Gå til innhold

Å "bli tvunget" til å like noe og å kommentere ting på fb

Anbefalte innlegg

Jeg har ei venninne som stadig ber meg om å like ting hun legger ut når hun synes at hun har fått for få likes. 

Hun er ganske aktiv av seg og har gjennom årene laget grupper i fleng om både det ene og det andre som hun inviterer meg til å delta i. Det siste året har hun vært hobbyfotograf og opprettet en del offentlige grupper hvor poenget er å vise fram bildene sine og få skryt for dem. Hun har også selv meldt seg inn i mange ulike hobbyfotograf-grupper hvor hun deltar i bildekonkurranser med andre. Hadde hun enda nøyd seg med det og latt interessen sin for foto være en privatsak, hadde det vært greit. Men neida, da ber hun meg om å melde meg inn i de gruppene for å stemme på bildene hennes! Jeg takker ja for å være hyggelig mot henne, ikke nødvendigvis fordi jeg ønsker å være medlem. Jeg får så og si daglig forespørsler fra henne om jeg kan like og kommentere ting hun legger ut i alle de utallige gruppene hennes. Greit nok å gjøre det av og til, men ikke flere ganger i uka. Det verste er når hun ber meg om å skrive en offentlig kommentar på gruppesider hun selv har laget hvor jeg skal skryte av henne for å drive reklame. F eks "NN er en fantastisk fotograf, og jeg kan trygt anbefale NN om du vil ha noen bilder av barna i de flotte høstfargene, til jul, eller til hvilken som helst anledning". 😝

Jeg har begynt å si mer nei nå, for jeg orker rett og slett ikke mer av det. Hun eier ikke sperrer eller begrensninger og jeg føler hun spiser meg opp siden jeg er lett å overtale og påvirke. Etter at jeg begynte å bli mer selektiv i hva jeg vil like og kommentere virker det som om hun har blitt skuffet.  

Noen andre som har sånne venner? 

Anonymkode: 0d35f...d01

Fortsetter under...

Nei, men jeg hadde ei veninde som ba meg om jeg kunne være medlånstager, på ett lån på 250000, som ba meg om hjelp hver gang hun flyttet, uten å diske opp med ett glass saft en gang. Når hun for noen år siden ba meg om nok ett lån til å betale husleien så fikk jeg nok. Jeg kan ikke ta ansvar for hennes pengerot. Det var masse annet sært som skjedde også, men det ville gjøre personen og meg gjennkjennelig, så jeg dropper det. Vedkommende var også notorisk utro mot sine kjærester, og skravlet bare om mannfolk. Slitsomt i lengden. Jeg er mann jeg driter i om han er kjekk eller ikke...

Anonymkode: fafdf...e67

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei venninne som stadig ber meg om å like ting hun legger ut når hun synes at hun har fått for få likes. 

Hun er ganske aktiv av seg og har gjennom årene laget grupper i fleng om både det ene og det andre som hun inviterer meg til å delta i. Det siste året har hun vært hobbyfotograf og opprettet en del offentlige grupper hvor poenget er å vise fram bildene sine og få skryt for dem. Hun har også selv meldt seg inn i mange ulike hobbyfotograf-grupper hvor hun deltar i bildekonkurranser med andre. Hadde hun enda nøyd seg med det og latt interessen sin for foto være en privatsak, hadde det vært greit. Men neida, da ber hun meg om å melde meg inn i de gruppene for å stemme på bildene hennes! Jeg takker ja for å være hyggelig mot henne, ikke nødvendigvis fordi jeg ønsker å være medlem. Jeg får så og si daglig forespørsler fra henne om jeg kan like og kommentere ting hun legger ut i alle de utallige gruppene hennes. Greit nok å gjøre det av og til, men ikke flere ganger i uka. Det verste er når hun ber meg om å skrive en offentlig kommentar på gruppesider hun selv har laget hvor jeg skal skryte av henne for å drive reklame. F eks "NN er en fantastisk fotograf, og jeg kan trygt anbefale NN om du vil ha noen bilder av barna i de flotte høstfargene, til jul, eller til hvilken som helst anledning". 😝

Jeg har begynt å si mer nei nå, for jeg orker rett og slett ikke mer av det. Hun eier ikke sperrer eller begrensninger og jeg føler hun spiser meg opp siden jeg er lett å overtale og påvirke. Etter at jeg begynte å bli mer selektiv i hva jeg vil like og kommentere virker det som om hun har blitt skuffet.  

Noen andre som har sånne venner? 

Anonymkode: 0d35f...d01

Har hatt det i forbindelse med all verdens "forever living" og pyramidedrit og slikt. Jeg sier bare at jeg rett og slett ikke orker, men at jeg håper vedkommende får rekruttert de hun trenger osv. Og så er det ute av verden :) 

Anonymkode: c4574...3ef

Nicklusheletida

Jeg er selv en ivrig hobbyfotograf og var på en del fotosider for noen år siden. Fikk av den grunn mange venneforespørsler av folk jeg ikke kjente og som jeg var for høflig til å avvise. Etter noen år på facebook, slettet jeg alle disse « vennene» fordi de ekte vennene druktnet i alt annen. Meldte meg også ut av fotosidene. 

Mitt inntrykk etter noen på på disse sidene er at de består av mange uføretrygdede som har all verdens tid til å dyrke hobbyen. Det er jo i grunnen bra, fordi det er bra for den fysiske og psykiske helsa. For meg var hobbyen ekstra viktig etter skilsmissen. Bruker ikke så mye tid på det nå lenger. Bare litt av og til. 

Det blir helt feil når det blir slik at det forventes at alle andre skal være like ivrige. 

Jeg synes du kan si at du ikke har tid til å følge med og at hun får dyrke hobbyen sammen med likesinnede. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...