Gå til innhold

Nye tiltak ute:

Anbefalte innlegg

1 time siden, Eva Sofie skrev:

Jeg var i en såkalt "innvandrerbutikk" i går, og innehaveren av den burde så avgjort ha holdt seg hjemme. I det han ekspederte meg, hostet og harket han, snufset og snøt han seg. Jeg sa til ham at jeg håpet for hans del at det ikke var corona og at han håpet han hadde testet seg. Jeg fikk et litt mulende "selvfølgelig" tilbake. Jeg har vurdert tanken om å varsle en eller annen myndighet (hvem er i så fall riktig? Mattilsyn, politi eller andre?) om situasjonen, men samtidig sitter det også langt inne å ødelegge eller gjøre situasjonen enda vanskeligere enn den allerede er nå i corona-tidene for et enmannsforetak - veldig vanskelig... Tenker veldig på de som strever økonomisk i disse tider, men også på de som kjemper for livet og alle de som kjemper daglig en kamp for andres liv.

Må legges til at han sto i trekken ved utgangsdøren hvor det var nokså kaldt og mest trolig var det derfor han var blitt forkjølet, men tror han selv og kundegrunnlaget hans ville vært tjent med at han holdt stengt noen dager fremfor at han tvang seg på jobb for å holde åpen selv om han åpenbart skulle holdt seg hjemme. Selv vil jeg nok holde meg unna den butikken til viruset er under kontroll i landet og antar at jeg ikke er alene om den tankegangen - av de som tar virus og smitte på alvor. Og mulig det er "straff nok" for ham... Men han kan samtidig være en som smitter svært mange i en butikk i et trangt lokale - og at det er derfor døren står åpen...

Jeg kjeftet på en fyr (ikke ansatt) i en butikk fordi han nøys seg i hånda og tørket seg på buksa. Lekset han inn om hvor ekstremt respektløst det var ovenfor alle andre og spesielt de som jobber i butikken og vasker og står i. Han her var norsk da, men jeg tror de fleste innvandrere generelt er langt mindre hygieniske enn nordmenn. Ihverfall innvandrere utenfor Norden. Jeg har vært på noen byggeplasser med polakker/østeuropeere. Hygiene henger kanskje litt sammen med økonomi. Men uansett, jeg syns egentlig du burde varsle. Mest sannsynlig er han forkjøla, men det er jo akkurat det alle tenker. Og alle er opplagt ikke forkjøla. Litt usikker på instans. Arbeidstilsynet, tenkte jeg først, men det gjelder vel ikke på enkeltmannsforetak. Mattilsynet, kan nok være riktig. Ev. kommunelegen. Kontakter du en av dem får du uansett beskjed om hvem du skal varsle. Mattilsynet kan ihvertfall stenge sjappa. I april var det en liten butikk her, hvor det han lapp på døra "stengt på grunn av forkjølelse". Tror ikke det er lettere for den butikken å holde stengt enn en innvandrersjappe. Jo mer folk følger reglene, jo mindre regler trenger vi, tenker jeg da. Og reglene går ut over mange enkeltmannsforetak. Dessuten får selvstendig næringsdrivende sykepenger nå. Ikke at det dekker tap i form av stengt butikk, men det hjelper ihvertfall litt.

Fortsetter under...

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå så man jo i den andre tråden at man få beskjed om å dra på jobb selv om man føler man ikke burde. Jeg hadde litt sår hals og snufsa og fikk beskjed av arbeidsgiver at jeg måtte testes før jeg kom. Veninne som hosta, snufsa og hadde sår hals fikk beskjed om å komme på jobb i hjemmetjenesten såfremt hun ikke hadde feber!

Anonymkode: 45785...217

I hjemmetjenesten???? Jeg vet at folk får beskjed om å dra på jobb, men da er det faktisk bare å si at det har man ikke lov til når man er syk. Så kan man ev. rapportere arbeidsgiver til arbeidstilsynet. Arbeidsgiver har ikke rett/lov til å tvinge arbeidstakere på jobb dersom det strider med retningslinjene. Jeg leste at Skien hadde tatt i bruk en nødparagraf hvor helsearbeidere skulle jobbe selv om de var i karantene. Men ikke med symptomer! Det er faktisk veldig lite greit og burde varsles.

Nicklusheletida
2 timer siden, Trine skrev:

Jeg kjeftet på en fyr (ikke ansatt) i en butikk fordi han nøys seg i hånda og tørket seg på buksa. Lekset han inn om hvor ekstremt respektløst det var ovenfor alle andre og spesielt de som jobber i butikken og vasker og står i. Han her var norsk da, men jeg tror de fleste innvandrere generelt er langt mindre hygieniske enn nordmenn. Ihverfall innvandrere utenfor Norden. Jeg har vært på noen byggeplasser med polakker/østeuropeere. Hygiene henger kanskje litt sammen med økonomi. Men uansett, jeg syns egentlig du burde varsle. Mest sannsynlig er han forkjøla, men det er jo akkurat det alle tenker. Og alle er opplagt ikke forkjøla. Litt usikker på instans. Arbeidstilsynet, tenkte jeg først, men det gjelder vel ikke på enkeltmannsforetak. Mattilsynet, kan nok være riktig. Ev. kommunelegen. Kontakter du en av dem får du uansett beskjed om hvem du skal varsle. Mattilsynet kan ihvertfall stenge sjappa. I april var det en liten butikk her, hvor det han lapp på døra "stengt på grunn av forkjølelse". Tror ikke det er lettere for den butikken å holde stengt enn en innvandrersjappe. Jo mer folk følger reglene, jo mindre regler trenger vi, tenker jeg da. Og reglene går ut over mange enkeltmannsforetak. Dessuten får selvstendig næringsdrivende sykepenger nå. Ikke at det dekker tap i form av stengt butikk, men det hjelper ihvertfall litt.

He he, jeg var i butikken i lunspausen nå. Jeg snudde meg til han bak meg og sa : - Du det er et merke nede på gulvet der du skal stå. Jeg passet på å gi han et smil samtidig for ikke å virke alt for streng, men det er ikke sikkert han så det bak munnbindet jeg hadde på meg :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...