Gå til innhold

Er det billigere å eie enn leie?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det vet man ikke. Boligmarkedet har stupt før. Skulle det komme ett krakk vil det ikke ha lønt seg å kjøpe bolig i det siste. Kjøpte man derimot på 90 tallet som jeg gjorde blir det veldig mye billigere. Nå må du ut med nesten 3 mill for en 2 roms i drabantbyen i Oslo. Da kan man jo spørre seg. Men man vet aldri det kan bli enda dyrere selv om det er vanskelig å tro det nå.

Anonymkode: 6643c...f02

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det vet man ikke. Boligmarkedet har stupt før. Skulle det komme ett krakk vil det ikke ha lønt seg å kjøpe bolig i det siste. Kjøpte man derimot på 90 tallet som jeg gjorde blir det veldig mye billigere. Nå må du ut med nesten 3 mill for en 2 roms i drabantbyen i Oslo. Da kan man jo spørre seg. Men man vet aldri det kan bli enda dyrere selv om det er vanskelig å tro det nå.

Jeg tror ikke på boligkrakk de neste årene.  Jeg kjøpte min første bolig på åttitallet og husker godt boligkrakket da.  Det rørte ikke ved meg på noen måte.  Jeg har flyttet mange ganger fra jeg først flyttet i egen leilighet.  Det er mye større kostnader ved å kjøpe en bolig enn å flytte imellom leieboliger.

Det er selvfølgelig andre faktorer som spiller inn.  Trygghet f.eks, og kunne bestemme selv om farger og slikt.

Anonymkode: cd688...e23

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På sikt lønner det seg garantert om du ikke flytter veldig ofte.

Anonymkode: 83025...2b0

Jeg er ikke sikker på det, i hvert fall hvis du flytter mer enn en gang i løpet av livet.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er ikke sikker på det, i hvert fall hvis du flytter mer enn en gang i løpet av livet.

Jeg tenker du tar feil.

https://www.nettavisen.no/her-er-tallene-som-viser-at-det-er-mye-billigere-a-eie-enn-a-leie/s/12-95-8556917

https://www.tv2.no/a/6707988/

https://www.smartepenger.no/boligokonomi/413-bor-du-eie-eller-leie

Anonymkode: 83025...2b0

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg er ikke sikker hvis jeg ser på det store bildet.  Det kommer an på mye som f.eks. hvor mye man flytter osv.

Med dagens lave lånekostnader, så lønner det seg å eie. Med et høyt rentenivå, så kan regnestykket bli mindre opplagt. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leiligheten jeg bodde i som barn ble solgt for ca. 500 000,- i 1992, den er nå verdt ca. 14 000 000,- :( .

Uansett så lønner det seg nok å eie. 

Anonymkode: e7ca2...a2d

Det er veldig gunstig for arvingene.

Drømmeautomat

Det har stort sett vært billigere å eie de siste 10-20 årene. Jeg eier selv pga. lavere kostnader, men ville foretrukket å leie hvis kostnadene var like.

Risikoen ved å eie er mye større enn ved å leie (mulighet for renteøkning og/eller kraftig fall i boligprisene), så det du sparer på eie må du "betale" i høyere risiko.

De fleste har en tendens til å tro at det er trygt å eie fordi det har vært det de siste årene, men de glemmer da at det ikke alltid har vært sånn at det kan forandre seg. Det skyldes en vanlig kognitiv bias. https://en.wikipedia.org/wiki/Recency_bias

Endret av Drømmeautomat
AnonymBruker

Du bor ikke like sikkert når du leier. Noe kan skje hvis du leier av en privatperson. Feks en som skiller seg og plutselig trenger leiligheten selv, eller får det for seg å selge. Det finnes få (men dyre) utleiefirmaer. I andre land som Sverige og Danmark og egentlig det meste av verden er det mer vanlig med store områder med utleieleiligheter, mens man i Norge har gått hardt inn for at folk skal eie sin egen leilighet, hus eller rekkehus. Dette finansieres med skattefordeler. Man slipper også i stor grad tryne-faktor når man er i eie-markedet. Selv hadde jeg ikke flaks da jeg prøvde å finne hybel i Oslo. Det ble noen visninger og kun 1 tilslag som var en rønne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...