Gå til innhold

Virker krisetelefoner? Ber ekspertutvalg regjeringen om mer penger til krisetelefoner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Så denne saken om ekspertutvalget og psykisk helse og deres anbefaling

https://www.nrk.no/norge/ekspertutvalg-ber-regjeringen-styrke-lavterskeltilbud-innen-psykisk-helse-1.15474878

La merke til at i artikkel-overskriften så sier NRK at ekspertutvalget ber regjeringen styrke hjelpetelefoner. Så leser jeg videre og i de 31 punktene NRK nevner, så er det ikke nevnt noe om hjelpetelefoner eller krisetelefoner. Åpner så rapporten og ser fortsatt ingenting i de 31 punktene om disse krisetelefonene. Alt jeg ser om det er punkt 5 hvor de ber at at de ber om at frivillige organisasjoner skal kunne søke om tilskudd til samtaler på arrangementer som fadderuker og festivaler etc. Altså "in real life" ikke per telefon...

https://www.regjeringen.no/contentassets/f3f79f0e0acf4aebaa05d17bfdb4fb28/rapport-fra-ekspertgruppe-livskvalitet-psykisk-helse-og-rusmiddelbruk.pdf

Det som faktisk står angående anbefalinger om krisetelefoner er utenfor de 31 punktene, der står det 

Frivillige lavterskeltiltak som hjelpetelefoner er allerede styrket, og denne økte beredskapen bør videreføres

Å videreføre er ikke det samme som å styrke.

Leser så videre i rapporten etter dokumentasjon på effekten disse hjelpelinjene har, men finner ingenting? Det eneste jeg finner er at, de frivillige, som organiserer frivillige tilbud, får bedre helse selv, altså hjelperne får det bedre av å hjelpe andre. Og det er bra, men, eh, hva med "pasientene"? Er det ikke de som vi ønsker å hjelpe da bør det vel sies noe om det?

I ren desperasjon etter svar på helt essensielle spørsmål som både ekspertutvalget og NRK virker overse, tar jeg så turen til wikipedia, kanskje de har svar?

https://en.wikipedia.org/wiki/Crisis_hotline

Og det virker være mangel på dokumentasjon av effekten slike telefoner har, i vertfall angående selvmord, på tross av at dette tilbudet har vært fokusert på i mange mange tiår.

Så, Da er det kun en ting å gjøre, spørre forumbrukere om fasiten

1. Lyver NRK, ber ekspertutvalget faktisk om mer penger til "hjelpetelefoner", eller ikke ? Hvis de lyver, hvorfor gjør de det?

2. Virker "hjelpetelefoner", for pasientene ?

Takker for svar.

Anonymkode: dc1d2...769

Fortsetter under...

AnonymBruker

Antar at de med styrker kun siktet til "mer kunnskap" for de frivillige generelt sett, ikke spesifikt rettet til hjelpetelefonene, men det er greit nok, men dokumentasjon på effekten bør vel også tas med i en rapport om tiltak ?

Anonymkode: dc1d2...769

Aner ikke, men for meg har det ikke fungert med slik hjelpetelefon. Det gav jeg opp for flere år siden. For meg hjelper det ikke å snakke med en tilfeldig person som bare kommer med de samme standard-frasene som jeg er i stand til å tenke selv. Men har jo lest på forum at det er mange som finner nytte i det. Likevel sikkert ca like mange som ikke gjør det. Så å henvises til hjelpetelefoner framfor ordentlig psykisk helsehjelp går jo ikke an. 

Det burde heller fokuseres på opprustning i psykiatrien spør du meg. 

AnonymBruker

Hadde håpet vi kunne slutte med dette krisetelefon-tullet. Eneste grunnen til at det blir mer og mer av det, er at det er vel omtrent gratis sammenlignet med mye annet, og en ertarnkt for at man har rævkjørt tilbud i psykisk helsevern.  Nytteverdien og kunnskapsnivået er jo også en sak. 

Anonymkode: 49a80...1de

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...