Gå til innhold

Når skal lavt blodtrykk behandles ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
ISW skrev (2 timer siden):

Som jeg støtt og stadig prøver å lære min demente far: 😊

Det verste du gjør når du får blodtrykksfall er å bare bli stående. Da renner blodet ned i beina dine og presses ikke tilbake til hjertet (venene har ikke blodtrykk og er avhengig av muskelbevegelser for å overvinne tyngdekraften. Hvis du beveger deg litt, returnerer blodet til hjertet og bidrar til å stabilisere blodtrykket. 

🤣

Okay, håper ikke jeg er helt der enda. Dement altså . Men da har jeg lært noe nytt og skal prøve å huske det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Jeg har normalt blodtrykk. Til og med ganske høyt noen ganger. Jeg går på ramipril Selv jeg får blodtrykksfall innimellom. Spes. hvis jeg dusjer lenge i varmt vann. Så jeg har vent meg til korte dusjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Worrisome Plenty skrev (2 timer siden):

Jeg har normalt blodtrykk. Til og med ganske høyt noen ganger. Jeg går på ramipril Selv jeg får blodtrykksfall innimellom. Spes. hvis jeg dusjer lenge i varmt vann. Så jeg har vent meg til korte dusjer. 

Jeg elsker å ligge lenge i glovarnt vann i badekaret. Som regel blir jeg svimmel når jeg stiger opp, og må ofte sette meg på golvet for ikke å besvime. Etter et minutt eller to på golvet reiser jeg meg, tørker meg, og vakler inn i senga, og ligger så der og damper mens kroppen akklimatiserer seg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (37 minutter siden):

Jeg elsker å ligge lenge i glovarnt vann i badekaret. Som regel blir jeg svimmel når jeg stiger opp, og må ofte sette meg på golvet for ikke å besvime. Etter et minutt eller to på golvet reiser jeg meg, tørker meg, og vakler inn i senga, og ligger så der og damper mens kroppen akklimatiserer seg 😅

Det elsket jeg også før. Det orker jeg ikke lenger.  Nå må jeg ta en en iskald dusj hver kveld før jeg legger meg for å kjøle ned kroppen for å få sove. Lurer på hvor lenge overgangsalderen varer jeg. Fryktelig slitsomt med den svettinga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Nicklusheletida skrev (7 timer siden):

Det elsket jeg også før. Det orker jeg ikke lenger.  Nå må jeg ta en en iskald dusj hver kveld før jeg legger meg for å kjøle ned kroppen for å få sove. Lurer på hvor lenge overgangsalderen varer jeg. Fryktelig slitsomt med den svettinga. 

Jeg svetter stort sett bare på natta. På dagtid er jeg stort sett bare behagelig varm, fryser sjelden. Så foreløpig har ikke overgangsalderen min hatt noen påvirkning på badekaraktiviteten min 😅

Høres slitsomt ut. Iskald dusj... brrrrrr!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
påskelilje
påskelilje skrev (På 10.6.2021 den 10.46):

Jeg hadde 100/67 for noen måneder siden, da vi hadde helseundersøkelse på jobb. Det er jo lavt, men så lenge det ikke plager meg, er det ingen ulemper å ha lavt blodtrykk. Viktig å passe på å drikke mye væske, og passe på at en får i seg litt salt.

Har nettopp hatt helseundersøkelse (kosthold og livsstil) på jobben. Blodtrykket mitt hadde økt litt (121/78), men var visst fremdeles lavt og fint. Fikk målt metabolisk alder, og den var 6 år eldre enn det jeg er 😳😳😳 Hadde trodd jeg lå omtrent på riktig alder 🙃😁 Men jeg fikk "grønt lys" på de fleste punktene, så det var jo bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp målt mitt og det var 45/40

Anonymkode: 4f868...7e6

45/40? Det har jeg vansker med å tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (3 minutter siden):

45/40? Det har jeg vansker med å tro på.

Hvorfor det? 

Anonymkode: 4f868...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp målt mitt og det var 45/40

Anonymkode: 4f868...7e6

Hvordan målte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor det? 

Anonymkode: 4f868...7e6

Fordi det regnes som lavt blodtrykk når man har under 100/60, så at du skulle ha de verdiene du nevner her er ganske usannsynlig. Da vil du i så fall være temmelig dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Fordi det regnes som lavt blodtrykk når man har under 100/60, så at du skulle ha de verdiene du nevner her er ganske usannsynlig. Da vil du i så fall være temmelig dårlig.

Å ja. 

Anonymkode: 4f868...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
farløs skrev (5 minutter siden):

Hvordan målte du?

Målte på armen med to pekefingre som på vanlig måte. 

Anonymkode: 4f868...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Målte på armen med to pekefingre som på vanlig måte. 

Anonymkode: 4f868...7e6

Du måler ikke blodtrykket på den måten, det er pulsen du måler slik og den måles i ett tall, ikke på den måten du sier. For å måle blodtrykket må du ha en blodtrykksmåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Målte på armen med to pekefingre som på vanlig måte. 

Anonymkode: 4f868...7e6

Du kunne jo ha hatt sånn måleutstyr feks.

Hvordan gjør man det på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Du måler ikke blodtrykket på den måten, det er pulsen du måler slik og den måles i ett tall, ikke på den måten du sier. For å måle blodtrykket må du ha en blodtrykksmåler.

Der fikk jeg også svar😊

Men vet du hvordan man måler pulsen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (11 minutter siden):

Du måler ikke blodtrykket på den måten, det er pulsen du måler slik og den måles i ett tall, ikke på den måten du sier. For å måle blodtrykket må du ha en blodtrykksmåler.

Men nå tok jeg frem måleutstyret og da fikk jeg 250/27 

Anonymkode: 4f868...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
farløs skrev (11 minutter siden):

Du kunne jo ha hatt sånn måleutstyr feks.

Hvordan gjør man det på den måten?

Du bruker to fingre på pulsen din 

Anonymkode: 4f868...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du bruker to fingre på pulsen din 

Anonymkode: 4f868...7e6

Ja, men videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
farløs skrev (Akkurat nå):

Ja, men videre?

Så teller du til hundre og tenker på noe fint

Anonymkode: 4f868...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...