Gå til innhold

Kupton: Går det an å holde psykotiske symptomer for seg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sånn at ingen egentlig vet at en er psykotisk? Det var tilfelle med min bror. Ingen oppdaget hans virkelighetsoppfatning, selv ikke profesjonelle behandlere. Han gikk i terapi for helt andre ting. Så kom det frem helt tilfeldig at han mener han er rettmessig førstearving til et kongehus i Europa. Han tror at XX er hans far. 

Anonymkode: 2445e...a62

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men tror du virkelig at han tror det på ekte? Mange har jo slike ting dem bare liker å tro på tull liksom. 

Anonymkode: 8443b...755

Det viser seg at han tror på det på ekte. Han har "visst" dette lenge sa han, men hadde holdt kortene tett til brystet fordi "verden ikke var klar for" denne avsløringen enda. Han har derfor gått og båret på denne hemmeligheten i årevis. Han går enda og venter på klarsignal fra hoffet om at det kan proklameres. 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Sånn at ingen egentlig vet at en er psykotisk? Det var tilfelle med min bror. Ingen oppdaget hans virkelighetsoppfatning, selv ikke profesjonelle behandlere. Han gikk i terapi for helt andre ting. Så kom det frem helt tilfeldig at han mener han er rettmessig førstearving til et kongehus i Europa. Han tror at XX er hans far. 

Jeg har gått rundt med psykotiske symptomer over flere år uten at noen skjønnte det. Men med det sagt, så har jeg funnet ut i ettertid at noen har reagert på at jeg i noen situasjoner har hatt rar oppførsel, men ikke så mye at dem trodde det var noe så alvorlig. 

Endret av J.R.
AnonymBruker
J.R. skrev (Akkurat nå):

Jeg har gått rundt med psykotiske symptomer over flere år uten at noen skjønnte det. Men med det sagt, så har jeg funnet ut i ettertid at noen har reagert på rar oppførsel til tider, men ikke så mye at dem trodde det var noe så alvorlig. 

Hva skjedde da det ble oppdaget? Ble du tvangsinnlagt? 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva skjedde da det ble oppdaget? Ble du tvangsinnlagt? 

Nei. Det ble først oppdaget når jeg gikk til behandling for en annen psykisk lidelse. Jeg var samarbeidsvillig og tok medisinene mine slik som avtalt med psykiater. Og siden vurderingen var at jeg ikke var til fare for meg selv eller andre, så ble jeg ikke tvangsinnlagt. Hadde jeg ikke møtt til behandling eller tatt medisinene mine, så er det godt mulig jeg hadde blitt tvangsinnlagt, men det har ikke jeg kompetanse til å vurdere. 

Så er det viktig å være klar over at alle pasienter er egne individer med egne utfordringer (gjeld for så vidt for alle mennesker), og derfor trenger egne vurderingen av helsepersonellet. 

Endret av J.R.

Annonse

AnonymBruker
J.R. skrev (3 minutter siden):

Nei. Det ble først oppdaget når jeg gikk til behandling for en annen psykisk lidelse. Jeg var samarbeidsvillig og tok medisinene mine slik som avtalt med psykiater. Og siden vurderingen var at jeg ikke var til fare for meg selv eller andre, så ble jeg ikke tvangsinnlagt. Hadde jeg ikke møtt til behandling eller tatt medisinene mine, så er det godt mulig jeg hadde blitt tvangsinnlagt, men det har ikke jeg kompetanse til å vurdere. 

Så er det viktig å være klar over at alle pasienter er egne individer med egne utfordringer (gjeld for så vidt for alle mennesker), og derfor trenger egne vurderingen av helsepersonellet. 

Takk for at du svarer meg. Min bror ble heller ikke tvangsinnlagt av samme grunner som hos deg. Han vil ikke ta medisiner, så jeg vet ikke hva som vil skje nå. @kupton kan de tvinge han til å ta medisiner, eller tror du de bare kommer til å godta at han har disse forestillingene og la han surre videre?

Dette dreier seg om en paranoid psykose F22.0. De som har dette, kan fungere greit i samfunnet og holde psykosen skjult i lang tid.

Erfaring viser at medisiner ikke virker på disse vrangforestillingene, og det er ingen grunn til å tvangsinnlegge dem pga psykosen.

Jeg hadde en pasient med denne lidelse som i alle år forsørget seg av egen bedrift, var leder i idrettslaget og fagforeningen.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men virker terapi på paranoid psykose?

Anonymkode: 0634b...859

Nei, psykoterapi virker heller ikke. 
Rådgiving i hvordan det lønner seg å leve og opptre mot andre kan være nyttig. 

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Dette dreier seg om en paranoid psykose F22.0. De som har dette, kan fungere greit i samfunnet og holde psykosen skjult i lang tid.

Erfaring viser at medisiner ikke virker på disse vrangforestillingene, og det er ingen grunn til å tvangsinnlegge dem pga psykosen.

Jeg hadde en pasient med denne lidelse som i alle år forsørget seg av egen bedrift, var leder i idrettslaget og fagforeningen.

Tusen takk, Kupton! Vet forskningen noe om hvorfor noen får slike forestillinger? 

Annonse

Det var virkelig leit å lese at hverken medisiner eller psykoterapi virker på denne formen for psykose. Personer med en slik diagnose kan ha en rekke vrangforestillinger, ja lange mer eller mindre sammenhengende forestillinger. De kan danne seg omfattende univers, sammenvevde «logikker», og det virker som galskapen er grenseløs og ingen ende vil ta. 

Jeg kunne også være interessert i å lese om hvorfor noen utvikler slike psykoser og håper @kupton kan si noe om det. Takk til trådstarter som tok opp denne problemstillingen.

bibben skrev (8 timer siden):

Personer med en slik diagnose kan ha en rekke vrangforestillinger, ja lange mer eller mindre sammenhengende forestillinger. De kan danne seg omfattende univers, sammenvevde «logikker», og det virker som galskapen er grenseløs og ingen ende vil ta. 

I det du beskriver her, er det mer nærliggende å tro at det er schizofreni. Ved diagnosen paranoid psykose er vrangforestillingene klart mer avgrenset, og tenkningen vedr andre områder er tilnærmet normal. Funksjonen er oftest opprettholdt når det gjelder arbeid og sosiale forhold.

August 1982

Demography of Paranoid Psychosis (Delusional Disorder)A Review and Comparison With Schizophrenia and Affective Illness

Arch Gen Psychiatry. 1982;39(8):890-902. doi:10.1001/archpsyc.1982.04290080012003
Abstract

• This article reviews the demographic characteristics of paranoid psychosis or delusional disorder (DD) and compares them with those found for schizophrenia and affective illness. Delusional disorder constitutes between 1% and 4% of all psychiatric admissions, with an incidence of first admissions between 1 and 3/100,000 population per year. Like affective illness, but unlike schizophrenia, DD is predominantly an illness of middle to late adult life, usually occurring in persons who have been married. Like schizophrenia, but unlike affective illness, DD occurs more frequently in low socioeconomic classes and produces a poor chance for full recovery. Delusional disorder occurs more frequently than either schizophrenia or affective illness in immigrants. From a demographic perspective, DD closely resembles neither schizophrenia nor affective illness.

Worrisome Plenty

Husker en kar på psykiatrisk. Hyggelig fyr, var gift med ei med en funksjonshemning. Var helt normal til han betrodde meg att han var forsøkt innblandet i en narkotikasak han ikke hadde noe med. Og att politiet og spanere var ute etter han. Han trodde mange på lukket var spanere, spesiellt en kar. Han betrodde seg til meg. Ut over det var han vanlig. Men han ble lagt inn fordi han konfronterte de han trodde skulle "frame" han.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...