Gå til innhold

Vi som alltid er sure og mistilpassede, hva jeg vi jøre for å fungere bedre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er nok håp for de aller fleste av oss! Men jeg tror ikke man nødvendigvis finner det her ved å spy eder og galle ut på et forum! For å fungere bedre må man nok få hjelp, men det aller helst i rl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbru skrev (9 timer siden):

Det er nok håp for de aller fleste av oss! Men jeg tror ikke man nødvendigvis finner det her ved å spy eder og galle ut på et forum! For å fungere bedre må man nok få hjelp, men det aller helst i rl. 

Ja, det kan bli som et selvforsterkende ekkokammer, som jeg nylig hørte en forklaring på bl.a. for konspirasjonsteoretikere som lar fantasien diskutere med andre av samme oppfatning, og jo mer man setter seg inn i en sak eller et vis å se på verden på, jo mer fokusert og overbevist blir man om temaet. Til en viss grad kan dette også oversettes/tolkes til å bruke internett feil, som ensidig kilde til informasjon og, som du nevner, bruke forumet og trykke på repeat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (5 timer siden):

Ja, det kan bli som et selvforsterkende ekkokammer, som jeg nylig hørte en forklaring på bl.a. for konspirasjonsteoretikere som lar fantasien diskutere med andre av samme oppfatning, og jo mer man setter seg inn i en sak eller et vis å se på verden på, jo mer fokusert og overbevist blir man om temaet. Til en viss grad kan dette også oversettes/tolkes til å bruke internett feil, som ensidig kilde til informasjon og, som du nevner, bruke forumet og trykke på repeat.

Ja, det var dette admin også pekte på da hun svarte i forumet "Spørsmål om forumet" når det gjaldt å opprette et eget underforum for autisme. Det kan bli et grusomt ekkokammer hvor brukerne bare psyker hverandre ned, og det er jo ikke bra i det hele tatt. Kan til og med bli farlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anbru skrev (Akkurat nå):

Ja, det var dette admin også pekte på da hun svarte i forumet "Spørsmål om forumet" når det gjaldt å opprette et eget underforum for autisme. Det kan bli et grusomt ekkokammer hvor brukerne bare psyker hverandre ned, og det er jo ikke bra i det hele tatt. Kan til og med bli farlig. 

Hvordan kan det bli farlig? 😮

Anonymkode: f2902...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan kan det bli farlig? 😮

Anonymkode: f2902...68b

Jeg tenker minst på to ting, men ønsker ikke å utdype det her 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første dere kan gjøre er å slutte å være sure. Ingen samarbeider godt med sure folk, og mistilpasningen forsterkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (7 minutter siden):

Det første dere kan gjøre er å slutte å være sure. Ingen samarbeider godt med sure folk, og mistilpasningen forsterkes.

Det er sikkert ikke så lett å slutte med å være sur, hvis det er et godt innarbeidet "personlighetstrekk". En depressivt anlagt person kan vel heller ikke så lett slutte med å tenke depressivt sånn uten videre, men jeg tror en kan ta et aktivt valg om å f.eks ikke poste all negativiteten på et forum og spy ut det som faller en inn i en sånn grad at det går utover trivselen til andre brukere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Eva Sofie skrev (6 timer siden):

Ja, det kan bli som et selvforsterkende ekkokammer, som jeg nylig hørte en forklaring på bl.a. for konspirasjonsteoretikere som lar fantasien diskutere med andre av samme oppfatning, og jo mer man setter seg inn i en sak eller et vis å se på verden på, jo mer fokusert og overbevist blir man om temaet. Til en viss grad kan dette også oversettes/tolkes til å bruke internett feil, som ensidig kilde til informasjon og, som du nevner, bruke forumet og trykke på repeat.

Slik jeg gjør? Jeg lurer på om jeg hadde blitt bedre om jeg omgikk positive mennesker? 
Og lå unna forum for det verste og mest irriterende jeg ser her er «slik er det bare, med diagnose må du bare innse at du blir aldri helt lykkelig» eller noe lignende.

Jeg tok pilla mi igjen i dag og nå er jeg ikke sånn aggressiv. Eneste negative er at jeg analyserer det til at jeg bruker et rusmiddel. Og fungerer vanlige såpass bra uten det? Da blir det at jeg må ta pille for å fungere greit. Ikke alltid, men noen ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (2 minutter siden):

Og lå unna forum for det verste og mest irriterende jeg ser her er «slik er det bare, med diagnose må du bare innse at du blir aldri helt lykkelig» eller noe lignende.

Ja, alle med diagnoser (både psykiatriske og somatiske) må godta dem og innse de begrensninger de gir. Men det betyr ikke at en ikke kan være lykkelig eller få til et godt liv likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke poenget med å være sur. Jeg kan være lei meg eller skuffet over ting, men ikke sur. Jeg kan være lei meg eller skuffet mens jeg omgås andre, men jeg lar det ikke gå ut over de. Jeg er ikke den som må ha viljen sin, men heller liker en mellomting som fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbru skrev (1 time siden):

Det er sikkert ikke så lett å slutte med å være sur, hvis det er et godt innarbeidet "personlighetstrekk". En depressivt anlagt person kan vel heller ikke så lett slutte med å tenke depressivt sånn uten videre,

Slik jeg ser det, er depressivitet en følelse som ikke er viljestyrt. Surhet (slik den oppleves av andre) er en adferd som er viljestyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (3 timer siden):

Slik jeg ser det, er depressivitet en følelse som ikke er viljestyrt. Surhet (slik den oppleves av andre) er en adferd som er viljestyrt.

Takk for oppklaring. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
kupton skrev (11 timer siden):

Det første dere kan gjøre er å slutte å være sure. Ingen samarbeider godt med sure folk, og mistilpasningen forsterkes.

greia er at det virker som at folk blir sure av at man er stille noen ganger. siden jeg har slitt mye med depresjon pga den diagnosen jeg har så har jeg kanskje virket uengasjert. 
Og jeg har liksom aldri rett. Er andre sure, så må jeg liksom vise forståelse for det og se at de har en grunn til det. 
Er jeg sur, så må jeg ta meg sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (11 timer siden):

Slik jeg ser det, er depressivitet en følelse som ikke er viljestyrt. Surhet (slik den oppleves av andre) er en adferd som er viljestyrt.

Dette har du selvfølgelig helt rett i! En kan med aktiv fri vilje stoppe seg selv, si strengt til seg selv "stopp litt nå" av hensyn til sine medmennesker og faktisk velge og tvinge seg selv til å innta en mildere eller sakligere holdning. Om dette er vanskelig å gjøre på stående fot, kan et godt tips være å trekke seg litt tilbake (i et eget rom der man er alene) for å ta en time out og trekke pusten. Dette hjelper lite ved en depresjon så vidt meg bekjent :) Bra sammenligning, Kupton! Du er flink til å komme med gode sammenligninger f.eks. av denne typen som får oss til å tenke selv og innse det åpenbare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...