Gå til innhold

Foreldre gir barna sine rare navn i våre dager

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.nrk.no/trondelag/foreldre-gir-barna-sine-oppdiktede-navn---navneforsker-mener-de-har-sett-for-mye-game-of-thrones-1.15427987

Norge år 2040: Da Valeah Juvelia møtte Mint Nelian

Mange velger å dikte opp navn til sine nyfødte barn. Foreldrene har sett for mye på «Game of Thrones» og «Ringenes Herre», mener navneforsker.

Et raskt søk i diverse forum på internett fører oss inn i en jungel av hittil ukjente navn (de havner i hvert fall i kategorien «Færre enn fire personer eller ingen som heter» hos SSB). Her er noen eksempler fra februar og mars i år:

Susander, Levander, Olivian, Valeah, Mathelian, Leodor, Savander, Mint, Nelian, Temotheo, Melias, Avannah, Loette, Aranja, Leodora, Amaryllis.

Eksempler på navn som litt flere enn fire har fått, ifølge SSBs navnesider:

Chrisander, Lexander, Mir, Ellan, Valera, Disa, Duva, Dalma, Timea, Anelia, Emmelinn, Maylea, Othea.

Så lenge man ikke kaller poden Analius tenker jeg det er greit.

Anonymkode: 4afca...188

Fortsetter under...

Thebutterfly
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

https://www.nrk.no/trondelag/foreldre-gir-barna-sine-oppdiktede-navn---navneforsker-mener-de-har-sett-for-mye-game-of-thrones-1.15427987

Norge år 2040: Da Valeah Juvelia møtte Mint Nelian

Mange velger å dikte opp navn til sine nyfødte barn. Foreldrene har sett for mye på «Game of Thrones» og «Ringenes Herre», mener navneforsker.

Et raskt søk i diverse forum på internett fører oss inn i en jungel av hittil ukjente navn (de havner i hvert fall i kategorien «Færre enn fire personer eller ingen som heter» hos SSB). Her er noen eksempler fra februar og mars i år:

Susander, Levander, Olivian, Valeah, Mathelian, Leodor, Savander, Mint, Nelian, Temotheo, Melias, Avannah, Loette, Aranja, Leodora, Amaryllis.

Eksempler på navn som litt flere enn fire har fått, ifølge SSBs navnesider:

Chrisander, Lexander, Mir, Ellan, Valera, Disa, Duva, Dalma, Timea, Anelia, Emmelinn, Maylea, Othea.

Så lenge man ikke kaller poden Analius tenker jeg det er greit.

Anonymkode: 4afca...188

Folk har veldig ulik smak når det gjelder navn. Jeg husker da jeg fikk mine. Vi var ikke enig i starten. Men tilslutt kom vi fram til noen navn begge likte.  :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...