Gå til innhold

Trening uke 18


Lillemus

Anbefalte innlegg

hipohopp2022
Lillemus skrev (4 minutter siden):

Det var faktisk favorittsangen min da jeg var liten. ❤️ Min mor pleide å synge den for meg. :) 

Ble du glad nå da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje skrev (4 timer siden):

Husker en gang jeg og dattera var ute og red i skogen på islandshester. Det var DEN nydelige dagen, og vi skulle ri en ekstra lang tur. Etter et stykke oppdaget vi plutselig at det var en flokk storfe som gikk i skogen og beitet - vi hadde ikke krysset noe gjerde, så det var veldig rart. Vi nærmet oss forsiktig, men da vi skjønte at de hadde oppdaget oss, , turde vi ikke ri nærmere. De var ikke midt på stien, men heller ikke langt i fra. Så vi snudde, og red hjem igjen. Dattera mi var nok reddere enn meg, men det hadde nok vært litt nifst om hele flokken hadde kommet mot oss - så jeg forstår godt din bakkespurt 😄 Tror kanskje vi galopperte 😄

Jeg snakket med en som hadde blitt stanget av ei ku i den samme skogen, så jeg føler jeg hadde litt grunn til å komme meg fort bort. Hunder gjør ikke akkurat ku-møter noe tryggere 🙈 Tror det var fornuftig av dere å snu. Jeg var kommet litt for langt før jeg innså at jeg var skummelt nære, så det var like greit å fortsette i samme retning. Men det er klart, hadde jeg snudd, kunne jeg løpt nedover istedenfor oppover. Det hadde vært lettere 😅 Hadde jeg vært skikkelig lur, hadde jeg hørt på den hunden som bestemt mente at vi burde gå ut av stia og skape større avstand før vi plutselig hadde kyrne rett ved siden av oss 🙄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
Trine skrev (1 time siden):

Jeg snakket med en som hadde blitt stanget av ei ku i den samme skogen, så jeg føler jeg hadde litt grunn til å komme meg fort bort. Hunder gjør ikke akkurat ku-møter noe tryggere 🙈 Tror det var fornuftig av dere å snu. Jeg var kommet litt for langt før jeg innså at jeg var skummelt nære, så det var like greit å fortsette i samme retning. Men det er klart, hadde jeg snudd, kunne jeg løpt nedover istedenfor oppover. Det hadde vært lettere 😅 Hadde jeg vært skikkelig lur, hadde jeg hørt på den hunden som bestemt mente at vi burde gå ut av stia og skape større avstand før vi plutselig hadde kyrne rett ved siden av oss 🙄 

Jeg fikk engang noen kalver etter meg i en lignende situasjon. Ganske skremmende kan jeg si, aldri løpt så fort før som da😁 Kom meg over gjerdet i siste liten😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022 skrev (2 timer siden):

Jeg fikk engang noen kalver etter meg i en lignende situasjon. Ganske skremmende kan jeg si, aldri løpt så fort før som da😁 Kom meg over gjerdet i siste liten😁

Kalver er store nok de 😅 Men godt vi har husdyr, så vi får trimmet oss litt 🤣 Her var gjerdet flere km unna, så det prøvde jeg ikke å komme meg til. Jeg valgte å satse på at tunge kjøttkveg ikke gadd å løpe så veldig langt 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
Trine skrev (1 time siden):

Kalver er store nok de 😅 Men godt vi har husdyr, så vi får trimmet oss litt 🤣 Her var gjerdet flere km unna, så det prøvde jeg ikke å komme meg til. Jeg valgte å satse på at tunge kjøttkveg ikke gadd å løpe så veldig langt 🤣

Ja de var i alle fall ikke små, jeg var redd samtidig så holdt jeg på å le meg i hjel for hele situasjonen var så komisk. Men jeg var glad jeg kom meg i sikkerhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hipohopp2022 skrev (48 minutter siden):

Ja de var i alle fall ikke små, jeg var redd samtidig så holdt jeg på å le meg i hjel for hele situasjonen var så komisk. Men jeg var glad jeg kom meg i sikkerhet. 

Haha, kjenner til det der ja. Kjempeskummelt, men samtidig fryktelig komisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Å , så deilig det er å kjenne at coronaen har sluppet taket og at energien har vent tilbake. Nå har jeg akkurat vært på den første ordentlige treningen på treningsstudioet etter coronaen. Det var utrolig deilig. :)

PS. Man skal ikke løpe når man møter på kyr på beite. Gå i en stor bue rundt eller snu og gå tilbake, men samtidig prøve følge med på hva kyrne foretar seg. Ikke løp. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (På 10.5.2022 den 20.47):

Å , så deilig det er å kjenne at coronaen har sluppet taket og at energien har vent tilbake. Nå har jeg akkurat vært på den første ordentlige treningen på treningsstudioet etter coronaen. Det var utrolig deilig. :)

PS. Man skal ikke løpe når man møter på kyr på beite. Gå i en stor bue rundt eller snu og gå tilbake, men samtidig prøve følge med på hva kyrne foretar seg. Ikke løp. 

 

 Det var mer aggressiv gange enn løp her, jeg løper jo aldri 🤣 Men når man er midt i skogen, og plutselig har kyr på den ene siden og en fjellvegg på den andre, da er ikke stor bue en mulighet man har. Og når man har dem på siden både foran og bak, da kan man like godt holde retningen. Når man i tillegg har to hunder som er avlet til å bjeffe og løpe bak store dyr, da velger man ikke et søndagstempo forbi kyrne 😅 Det var bare en ting som gjaldt, å komme seg vekk før en hund enten ville gjete eller følte seg truet og ville skremme. Å ikke løpe/bevege seg raskt er en grei regel, som ikke passer i alle situasjoner. Man skal heller ikke stoppe, ikke se på dem, men heller ikke snu ryggen til. Det kommer helt an på hvilken bonde man snakker med. Det som er sikkert er at det er dumt å satse på stirrekonkurranse. Men blir du presset opp i et hjørne, er den eneste sjansen du har å prøve å psyke ut kua, så er du tøff nok, kan det hende det er det riktige i gitte situasjoner. Man må nesten bare ta en vurdering ut ifra de alternativene man har. Jeg har stått og nesten stanget kyr med bilen. De har nektet å flytte seg. Jeg har ruset motoren, stått på hornet og "bilen" har begynt å bjeffe, null reaksjon. Så har jeg dratt over ruta med vindusviskerne, og kyrne har krøpet seg sammen og gått unna. I mitt hode er det ingenting man aldri skal gjøre, det kommer helt an på situasjonen og hvilke alternativer man har 🙂 Men å løpe mot kyrne er nok sjeldent en veldig god idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Trine skrev (14 timer siden):

 Det var mer aggressiv gange enn løp her, jeg løper jo aldri 🤣 Men når man er midt i skogen, og plutselig har kyr på den ene siden og en fjellvegg på den andre, da er ikke stor bue en mulighet man har. Og når man har dem på siden både foran og bak, da kan man like godt holde retningen. Når man i tillegg har to hunder som er avlet til å bjeffe og løpe bak store dyr, da velger man ikke et søndagstempo forbi kyrne 😅 Det var bare en ting som gjaldt, å komme seg vekk før en hund enten ville gjete eller følte seg truet og ville skremme. Å ikke løpe/bevege seg raskt er en grei regel, som ikke passer i alle situasjoner. Man skal heller ikke stoppe, ikke se på dem, men heller ikke snu ryggen til. Det kommer helt an på hvilken bonde man snakker med. Det som er sikkert er at det er dumt å satse på stirrekonkurranse. Men blir du presset opp i et hjørne, er den eneste sjansen du har å prøve å psyke ut kua, så er du tøff nok, kan det hende det er det riktige i gitte situasjoner. Man må nesten bare ta en vurdering ut ifra de alternativene man har. Jeg har stått og nesten stanget kyr med bilen. De har nektet å flytte seg. Jeg har ruset motoren, stått på hornet og "bilen" har begynt å bjeffe, null reaksjon. Så har jeg dratt over ruta med vindusviskerne, og kyrne har krøpet seg sammen og gått unna. I mitt hode er det ingenting man aldri skal gjøre, det kommer helt an på situasjonen og hvilke alternativer man har 🙂 Men å løpe mot kyrne er nok sjeldent en veldig god idé.

Grunnen til jeg kom med rådet mitt er ikke fordi jeg har peiling, men fordi jeg et par dager tidligere hadde googlet hva man gjør i slike situasjoner. Dette fordi jeg har nylig kjøpt hytte i et område hvor hyttenaboen sier at kyrne kan komme helt inntil hytta. Kan ikke si jeg føler meg veldig komfortabel med dette, så jeg fant tips og råd på Google. Men som du sier, så kan man ende opp i situasjoner hvor det ikke er så lett å følge rådene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tenkt over at kyr er så farlige. Det er en del som beiter i området der vi har hytte. De kan stå i veien, men jeg går bare forbi dem. Jeg er klar over at en del blir drept av storfe (arbeidsulykker på gård). De er store og sterke, så man skal ha en viss respekt for dem.

Er de så farlige at de jakter på folk som løper? Det er tross alt husdyr, og ikk grizzlybjørn.

(Jeg har forresten null peiling og baserer meg på ren magefølelse.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kuer kan være litt store og skumle, men har aldri tenkt på dem som farlige. Har vært ute for plagsomt nysgjerrige og lekne kviger i fjellet, husker det var greit å ha fiskestang, som jeg kunne skremme dem med. Har også opplevd å ha ku inne på kjøkkenet på fjellet en gang, det var bare å fysje den ut i revers 😅.

 

@Nicklusheletida Gled deg til kuruker i innkjørsel, på terrasse og ved inngangspartiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 time siden):

Har også opplevd å ha ku inne på kjøkkenet på fjellet en gang, det var bare å fysje den ut i revers 😅.

Vi lå i telt en gang og våknet av noe utenfor, da jeg trakk ned glidelåsen stakk en meget kjælen ku hodet inn i teltet! 😂 Jeg vil egentlig ikke ha dem på så nært hold, men den var veldig søt og kosete, men den fikk ikke slippe inn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Grendel skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri tenkt over at kyr er så farlige. Det er en del som beiter i området der vi har hytte. De kan stå i veien, men jeg går bare forbi dem. Jeg er klar over at en del blir drept av storfe (arbeidsulykker på gård). De er store og sterke, så man skal ha en viss respekt for dem.

Er de så farlige at de jakter på folk som løper? Det er tross alt husdyr, og ikk grizzlybjørn.

(Jeg har forresten null peiling og baserer meg på ren magefølelse.) 

Det er mange som har blitt angrepet av ku ute på tur. Skal være forsiktig med ammeku med kalv. Spesielt når en har med hund på tur. 

Hilsen Google 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Ekstra skrev (2 timer siden):

Synes kuer kan være litt store og skumle, men har aldri tenkt på dem som farlige. Har vært ute for plagsomt nysgjerrige og lekne kviger i fjellet, husker det var greit å ha fiskestang, som jeg kunne skremme dem med. Har også opplevd å ha ku inne på kjøkkenet på fjellet en gang, det var bare å fysje den ut i revers 😅.

 

@Nicklusheletida Gled deg til kuruker i innkjørsel, på terrasse og ved inngangspartiet.

Jeg vet. Den plattingen skal bygges i sommer foressten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjemperedd for kyr (og elg og ulv og bjørn og løse store hunder) i så stor grad at jeg kan la være å gå i slike innhegninger hvor de går fritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (På 12.5.2022 den 17.07):

Jeg har aldri tenkt over at kyr er så farlige. Det er en del som beiter i området der vi har hytte. De kan stå i veien, men jeg går bare forbi dem. Jeg er klar over at en del blir drept av storfe (arbeidsulykker på gård). De er store og sterke, så man skal ha en viss respekt for dem.

Er de så farlige at de jakter på folk som løper? Det er tross alt husdyr, og ikk grizzlybjørn.

(Jeg har forresten null peiling og baserer meg på ren magefølelse.) 

Kyr er i utgangspunktet ikke farlige. De fleste ulykker skyldes klemskader på bønder fordi kyrne ikke helt forstår sin egen tyngde og vil kose 😅 Melkekyr er stort sett ok dyr. De skal melkes og har derfor blitt sosialisert i større grad enn ammekyr (de som går med kalv og skal bli biff). Se for deg ei nybakt mor på 600 kg 🙄🤣 Førstegangsfødende er verst. De kan fort være på høyde med en grizzlybjørn. Aggressive kyr skal egentlig ikke holdes på utmarksbeite, men det er vanskelig å bevise/vite akkurat hvilken ku som angrep og bonden finner gjerne en eller annen grunn til å ikke foreta seg noe som helst. Jeg rakker ikke ned på bonden her altså, men uansvarlige folk finnes innen alle yrkesgrupper.

Kyr jakter ikke løpende mennesker, men man løper heller ikke rett mot ei ku. Du bør gå i bue rundt dem og sørge for å ikke virke truende. Da jeg prøvde å bli kvitt min ku-skrekk, googlet jeg i et forsøk på å finne ut at de ikke var så farlige. Det første som kom opp var en på joggetur i en skog jeg ofte går i, som ble stanget av ei ku etter at han hadde passert. Han var vant med kyr og hadde gått rolig forbi. Allikevel var det ei som bestemte seg for å ta han. Et av problemene med ammekyr er at de kan være relativt tamme på begynnelsen av sesongen, men så blir de små-ville utover sommeren og det er nesten alltid noen kyr elgjegerne må ta når jakta begynner fordi de ikke lar seg sanke. Tamme dyr er stort sett trygt, ville dyr velger stort sett å flykte, halvtamme dyr lar deg komme for nærme før de finner ut at de føler seg truet og går til angrep. Men det er når man går med hund at man bør ta de største forholdsreglene. Visst nok ser ikke kyr så godt og kan tolke både barn og hunder som trusler (de er lave og har raske, ukontrollerte bevegelser). 

I ditt tilfelle virker det jo som at kyrne er godt nok vant til folk, i og med at du kan gå forbi dem uten problemer. Da ville jeg kanskje vært mer bekymret for bilen som står parkert ved hytta. Den bør gjerdes inn for kyr liker å "vaske" bil og kan fort gjøre stor skade på bilen. Jeg går store omveier, men det er fordi jeg går med hunder og kyrne her går med kalver. Men jeg har sluttet å få høy puls av lyden av ku-bjeller. Og jeg velger å tenke at de er såpass late at de ikke løper for å ta noen som går 50 m fra dem. Man trenger jo ikke overdrive faren heller 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (På 12.5.2022 den 17.25):

Synes kuer kan være litt store og skumle, men har aldri tenkt på dem som farlige. Har vært ute for plagsomt nysgjerrige og lekne kviger i fjellet, husker det var greit å ha fiskestang, som jeg kunne skremme dem med. Har også opplevd å ha ku inne på kjøkkenet på fjellet en gang, det var bare å fysje den ut i revers 😅.

 

@Nicklusheletida Gled deg til kuruker i innkjørsel, på terrasse og ved inngangspartiet.

Ei tidligere budeie mente jeg bare skulle finne en kjepp. Etterhvert begynte jeg å lure på hva hun mente jeg skulle gjøre med kjeppen. Da jeg spurte, fikk jeg til svar "Nei, jeg aner ikke. Med de hundene dine kan nok ikke en kjepp redde deg"  🙈🤣 Jeg følte meg litt lurt, men den falske tryggheten hadde ihvertfall fått meg litt mindre redd og litt mer trygg på at man ikke er dødsdømt selv om ei ku oppdager deg på tur 😅 

Nå føler jeg at jeg klarte å få en trenings-tråd til å handle om kyr 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...