Gå til innhold

Telefonoppringning ang vaksinering

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.dagbladet.no/nyheter/bonn-til-innbyggerne---ta-telefonen/73599069

Skjønner at folk er skeptiske til å oppgi personnummeret sitt over telefonen. De siste årene har vi blitt advart mot å oppgi personlig og sensitiv informasjon (f.eks pinkoder til bank, og personnummer)  over telefon, sms, e-post, etc. pga faren for blant annet svindel og identitetstyveri.  Hvorfor kan det ikke opprettes et felles nummer for alle som ringer med navn som forteller hvem det er som ringer, f.eks. XXkommune -vaksine. 

Anonymkode: bd991...48c

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460326-telefonoppringning-ang-vaksinering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/bonn-til-innbyggerne---ta-telefonen/73599069

Skjønner at folk er skeptiske til å oppgi personnummeret sitt over telefonen. De siste årene har vi blitt advart mot å oppgi personlig og sensitiv informasjon (f.eks pinkoder til bank, og personnummer)  over telefon, sms, e-post, etc. pga faren for blant annet svindel og identitetstyveri.  Hvorfor kan det ikke opprettes et felles nummer for alle som ringer med navn som forteller hvem det er som ringer, f.eks. XXkommune -vaksine. 

Anonymkode: bd991...48c

Har også lurt på hvorfor det ikke er funnet en løsning der det kommer opp annet enn ukjent nummer når de ringer om vaksine eller vedr smittesporing. Jeg har bestandig unngått telefoner fra ukjent nummer, stort sett er det selgere fra inn- og utland som jeg ikke er interessert i å snakke med.

Ekstra skrev (21 minutter siden):

Har også lurt på hvorfor det ikke er funnet en løsning der det kommer opp annet enn ukjent nummer når de ringer om vaksine eller vedr smittesporing. Jeg har bestandig unngått telefoner fra ukjent nummer, stort sett er det selgere fra inn- og utland som jeg ikke er interessert i å snakke med.

Tillegg: Med ukjent nummer mener jeg her når teksten «ukjent» nummer kommer opp i displayet.

Jeg skjønner ikke nordmenns allergi mot å besvare ukjente numre. Ok, så worst case er det en telefonselger, og da kan man på en hyggelig måte si nei. Det er ikke farlig å snakke med fremmede på telefonen. 

Jeg svarer alltid på telefon uansett om jeg kjenner nummeret eller ikke, skjønner ikke at dette skal være så vanskelig? 

Thebutterfly
Ekstra skrev (30 minutter siden):

Jeg tar ikke telefoner fra ukjente numre fordi jeg får så ekstremt mye telefoner fra selgere osv. . Kunne de ikke sendt sms da? . Bra jeg ble obs på dette. Tenkte ikke på at de ville ringe når de tenker på å vaksinere....  

Endret av Thebutterfly
Thebutterfly skrev (1 minutt siden):

Jeg tar ikke telefoner fra ukjente numre. 

Jeg dropper ofte telefoner fra ukjente numre i arbeidstiden, da er det som oftest selgere som ringer,  og  jeg tenker at jeg får beskjed på svarer om det er noe viktig eller privat. 

Annonse

Thebutterfly
Ekstra skrev (7 minutter siden):

Jeg dropper ofte telefoner fra ukjente numre i arbeidstiden, da er det som oftest selgere som ringer,  og  jeg tenker at jeg får beskjed på svarer om det er noe viktig eller privat. 

Ja samme her. Jeg er plaget med innpåslitne selgere. Og de ringer meg gjerne 3 til 4 ganger daglig og midt i arbeidstiden min.  Jeg pleier å søke de opp. Og det viser seg at det enten var et uregistrert ukjent nummer eller et firma som vil selge noe. Veldig plagsomt. 

Jeg er også redd for svindelforsøk. 

Da jeg var ung så tok jeg telefoner fra de og kom meg ikke fra det før lang tid.  Itilegg sendte de meg noe som kostet 500 kr pluss regning, selv om jeg hadde takket nei. Etter det stoppet jeg å ta slike telefoner.

Jeg mener at de bør sende sms anngående vaksineringen. Og ha litt forståelse for at det er ikke alltid det passer å ta telefoner. Også pga svindel osv. 

Endret av Thebutterfly
stjernestøv
Thebutterfly skrev (13 minutter siden):

Ja samme her. Jeg er plaget med innpåslitne selgere. Og de ringer meg gjerne 3 til 4 ganger daglig og midt i arbeidstiden min.  Jeg pleier å søke de opp. Og det viser seg at det enten var et uregistrert ukjent nummer eller et firma som vil selge noe. Veldig plagsomt. 

Jeg er også redd for svindelforsøk. 

Da jeg var ung så tok jeg telefoner fra de og kom meg ikke fra det før lang tid.  Itilegg sendte de meg noe som kostet 500 kr pluss regning, selv om jeg hadde takket nei. Etter det stoppet jeg å ta slike telefoner.

Jeg mener at de bør sende sms anngående vaksineringen. Og ha litt forståelse for at det er ikke alltid det passer å ta telefoner. Også pga svindel osv. 

Her sender de sms ang vaksine. 

ISW skrev (49 minutter siden):

Jeg skjønner ikke nordmenns allergi mot å besvare ukjente numre. Ok, så worst case er det en telefonselger, og da kan man på en hyggelig måte si nei. Det er ikke farlig å snakke med fremmede på telefonen. 

Jeg svarer alltid på telefon uansett om jeg kjenner nummeret eller ikke, skjønner ikke at dette skal være så vanskelig? 

Slettet 

Endret av Gjest
Thebutterfly
stjernestøv skrev (4 timer siden):

Her sender de sms ang vaksine. 

Mye bedre :). Får virkelig håpe at de gjør det til meg også slik at jeg kan slippe å måtte bruke tid på plagsomme selgere eller i verste fall svindlere som prøver å lure meg trill rundt på telefonen ;) . Jeg  er ikke så desperat at jeg gidder å risikere svindlere bare for å få tatt denne vaksinen . Så jeg kommer fortsatt ikke til å ta telefoner fra ukjente numre av den årsak. Og jeg har ikke mulighet til å ta telefoner i arbeidstiden heller... så for at det er håp for meg med tanke på vaksine så må de smse eller sende meg melding. 

Endret av Thebutterfly
Thebutterfly
laban skrev (6 minutter siden):

Sjekk om nummeret de ringer fra, står på kommunens hjemmeside. Jeg har lagret nummeret til det "vaksinesenteret" jeg kommer til å bli oppringt av i min bydel. Jeg tar telefonen uansett, men nå slipper jeg å lure.

Jeg skal sjekke om det står der. Takker for en god ide :). Men det er ikke sikkert at jeg får tatt telefonen hvis de foreks ringer på feile tider av dagen. Men skal undersøke  :)

Får inntrykk at jeg vil få brev om vaksinering på digipost/ post/ eller en sms utifra hva som står på kommunen sin side... Og det er helt greit  :)

Endret av Thebutterfly

Annonse

Thebutterfly skrev (16 minutter siden):

Mye bedre :). Får virkelig håpe at de gjør det til meg også slik at jeg kan slippe å måtte bruke tid på plagsomme selgere eller i verste fall svindlere som prøver å lure meg trill rundt på telefonen ;) . Jeg  er ikke så desperat at jeg gidder å risikere svindlere bare for å få tatt denne vaksinen . Så jeg kommer fortsatt ikke til å ta telefoner fra ukjente numre av den årsak. Og jeg har ikke mulighet til å ta telefoner i arbeidstiden heller... så for at det er håp for meg med tanke på vaksine så må de smse eller sende meg melding. 

Der handler jeg annerledes, etter oppfordringene tar jeg nå telefonen uansett, så  det har blitt noen «spam»-telefoner i det siste.

AnonymBruker
ISW skrev (På 2.4.2021 den 15.00):

Jeg liker ikke å snakke med folk.

Anonymkode: 78f9e...f58

ISW skrev (På 2.4.2021 den 15.00):

For min del har det med jobb å gjøre. Får en del telefoner fra folk, særlig utenlandske, som man snakker med en god stund før man skjønner at de skal selge noe. Må jo først være høflig, kan jo være under ;). De kan være utrolig pågående og det tapper unødvendig for krefter. Derfor dropper jeg ofte telefoner fra ukjente numre og særlig om det står «ukjent nummer» i displayet.

Thebutterfly
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg liker ikke å snakke med folk.

Anonymkode: 78f9e...f58

Jeg har det samme problemet. Har litt telefon-fobi. Det er vel pga at jeg tenker at det lett kan oppstå misforståelser når man prater over telefon.  Pluss dårlig lyd og gjenlyd og dårlige signaler.  Men jeg regner med å motta en sms / post om når det er min tur. Ifølge nettsiden til kommunen så står det at det er det jeg vil motta. Og dermed kan jeg nok slippe unna å ta alle telefoner som måtte ringe. 

Endret av Thebutterfly

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...