Gå til innhold

Vegan vegetar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vegetar er mye lettere, for da kan man jo lage alt mulig, så lenge man holder seg unna kjøtt og fisk. Vegan er mye vanskeligere, men nå har det kommet en god del helfabrikata å få kjøpt, bl.a.veganpølser - og burgere. 
Har en niese som er vegetarianer, hun spiser alt mulig, bare man dropper kjøtt og fisk. F.eks chili sin carne, spaghetti med en god tomatsaus, bønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønnegryte er greit å lage. Man kan ha i hva man vil, jeg bruker f.eks:

Løk, hvitløk, to typer bønner (kidney og brune), paprika, mais og squash. Ha i knuste tomater og krydder etter ønske. Kan serveres som den er eller med f.eks ris til.

Pasta blir litt tilsvarende - løk, hvitløk, gulrot, squash og paprika freses i panne. Tilsett knuste tomater og krydre etter ønske (jeg liker litt omph så krydrer gjerne med salt, pepper, cayennepepper, chilipepper, oregano og paprikakrydder). Valgfri pasta til. 

Mange supper er veganske - ertesuppe, linsesuppe, tomatsuppe og grønnsakssuppe, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (42 minutter siden):

Bønnegryte er greit å lage. Man kan ha i hva man vil, jeg bruker f.eks:

Løk, hvitløk, to typer bønner (kidney og brune), paprika, mais og squash. Ha i knuste tomater og krydder etter ønske. Kan serveres som den er eller med f.eks ris til.

Pasta blir litt tilsvarende - løk, hvitløk, gulrot, squash og paprika freses i panne. Tilsett knuste tomater og krydre etter ønske (jeg liker litt omph så krydrer gjerne med salt, pepper, cayennepepper, chilipepper, oregano og paprikakrydder). Valgfri pasta til. 

Mange supper er veganske - ertesuppe, linsesuppe, tomatsuppe og grønnsakssuppe, f.eks.

Thanks. Suppens innhold bruker du kun vesken? 

Anonymkode: c3246...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Thanks. Suppens innhold bruker du kun vesken? 

Anonymkode: c3246...22e

Litt usikker på hva du mener, men du kan tilsette grønnsaksbuljong i væsken for å få mer smak, samt krydder. Finnes mange oppskrifter på disse suppene på nett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Thanks. Suppens innhold bruker du kun vesken? 

Anonymkode: c3246...22e

Ved tomatbaserte gryter bruker jeg (til 4-5 porsjoner) 2 bokser hakkede tomater, 2-3 ss tomatpure, en buljongterning, litt brunsukker for å runde av tomatsmaken og 2-3-4 ss creme fraiche / rømme / fløte. Da blir det passe tykt synes jeg, synes gryter skal være ganske tykke, ikke suppetynne. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 time siden):

Ved tomatbaserte gryter bruker jeg (til 4-5 porsjoner) 2 bokser hakkede tomater, 2-3 ss tomatpure, en buljongterning, litt brunsukker for å runde av tomatsmaken og 2-3-4 ss creme fraiche / rømme / fløte. Da blir det passe tykt synes jeg, synes gryter skal være ganske tykke, ikke suppetynne. :) 

Sukker i maten? 

Anonymkode: c3246...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (2 timer siden):

Litt usikker på hva du mener, men du kan tilsette grønnsaksbuljong i væsken for å få mer smak, samt krydder. Finnes mange oppskrifter på disse suppene på nett. :)

Selve suppen? 

Anonymkode: c3246...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Sukker i maten? 

Anonymkode: c3246...22e

Ja, man bruker ofte litt sukker, gjerne brunsukker, for å runde av tomatsmaken i slike gryter, ikke så mye at det blir søtt, men sånn at det ikke smaker så skarpt tomat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Thanks. Suppens innhold bruker du kun vesken? 

Anonymkode: c3246...22e

Hvis man bruker hakkede tomater trenger man ofte ikke så veldig mye mer væske, jeg skyller kartongen med litt vann som jeg så tømmer oppi suppa. Ellers kan man jo lage fløtebaserte supper, da er jo væsken fløte og ev. litt vann/kraft/buljong. I klare supper som grønnsakssuppe bruker man buljongterning i vann etter mengde som står på esken med buljongterninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Ja, man bruker ofte litt sukker, gjerne brunsukker, for å runde av tomatsmaken i slike gryter, ikke så mye at det blir søtt, men sånn at det ikke smaker så skarpt tomat.

Å ja. Bruker omtrent aldri sukker i  noe utenom baking. Men var det ikke en suppe da? Vegansk suppe? 

Anonymkode: c3246...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å ja. Bruker omtrent aldri sukker i  noe utenom baking. Men var det ikke en suppe da? Vegansk suppe? 

Anonymkode: c3246...22e

Ja, sukker er da vegansk. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (7 minutter siden):

Ja, man bruker ofte litt sukker, gjerne brunsukker, for å runde av tomatsmaken i slike gryter, ikke så mye at det blir søtt, men sånn at det ikke smaker så skarpt tomat.

Jeg bruker gulrot kuttet i veldig små terninger i stedet for sukker. Det har tilsvarende effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Jeg bruker gulrot kuttet i veldig små terninger i stedet for sukker. Det har tilsvarende effekt.

Bruker heller gulrot da

Anonymkode: c3246...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker gulrot kuttet i veldig små terninger i stedet for sukker. Det har tilsvarende effekt.

Hm. Har ikke merket noen forskjell de gangene jeg har hatt gulrot i gryten, men... :) Gulrot er jo søtt og godt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Hm. Har ikke merket noen forskjell de gangene jeg har hatt gulrot i gryten, men... :) Gulrot er jo søtt og godt da!

Ja, jeg føler at når du kutter gulrot i veldig små terninger så får du ikke så mye direkte gulrot-smak, men du får mer søtheten i gryta. Jeg bruker det når jeg lager tomatbaserte pastaretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg føler at når du kutter gulrot i veldig små terninger så får du ikke så mye direkte gulrot-smak, men du får mer søtheten i gryta. Jeg bruker det når jeg lager tomatbaserte pastaretter.

Primært spørsmål vagan suppen er en middag? 

Anonymkode: c3246...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Primært spørsmål vagan suppen er en middag? 

Anonymkode: c3246...22e

Ja, suppe kan være middag. Men det kan være lurt å ha en proteinkilde for å få mer metthetsfølelse, kanskje også noe grovt brød til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (2 minutter siden):

Ja, suppe kan være middag. Men det kan være lurt å ha en proteinkilde for å få mer metthetsfølelse, kanskje også noe grovt brød til.

Ok

Anonymkode: c3246...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...