Gå til innhold

Klag over hvor sliten du er, så lager du ei bok om hvor fantastisk livet ble etter at du fikk spiseforstyrrelse/tvangstanker


UtakknemligDiva

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva

Er det bare jeg som begynner å bli lei folk som skal frem med hvor ille den og den maten er? Er nesten så jeg lager sykdommer bare jeg har inntatt noe med sukker. Eller korn. Eller melk. 
Jeg føler meg ikke dårlig, så jeg vet jeg tåler det. Men jeg har hatt tvangstanker rundt mat før, for ca 8 år siden. 
Mulig vi forandrer hva slags mat vi tåler gjennom livet og, men jeg ble syk plutselig av et glass vin, en pizzabit fordi det var sånn innmari fokus på det. Ble super frisk når jeg ble fanatisk til mat,helt til alt kollapset fordi jeg kjente det bare var placebo. 

Så, disse damene som står frem med sine superdietter, de hadde fulgt alt de har lest om men likevel var problemene der. Så kom hun på en kjempe ide! Og det var jo så enkelt!! Dette må alle prøve. Man blir jo nærmest et supermenneske av å følge hennes diett. Så kommer det nye med samme melding.

Alvorlig talt.. du blir ikke deprimert og havner i psykiatrien fordi du spiste en burger på Burger King eller kjøpte deg en softis. 
 

Er det flere som begynner å bli lei fokus på matproblemer? Jeg føler det ligger kun penger i det. Det eneste det evt gjør er å gi folk Ortoreksi. 

(ja jeg vet du ene her inne kommer hit nå og skriver: «jeg er isåfall jævla lei alle innleggene dine!»

Endret av 90tallsbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

90tallsbarn skrev (16 timer siden):

Er det bare jeg som begynner å bli lei folk som skal frem med hvor ille den og den maten er? Er nesten så jeg lager sykdommer bare jeg har inntatt noe med sukker. Eller korn. Eller melk. 
Jeg føler meg ikke dårlig, så jeg vet jeg tåler det. Men jeg har hatt tvangstanker rundt mat før, for ca 8 år siden. 
Mulig vi forandrer hva slags mat vi tåler gjennom livet og, men jeg ble syk plutselig av et glass vin, en pizzabit fordi det var sånn innmari fokus på det. Ble super frisk når jeg ble fanatisk til mat,helt til alt kollapset fordi jeg kjente det bare var placebo. 

Så, disse damene som står frem med sine superdietter, de hadde fulgt alt de har lest om men likevel var problemene der. Så kom hun på en kjempe ide! Og det var jo så enkelt!! Dette må alle prøve. Man blir jo nærmest et supermenneske av å følge hennes diett. Så kommer det nye med samme melding.

Alvorlig talt.. du blir ikke deprimert og havner i psykiatrien fordi du spiste en burger på Burger King eller kjøpte deg en softis. 
 

Er det flere som begynner å bli lei fokus på matproblemer? Jeg føler det ligger kun penger i det. Det eneste det evt gjør er å gi folk Ortoreksi. 

(ja jeg vet du ene her inne kommer hit nå og skriver: «jeg er isåfall jævla lei alle innleggene dine!»

Det er jo gjerne sånn at når man selv har opplevd noe fantastisk så vil man gjerne at andre også skal få oppleve det og for noen går jo dette nesten over i en mani med å skulle omvende andre. :) Jeg er overbevist om lavkarboens fortreffeligheter og gode virkninger på helsen, men prøver å holde meg i skinnet når det gjelder å snakke om det til andre, folk må jo få velge selv hva de vil spise. For min del er det heller motsatt - jeg får (fra en person) gjerne kommentarer som "Lavkarbo har ikke noe i et selskap å gjøre!" eller "Nå skal vi kose og oss og da spiser vi IKKE lavkarbo!" Jo, jeg gjør det og jeg legger meg ikke borti hva hun spiser så neste gang vil hun få svar på tiltale. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo fungerer jo, men om det er sunt er en annen side av saken. Legen min (dame) sa det greit, nå får vi dem snart inn, tynne utenpå og feite inni.

En viss balanse er kanskje ikke så dumt? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nick skrev (2 timer siden):

Lavkarbo fungerer jo, men om det er sunt er en annen side av saken. Legen min (dame) sa det greit, nå får vi dem snart inn, tynne utenpå og feite inni.

En viss balanse er kanskje ikke så dumt? 

 

Det handler da ikke om å drikke baconfett til frokost... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nick skrev (3 timer siden):

Lavkarbo fungerer jo, men om det er sunt er en annen side av saken. Legen min (dame) sa det greit, nå får vi dem snart inn, tynne utenpå og feite inni.

En viss balanse er kanskje ikke så dumt? 

 

På en vanlig hverdag spiser jeg følgende:

Frokost: to frøknekkebrød fra Coop med smør, philadelphia smøreost og sukkerfritt eple- og pæresyltetøy

Lunsj: 2 kokte egg m/kaviar og en smørklatt + ca. 3 ss gresk yoghurt søtet med noen dråper stevia, litt bringebær og +0,5 dl hjemmelaget lavkarbo-granola (laget av masse frø og nøtter)

Middag: f.eks. en stekt kyllingfilet / laks / kotelett / fiskeburger, saus laget av sjyet og creme fraiche + blomkålris / brokkoli / sellerirot kokt i en liten fløteskvett + revet gulrot, noen småtomater, litt paprika og agurk. I helgen har vi en av dagene argentinsk biff, litt søtpotetchips (som egentlig ikke er helt innafor, men vi er ikke så strikse), brokkoli og bearnaise - vanvittig godt!

Drikke for meg er vann og te (søtet med stevia), drikker svært sjeldent brus, har aldri vært noen stor brusdrikker og til mat liker jeg helst vann, synes drikke med smak stjeler mye av smaken på maten rett og slett. Så vis meg gjerne hva som er så usunt og farlig med dette kostholdet... Du vet at med margarinets inntog så gikk også antallet hjerteinfarkt rett til værs? Før den tid var det knapt nok hjerteinfarkt å se...

Det handler om å spise ren mat som ikke er bearbeidet til det ugjenkjennelige, naturlig fett og grønnsaker som vokser over bakken for det meste. Vi spiser ikke ketogent (max. 20-30 g kh/døgn) så vi spiser noe rotgrønnsaker, bær og sånt. Vi spiser ikke poteter, ris, pasta, mel, brød og sukker - altså matvarer som spaltes til sukker i tarmen og er ugunstige for helsa. Raske karbohydrater gjør også at blodsukkeret suser opp og ned og kroppens insulinproduksjon kommer ut av kontroll og man legger på seg, det gjelder selvfølgelig ikke alle, men stadig flere. Mitt kosthold gir meg et blodsukker som er veldig stabilt, jeg er ikke sulten før 5-6 timer etter et måltid, spiser derfor vanligvis 3 ganger om dagen og har gått ned 5,5 kg samtidig som jeg har spist deilig mat og vært god og mett. :) Men jeg er ikke hysterisk og kan gjerne spise både pizza og et kakestykke eller to om jeg er i selskap.  :)

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (1 time siden):

Det handler da ikke om å drikke baconfett til frokost... 

Det er det ingen som har sagt heller.

Anonymkode: 6312a...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (På 23.9.2021 den 10.12):

For min del er det heller motsatt - jeg får (fra en person) gjerne kommentarer som "Lavkarbo har ikke noe i et selskap å gjøre!" eller "Nå skal vi kose og oss og da spiser vi IKKE lavkarbo!"

Hun mener kanskje Nå skal vi kose oss og da snakker vi ikke om kosthold.

Anonymkode: 16125...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun mener kanskje Nå skal vi kose oss og da snakker vi ikke om kosthold.

Anonymkode: 16125...cc8

Jeg tror hun mener at dette fokuset på sunt kosthold dreper koden og gleden i selskap. Det var ikke nevnt da jeg var barn en gang. Merket mer og mer når jeg kom i slutten av tenårene , men da var det mest meg selv siden jeg pga fravær av energi og kraftig depresjon måtte legge om kostholdet. Men ble jo voksen og det drepte gleden min å servere kaker når besøket hele tiden skulle si nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hun mener kanskje Nå skal vi kose oss og da snakker vi ikke om kosthold.

Anonymkode: 16125...cc8

Neppe, det er ikke jeg som begynner å snakke om kosthold, jeg vil ikke ha noe oppmerksomhet rundt det nemlig,det er alltid hun. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (6 timer siden):

Jeg tror hun mener at dette fokuset på sunt kosthold dreper koden og gleden i selskap. Det var ikke nevnt da jeg var barn en gang. Merket mer og mer når jeg kom i slutten av tenårene , men da var det mest meg selv siden jeg pga fravær av energi og kraftig depresjon måtte legge om kostholdet. Men ble jo voksen og det drepte gleden min å servere kaker når besøket hele tiden skulle si nei. 

Jeg er aldri den som begynner å snakke om kosthold for jeg liker ikke å få oppmerksomhet rundt det. Dessuten er jeg på ingen måte så striks at jeg ikke kan ta en lite kakestykke eller to i selskap og det har hun sett med egne øyne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...