Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heihei. 

Jeg har omsider strikket ferdig min første genser. Ble ikke så fornøyd på grunn av feil her og der. Dette med strikking er ikke min sterke side akkurat. 

Men det som kan føre til at den ikke blir brukt, er at jeg synes den ble for stor. Den er strikket i XS, men tydeligvis burde de hatt oppskrift for XXS også. Dvs lengden måtte jeg strikke i type L fordi jeg er høy med lange armer, men vidden på det hele er i XS. Så nå lurer jeg på om jeg skal vaske den på vanlig program med ullvaskemiddel. Vil den bli ødelagt da eller bare krympe litt? Har alt vasket den på ullprogram og den gikk ikke noe som helst inn, og når den blir brukt litt vil den jo gå litt ut. 

Har en annen genser jeg har strikket nesten ferdig også. Der ble armene for kort, men igjen så ble vidden for stor, selv om jeg strikket i minste størrelse. Hvorfor er det ikke oppskrift på mindre størrelser, når de går opp til XXL?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460800-noen-med-peiling-p%C3%A5-strikking/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (32 minutter siden):

Heihei. 

Jeg har omsider strikket ferdig min første genser. Ble ikke så fornøyd på grunn av feil her og der. Dette med strikking er ikke min sterke side akkurat. 

Men det som kan føre til at den ikke blir brukt, er at jeg synes den ble for stor. Den er strikket i XS, men tydeligvis burde de hatt oppskrift for XXS også. Dvs lengden måtte jeg strikke i type L fordi jeg er høy med lange armer, men vidden på det hele er i XS. Så nå lurer jeg på om jeg skal vaske den på vanlig program med ullvaskemiddel. Vil den bli ødelagt da eller bare krympe litt? Har alt vasket den på ullprogram og den gikk ikke noe som helst inn, og når den blir brukt litt vil den jo gå litt ut. 

Har en annen genser jeg har strikket nesten ferdig også. Der ble armene for kort, men igjen så ble vidden for stor, selv om jeg strikket i minste størrelse. Hvorfor er det ikke oppskrift på mindre størrelser, når de går opp til XXL?

Strikking er kanskje ikke din sterke side akkurat nå, men øvelse gjør mester.

Har du målt strikkfastheten? Kanskje du må gå ned i størrelsen på pinnene. Hvilket garn har du brukt? Du kan prøve å strekke den i lengda og dampe den, men da blir den kanskje altfor lang. Du kan prøve å vaske den på ullprogram med høyere hastighet på sentrifugeringen hvis du tørr. Det er ikke godt å si hvor mye den vil krype så det er ikke så lett å vite hvordan resultatet blir.  

Fionys skrev (8 minutter siden):

Strikking er kanskje ikke din sterke side akkurat nå, men øvelse gjør mester.

Har du målt strikkfastheten? Kanskje du må gå ned i størrelsen på pinnene. Hvilket garn har du brukt? Du kan prøve å strekke den i lengda og dampe den, men da blir den kanskje altfor lang. Du kan prøve å vaske den på ullprogram med høyere hastighet på sentrifugeringen hvis du tørr. Det er ikke godt å si hvor mye den vil krype så det er ikke så lett å vite hvordan resultatet blir.  

Jeg skjønner ikke dette med strikkefasthet. Tror jeg er sånn midt i mellom. Ja kanskje det kunne funket å bruke mindre pinner? Den genseren som er ferdig er egentlig litt for lang i armene (målte litt feil kanskje), men passe lang bole, selv om den helt fint kunne vært 1-2 cm kortere, og ikke like vid da. Bærestykket ble bra da. Så har tenkt på å prøve å strikke en ny hvor jeg gjør bolen smalere, men da må jeg jo drive og regne på hvordan bærestykket skal bli? Det er jeg ikke god nok til. Dessuten suger jeg på å bruke strømpepinner framfor rundpinne. Fram til jeg hadde nok masker til rundpinne så fikk jeg en sånn skjøte oppover armen mellom der hver pinne har vært. Det ble stygt. 

Føler meg så inkompetent når andre får til slikt med en gang. Det har jeg sett for det er en strikkepandemi på sykehuset så alle som jobber der omtrent begynner med strikking. Også sier de at de er elendig, men det blir nå bedre enn det jeg gjør. 

Jeg fant ut at den blir ikke brukt slik den er nå, så jeg har lagt den i maskinen. Så får vi se. Akkurat nå er jeg litt sur for at jeg ikke greide det, og jeg har jobbet så hardt. Pleier jo egentlig å miste all motivasjon ved den minste motstand. Men har vært så deppa i det siste så har brukt strikking for å holde hodet opptatt. 

På garnnøstene står det f.eks. at strikkfastheten er 22 masker = 10 cm. Da måler du 22 masker for å se hvor mange cm. det er. Er det færre enn 22 masker så kan det være lurt å bytte til tynnere pinner. Får du flere enn 22 masker bytter du til litt tykkere pinner. Et halv nr. større pinner kan være nok. Plagg som har oppgitt mål er strikkefastheta kjempe viktig ellers vil størrelsen bli endre som fra XS til XXS. 

Hvis genseren til er strikket i XS og den har fått målene til XXS så kan du prøve å strikke med pinner som er et halv nr. større.

Tror du skal begynne å dampe genserne du strikker, da kan du prøve og tøye dem litt i den retninga du vil også dampe. Dem se også mye bedre ut etter damping. Google damping av strikket plagg så ser du hvordan man går frem når man skal dampe. 

Neste gang strikker du en prøvelapp der du legger opp slik at arbeidet blir 12 cm eller litt mer. Strikk til den er ca. 4 cm og mål strikkfastheten. Legg den ned uten å strekke på den og mål så finner du fort ut om strikkfastheten er riktig. 

Andre får nok ikke til slikt med engang, de har lært av sine feil slik at de har blitt bedre og bedre. Jeg gjør også feil, noen ganger har jeg vært nødt til å rekke opp flere cm. for å rette på feilen.

Takk for tips. Genseren ligger i maskina nå så får se om jeg ødelegger den. 😅 Får vel prøve på nytt igjen. Eller det var jo planen i utgangspunktet. Å strikke en til. Men jeg vet ikke hvordan gjøre armene finere. Å unngå å få den "borden" mellom overgangen til hver pinne. Det er noe jeg gjør feil der også. Kanskje jeg holder pinnene feil eller noe, men vet egentlig ikke hvordan ellers holde dem. 

Glitter skrev (2 minutter siden):

Takk for tips. Genseren ligger i maskina nå så får se om jeg ødelegger den. 😅 Får vel prøve på nytt igjen. Eller det var jo planen i utgangspunktet. Å strikke en til. Men jeg vet ikke hvordan gjøre armene finere. Å unngå å få den "borden" mellom overgangen til hver pinne. Det er noe jeg gjør feil der også. Kanskje jeg holder pinnene feil eller noe, men vet egentlig ikke hvordan ellers holde dem. 

Prøv damping. Jeg får også en slik "bord", trur det e vanskelig å unngå det helt.

Endret av Fionys

Annonse

Fionys skrev (14 minutter siden):

Prøv damping. Jeg får også en slik "bord", trur det e vanskelig å unngå det helt.

Genseren ble ødelagt. 😅 

Men nå har jeg målt strikkefasthet. Det ble mer riktig når jeg gikk ned en halv størrelse. Så tror jeg prøver å strikke genseren med mindre pinner. 

Glitter skrev (6 timer siden):

Genseren ble ødelagt. 😅 

Men nå har jeg målt strikkefasthet. Det ble mer riktig når jeg gikk ned en halv størrelse. Så tror jeg prøver å strikke genseren med mindre pinner. 

Du må fortelle om resultatet når du blir ferdig. 

Glitter skrev (6 timer siden):

Genseren ble ødelagt. 😅 

Hvilket garn er den striket i? Det er jo helt vesentlig i forhold til om den vil krympe, tove, bli enda større eller være uenderet etter en tur i vaskemaskina. :) 

Fionys skrev (15 timer siden):

Du må fortelle om resultatet når du blir ferdig. 

Det kan jeg gjøre. :)

Lillemus skrev (15 timer siden):

Hvilket garn er den striket i? Det er jo helt vesentlig i forhold til om den vil krympe, tove, bli enda større eller være uenderet etter en tur i vaskemaskina. :) 

Viking bris. Den tålte vanlig Ullvask, men jeg ville jo krympe den, så prøvde vanlig vask. Da ble den tovet, men det går fint egentlig. Hadde ikke kommet til å brukt den slik den ble med alle de feilene og størrelsen. 

Er ferdig med vrangborden nå og den ble mye fastere og finere. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...