Gå til innhold

Er det en menneskerett å dra på hytta i påsken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, det er en soleklar menneskerett å dra på hytta i påsken. Fra FNs menneskerettighetserklæring:

Article 13

1. Everyone has the right to freedom of movement and residence within the borders of each state.
2. Everyone has the right to leave any country, including his own, and to return to his country.

Men ikke vær lei deg. Staten kan sette menneskerettene til side midlertidig hvis det er nødvendig for smittevern. Man må bare vise at det er et forholdsmessig inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tenker det bør være forbud mot å forlate egen kommune denne påsken.

Anonymkode: 24455...7e2

Den er så latterlig denne misunnelsen mot hytteierene. Det er ikke noe annet det er. Det er missunnelse. Hvis du ikke har fått det med deg enda, så er det ikke hyttefolket som sprer smitte. De er stort sett på hyttene sine og å ta seg en skitur er risikofritt. 

Og er du redd for butikken, så ta på deg munnbind og hold avstand. Pass på deg selv og vær mindre opptatt av andre. 

Slutt og mas om disse hyttene. Å komme seg opp i fjellet, er det lureste man kan gjøre. Hadde jeg gjort også om jeg hadde hatt hytte. Jeg har ikke det, men muligens neste påske.

Det er dessuten bare en stor fordel at det ikke blir så tett i byene. Mindre folk i byen, mindre risiko for smitte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (2 minutter siden):

Den er så latterlig denne misunnelsen mot hytteierene. Det er ikke noe annet det er. Det er missunnelse. Hvis du ikke har fått det med deg enda, så er det ikke hyttefolket som sprer smitte. De er stort sett på hyttene sine og å ta seg en skitur er risikofritt. 

 

Så står de i kø i skiheisen, skal på afterski party og handle i lokalbutikkene skal de også. Nei, hold dere hjemme, rikinger.

Anonymkode: 24455...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (26 minutter siden):

Den er så latterlig denne misunnelsen mot hytteierene. Det er ikke noe annet det er. Det er missunnelse. Hvis du ikke har fått det med deg enda, så er det ikke hyttefolket som sprer smitte. De er stort sett på hyttene sine og å ta seg en skitur er risikofritt. 

Og er du redd for butikken, så ta på deg munnbind og hold avstand. Pass på deg selv og vær mindre opptatt av andre. 

Slutt og mas om disse hyttene. Å komme seg opp i fjellet, er det lureste man kan gjøre. Hadde jeg gjort også om jeg hadde hatt hytte. Jeg har ikke det, men muligens neste påske.

Det er dessuten bare en stor fordel at det ikke blir så tett i byene. Mindre folk i byen, mindre risiko for smitte.

 

Dette handler da ikke om misunnelse.

Jeg skjønner godt at regioner med svært liten eller ingen smitte ikke har lyst på besøk fra røde kommuner med så høy smitte at hele landet stenges ned. Det blir jo helt tullete at folk fra røde områder skal sette seg på et overfylt fly for å komme seg på hytta i påsken. Dersom dette fremdeles er en felles dugnad der landet stenges ned for å unngå at smitten fra et rødt område sprer seg, må de som bor i disse områdene droppe å reise til smittenivået er tilstrekkelig lav. Skulle bare mangle. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (15 minutter siden):

Dette handler da ikke om misunnelse.

Jeg skjønner godt at regioner med svært liten eller ingen smitte ikke har lyst på besøk fra røde kommuner med så høy smitte at hele landet stenges ned. Det blir jo helt tullete at folk fra røde områder skal sette seg på et overfylt fly for å komme seg på hytta i påsken. Dersom dette fremdeles er en felles dugnad der landet stenges ned for å unngå at smitten fra et rødt område sprer seg, må de som bor i disse områdene droppe å reise til smittenivået er tilstrekkelig lav. Skulle bare mangle. 

Ja Høie setter seg sikkert på et fly for å dra på hytta, men jeg tror ikke det er mange som kjøper seg hytte så langt vekk at fly er den naturlige reisemåten. Denne redselen er så overdreven. 

Smitten skjer der det bor folk tett. F.eks på østkanten i Oslo og f.eks på Fjell i Drammen. Der er vel ikke akkurat der hyttefolket bor ? Joda sikkert noen, men da er det ikke hytta som er problemet. 

Så skjer det mye smitte i barnehager og på skolen. 

Og blandt ungdim som fester, men polet er jo fredet. 

Hytta er ikke problemet. Selv skal.jeg være i Oslo og er kjempeglad hvis folk reiser på hytta, så kan vi få litt rom rundt oss vi som blir igjen også. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (41 minutter siden):

Den er så latterlig denne misunnelsen mot hytteierene. Det er ikke noe annet det er. Det er missunnelse. Hvis du ikke har fått det med deg enda, så er det ikke hyttefolket som sprer smitte. De er stort sett på hyttene sine og å ta seg en skitur er risikofritt. 

Og er du redd for butikken, så ta på deg munnbind og hold avstand. Pass på deg selv og vær mindre opptatt av andre. 

Slutt og mas om disse hyttene. Å komme seg opp i fjellet, er det lureste man kan gjøre. Hadde jeg gjort også om jeg hadde hatt hytte. Jeg har ikke det, men muligens neste påske.

Det er dessuten bare en stor fordel at det ikke blir så tett i byene. Mindre folk i byen, mindre risiko for smitte.

 

Det er fra min side ikke misunnelse. Jeg har mer enn nok penger til å kjøpe meg en hytte hvis jeg ville. Jeg vil imidlertid ikke. 

Jeg forstår bare ikke nordmenns besettelse over å reise på hytta og at den anses som et behov på linje med oksygen og vann. Hvis det sprer smitte rundt i landet forstår jeg virkelig ikke hvorfor det er så stor krise å droppe hytta en påske? 

En helt annen ting er at jeg selv synes hytteturer er drit kjedelig. Man drar fra et hjem hvor man kan gjøre masse, til et mer primitivt sted ute i gokk, og sitter i tillegg i timelange køer for å gjøre det. Jeg forstår det bare ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Så står de i kø i skiheisen, skal på afterski party og handle i lokalbutikkene skal de også. Nei, hold dere hjemme, rikinger.

Anonymkode: 24455...7e2

Afterskiparty når det er skjenkestopp over hele landet ? Ja særlig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
ISW skrev (2 minutter siden):

Det er fra min side ikke misunnelse. Jeg har mer enn nok penger til å kjøpe meg en hytte hvis jeg ville. Jeg vil imidlertid ikke. 

Jeg forstår bare ikke nordmenns besettelse over å reise på hytta og at den anses som et behov på linje med oksygen og vann. Hvis det sprer smitte rundt i landet forstår jeg virkelig ikke hvorfor det er så stor krise å droppe hytta en påske? 

En helt annen ting er at jeg selv synes hytteturer er drit kjedelig. Man drar fra et hjem hvor man kan gjøre masse, til et mer primitivt sted ute i gokk, og sitter i tillegg i timelange køer for å gjøre det. Jeg forstår det bare ikke. 

Fordi folk vil gå på ski og anser hytta si på fjellet som et tryggere sted å være enn i en overfylt by. 

Og fordi om du ikke skjønner dette ønsket, så gjør jeg det. De som liker friluftsliv, skjønner det.

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (3 minutter siden):

Fordi folk vil gå på ski og anser hytta si på fjellet som et tryggere sted å være enn i en overfylt by. 

Hm. 

Ja, hvis du liker ski så. Men hva er poenget da med sommerhytte? Være stuck i middle of nowhere i tre uker hver sommer akkurat som camping? Det er strand i Oslo også, og mye mer å gjøre. For ikke å snakke om å reise nye steder og oppleve verden! 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg reiser på hytta om jeg vil. Jeg ser ikke flere mennesker der en andre. Akkurat nå sitter jeg hos min mor på andre siden av landet oppi nord ( Reiste hit for to dager siden). Har ingen planer om å treffe andre mens jeg er her uansett, men jeg har fått nok av dette her.

Anonymkode: eb877...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
ISW skrev (18 minutter siden):

Hm. 

Ja, hvis du liker ski så. Men hva er poenget da med sommerhytte? Være stuck i middle of nowhere i tre uker hver sommer akkurat som camping? Det er strand i Oslo også, og mye mer å gjøre. For ikke å snakke om å reise nye steder og oppleve verden! 

Noen liker å være ved sjøen, noen liker å være på fjellet. 

Jeg er et fjellmenneske og siden du nevnte oksygen og vann, så ja for min del er det nesten like viktig :)Jeg hadde ikke vært menneske om jeg ikke i løpet av året som har gått kunne bruke hytta til jobben min. Kjæresten og jeg setter oss i bilen, kjører alene langt til fjells på hytta . Der er er vi helt alene og vi har nesten hatt skiløypene helt for oss selv. Vi smitter ikke noen. Ingen smitter oss. 

Det er vår måte å overleve coranalivet i Oslo. 

Irriter deg heller over importsmitten. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytteturisme i seg selv utgjør liten eller ingen smitterisiko. Det vet man veldig godt etter sommerferie, jul og vinterferie med hyttebesøk.

Derfor ble det ikke noe hytteforbud, denne gangen.

Beklager til alle som ble skuffet over det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (34 minutter siden):

Ja Høie setter seg sikkert på et fly for å dra på hytta, men jeg tror ikke det er mange som kjøper seg hytte så langt vekk at fly er den naturlige reisemåten. Denne redselen er så overdreven. 

Smitten skjer der det bor folk tett. F.eks på østkanten i Oslo og f.eks på Fjell i Drammen. Der er vel ikke akkurat der hyttefolket bor ? Joda sikkert noen, men da er det ikke hytta som er problemet. 

Så skjer det mye smitte i barnehager og på skolen. 

Og blandt ungdim som fester, men polet er jo fredet. 

Hytta er ikke problemet. Selv skal.jeg være i Oslo og er kjempeglad hvis folk reiser på hytta, så kan vi få litt rom rundt oss vi som blir igjen også. 

 

Smitten skjer ved at folk reiser og ved at folk ikke overholder begrensing på antall sosiale kontakter og tilstrekkelig avstand.

En rekke kommuner med hytter på Østlandet og Vestlandet har reagert på hytte- og skjenkereglene. Her kan du feks lese hva ordfører i Hamar sier: https://www.dagbladet.no/nyheter/hyttefolket-storre-risiko-enn-skjenking/73573223

Han uttaler seg på bakgrunn av erfaring.

Om du googler litt finner du et titalls tilsvarende uttalelser. I dag er feks samme budskap uttalt i bystyret i Trondheim. Vi er bekymret for konsekvensene reisingen fra røde områder fører med seg for oss etter påske, og frykten er begrunnet i erfaring og reelle smittetall etter ferier. Smitte i vår region har ikke skjedd på spisesteder med skjenk men på private arrangement og fra tilreisende. Vi er ikke misunnelig på hytten som sådan, men bekymret for konsekvensen av reiser og opphold utenfor egen kommune. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Grendel skrev (3 minutter siden):

Hytteturisme i seg selv utgjør liten eller ingen smitterisiko. Det vet man veldig godt etter sommerferie, jul og vinterferie med hyttebesøk.

Derfor ble det ikke noe hytteforbud, denne gangen.

Beklager til alle som ble skuffet over det. 

Ja, vi har jo ikke lyst til å bli syke vi som bor i Oslo heller.

Jeg blir i Oslo i påsken, men kan jo si litt om hvordan det er å bo her nå. Jeg bor i 9- ende etasje med bare en heis. 

På fjerde dagen nå har jeg hørt på en forferdelig hoste som jeg tror kommer fra leiligheten under. Jeg tør jo ikke å ta heisen en gang. Jeg er redd noen forpester lufta der inne. Jeg har bare godt av å gå i trappene altså, men litt tungvindt med handleposer. 

Hadde jeg hatt hytte nå, hadde jeg rømt til hytta selvfølgelig. Jeg håper i hvert fall at byen tømmes og at vi kan få litt luft rundt oss vi som blir igjen. 

Det er så mye mange egoistiske , ,trangsynte , lavpanna bygdefolk som uttaler seg i sosiale medier nå 😠

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (1 minutt siden):

Smitten skjer ved at folk reiser og ved at folk ikke overholder begrensing på antall sosiale kontakter og tilstrekkelig avstand.

En rekke kommuner med hytter på Østlandet og Vestlandet har reagert på hytte- og skjenkereglene. Her kan du feks lese hva ordfører i Hamar sier: https://www.dagbladet.no/nyheter/hyttefolket-storre-risiko-enn-skjenking/73573223

Han uttaler seg på bakgrunn av erfaring.

Om du googler litt finner du et titalls tilsvarende uttalelser. I dag er feks damme budskap uttalt i bystyret i Trondheim. Vi er bekymret for konsekvensene reisingen fra røde områder fører med seg for oss etter påske, og frykten er begrunnet i erfaring og reelle smittetall etter ferier. Smitte i vår region har ikke skjedd på spisesteder med skjenk men på private arrangement og fra tilreisende. Vi er ikke misunnelig på hytten som sådan, men bekymret for konsekvensen av reiser og opphold utenfor egen kommune. 

Ja, med en gang det ble sjenkestopp også andre steder i landet, skulle man tro at tredje verdenskrig hadde brutt ut 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, særlig at hyttefolket ikke «bare stikker innom for å kjøpe et par ting de glemte» i Norges smittepøl, eller ikke stikker innom på do her og der. Det er en grunn til at de bør droppe sånne unødvendige reiser. Men hytta trumfer visst alt har jeg lært det siste året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
knas skrev (6 minutter siden):

Ja, særlig at hyttefolket ikke «bare stikker innom for å kjøpe et par ting de glemte» i Norges smittepøl, eller ikke stikker innom på do her og der. Det er en grunn til at de bør droppe sånne unødvendige reiser. Men hytta trumfer visst alt har jeg lært det siste året. 

Disse kommer med munnbind på seg og holder avstand. Det bør lokalbefolkningen også lære seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (18 minutter siden):

Ja, med en gang det ble sjenkestopp også andre steder i landet, skulle man tro at tredje verdenskrig hadde brutt ut 😂

Ja selvfølgelig blir det reaksjoner, det skulle bare mangle. Skjenking er jo viktig for et næringsliv vi ønsker å legge til rette for, ikke kneble. Her i Trondheim er det jobbet iherdig for å styrke vilkårene for kortreist matproduksjon og restaurantvirksomhet, og denne innsatsen er belønner med tre Michelin-stjerner de siste årene. Dette er vi glade for og vi respekterer den harde jobben denne næringen har lagt ned i over ti år for å oppnå dette. Det samme gjelder scener og konsertsteder. Vi ønsker å ha disse stedene og kulturen som produseres her også etter korona, og derfor ønsker vi at de skal kunne tilby trygge arrangement også under pandemien. Skjenkestopp forhindrer dette.

Jeg vet ikke hvilket forhold du har til alkohol, det høres ut som du tenker at alkohol = fylleslag, men for denne delen av næringslivet inngår alkohol som en del av produktet de tilbyr. Her oppe forstår alle at man ikke kan tilby en 20-retter med juice til, og fremdeles opprettholde kundegrunnlaget. Vi ønsker at de skal få tilby en god opplevelse til kundene (og scenene til publikum) også under pandemien, og med det opprettholde bedriften og arbeidsplassene som er tilknyttet næringene. Dette er det politisk konsensus om her.

Bare som er apropos - det har vært skjenkestopp i Oslo i snart et halvår, har det hjulpet syns du? 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (4 minutter siden):

Disse kommer med munnbind på seg og holder avstand. Det bør lokalbefolkningen også lære seg. 

Poenget er at jo mer mobilitet blant folk, jo større smitterisiko. Du kan dølge alle anbefalte regler og likevel bli smittet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...