Gå til innhold

Du som har imot kristendommen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

har ikke noe i mot kristne høytidsdager? 

Hvis du vil avskaffe kristendommen, hvorfor vil du ikke avskaffe jul, påske, pinse, kristihimmelfartsdag? 

Tenkte meg det ja. Det er fordi du vil ha fri selvfølgelig. Hater religionen, men elsker fridagene den gir. 

Lykke til videre med de patetiske holdningene. Håper du får et bra liv anyways. 

Anonymkode: dfe36...dbf

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460906-du-som-har-imot-kristendommen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For meg har fridagene med den norske kulturen å gjøre, og ingenting med kristendom å gjøre. Ja, jeg vet at de er kristne helligdager, men for meg som ikke er kristen så er disse en del av den norske kulturen som jeg setter pris på. Jeg setter pris på hvordan hele landet har fri samtidig og feirer på ulike måter med forskjellige tradisjoner. Det er en fin ting i samfunnet vårt, synes jeg. Mennesker har til alle tider og i alle kulturer hatt høytider og ritualer. Uansett årsak, religiøs eller ikke, så tenker jeg at disse helligdagene er noe vi mennesker trenger i livene våre. 

Anonymkode: 70156...564

Annonse

AnonymBruker

Jeg antar det er meg du sikter til, ettersom jeg er erkekjetteren her. Jeg feirer Jul, ikke kristmesse. Jul er en gammel tradisjon som ikke har noe med kristendommen å gjøre. Dersom du ser nøye etter (kanskje vanskelig for deg), så ser man at kristne høytider ofte er lagt til tidligere hedenske dager. Så jeg har ikke noen dårlig samvittighet for å tylle i meg medister og ribbe i juletider.

Men jeg kan trøste deg med att juleevangeliet ikke blir lest. For øvrig så driter jeg i de andre helligdagene, og det gjør nok de fleste nå til dags. Himmelspretten og slike dager må gjerne folk jobbe for min del. Selv er jeg trygdet, og har fri året rundt.

Du trodde du var lur nå hva? Att du hadde ett skikkelig poeng... Kalle meningene mine patetiske osv. For å sitere bibelen, du ser ikke bjelken i ditt eget øye, men splinten i din nestes.... Skamme deg burde du. Kalle folks meninger patetiske. Du går på person ikke sak.

Tror du kristendommen er den eneste religionen med helligdager? Tror du ikke åsatru hadde det?

Anonymkode: 8d59f...80e

Bokormen123
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du vil avskaffe kristendommen, hvorfor vil du ikke avskaffe jul, påske, pinse, kristihimmelfartsdag? 

Tenkte meg det ja. Det er fordi du vil ha fri selvfølgelig. Hater religionen, men elsker fridagene den gir. 

Dette blir vel litt i enkleste laget hva kommer til argumentasjon, eller?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg antar det er meg du sikter til, ettersom jeg er erkekjetteren her. Jeg feirer Jul, ikke kristmesse. Jul er en gammel tradisjon som ikke har noe med kristendommen å gjøre. Dersom du ser nøye etter (kanskje vanskelig for deg), så ser man at kristne høytider ofte er lagt til tidligere hedenske dager. Så jeg har ikke noen dårlig samvittighet for å tylle i meg medister og ribbe i juletider.

Men jeg kan trøste deg med att juleevangeliet ikke blir lest. For øvrig så driter jeg i de andre helligdagene, og det gjør nok de fleste nå til dags. Himmelspretten og slike dager må gjerne folk jobbe for min del. Selv er jeg trygdet, og har fri året rundt.

Du trodde du var lur nå hva? Att du hadde ett skikkelig poeng... Kalle meningene mine patetiske osv. For å sitere bibelen, du ser ikke bjelken i ditt eget øye, men splinten i din nestes.... Skamme deg burde du. Kalle folks meninger patetiske. Du går på person ikke sak.

Tror du kristendommen er den eneste religionen med helligdager? Tror du ikke åsatru hadde det?

Nei det var ikke deg jeg siktet til spesielt nei. Jeg spør du som i dere, altså hvem som helst som ikke liker kristendommen men elsker fridagene. At du tok det personlig er ikke min feil. Jeg kom på dette etter å ha lest en diskusjon om tro her nylig. 

AnonymBruker

Jeg er feiret flere jødiske høytider som jom kippur, hanukah ofl.  Jeg har feiret høytider med shikher, slutten på ramadan (id) med muslimer, nasjonaldagen til flere nasjoner og mye mer.  Jeg feirer alltid jul og trenger ikke å kalle det blot.  Jeg er ikke særlig begeistret for vikinghistorier og synes julevangeliet er mye mer koselig.  Jeg funderer ikke over om jeg havner i Valhalla eller noen himler som er delt opp i religioner.

Kristi himmelfartsdag ville jeg heller hatt en fredag og få en langhelg, men nå tar jeg fri den inneklemte fredagen uansett.  Pinsehelgen er god å få og påskeferien trenger vi alle.  Påsken feires på den tiden hvor fleste kulturer markerer at våren kommer og verden blir full av liv.  Jødene feirer pesach, kurdere og persere feirer Newros og der gullfisker tegn på livet.  Det var vanskelig å finne restaurant i Teheran dagen som Newroz feiringen sto høyest, akkurat som jul hos oss.

Anonymkode: 810f0...f48

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er feiret flere jødiske høytider som jom kippur, hanukah ofl.  Jeg har feiret høytider med shikher, slutten på ramadan (id) med muslimer, nasjonaldagen til flere nasjoner og mye mer.  Jeg feirer alltid jul og trenger ikke å kalle det blot.  Jeg er ikke særlig begeistret for vikinghistorier og synes julevangeliet er mye mer koselig.  Jeg funderer ikke over om jeg havner i Valhalla eller noen himler som er delt opp i religioner.

Kristi himmelfartsdag ville jeg heller hatt en fredag og få en langhelg, men nå tar jeg fri den inneklemte fredagen uansett.  Pinsehelgen er god å få og påskeferien trenger vi alle.  Påsken feires på den tiden hvor fleste kulturer markerer at våren kommer og verden blir full av liv.  Jødene feirer pesach, kurdere og persere feirer Newros og der gullfisker tegn på livet.  Det var vanskelig å finne restaurant i Teheran dagen som Newroz feiringen sto høyest, akkurat som jul hos oss.

Anonymkode: 810f0...f48

Måte på til skryting. Har du vært i Amerika også?

Anonymkode: 2ae81...576

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skamme deg burde du. Kalle folks meninger patetiske. Du går på person ikke sak.

Vel vel vel... Du kaller folks tro patetisk, det har jeg sett.  så hva er forskjellen? Personlig driter jeg i religion og tro. Er ikke ute etter deg. Jeg synes bare folk er dobbeltmoralske. Hater kristendom, men elsker fridagene den gir. Det blir helt meningsløst for meg og det var cluet her. 

Ikkeanonymnok
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er det samme for meg hva folk tror på så det er ingen hensikt å «avsaffe kristendommen» eller andre religioner for den saks skyld. 

Men så lenge Norge stat og kirke er separert så mener jeg også det er feil å ha felles offentlige høytider. 
F.eks så har ikke hele befolkningen fri på islamske helligdager, da burde heller ikke hele befolkningen ha fri på kristne helligdager. 

Konklusjonen for min del er at de som følger de aktuelle religionene kan ha fri enkelte dager som er viktige for de også kan de som har en annen tro eller ingen tro leve som normalt. Alternativt at man har noen ekstra feriedager per år som man kan søke om å ha f.eks til jul eller påske. Men slik det er nå med jul, påske, pinse og alt annet så synes jeg det blir for mye og også ganske hyklerisk av de som ikke følger den religionen. 

AnonymBruker
Ikkeanonymnok skrev (13 minutter siden):

Men slik det er nå med jul, påske, pinse og alt annet så synes jeg det blir for mye og også ganske hyklerisk av de som ikke følger den religionen. 

Det var poenget mitt. Takk

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vel vel vel... Du kaller folks tro patetisk, det har jeg sett.  så hva er forskjellen? Personlig driter jeg i religion og tro. Er ikke ute etter deg. Jeg synes bare folk er dobbeltmoralske. Hater kristendom, men elsker fridagene den gir. Det blir helt meningsløst for meg og det var cluet her. 

Hm, jeg har ikke kalt tro patetisk så der tar du feil. Jeg har sagt att gud er ond. Dessuten synes jeg du kommer med ganske dårlige argument. Litt billige. Hadde ikke vi hatt religiøse fridager (som mange ikke vet hvorfor vi "feirer" engang), så hadde vi hatt andre fridager. Så poenget ditt blir veldig svakt og lite slagferdig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...