AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 Del Skrevet 18. mars 2021 Var hos fastlegen i dag ,la frem den forskningen du linket til . Men schizofreni sto ikke på prioriteringsveileder så jeg ble ikke satt opp i risiko gruppen. Anonymkode: 2655c...5a6 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460095-kupton/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 18. mars 2021 Del Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Var hos fastlegen i dag ,la frem den forskningen du linket til . Men schizofreni sto ikke på prioriteringsveileder så jeg ble ikke satt opp i risiko gruppen. Anonymkode: 2655c...5a6 Sykepleieren hadde ikke hørt om det heller, men det kunne hende han ikke var helt oppdatert sa han. Rart når de jobber med folk med psykoser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460095-kupton/#findComment-4032042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 18. mars 2021 Del Skrevet 18. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Var hos fastlegen i dag ,la frem den forskningen du linket til . Men schizofreni sto ikke på prioriteringsveileder så jeg ble ikke satt opp i risiko gruppen. Anonymkode: 2655c...5a6 Synd. Enten det er uvitenhet eller bevisst, er det like dumt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460095-kupton/#findComment-4032050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 18. mars 2021 Del Skrevet 18. mars 2021 Jeg tror kanskje fastlegene ikke er seg bevisst den muligheten som ligger til å prioritere som følge av såkalt "Annen svært alvorlig sykdom kan også gi økt risiko for alvorlig forløp av covid-19. Vaksinasjon i slike tilfeller vurderes individuelt av lege." I tillegg til de tilstandene som man har bestemt gir grunnlag for prioritering, så kan legen også sørge for prioritering av pasienter som oppfyller dette kriteriet. Siden sykdommer som diabetes, hjerte-kar sykdommer, fedme og demens gir rett til prioritering, så har legen anledning til å prioritere pasienter med tilstander som det i like stor grad som de oppramsede sykdommene kan gi økt risiko for alvorlig forløp ved covid 19. Ut i fra det man vet om økt risiko ved schizofreni, så vil fastlegen kunne sørge for prioritering av pasienter med schizofreni. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460095-kupton/#findComment-4032073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 Del Skrevet 18. mars 2021 De er klar over litteraturen på FHI, dette vet jeg, fordi jeg var den som startet den første tråden om denne problemstillingen, der jeg hadde i overskriften IKKE LES hvis du ikke vil bli skremt. Den tråden hadde som link et skriv fra FHI: Så de har tatt det med i vurderingen. En vurdering som kan forandres. Jeg har lest mye om risiko fra diverse undersøkelser feks i New York der det var OR på 2,7. Er man da under 50 år og ikke har noen andre sykdommer så er vel ikke risken så veldig høy. Hvis jeg forstår dette rett. Men det er skammelig at FHI ikke kommer med noen uttalelser om dette, og hvis det er tilsvarende risiko som for feks en med diabetes, å ikke prioritere folk med schizofreni... Anonymkode: 242c6...9ac 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460095-kupton/#findComment-4032080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 Del Skrevet 18. mars 2021 Det er vel som det bruker å være, de prioriterer ned de med psykisk sykdom og det er nok lett å prioritere bort mennesker med schizofreni vi er jo ikke akkurat en samlet og sterk gruppe. Men uansett, takk for informasjonen, det er nå greit å vite, selv om myndighetene ikke bryr seg. Anonymkode: 2655c...5a6 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460095-kupton/#findComment-4032088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er vel som det bruker å være, de prioriterer ned de med psykisk sykdom og det er nok lett å prioritere bort mennesker med schizofreni vi er jo ikke akkurat en samlet og sterk gruppe. Men uansett, takk for informasjonen, det er nå greit å vite, selv om myndighetene ikke bryr seg. Anonymkode: 2655c...5a6 Husk at dette ikke betyr at du kan gi opp å kjempe for deg selv og egne rettigheter. Da synker i hvert fall muligheten for å få det du fortjener og har like mye rett på som andre med fysiske sykdommer. Dette var din tolkning. Politikerne "hater" ikke psykisk syke, men husk at man bare for 12-15 år siden knapt snakket offentlig om det å ha psykiske lidelser og hva det innebar - det var tabubelagt. Da bør en også vise noe forståelse for at det går litt treigt for de på Stortinget. Politisk arbeid tar dessverre tid. Fortvilende og frustrerende lang tid når en ønsker at en endring skal skje helst i går. Jeg har fulgt med på enkelte behandlinger i fylkeskommunal regi, og der er det besyndelig åpenbart at svært mange ikke har lest papirene til møtene som skjer hyppig. Men det er også forståelig, for papirbunken kan beløpe seg på over 1.000 sider i mitt fylke. Og hva får det av konsekvenser? Jo, vedtak tas på sviktende kunnskapsgrunnlag. Besyndelig, men dessverre sant. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460095-kupton/#findComment-4032101 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 Eva Sofie skrev (1 time siden): Husk at dette ikke betyr at du kan gi opp å kjempe for deg selv og egne rettigheter. Da synker i hvert fall muligheten for å få det du fortjener og har like mye rett på som andre med fysiske sykdommer. Dette var din tolkning. Politikerne "hater" ikke psykisk syke, men husk at man bare for 12-15 år siden knapt snakket offentlig om det å ha psykiske lidelser og hva det innebar - det var tabubelagt. Da bør en også vise noe forståelse for at det går litt treigt for de på Stortinget. Politisk arbeid tar dessverre tid. Fortvilende og frustrerende lang tid når en ønsker at en endring skal skje helst i går. Jeg har fulgt med på enkelte behandlinger i fylkeskommunal regi, og der er det besyndelig åpenbart at svært mange ikke har lest papirene til møtene som skjer hyppig. Men det er også forståelig, for papirbunken kan beløpe seg på over 1.000 sider i mitt fylke. Og hva får det av konsekvenser? Jo, vedtak tas på sviktende kunnskapsgrunnlag. Besyndelig, men dessverre sant. Det er ikke politikerne som rangerer risikogrupper, det er det FHI som gjør. De vet dette. Men de har ikke lagt vekt på det. Så da er det to muligheter: 1 det er ikke så ille som man kan få inntrykk av i den artikkelen i Dagens Medisin, og det er stort sett underliggende tilstander schizofreni pasienter ofte har som overvekt, diabetes og kols osv, som gjør det og de blir da vurdert der etter. Alternativ 2 tør jeg ikke tenke på. For FHI vet att det er overdødelighet hos pasienter med schizofreni. Jeg har lest odds ratio på 2,7 i internasjonale studier. Det er da 2,7 gangeren risk for å dø. Men risikoen for å dø er i utgangspunktet liten. Og synker med alderen. TS er ikke den eneste som har kontaktet sin FL, og jeg fikk også det samme svaret som TS. At jeg fikk være flink med å passe meg for smitte og att det nok ville gå bra skulle jeg bli smittet. Jeg angrer på att jeg i det hele tatt søkte opp informasjon om dette, så mye mer jeg bekymrer meg nå. Anonymkode: 242c6...9ac 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460095-kupton/#findComment-4032105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Alternativ 2 tør jeg ikke tenke på. For FHI vet att det er overdødelighet hos pasienter med schizofreni. Jeg har lest odds ratio på 2,7 i internasjonale studier. Det er da 2,7 gangeren risk for å dø. Men risikoen for å dø er i utgangspunktet liten. Og synker med alderen. TS er ikke den eneste som har kontaktet sin FL, og jeg fikk også det samme svaret som TS. At jeg fikk være flink med å passe meg for smitte og att det nok ville gå bra skulle jeg bli smittet. Jeg angrer på att jeg i det hele tatt søkte opp informasjon om dette, så mye mer jeg bekymrer meg nå. Anonymkode: 242c6...9ac Trist, men synes at @frosken hadde gode argument på hånden. Men om en bekymrer seg svært mye, er en bevisst det og det bevisste er en heldigvis i stand til å aktivt ta et valg om å gjøre noe med eller la være, og da bør en kanskje se på om en kan gjøre tiltak her og nå i sitt eget liv for å bedre på sin egen helse og ev. overlevelse? Det er aldri for sent. En vet f.eks. at røyking forekommer mye hyppigere blant psykisk syke enn i befolkningen for øvrig. Det samme med dårlig kosthold og fysisk mosjon. Du kan høre mer om sammenhengen mellom fysisk helse og psykisk helse (psykosepasienter) i denne podcasten gitt ut av UiO. Der er det ikke primært fokus på covid-19, men at det er en forskjell, hvilke forskjeller det er og ev. hvorfor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460095-kupton/#findComment-4032108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er vel som det bruker å være, de prioriterer ned de med psykisk sykdom og det er nok lett å prioritere bort mennesker med schizofreni vi er jo ikke akkurat en samlet og sterk gruppe. Men uansett, takk for informasjonen, det er nå greit å vite, selv om myndighetene ikke bryr seg. Anonymkode: 2655c...5a6 Det er mange andre grupper som burde blitt prioritert også da. Anonymkode: 307dd...c0c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460095-kupton/#findComment-4032115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 Det som bekymrer meg mest er de mer psykiske symptomene ved korona. Nå er ikke jeg noen ekspert ,men jeg har hørt om at folk som har blitt syk av korona sliter med blant annet kognitiv svikt i etter tid.Så det som uroer meg mest er å tape funksjoner som allerede er svekket på grunn av schizofreni til langtids skade av korona. Jeg hadde også blitt en utfordrende pasient å ha på en somatiske avdeling, det vet jeg fra før. Jeg får økt symptom trykk ved økt stress, og det å være rundt mange mennesker er noe som øker stresset. Ikke har jeg en normal døgnrytme heller. Jeg tror nok dette gjelder for mange flere psykiatri pasienter en meg også. Så kanskje de psykiske delen ved å bli alvorlig syke av korona vil bli verre for oss som har alvorlig psykisk sykdom, i tillegg til at mange av oss har økt fare for å bli alvorlig fysisk syk. Det er ikke bare lett å stå opp for seg selv som blir nevnt her i tråden. Jeg har opplevd å ikke bli hørt eller tatt på alvor nettopp på grunn av diagnosen min,jeg blir rett og slett ikke trodd på det jeg forteller selv om det viser seg å være rett. Anonymkode: 2655c...5a6 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460095-kupton/#findComment-4032124 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 Du kommer med så gode argumenter her, at jeg synes det er trist (les skammelig) at dette ikke blir tatt alvorlig av helsemyndighetene. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460095-kupton/#findComment-4032130 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 Desverre er jeg ikke alltid like god til å snakke eller skrive. Det varierer veldig fort i løpet av dagen om jeg klarer å samle tankene til noe fornuftig. Stress gjør også dette verre. Å skrive dette innlegget over tok meg flere timer, og noen dager klarer jeg verken å lese eller skrive noe som helst . Men dette innlegget klarte jeg å skrive i løpet av ti minutter 😀 Anonymkode: 2655c...5a6 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460095-kupton/#findComment-4032143 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 Min sønn har alvorlig fedme. ( 48 i BMI) Fastlegen sa at han ikke var i risikogruppen. Han spurte en annen lege som sa han absolutt er i risikogruppen og han vil bli prioritert ang vaksine. Min mann har nylig hatt hjerteinfarkt , en lege sa han ikke var i risikogruppen mens en annen sa han var det. Tror det kommer litt an på hvilken lege man spør når det gjelder prioriteringer. Anonymkode: 94cc5...f03 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460095-kupton/#findComment-4032145 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke bare lett å stå opp for seg selv som blir nevnt her i tråden. Jeg har opplevd å ikke bli hørt eller tatt på alvor nettopp på grunn av diagnosen min,jeg blir rett og slett ikke trodd på det jeg forteller selv om det viser seg å være rett. Anonymkode: 2655c...5a6 Jeg beklager om jeg virket "hard", men det jeg mente var at en burde prinsippielt likevel ikke gi seg om en ikke blir hørt. Samtidig har jeg den fulle forståelse for at noen ikke orker å kjempe kampen - vi må alle velge våre kamper og hva vi orker å bruke energien og kreftene våre til. Jeg synes du sa mye bra og du har veldig god innsikt. Jeg hørte i dag på en podcast der en psykolog mente at årsaken til at schizofrenipasienter får så dårlig behandling og oppfølgning i Norge, og derav også dessverre dårlig prognose, kan være at det bl.a. er vanskelig for behandler å sette seg inn i den schizofrenes virkelighetsforståelse og verden. Det avspeiler vel også behandlingen du har fått i hjelpeapparatet. Psykologen beskrev at det å ha en schizofrenidiagnose kunne på mange måter oppleves svært ensomt fordi det blir en avstand mellom sin egen verden og såkalte friske. Podcasten heter for øvrig Sinnsyn og episoden var fra januar 2020. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460095-kupton/#findComment-4032146 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Min sønn har alvorlig fedme. ( 48 i BMI) Fastlegen sa at han ikke var i risikogruppen. Han spurte en annen lege som sa han absolutt er i risikogruppen og han vil bli prioritert ang vaksine. Min mann har nylig hatt hjerteinfarkt , en lege sa han ikke var i risikogruppen mens en annen sa han var det. Tror det kommer litt an på hvilken lege man spør når det gjelder prioriteringer. Anonymkode: 94cc5...f03 Det er mange som kjemper en kamp om å få plass i livbåtene om dagen og "alle" kan vel nesten finne en god grunn for seg selv å bli vaksinert? Jeg finner selv én tvilsom grunn hos meg, men orker ikke engasjere meg. Jeg blir vel tilbudt en vaksine når det er min tur, men blir opprørt når jeg ser feil behandling av andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460095-kupton/#findComment-4032150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 Eva Sofie skrev (10 minutter siden): Det er mange som kjemper en kamp om å få plass i livbåtene om dagen og "alle" kan vel nesten finne en god grunn for seg selv å bli vaksinert? Jeg finner selv én tvilsom grunn hos meg, men orker ikke engasjere meg. Jeg blir vel tilbudt en vaksine når det er min tur, men blir opprørt når jeg ser feil behandling av andre. Har ikke kjempet en kamp. Og vi har ikke prøvd å finne en grunn men bare sett hvilke kriterier som har blitt satt opp av fagfolk. Syklig fedme og hjertesykdom er blant de?. Så da spør man jo legen? Anonymkode: 94cc5...f03 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460095-kupton/#findComment-4032151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 20. mars 2021 Del Skrevet 20. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har ikke kjempet en kamp. Og vi har ikke prøvd å finne en grunn men bare sett hvilke kriterier som har blitt satt opp av fagfolk. Syklig fedme og hjertesykdom er blant de?. Så da spør man jo legen? Anonymkode: 94cc5...f03 Beklager, nå uttrykte jeg meg litt uklart. Da tenkte jeg primært på de som ikke egentlig står oppført på FHIs prioriterte liste med grunnlag i sin helsetilstand, men som likevel er mer eksponert for smitte f.eks. gjennom sitt yrke. Det blir en kamp når det er knapphet med ressurser, alle ønsker å ha, men en må gjøre en prioritering og en forsøker å argumentere for seg selv og sin gruppe etter beste evne. F.eks. lærere, barnehageansatte, butikkmedarbeidere, sjåfører innen kollektivtransport, frisører - og en rekke flere kjemper om en kamp i livbåtene... Og nå kan noen hugge hodet av meg fordi jeg ikke satte sjåfører fremfor lærere fordi de mener at de er mer utsatt igjen. En ser litt samme diskusjon som i fjor vår da en fryktet det var mangel på respiratorer. Hvem skal en prioritere og hvem skal en gjøre den ubehagelige oppgaven å prioritere bort. Det gjøres i helsevesenet daglig. Mange dialysepasienter går måned etter måned og håper på ny nyre og noen faller ut av prioriteringskøen fordi de ikke oppfyller alle kriteriene for å bli nyretransplantert. Ikke alle opplever å få den optimale medisinen for sin lidelse fordi Beslutningsforum anser den for dyr til at Norge ønsker å inngå avtale om å ta den i bruk enten generelt eller f.eks. om du er over en viss alder. Det er dessverre en kamp om ressurser og helsevesenet veier kost og nytte opp mot hverandre. Ubehagelig å tenke på kanskje, men sant. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460095-kupton/#findComment-4032245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 Del Skrevet 21. mars 2021 Increased risk of dying from COVID for people with severe mental disorders | EurekAlert! Science News Det er i Sverige registrert en dødelighet på 0,1% for med schizofreni eller annen psykoselidelse av covid. Men i alderen 60-69 begynner det å bli skikkelig ille, der hadde folk med disse diagnosene 4 ganger så høy risk. Altså er man under 50 år så har jeg gjennom intensiv googling ikke funnet noe kjempefare for å dø. Bank i bordet. Anonymkode: 242c6...9ac 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460095-kupton/#findComment-4032342 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 Del Skrevet 21. mars 2021 Jeg sendte forresten denne mailen til fhi nå for noen minutter siden, skal bli spennende å se om de svarer... Det kommer masse informasjon om farene ved schizofreni og covid. Dette fra en mengde kilder. Men noen dokument om risk statistisk finnes ikke på norsk. Det oppgis att dødelighet blant schizofrene er OR 3. Altså en tredobbel risk. I dagens medisin sin kronikk fra norsk psykiatrisk forening kom det denne brannfakkelen: Hvorfor er ikke psykisk syke vaksineprioritert? - Debatt og kronikk - Dagens Medisin Der sies det att man ligger bare bak transplanterte i risk, til tross for at man ikke blir prioritert i vaksinekøen. Omfattende googling viser som regel en OR3 for dødelig forløp. Så har man svensk forskning Increased risk of dying from COVID for people with severe mental disorders | EurekAlert! Science News som virker som fremhever kombinasjonen alder og psykisk alvorlig sykdom. DVS 4 gangeren i dødelighet. Og enda høyere for de enda eldre med covid. Noe beroligende der er att yngre ikke ser ut til å ha veldig høy dødelighet. Vi diskuterer dette på forumet doktor online forum for psykiatri. Og flere synes dette er skummelt. Og flere får ikke satt seg opp til time av sin fastlege for prioritert vaksinasjon. I ett eget skriv på Fhi, sine sider står alvorlig psykisk lidelse behandlet med antipsykotika som en av de største farene for covid 19 relatert død. Alle andre diagnoser på den listen er på risikogrupper som prioriteres for vaksinasjon. Så det virker som om man rett og slett ikke bryr seg om de med alvorlige psyk problemer når man setter opp vaksine prioritet. Eller vet dere noe folk flest ikke vet? Hvorfor da kan man ikke komme med en uttalelse? Jeg har prøvd å søke på dette på deres sider, men det kommer ikke noe opp. Er schizofrene og bipolare risikogruppe eller ikke? Dere er ekspertene, vi andre vet ikke hva vi skal tro, når vi ikke hører noe, og for eksempel kronikken i dagens medisin ikke ble kommentert en gang. Av de 10 som har dødd av covid 19 under 50 år her i Norge, er det noen som hadde alvorlig psykisk sykdom? Kan dere ikke gi ut noe informasjon? Det hadde vært til stor interresse. Anonymkode: 242c6...9ac 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460095-kupton/#findComment-4032345 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.