Gå til innhold

Hva betyr å utfordre til å gå i karantene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min mann kommer hjem fra utlandet i slutten av neste uke etter en nødvendig reise. Det står på Internett at dersom  han tar karantene hjemme  / hus med felles kjøkken/ toalett/ bad så utfordres resten av husstanden til å gå i karantene. Betyr det at jeg må i karantene om han tar karantene hjemme eller betyr utfordring et valg ? Jeg ble usikker på ordet. 

Anonymkode: 69b06...7fb

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Memer oppfordres til å gå i karantene ? Usikker på alle reglene... forstår ikke om oppfordres betyr at en må eller om det er anbefaling ... 

Oppfordres høres absolutt ut som en anbefaling. 

AnonymBruker
laban skrev (14 minutter siden):

Oppfordres høres absolutt ut som en anbefaling. 

Samtidig så er jeg veldig forvirret av reglene.  Men han får spørre ved grensen. 

Det står noe om at kun besøk til døende i Norge aksepteres som nødvendig reise men ikke noe om døende i utlandet. Og at de som ikke har eget bad og kjøkken må på karantenehotell. Mannen har dokumentasjon for besøk hos døende nært familiemedlem. Men det spørs om det blir godkjent som nødvendig reise siden besøket var i utlandet og ikke i Norge. Jeg vet ikke.  

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samtidig så er jeg veldig forvirret av reglene.  Men han får spørre ved grensen. 

Det står noe om at kun besøk til døende i Norge aksepteres som nødvendig reise men ikke noe om døende i utlandet. Og at de som ikke har eget bad og kjøkken må på karantenehotell. Mannen har dokumentasjon for besøk hos døende nært familiemedlem. Men det spørs om det blir godkjent som nødvendig reise siden besøket var i utlandet og ikke i Norge. Jeg vet ikke.  

Dersom han har besøkt en nærstående som er alvorlig syk eller døende, så godtas det som nødvendig reise til utlandet. 

Bosatte i Norge som har vært på nødvendig reise, kan gjennomføre karantenen hjemme, men det gjelder ikke dersom vedkommende har vært i Bangladesh, India, Irak, Nepal eller Pakistan. Det vil si at også reisende som har vært på nødvendige reiser i disse landene, må på karantenehotell. 

Du _må_ ikke i karantene, men det anbefales at du gjør det. Siden du ikke er pålagt karantene, så vil du heller ikke kunne få sykepenger dersom du er borte fra jobben. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Memer oppfordres til å gå i karantene ? Usikker på alle reglene... forstår ikke om oppfordres betyr at en må eller om det er anbefaling ... 

oppfordre er å anbefale.

Anonymkode: ef9f3...c36

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

oppfordre er å anbefale.

Anonymkode: ef9f3...c36

Ok da forstår jeg. Takk!

frosken skrev (2 timer siden):

Dersom han har besøkt en nærstående som er alvorlig syk eller døende, så godtas det som nødvendig reise til utlandet. 

Bosatte i Norge som har vært på nødvendig reise, kan gjennomføre karantenen hjemme, men det gjelder ikke dersom vedkommende har vært i Bangladesh, India, Irak, Nepal eller Pakistan. Det vil si at også reisende som har vært på nødvendige reiser i disse landene, må på karantenehotell. 

Du _må_ ikke i karantene, men det anbefales at du gjør det. Siden du ikke er pålagt karantene, så vil du heller ikke kunne få sykepenger dersom du er borte fra jobben. 

Takk for info. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...