Gå til innhold

Hva om det ikke ligger noe under?


kupton

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

påskelilje

Interessant.

Den lille erfaringen jeg har med psykiske sykdommer i familien, er panikkangst og unipoloar/mani. Personen med panikkangst fikk dette pga ekstrem jobbing over mange år. Behandlingen var både forståelse av hva som skjedde,  kontroll over situasjonen,  medikamenter for å forhindre nye anfall,men ikke minst erkjennelse av at kroppen ikke tåler et slikt høyt arbeidstempo over tid. Så her var det jo både symptomer og årsak som hang sammen.

Den andre personen vet jeg ikke så mye om ang behandling. Men det var inn og ut av sykehus og av og på med medikamenter i 15-20 år. Kan ikke huske noen jevnlig poliklinisk behandling/terapi utenom sykehusinnleggelsene. Burde nok vært det, slik artikkelen her sier, og behandlet symptomene bedre for å få en bedre hverdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Eva Sofie skrev (8 minutter siden):

Interessant synes jeg, men skal man da bare kaste ACE-tankegangen på bålet?

Hva er ACE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (11 minutter siden):

Hva er ACE?

Det er teorien om at når en har vært utsatt for én belastende livshendelse, øker sannsynligheten for at en vil utsettes for flere belastende livshendelser senere i livet. Det ble i sin tid oppdaget ved en undersøkelse som ble gjort ved en overvektsklinikk og der informanten ved en glipp ble spurt om hvor mye hun veide første gang hun debuterte seksuelt. Kvinnen svarte 18 kg. Det viste seg på gjentatt spørsmål at hun var 4 år da overgrepet skjedde. Og dette ble også starten på at man begynte å forske på barndomstraumer. Det finnes uendelig mye om dette (ACE-studien) på nettet om du søker etter det på Google... Her er en lenke fra Hjelptilhjelp.no. Den er en av psykiatriens mest kjente studier opp igjennom tidene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Eva Sofie skrev (11 minutter siden):

Det er teorien om at når en har vært utsatt for én belastende livshendelse, øker sannsynligheten for at en vil utsettes for flere belastende livshendelser senere i livet. Det ble i sin tid oppdaget ved en undersøkelse som ble gjort ved en overvektsklinikk og der informanten ved en glipp ble spurt om hvor mye hun veide første gang hun debuterte seksuelt. Kvinnen svarte 18 kg. Det viste seg på gjentatt spørsmål at hun var 4 år da overgrepet skjedde. Og dette ble også starten på at man begynte å forske på barndomstraumer. Det finnes uendelig mye om dette (ACE-studien) på nettet om du søker etter det på Google... Her er en lenke fra Hjelptilhjelp.no. Den er en av psykiatriens mest kjente studier opp igjennom tidene :) 

Uff, det var en fæl kopling. Nesten nedstemmende å lese... 

Men viktig da å fokusere på en trygg barndom for flest mulig. Tror jo ikke at Kupton mener at denne koplingen er feil, han har jo flere ganger snakket om "skjørhet" (ikke det ordet, men noe liknende) om mennesker som er mer disponert for psykiske problem enn andre. Men slik jeg forstår det, så skal en behandle den uønskede adferden (grubling, tristhet, ekstremt vilt tempo, aggresjon etc) for at hverdagen skal bli bedre? Og det er vel heller ikke feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Interessant synes jeg, men skal man da bare kaste ACE-tankegangen på bålet?

Det ene utelukker vel ikke det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (9 minutter siden):

Det ene utelukker vel ikke det andre?

Ja, det tenkte jeg også når jeg skrev spørsmålet... Men det blir spennende å se hva denne forskningen får å si for psykiatrisk behandlingstilbud i tiden fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg svarer ikke på sånne lavkvalitetstråder der det ikke stilles noe spørsmål en gang. 

Anonymkode: 1a3aa...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er interessant lesing. Det første som slår meg er hvor mye en slik tankegang vil ha å si for behandlingen. Alt av medisiner som er utviklet på bakgrunn i kjemisk ubalanse i hjernen, biologiske psykdommer som f.eks bipolar, schizofreni, nevrologiske utfallssykdommer som autisme, ADHD osv.  Vet man fortsatt så lite om hjernen at dette er antakelser? 

 

 

Anonymkode: 353ef...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg svarer ikke på sånne lavkvalitetstråder der det ikke stilles noe spørsmål en gang. 

Anonymkode: 1a3aa...a29

«Hva om det ikke ligger noe under?»

er tittelen på tråden. Hvis ikke det er et spørsmål så vet ikke jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg svarer ikke 

Anonymkode: 1a3aa...a29

Men du gjorde du jo.😅

Anonymkode: f49bb...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig. Jeg føler ikke at jeg har så mye «rotårsak» til angsten min. Det jeg har med meg fra før er for lengst løst og oppklart og jeg føler at jeg har et bra liv. Likevel har jeg hatt mye angst. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...