene var det alltid koselig å se inn i 1. etg, særlig før jul og se hvordan de hadde pyntet med lys, gardiner og annet stæsj. :) 

Jeg bodde en gang i Hønefoss, og hadde samboer, som hadde leilighet der det var en lang gangrekke, som man så rett inn i rommene til naboene om det ikke var trukket for. En gang så jeg ambulanse utenfor, og kikket inn når jeg gikk forbi der lå naboen død på gulvet, med gråtende pårørende. Det er den eneste gangen jeg husker å ha glant, men det var bare noen sekunder. Her jeg bor nå har jeg gjenboere, så jeg kunne kikket men det gjør jeg ikke.

Anonymkode: a19b2...b47

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bodde en gang i Hønefoss, og hadde samboer, som hadde leilighet der det var en lang gangrekke, som man så rett inn i rommene til naboene om det ikke var trukket for. En gang så jeg ambulanse utenfor, og kikket inn når jeg gikk forbi der lå naboen død på gulvet, med gråtende pårørende. Det er den eneste gangen jeg husker å ha glant, men det var bare noen sekunder. Her jeg bor nå har jeg gjenboere, så jeg kunne kikket men det gjør jeg ikke.

Anonymkode: a19b2...b47

Jeg eier ingen interesse av å titte. Men det er sikkert fordi jeg har nok med mitt eget liv. Men husker at min forrige samboer tittet mye og fikk med seg det mye som skjedde i nabolaget.  Mens jeg fikk høre at gjennom han. Jeg var selv ikke interessert i å titte selv om vi da bodde i blokker som sto så tett at det var lett å se inn til folk. 

Annonse

På 3.11.2020 den 7.17, AnonymBruker skrev:

Jeg har kun persienner,  men tror ikke det er lett å se inn gjennom de. 😆

Mange tar feil av hvor godt man ser inn gjennom halvlukkede persienner fra utsiden når det er mørkt ute og lyst inne😁😆

Jeg går aldri _inn_ for å kikke inn folks vinduer, men har de store vinduer uten skjerming ut mot offentlig vei så er det jo nærmest umulig å ikke få et glimt av hvordan de har det - iallfall om det er mørkt ute og de har på lys. 

Er ikke det litt sånn typisk norsk, da, at man ikke nødvendigvis er så bekymret for om folk ser inn på kjøkken eller stue? Jeg har vokst opp med at de store stuevinduene bare hadde noen tynne slintrer av noen gardiner - for dekorasjonsøyemed. Nå hadde vi ikke vei på den siden av huset, men vi hadde jo andre naboer. Annerledes med soverom og bad selvsagt, og på mitt nåværende kjøkken har jeg persienner som jeg lukker om kvelden fordi vinduene vender rett ut mot fellesareal/tun. 

Selv om man har vinduer som vender mot veier, har jeg inntrykk av at nordmenn flest ikke styrer så mye med innsynsdekking på dagtid, og gardiner som dras for om kvelden er ofte relativt lette - ikke tykke, forede. 

1 time siden, morsan skrev:

Er ikke det litt sånn typisk norsk, da, at man ikke nødvendigvis er så bekymret for om folk ser inn på kjøkken eller stue?

Jeg tror neppe at det er typisk norsk, men solen skinner ikke så mye her som i mange andre land.  Mange steder trenger man å ha tykke gardiner for at det ikke blir så varmt inne.  Det rare er at her stenger man seg fra naboene når man sitter ute i hagen/vinduene om sommeren.  Mange andre steder er det vanlig å sitte foran huset og hilse på alle som går forbi.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror neppe at det er typisk norsk, men solen skinner ikke så mye her som i mange andre land.  Mange steder trenger man å ha tykke gardiner for at det ikke blir så varmt inne.  Det rare er at her stenger man seg fra naboene når man sitter ute i hagen/vinduene om sommeren.  Mange andre steder er det vanlig å sitte foran huset og hilse på alle som går forbi.

Ikke "typisk norsk" i den betydning at det bare finnes her, men at det er mer typisk i Norge å ikke våre så stressa på om folk kan se påkledde mennesker inne i sin egen bolig.

I sydligere deler av Europa har jeg vært i by-boligområder der de sveiver ned kraftige metall-"rullegardiner" utenpå vinduene. Selvsagt også pga sikkerhet, men sikkerhet kunne ha vært ivaretatt selv med gliper mellom metallplatene. Å gå i slike gater føles veldig annerledes enn i f.eks. Oslo - gatene blir mørke og bygningene utilnærmelige.

Og i USA (riktignok en god stund siden jeg har vært der) var det veldig mye mer vanlig med tykke, forede gardiner, og/eller persienner som kunne stenge innsyn helt av - i motsetning til lettere gardiner. Husker dem jeg bodde hos ikke tillot meg engang å tenne en leselampe inne uten å lukke persiennene 100 % uten gliper fordi folk da kunne se oss, selv om det var på dagen og huset var ryddig og alle hadde klær på. Det var en enebolig med stor plen med planter mellom vinduet og veien. For meg blir det pussig - jeg vil ha muligheten til å se ut selv om noen få et glimt av at jeg sitter der.

Det du sier om hage er nok rett. 

På 9.11.2020 den 14.33, morsan skrev:

Ikke "typisk norsk" i den betydning at det bare finnes her, men at det er mer typisk i Norge å ikke våre så stressa på om folk kan se påkledde mennesker inne i sin egen bolig.

I sydligere deler av Europa har jeg vært i by-boligområder der de sveiver ned kraftige metall-"rullegardiner" utenpå vinduene. Selvsagt også pga sikkerhet, men sikkerhet kunne ha vært ivaretatt selv med gliper mellom metallplatene. Å gå i slike gater føles veldig annerledes enn i f.eks. Oslo - gatene blir mørke og bygningene utilnærmelige.

Og i USA (riktignok en god stund siden jeg har vært der) var det veldig mye mer vanlig med tykke, forede gardiner, og/eller persienner som kunne stenge innsyn helt av - i motsetning til lettere gardiner. Husker dem jeg bodde hos ikke tillot meg engang å tenne en leselampe inne uten å lukke persiennene 100 % uten gliper fordi folk da kunne se oss, selv om det var på dagen og huset var ryddig og alle hadde klær på. Det var en enebolig med stor plen med planter mellom vinduet og veien. For meg blir det pussig - jeg vil ha muligheten til å se ut selv om noen få et glimt av at jeg sitter der.

Det du sier om hage er nok rett. 

Jeg har bodd i USA og der brukte de sånn tykke, forede gardiner når det var varmt.  Jeg tenkte aldri over at det var pga. innsyn, og det har i hvert fall ikke med årstider å gjøre.  Jeg har alltid tenkt at det var det samme med sydlige Europa.  Stenge varmen ute er viktig i mange land.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...