Gå til innhold

Er du stram i magepartiet, eller har du litt mage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eva Sofie skrev (1 minutt siden):

 

Jeg er enig med dere. Jeg trivdes ikke som stor, men jeg mistrives også nå som for tynn selv om vekten nå er på vei oppover.

Men forskere sier jo nå at om en skal satse på et lengst mulig liv, bør en legge seg på en BMI rundt 26. Det ble diskutert dette og en del annet nylig i Debatten på NRK - "Hjelper det å slanke seg?".

Mitt "æsj" var ironisk. Ikke pent eller sunt å være for tynn, men man skal være veldig mager for å være for tynn rundt livet/magen, om man er normal ellers. Selv var jeg meget slank om livet til jeg nærmet meg 40, da forsvant midjen og jeg fikk en polstring på midten som bare har vokst siden, til tross for en del trening. :o.  Nå har jeg også noen få kilo ekstra, men frykter magen ville bli igjen om jeg gikk ned litt. Men jeg lever relativt godt med det, altså, bare kler meg litt annerledes 😅.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje

Vi hadde nettopp helsekontroll på jobben, med samtale m/ bedriftssykepleier + måling av blodtrykk, blodsukker, kolesterol og måling av livvidden. Vekta har jeg jo oversikt over, men livvidden måler jeg aldri selv. Jeg ble målt på forrige kontroll for tre år siden også - og jeg hadde gått opp 10 cm på 3 år 😮 Er det mulig????!!!! Hun måtte måle meg en gang til fordi hun syntes det var så rart (jeg hadde samme vekt som for tre år siden). Himla forskjell! Ikke rart jeg har fått "konefasong" nå 😄 Men synes egentlig ikke magen er så ille, men de tvar jo tydelig at jeg hadde est ut!

Alle andre målinger var kjempefine - jeg har såpass lavt blodtrykk at jeg bør passe på at jeg får i meg nok vann hver dag for at ikke det skal synke ytterligere, sa hun. Prøver det, men jeg glemmer ofte å drikke nok... 😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (10 minutter siden):

 

Alle andre målinger var kjempefine - jeg har såpass lavt blodtrykk at jeg bør passe på at jeg får i meg nok vann hver dag for at ikke det skal synke ytterligere, sa hun. Prøver det, men jeg glemmer ofte å drikke nok... 😮

Min "hemmelighet" med tanke på å drikke nok er å alltid ha et glass vann eller evt. en flaske tilgjengelig. Hele dagen når jeg jobber og ellers også. Om jeg ikke har vann på pulten når jeg jobber glemmer jeg helt å drikke, med mindre det er veldig varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Ekstra skrev (9 minutter siden):

Min "hemmelighet" med tanke på å drikke nok er å alltid ha et glass vann eller evt. en flaske tilgjengelig. Hele dagen når jeg jobber og ellers også. Om jeg ikke har vann på pulten når jeg jobber glemmer jeg helt å drikke, med mindre det er veldig varmt.

Takk for påminnelsen! Nå fikk jeg fylt drikkeflaska mi her på hjemmekontoret 🙂 Det hjelper i alle fall å ha vann tilgjengelig, men jeg må også da ta meg selv i nakken og minne meg på å drikke 😄 

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (15 minutter siden):

Vi hadde nettopp helsekontroll på jobben, med samtale m/ bedriftssykepleier + måling av blodtrykk, blodsukker, kolesterol og måling av livvidden. Vekta har jeg jo oversikt over, men livvidden måler jeg aldri selv. Jeg ble målt på forrige kontroll for tre år siden også - og jeg hadde gått opp 10 cm på 3 år 😮 Er det mulig????!!!! Hun måtte måle meg en gang til fordi hun syntes det var så rart (jeg hadde samme vekt som for tre år siden). Himla forskjell! Ikke rart jeg har fått "konefasong" nå 😄

Måler de høyden din på den kontrollen? Vet du om du kan ha blitt kortere rett og slett? Det kan jo være flere årsaker til å ev. ha blitt kortere, men selv ville jeg ha målt bentettheten min? Selv krympet jeg 4 cm på to år, men jeg hadde osteoporose og har nå alvorlig osteoporose. Ikke meningen å male fanden på veggen her, så ikke krisemaksimere før det er konstatert noe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Eva Sofie skrev (Akkurat nå):

Måler de høyden din på den kontrollen? Vet du om du kan ha blitt kortere rett og slett? Det kan jo være flere årsaker til å ev. ha blitt kortere, men selv ville jeg ha målt bentettheten min? Selv krympet jeg 4 cm på to år, men jeg hadde osteoporose og har nå alvorlig osteoporose. Ikke meningen å male fanden på veggen her, så ikke krisemaksimere før det er konstatert noe :) 

Nei, hun spurte bare hvor høy jeg var. Jeg sa da at jeg hadde vært 170 cm, men at jeg hadde krympet til 169 cm forrige gang jeg målte (for 2-3 år siden). Hun skrev da opp 169 cm. Men krympet du 4 cm på to år 😮 det var voldsomt! Burde kanskje fått målt høyden også ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie skrev (49 minutter siden):

 

Jeg er enig med dere. Jeg trivdes ikke som stor, men jeg mistrives også nå som for tynn selv om vekten nå er på vei oppover.

Men forskere sier jo nå at om en skal satse på et lengst mulig liv, bør en legge seg på en BMI rundt 26. Det ble diskutert dette og en del annet nylig i Debatten på NRK - "Hjelper det å slanke seg?".

Da treffer jeg innertier på vekta med tanke på levetid,

Estetisk sett er det kanttreff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 minutt siden):

Nei, hun spurte bare hvor høy jeg var. Jeg sa da at jeg hadde vært 170 cm, men at jeg hadde krympet til 169 cm forrige gang jeg målte (for 2-3 år siden). Hun skrev da opp 169 cm. Men krympet du 4 cm på to år 😮 det var voldsomt! Burde kanskje fått målt høyden også ja.

I forbindelse med en kontroll på sykehuset for noen år siden ble høyden min målt. Jeg sa overbærende at jeg TRODDE ikke jeg har vokst siden jeg ble målt sist for en del år siden. Ikke visste jeg at de skulle sjekke om jeg hadde krympet 😂. Det hadde jeg heldigvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (3 minutter siden):

Nei, hun spurte bare hvor høy jeg var. Jeg sa da at jeg hadde vært 170 cm, men at jeg hadde krympet til 169 cm forrige gang jeg målte (for 2-3 år siden). Hun skrev da opp 169 cm. Men krympet du 4 cm på to år 😮 det var voldsomt! Burde kanskje fått målt høyden også ja.

Det er mulig å få gjøre hos fastlegen også. Jeg ble selv veldig overrasket og ville få det målt hos en annen (som en second opinion), men det ble til samme resultat, kanskje 1/2 cm mindre, men likevel mye... Men forklarlig når en har alvorlig grad av beinskjørhet i ryggen. Jeg burde egentlig bli flinkere til å legge meg 10-15 minutter på magen hver dag for å få strakt ut ryggen ordentlig (som jeg husker en manuellterapeut sa til meg for noen år siden), og det lar seg enkelt gjøre, så tror jeg skal det når jeg likevel hører på en podcast dagli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har relativt flat mage. Hvis man ser bort fra når jeg er oppblåst og slikt. Men huden er jo ikke så stram som den en gang var. Det vises ikke når jeg står, men når jeg bøyer meg ser man dette løse mageskinnet. 😛

Jeg har vel sånn 19,8 i BMI eller noe. Det er jo noen hakk unna 26, hvis det er det som er ideell BMI mtp levealder da. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...