Gå til innhold

Andres brisne/fulle ungdommer

Anbefalte innlegg

påskelilje

Jeg synes det er vanskelig å vite hva som er rett å gjøre mht ungdommenes venner, når de har drukket. Jeg har stort sett valgt å hente både egen ungdom og andres, og kjøre dem hjem evt la dem overnatte hos oss. Betingelsen for overnatting er alltid at foreldrene må vite hvor de er. Men jeg "sladrer" ikke på hvor vidt andre ungdommer er brisne er fulle, verken når jeg ser dem i byen, ved henting av min egen, i bilen eller ved overnatting. Jeg har imidlertid sagt at dersom de er overstadig beruset,  kommer jeg til å si i fra til foreldrene.

Jeg tenker at det er greit motsatt vei også. Det er selvsagt helt greit hvis noen ringer meg og forteller, men det er også greit dersom mine ungdommer skulle være på en fest og de blir litt brisne, evt på kanten til full, så lenge de har venner rundt seg, uten at jeg får beskjed. De har alltid kunnet ringe hjem og det har aldri vært noen voldsomme episoder. Har erfart at mine i stor grad passer på vennene, men det kan selvsagt skje at de mister virderingsevne de og.

Det jeg funderer på er altså om det er greit å ikke sladre når en 17 åring er godt brisen/småfull. Jeg ønsker å beholde tilliten hos mine ungdommer og hat vel landet på at dette er greit. Jeg går selvsagt ikke i fra noen som ser ut til å være dritings. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460815-andres-brisnefulle-ungdommer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje skrev (11 minutter siden):

Jeg synes det er vanskelig å vite hva som er rett å gjøre mht ungdommenes venner, når de har drukket. Jeg har stort sett valgt å hente både egen ungdom og andres, og kjøre dem hjem evt la dem overnatte hos oss. Betingelsen for overnatting er alltid at foreldrene må vite hvor de er. Men jeg "sladrer" ikke på hvor vidt andre ungdommer er brisne er fulle, verken når jeg ser dem i byen, ved henting av min egen, i bilen eller ved overnatting. Jeg har imidlertid sagt at dersom de er overstadig beruset,  kommer jeg til å si i fra til foreldrene.

Jeg tenker at det er greit motsatt vei også. Det er selvsagt helt greit hvis noen ringer meg og forteller, men det er også greit dersom mine ungdommer skulle være på en fest og de blir litt brisne, evt på kanten til full, så lenge de har venner rundt seg, uten at jeg får beskjed. De har alltid kunnet ringe hjem og det har aldri vært noen voldsomme episoder. Har erfart at mine i stor grad passer på vennene, men det kan selvsagt skje at de mister virderingsevne de og.

Det jeg funderer på er altså om det er greit å ikke sladre når en 17 åring er godt brisen/småfull. Jeg ønsker å beholde tilliten hos mine ungdommer og hat vel landet på at dette er greit. Jeg går selvsagt ikke i fra noen som ser ut til å være dritings. Hva mener dere?

Har selv to ungdommer i ca samme alder, og av uvisse grunner har jeg vært lite borti problemstillingene fra foreldreperspektiv. Har dog gjort meg noen tanker, dels basert på egne erfaringer i ungdomstiden.

Mistenker at jeg var der dine barn er nå i forhold til mine foreldre. Vi er vokst opp i ulike miljøer og jeg var antakelig mer utsatt for fest og alkohol enn deg. Jeg tøyde litt grenser, dog uten nye rusmidler som nå er tilgjengelige for mange unge. Jeg ble noen ganger kjørt småfull hjem av venners foreldre og jeg husker jeg syntes de var kule 😉.

Synes du har en helt ok tilnærming, men antar man må bruke en del skjønn. Ser det kan bli noen vanskelige vurderinger. 

påskelilje
Ekstra skrev (24 minutter siden):

Har selv to ungdommer i ca samme alder, og av uvisse grunner har jeg vært lite borti problemstillingene fra foreldreperspektiv. Har dog gjort meg noen tanker, dels basert på egne erfaringer i ungdomstiden.

Mistenker at jeg var der dine barn er nå i forhold til mine foreldre. Vi er vokst opp i ulike miljøer og jeg var antakelig mer utsatt for fest og alkohol enn deg. Jeg tøyde litt grenser, dog uten nye rusmidler som nå er tilgjengelige for mange unge. Jeg ble noen ganger kjørt småfull hjem av venners foreldre og jeg husker jeg syntes de var kule 😉.

Synes du har en helt ok tilnærming, men antar man må bruke en del skjønn. Ser det kan bli noen vanskelige vurderinger. 

Jeg er visst Den Kule Mora nå 😁 Men har sagt klart i fra at ikke det betyr fritt frem med fyll. Ifølge dattera er enkelte foreldre ekstremt strenge, og at dersom disse ungdommene drikker,  tør de ikke dra hjem. Hvis alternativet er å sovne i ei grøft, er det bedre at de sover hos oss, tenker jeg.

Ja, jeg var skikkelig englete mht rus frem til jeg var 19. Som voksen har jeg absolutt hatt mine doser av fyll , men alltid i trygge omgivelser. Så jeg vet jo hva det handler om, selv om jeg ikke drakk som tenåring. Og det er litt morsomt når 17 åringen nå aner at jeg vet mer enn jeg viste da hun var yngre 😁

Eldstemann har valgt å være avholds, så han brøytet ikke vei for søstrene på dette området. Og det har egentlig vært helt greit det de har valgt å være med på. Jeg har innprentet i dem alle tre viktigheten av å passe på hverandre og drikke vann. Håper de kommer seg greit over i tjueårene ❤

påskelilje skrev (1 time siden):

Jeg synes det er ok å ikke "rapportere" til foreldrene, - men på den andre siden hadde jeg heller ikke villet "hemmeligholde" dersom jeg ble spurt om en konkret situasjon. 

Jeg tror jeg ville stort sett tenkt at det var en sak mellom ungdommen og deres foreldre. Hvis han/hun var så full at jeg ble bekymret for hvordan det gikk, så hadde jeg nok tenkt at foreldrene hadde rett til å få vite det.

Det er sånn jeg håper andre foreldre oppfører seg mhp mine ungdommer. 

mariaflyfly

Jeg synes det virker som du har en ok tilnærming til det hele. Men pass på at du ikke blir alibiet til vennene, slik at de tenker at det er helt ok få det for vane å drikke seg fulle og så komme hjem til dere, siden de ikke tør å dra hjem. Jeg tenker også at dersom noen av de skulle bli ordentlig overstadig berusa, ville jeg som forelder helst visst det.

Annonse

påskelilje
mariaflyfly skrev (7 timer siden):

Jeg synes det virker som du har en ok tilnærming til det hele. Men pass på at du ikke blir alibiet til vennene, slik at de tenker at det er helt ok få det for vane å drikke seg fulle og så komme hjem til dere, siden de ikke tør å dra hjem. Jeg tenker også at dersom noen av de skulle bli ordentlig overstadig berusa, ville jeg som forelder helst visst det.

Veldig enig i dette. For et par år siden opplevde vi ei fremmed jente (dattera visste hvem hun var) som ikke turde gå hjem og som ikke ville si etternavnet sitt, som skulle overnatte. Siden hun ikke ville si hvem hun var, ringte vi til slutt barnevernsvakta og de fikk overtalt henne til å ringe hjem og si hvor hun var. Det var litt heftig 😳

Blir en spennende sommer vi går i møte, kjenner jeg, når minstejenta er blitt så stor! Foreløpig er hun ganske fornuftig... ❤

påskelilje skrev (25 minutter siden):

Veldig enig i dette. For et par år siden opplevde vi ei fremmed jente (dattera visste hvem hun var) som ikke turde gå hjem og som ikke ville si etternavnet sitt, som skulle overnatte. Siden hun ikke ville si hvem hun var, ringte vi til slutt barnevernsvakta og de fikk overtalt henne til å ringe hjem og si hvor hun var. Det var litt heftig 😳

Blir en spennende sommer vi går i møte, kjenner jeg, når minstejenta er blitt så stor! Foreløpig er hun ganske fornuftig... ❤

Får håpe hun ikke blir slik jeg var.

😂

påskelilje
Ekstra skrev (5 minutter siden):

Får håpe hun ikke blir slik jeg var.

😂

Haha 😁 Du har da klart deg du da, selv med et litt rølpete tenåringsliv (vet ikke mer om det enn det du skrev i går 😳😁)

Hun har et stort hjerte for de som er litt annerledes og for de som har veldig strenge foreldre... Og hun tør å si tydelig i fra til folk som er ubehagelige - det har vært 2 slike tilfeller den siste uka, jeg observerte faktisk den ene hendelsen, 2 mannfolk rygget bakover da hun lekset opp for dem. Og Mor trengte ikke hjelpe til, men stoltheten svulmet i brystet ❤

Men det kommer nok kvelder da hun er den som må geleides bort til bilen og hentes hjem, er jeg redd....!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...