Gå til innhold

Har du opplevd å bli slettet av venner på fb?

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt sjokket noen ganger over at noen som jeg kjenner godt eller kjente godt bare slettet meg på fb. Ok, det betyr ikke så mye men jeg fikk mine tanker  om at de ikke kunne like meg noe særlig. 

Hva med dere? 

Samme med venneforespørsler. Har fått mine avvisninger. Liker det ikke så jeg sender derfor ingen venneforespørsel før jeg vet at vedkommende kommer med all sannsynlighet til å legge meg til. 

Anonymkode: 8506b...1b8

Fortsetter under...

Jeg har blitt slettet ja. Av 1 skolekamerat, 1 kusine, og flere "facebookvenner". Jeg ble litt snurt da han jeg kjente fra skolen slettet meg, og en annen som brukte nesten ett år på å godkjenne meg som venn, selv om jeg så han var aktiv på FB. Ellers bryr jeg meg ikke.

Jeg legger ikke til nye venner som jeg ikke kjenner. Må erindre de i det minste, eller være i samme interessegruppe på facebook.

Så jeg er fortsatt på tosifret antall venner. Vet ikke om jeg kommer meg over 100 noen gang, men det er ikke noe jeg bryr meg om. Jeg ser jo folk som har over 1500 venner og slikt.

Anonymkode: 5db32...1d3

Ja, det har jeg, og i det tilfellet vet jeg at problemet ligger hos personen det gjelder og ikke hos meg, og jeg var ikke den eneste som ble slettet i den "runden" der. Alle som var uenig med personen i den aktuelle saken ble slettet både av NN og dennes samboer.

Jeg kjenner en dame på min alder der det utspiller seg dét familiedramaet på Facebook i hennes familie. Den ene sletter den andre for så å legge vedkommende til igjen, og deretter slette vedkommende igjen for å demonstrere uvennskap eller fiendskap - ikke vet jeg. I tillegg demonstreres det hvem som er likt/akseptert og ikke i familien ved å klikke på likes og skrive overdrevne kommentarer på innlegg og bilder som legges ut mens andre ignoreres fullstendig. Jeg er overrasket over at dette skjer i en familie mellom voksne søsken, mor og svigerdøtre... Men viser hvor dysfunksjonell og primitiv vår kommunikasjon med andre mennesker til syvende og sist kan bli når man misliker hverandre. Selv hadde jeg trukket meg unna et slikt kråkereir - eller hønsehus...

Jeg tror for øvrig at dette opprinnelig ikke var hensikten bak liker-funksjonen og Facebook som konsept i utgangspunktet. En, som har skrevet boken "Skjermslaver", Bjørn Gabrielsen, har uttalt at liker-funksjonen var ment for å skape mer kjærlighet inn i verden, men istedenfor gikk det til helvetet... Og en ser jo det; det blir reaksjoner når noen får flere likes enn andre eller noen får ingen likes, eller enkelte personer gir bort enkelte likes. Vi trenger ikke gå lenger unna enn på dette forumet...

Jeg har blitt slettet av 2-3 stk. og lider ingen tap av den grunn. Jeg kunne ha slettet flere personer hvis det ikke hadde vært for at man kan skjule enkelt personers innlegg. Noen skriver bare svada og legger ut en hel masse tull som er uinteressant for andre enn dem selv. Noen personer teller likes og da er det om å gjøre å ha flest mulig venner.

Annonse

Jeg har nok blitt slettet av perifere bekjente, men har ikke tatt det så tungt. Jeg ble slettet en gang av en i forbindelse med en konflikt i hennes familie, der hun nok følte at jeg hadde tatt parti. Jeg la merke til det, og tenkte litt over at det var leit at hun opplevde det slik. Har imidlertid ikke gjort noe med det, og har ingen problemer med det.

Jeg kan ikke huske at jeg har blitt avvist som FB-venn når jeg har spurt, men det er godt mulig det har skjedd. Jeg avviser dersom jeg ikke kjenner personen, eller dersom jeg tenker at jeg ikke har noen interesse av at han/hun følger meg der.

4 timer siden, Eva Sofie skrev:

Ja, det har jeg, og i det tilfellet vet jeg at problemet ligger hos personen det gjelder og ikke hos meg, og jeg var ikke den eneste som ble slettet i den "runden" der. Alle som var uenig med personen i den aktuelle saken ble slettet både av NN og dennes samboer.

Jeg kjenner en dame på min alder der det utspiller seg dét familiedramaet på Facebook i hennes familie. Den ene sletter den andre for så å legge vedkommende til igjen, og deretter slette vedkommende igjen for å demonstrere uvennskap eller fiendskap - ikke vet jeg. I tillegg demonstreres det hvem som er likt/akseptert og ikke i familien ved å klikke på likes og skrive overdrevne kommentarer på innlegg og bilder som legges ut mens andre ignoreres fullstendig. Jeg er overrasket over at dette skjer i en familie mellom voksne søsken, mor og svigerdøtre... Men viser hvor dysfunksjonell og primitiv vår kommunikasjon med andre mennesker til syvende og sist kan bli når man misliker hverandre. Selv hadde jeg trukket meg unna et slikt kråkereir - eller hønsehus...

Jeg tror for øvrig at dette opprinnelig ikke var hensikten bak liker-funksjonen og Facebook som konsept i utgangspunktet. En, som har skrevet boken "Skjermslaver", Bjørn Gabrielsen, har uttalt at liker-funksjonen var ment for å skape mer kjærlighet inn i verden, men istedenfor gikk det til helvetet... Og en ser jo det; det blir reaksjoner når noen får flere likes enn andre eller noen får ingen likes, eller enkelte personer gir bort enkelte likes. Vi trenger ikke gå lenger unna enn på dette forumet...

Jeg tenker det samme: at problemet ligger hos den personen som driver å måtte slette. 

Jeg trente i et idrettsmiljø. Hadde en trener som igjen hadde en sønn som var også hjelpetreneren vår. Sønnen pratet mye med meg i sin tid. Han skrev også av og til noe i kommentarfeltet på facebook.  Men plutselig en dag oppdaget jeg at han hadde slettet meg. Synes det var ganske snodig. Meldte meg fort ut av mitt tidligere idrettslag der han var hjelpetrener sin side på fb da for det ble ikke kjekt å være medlem av den gruppen da (siden det var han som sto bak siden). 

Opplevde to tidligere god treningsvenninne som slettet meg. Veldig rart men jeg tenkte at de hadde nok et problem.  

Ellers er jeg blitt slettet av en kollega. Vet ikke hvorfor men hun er hyggelig på jobb og jeg tenker bare at hun mulig ville skille jobb og privat. Men forsøker ikke å tenke over den saken. 

Kommer på bare én. Kan selvsagt ha vært flere, men det husker jeg ikke. Denne ene jeg husker var "bare" facebookvenn, medlem i samme gruppe, bittelitt kontakt på messenger. Han sletta mange samtidig. Tar det ikke personlig. Fin tone når vi en sjelden gang meldes. Om det var noen jeg kjenner godt/omgås med, hadde jeg nok reagert annerledes.

7 timer siden, Eva Sofie skrev:

Og en ser jo det; det blir reaksjoner når noen får flere likes enn andre eller noen får ingen likes, eller enkelte personer gir bort enkelte likes. Vi trenger ikke gå lenger unna enn på dette forumet...

Nettopp derfor burde det ikke være noen likerfunksjon på dette nettstedet med så mange sårbare mennesker. Noen blir lei seg om de ikke får likes, mens andre blir overmåte innbilske når de får det. Og så har man all denne sjalusien da i tillegg til de sårede følelsene. Noen føler seg forskjellsbehandlet også ved at noen alltid får likes samma hva de legger ut mens andre igjen ikke får noen selv om det omhandler samma tema. That' s life I guess ....

Anonymkode: 0253b...fc6

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen blir lei seg om de ikke får likes, mens andre blir overmåte innbilske når de får det.

Hvordan kommer denne innbilskheten til uttrykk? Jeg kan ikke huske å ha sett noen briske seg med "likes" her. Mulig jeg selv la ut et eller annet da jeg passerte tusen, men det var fordi en jeg kjenner litt, ga meg nr. 1000. 

Jeg leser ikke alt, så det kan selvsagt ha vært innlegg om dette uten at jeg har fått det med meg. Men jeg har ikke akkurat sett folk forandre seg / bli innbilske på bakgrunn av antall "likes". Om noen koser seg over reaksjonene i all stillhet, skader det vel ingen.

Det var en lang diskusjon for et år siden om funksjonen skulle fjernes eller ikke, og da endte det med at man må gå inn aktivt for å se hvem som har "likt".  

Annonse

3 timer siden, laban skrev:

Hvordan kommer denne innbilskheten til uttrykk?

Å du vet. Litt sånn som at det legges ut lignende historier som de man fikk mange likes på i den hensikt å fortsette å få mange likes. Noen blir avhengig av likes og vil fortsette og fortsette for å opprettholde det gode inntrykket man har gitt og å sole seg videre i glansen. Har sett flere eksempler på det på ulike forum her, blant annet på psykiatri og vekt. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å du vet. Litt sånn som at det legges ut lignende historier som de man fikk mange likes på i den hensikt å fortsette å få mange likes. Noen blir avhengig av likes og vil fortsette og fortsette for å opprettholde det gode inntrykket man har gitt og å sole seg videre i glansen. Har sett flere eksempler på det på ulike forum her, blant annet på psykiatri og vekt

Ja vel, jeg følger sikkert ikke godt nok med. De typiske gjentakelsene jeg har lagt merke til, har dreid seg om problemer eller "lidelseshistorier" man ikke kommer seg ut av, og de er verken egnet for "likes" eller for å sole seg i glansen. 

Hvis noen gidder å skrive historier på vektforum om falske vektendringer for å få "likes", tror jeg de med fordel kan flytte seg til psykiatriforum.   

4 timer siden, laban skrev:

Hvordan kommer denne innbilskheten til uttrykk? Jeg kan ikke huske å ha sett noen briske seg med "likes" her. Mulig jeg selv la ut et eller annet da jeg passerte tusen, men det var fordi en jeg kjenner litt, ga meg nr. 1000. 

Jeg leser ikke alt, så det kan selvsagt ha vært innlegg om dette uten at jeg har fått det med meg. Men jeg har ikke akkurat sett folk forandre seg / bli innbilske på bakgrunn av antall "likes". Om noen koser seg over reaksjonene i all stillhet, skader det vel ingen.

Det var en lang diskusjon for et år siden om funksjonen skulle fjernes eller ikke, og da endte det med at man må gå inn aktivt for å se hvem som har "likt".  

Her på denne kanalen er det ikke særlig med likes på noen vil jeg tro. Er vel mer på andre kanaler men overhodet ikke her. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her på denne kanalen er det ikke særlig med likes på noen vil jeg tro. Er vel mer på andre kanaler men overhodet ikke her. 

Å joda. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...