Gå til innhold

Nye tiltak ute:

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
18 minutter siden, Grendel skrev:

Jeg synes tiltakene er bra. Jeg deler ikke bekymringene til dere andre nå. Jeg tror dette er tilstrekkelig få kurven til å peke nedover så man slipper stor overdødelighet før vaksineringen får effekt.

Tiden vil vise.

Tja, vi har jo hatt de fleste av disse reglene i hele høst her i Oslo, så endringen er vel bare at resten av landet får samme regler. 

Fortsetter under...

1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Tja, vi har jo hatt de fleste av disse reglene i hele høst her i Oslo, så endringen er vel bare at resten av landet får samme regler. 

Tiltakene har fungert utmerket i Oslo, så hvorfor ikke i resten av landet? Mulig juleferien gir en topp som ikke er fanget opp av grafen, men den er i så fall midlertidig.

Får stadig inntrykk av at uansett hvordan tiltakene er så vil det aldri være nok for noen, og alltid være for mye for andre.

Det blir litt feil å snakke som om Norge har feilet i denne pandemien og spørre om "hva som har gått galt". Det kunne ha gått galt, men det har ikke gått galt. Av de som døde i 2020 så døde minst 99% av andre ting enn korona. Hva med dem? Hvorfor diskuterer vi ikke sjokoladeforbud og joggeplikt hvis liv og helse går foran alt annet? Jeg synes det er vanskelig å se i etterkant at Norge burde vært mye strengere. På enkelte punkt, ja, men ikke i det store og hele.

image.png.e6dbf2db53d6c187e2c27a52bb3a56c6.png

48 minutter siden, Grendel skrev:

Tiltakene har fungert utmerket i Oslo, så hvorfor ikke i resten av landet? Mulig juleferien gir en topp som ikke er fanget opp av grafen, men den er i så fall midlertidig.

Får stadig inntrykk av at uansett hvordan tiltakene er så vil det aldri være nok for noen, og alltid være for mye for andre.

Det blir litt feil å snakke som om Norge har feilet i denne pandemien og spørre om "hva som har gått galt". Det kunne ha gått galt, men det har ikke gått galt. Av de som døde i 2020 så døde minst 99% av andre ting enn korona. Hva med dem? Hvorfor diskuterer vi ikke sjokoladeforbud og joggeplikt hvis liv og helse går foran alt annet? Jeg synes det er vanskelig å se i etterkant at Norge burde vært mye strengere. På enkelte punkt, ja, men ikke i det store og hele.

image.png.e6dbf2db53d6c187e2c27a52bb3a56c6.png

Først vil jeg si at smittetall pr dag bare utgjør en del av sannheten. De er jo avhengig av hvor mange som tester seg. Man kommer nærmere sannheten ved å se på positivitetsrate ved testingen, og denne er nå firedoblet siden før jul. Men denne kan jo også lyve litt, hvis man f.eks antar at kun de som hadde sterke symptomer gadd å teste seg i jula. Selv tror jeg reelle smittetall har ligget nokså stabilt siden økningen i oktober/november for så å øke i jula. Det vises jo også på sykehustallene, som har vært helt stabile i intervallet 115-150.

Hovedproblemet i Norge er jo compliance til tiltakene. Sånn sett var det kanskje greit at folk fikk feiret en mer normal jul. Det lå vel i kortene hele tiden at det ble innstramminger etter jul. Spørsmålet er også om tiltakene er målrettet nok. F.eks skjenkestopp. Dette har vist seg å ha veldig begrenset effekt utenom rene utesteder/dansegulv (1-2% av de smittede smittes på restaurant) men det er spiselig for regjeringen og spesielt KrF siden man ikke trenger å drikke alkohol. Motstykket er å stenge skolene. Dette har stor effekt men er mindre spiselig av hensyn til sårbare unge. Derfor gjøres det ikke med mindre det er ansett helt nødvendig. 

Men X-faktoren er jo compliance, som sagt. Det hjelper ikke å stenge baren hvis folk fester i private hjem. 

Endret av ISW
4 minutter siden, ISW skrev:

Først vil jeg si at smittetall pr dag bare utgjør en del av sannheten. De er jo avhengig av hvor mange som tester seg. Man kommer nærmere sannheten ved å se på positivitetsrate ved testingen, og denne er nå firedoblet siden før jul. Men denne kan jo også lyve litt, hvis man f.eks antar at kun de som hadde sterke symptomer gadd å teste seg i jula. Selv tror jeg reelle smittetall har ligget nokså stabilt siden økningen i oktober/november for så å øke i jula. 

Hovedproblemet i Norge er jo compliance til tiltakene. Sånn sett var det kanskje greit at folk fikk feiret en mer normal jul. Det lå vel i kortene hele tiden at det ble innstramminger etter jul. Spørsmålet er også om tiltakene er målrettet nok. F.eks skjenkestopp. Dette har vist seg å ha veldig begrenset effekt utenom rene utesteder/dansegulv (1-2% av de smittede smittes på restaurant) men det er spiselig for regjeringen og spesielt KrF siden man ikke trenger å drikke alkohol. Motstykket er å stenge skolene. Dette har stor effekt men er mindre spiselig av hensyn til sårbare unge. Derfor gjøres det ikke med mindre det er ansett helt nødvendig. 

Men X-faktoren er jo compliance, som sagt. Det hjelper ikke å stenge baren hvis folk fester i private hjem. 

Hva mener du med compliance? har aldri hørt dette ordet før.

6 minutter siden, ISW skrev:

Etterlevelse 😊

Å ja 😮 🙂 Fint å lære et nytt ord. Er så dårlig i engelsk - er ennå ikke ferdig med den engelske romanen jeg fikk til jul i fjor 😄 

Men - er enig med deg, for at vi skal få smitten ned, må folk følge rådene myndighetene gir. Vi hadde ingen spesielle planer for januar, så det skal nok gå greit. Blir nok verst for 16-åringen, som har hatt 2-3 venninner hun har vært tett med hele tiden. Nå får de bare treffes utendørs. Foreløpig er ikke treningssentrene stengt her, så hun håper at hun får fortsette med trening der. 

Vi voksne får fortsette å gå turer, og eventuelt treffe venner ute på tur.

Annonse

11 minutter siden, ISW skrev:

Først vil jeg si at smittetall pr dag bare utgjør en del av sannheten. De er jo avhengig av hvor mange som tester seg. Man kommer nærmere sannheten ved å se på positivitetsrate ved testingen, og denne er nå firedoblet siden før jul. Men denne kan jo også lyve litt, hvis man f.eks antar at kun de som hadde sterke symptomer gadd å teste seg i jula. Selv tror jeg reelle smittetall har ligget nokså stabilt siden økningen i oktober/november for så å øke i jula. Det vises jo også på sykehustallene, som har vært helt stabile i intervallet 115-150.

Jeg tør ikke spekulere i hva som har skjedd gjennom juleferien. Regner med at det ikke er bra.

Bildet før ferien er at smitten sank i Oslo, men økte ganske kraftig andre steder sånn at totalen for landet var en flat, og etter hvert økende kurve.

Jeg må understreke at jeg er tilhenger av strenge tiltak når og hvor det behøves. Smitten stiger utrolig fort når den får sjansen. Det er som en brann. Det kan slukkes med et glass vann i starten, men kommer fort ut av kontroll om man er for treig. Hele Norge betaler nå prisen for at enkelte kommuner har vært treige.

Nicklusheletida
Akkurat nå, påskelilje skrev:

Å ja 😮 🙂 Fint å lære et nytt ord. Er så dårlig i engelsk - er ennå ikke ferdig med den engelske romanen jeg fikk til jul i fjor 😄 

Men - er enig med deg, for at vi skal få smitten ned, må folk følge rådene myndighetene gir. Vi hadde ingen spesielle planer for januar, så det skal nok gå greit. Blir nok verst for 16-åringen, som har hatt 2-3 venninner hun har vært tett med hele tiden. Nå får de bare treffes utendørs. Foreløpig er ikke treningssentrene stengt her, så hun håper at hun får fortsette med trening der. 

Vi voksne får fortsette å gå turer, og eventuelt treffe venner ute på tur.

Her er det stengt og det har det vært lenge. Det blir lettere å gå tur nå som det begynner å bli lysere igjen heldigvis, men min motivasjon sank veldig i november desember, da det var bekmørkt ute når jeg var ferdig på jobb.

Jeg er så coronafeit, dvask, lat , lei,  vondt i hoftene og sur nå altså 😢 Tiltakene i Oslo har vart så lenge og håpet på at treningssentrene skulle åpne raskt på nyåret etter Hallelujastemningen på tv da vaksinen kom, men neida. 

Ok, det er et I- landsproblem dette, men likevel. Fikk meg en skitur her om dagen og det gjorde utrolig godt.

Etterpå kunne jeg lese at Erna sa: Finn dere et annet sted å gå på ski og til andre tidspunkter . Man må da for pokker gå på ski der det er snø og når man har fri fra jobb  🙄 Hold kjeft Erna og steng grensene ! 😠

11 minutter siden, Grendel skrev:

Jeg tør ikke spekulere i hva som har skjedd gjennom juleferien. Regner med at det ikke er bra.

Bildet før ferien er at smitten sank i Oslo, men økte ganske kraftig andre steder sånn at totalen for landet var en flat, og etter hvert økende kurve.

Jeg må understreke at jeg er tilhenger av strenge tiltak når og hvor det behøves. Smitten stiger utrolig fort når den får sjansen. Det er som en brann. Det kan slukkes med et glass vann i starten, men kommer fort ut av kontroll om man er for treig. Hele Norge betaler nå prisen for at enkelte kommuner har vært treige.

Det jeg synes er mest positivt nå er at det har blitt politisk fokus på regjeringens sendrektighet når det gjelder vaksinene. Nå kunne nesten alle på institusjonene vært vaksinert allerede. I stedet er 2.200 vaksiner satt. 

En eller annen fortjener et mistillitsforslag for dette.. 

Nicklusheletida
5 minutter siden, ISW skrev:

Det jeg synes er mest positivt nå er at det har blitt politisk fokus på regjeringens sendrektighet når det gjelder vaksinene. Nå kunne nesten alle på institusjonene vært vaksinert allerede. I stedet er 2.200 vaksiner satt. 

En eller annen fortjener et mistillitsforslag for dette.. 

Enig !

41 minutter siden, påskelilje skrev:

Hva mener du med compliance? har aldri hørt dette ordet før.

Aldri hørt ordet compliance!?  Jeg vil si du er ganske heldig om du helt har sluppet å forholde deg til dette på jobben! 😅

40 minutter siden, ISW skrev:

Etterlevelse 😊

1 minutt siden, Ekstra skrev:

Aldri hørt ordet compliance!?  Jeg vil si du er ganske heldig om du helt har sluppet å forholde deg til dette på jobben! 😅

Vi snakker norsk på min jobb 😄 Brukes det ordet, slik ISW gjorde, altså midt i en norsk setning?

Hm - jaja - jeg foretrekker norske ord der de er dekkende. Er de ikke dekkende, så kan en til nød bruke engelske ord (er skikkelig traust på dette 😮 ). Eller så kan jeg konkludere med at vi på min jobb etterlever det vi skal av rutiner og regler - når de gjelder kundene våre, kunne vi sikkert ha brukt ordet aktivt, men jeg vet ikke om de hadde fulgt det vi sa bedre ved å bruke compliance 😄

Sier du det med ai-lyd - altså complaians? I mine øyne ser det fransk ut, men jeg har aldri lært det eller hørt det brukt på franske heller..... 

22 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Her er det stengt og det har det vært lenge. Det blir lettere å gå tur nå som det begynner å bli lysere igjen heldigvis, men min motivasjon sank veldig i november desember, da det var bekmørkt ute når jeg var ferdig på jobb.

Jeg er så coronafeit, dvask, lat , lei,  vondt i hoftene og sur nå altså 😢 Tiltakene i Oslo har vart så lenge og håpet på at treningssentrene skulle åpne raskt på nyåret etter Hallelujastemningen på tv da vaksinen kom, men neida. 

Ok, det er et I- landsproblem dette, men likevel. Fikk meg en skitur her om dagen og det gjorde utrolig godt.

Etterpå kunne jeg lese at Erna sa: Finn dere et annet sted å gå på ski og til andre tidspunkter . Man må da for pokker gå på ski der det er snø og når man har fri fra jobb  🙄 Hold kjeft Erna og steng grensene ! 😠

Er så ekstremt enig med deg når det gjelder importsmitte. Fatter ikke at det ikke blir bedre grensekontroll.

Jeg har utfordret 16-åringen til å bli min personlige trener på styrketrening nå fremover. Vi hadde en økt i forrige uke, og en i går. Hun er knallhard! Huff, men det må nok til. Hun synes jeg stønner for mye når jeg synes det er tungt og begynner å bli sint og lei 😄 

Mannen og jeg skal snart ut på en luftetur i lunsjen. Det blir fint 🙂

Strever litt med motivasjonen her på hjemmekontor i dag, som du sikkert merker 😮 

Annonse

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Vi snakker norsk på min jobb 😄 Brukes det ordet, slik ISW gjorde, altså midt i en norsk setning?

Hm - jaja - jeg foretrekker norske ord der de er dekkende. Er de ikke dekkende, så kan en til nød bruke engelske ord (er skikkelig traust på dette 😮 ). Eller så kan jeg konkludere med at vi på min jobb etterlever det vi skal av rutiner og regler - når de gjelder kundene våre, kunne vi sikkert ha brukt ordet aktivt, men jeg vet ikke om de hadde fulgt det vi sa bedre ved å bruke compliance 😄

Sier du det med ai-lyd - altså complaians? I mine øyne ser det fransk ut, men jeg har aldri lært det eller hørt det brukt på franske heller..... 

Hehe, skjønte nok at innholdet var kjent, selv om dere ikke bruker den engelske betegnelsen. Enig i at det er best å bruke norske ord, men akkurat dette ordet har gjerne blitt hengende igjen på engelsk, kanskje fordi vi jobber mye med store selskaper der engelsk er arbeidsspråk.

Det uttales nesten "komplaians" ja, kanskje heller "komplaiens".

Worrisome Plenty

Det er provoserende att de sier vaksineringen skyter fart i løpet av 2 uker. Fatter de ikke hvor utålmodige folk er? Jeg regner med att det da blir vaksinert flere slik att tallmessig det blir ett fett. Men det hadde gjort godt med litt fremgang nå.

På 4.1.2021 den 8.25, Nicklusheletida skrev:

Teoretisk sett øker den bittelitt. 

Det som virkelig peovoserer meg med reglene/ eller manglende regler og det har det gjort lenge, er at jeg fortsatt ikke ser at regjeringen har tenkt å stenge grensene. 

Fortsatt er det bare anbefalinger om å unngå reiser og det blir heller ikke foretatt testing på grensa slik de sier at de gjør.

Det skal altså ikke være lov til å besøke egne barn og foreldre, men det er lov til å komme inn i landet med importsmitte. 

Vi kan  lese i media hva som står om det nye muterte viruset. Vedkommende kom fra England. Alle har dratt det med seg fra England. 

Og slik har det vært i hele høst. Lass på lass kommer med smittede polakker og nå fra England med det nye muterte viruset. 

Jeg er forsåvidt enig med deg i at grensene burde vært stengt. Men jeg irriterer meg også over at folk skal være så jævla klengete. Noen drar smitten inn i landet, men noen sørger også for at den sprer seg og det må jo være fordi folk ikke klarer holde avstand, vaske hender, holde seg hjemme hvis man føler seg dårlig osv. For ikke å snakke om å overholde karantenen. 

6 timer siden, Trine skrev:

Jeg er forsåvidt enig med deg i at grensene burde vært stengt. Men jeg irriterer meg også over at folk skal være så jævla klengete. Noen drar smitten inn i landet, men noen sørger også for at den sprer seg og det må jo være fordi folk ikke klarer holde avstand, vaske hender, holde seg hjemme hvis man føler seg dårlig osv. For ikke å snakke om å overholde karantenen. 

Jeg var i en såkalt "innvandrerbutikk" i går, og innehaveren av den burde så avgjort ha holdt seg hjemme. I det han ekspederte meg, hostet og harket han, snufset og snøt han seg. Jeg sa til ham at jeg håpet for hans del at det ikke var corona og at han håpet han hadde testet seg. Jeg fikk et litt mulende "selvfølgelig" tilbake. Jeg har vurdert tanken om å varsle en eller annen myndighet (hvem er i så fall riktig? Mattilsyn, politi eller andre?) om situasjonen, men samtidig sitter det også langt inne å ødelegge eller gjøre situasjonen enda vanskeligere enn den allerede er nå i corona-tidene for et enmannsforetak - veldig vanskelig... Tenker veldig på de som strever økonomisk i disse tider, men også på de som kjemper for livet og alle de som kjemper daglig en kamp for andres liv.

Må legges til at han sto i trekken ved utgangsdøren hvor det var nokså kaldt og mest trolig var det derfor han var blitt forkjølet, men tror han selv og kundegrunnlaget hans ville vært tjent med at han holdt stengt noen dager fremfor at han tvang seg på jobb for å holde åpen selv om han åpenbart skulle holdt seg hjemme. Selv vil jeg nok holde meg unna den butikken til viruset er under kontroll i landet og antar at jeg ikke er alene om den tankegangen - av de som tar virus og smitte på alvor. Og mulig det er "straff nok" for ham... Men han kan samtidig være en som smitter svært mange i en butikk i et trangt lokale - og at det er derfor døren står åpen...

AnonymBruker
7 timer siden, Trine skrev:

Nå så man jo i den andre tråden at man få beskjed om å dra på jobb selv om man føler man ikke burde. Jeg hadde litt sår hals og snufsa og fikk beskjed av arbeidsgiver at jeg måtte testes før jeg kom. Veninne som hosta, snufsa og hadde sår hals fikk beskjed om å komme på jobb i hjemmetjenesten såfremt hun ikke hadde feber!

Anonymkode: 45785...217

Nicklusheletida
8 timer siden, Trine skrev:

Det skumle med dette viruset er at mange unge ikke merker noe som helst. Har hørt om flere nå som ikke hadde symptomer.

Dette kan også gjelde godt voksne. Et par jeg kjenner i 50-årene, fikk begge Corona. Hun ble syk. Han merket ingen ting. Det rare er at hos han som ikke merket noe, var at han testet positivt mye lenger enn henne. Det tok lenger tid før smitten var ute av kroppen hos han som ikke hadde symptomer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...