Gå til innhold

Oslo Pride avlyst!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda, det er det. Det er forbokstavene på ulike kategorier av minoritetsgrupper innen seksualitet og kjønn. Og enda bedre, det har det alltid vært. 

Anonymkode: 830f6...51c

Mange homofile identifiserer seg ikke med LGBTQI+ bevegelsen.

Anonymkode: 8a23f...877

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange homofile identifiserer seg ikke med LGBTQI+ bevegelsen.

Anonymkode: 8a23f...877

Ok, skjønner hva slags forum jeg er kommet på. La meg si det en gang til. LHBTQI+ er kun forbokstavene på de ulike kategoriene Lesbisk, Homofil, Bifil, Transpersoner, Queer= Skeiv, Intersex osv. Så er det noen som selvsagt skal ha dette til å være det ene eller det andre (ala konspirasjonsteorier), det er det ikke. Kategorier er ikke alltid så heldig, men for å ha noe å definere oss/dem som så blir det nå en gang slik. Det er kun en måte å favne den gruppen som bryter med normer for kjønn og seksualitet, niks mer enn det. 

Og så har vi FRI, som man kan være enig eller uenig med, eller kanskje begge deler på en gang. Men lhbtqi+ er ikke noe som "tilhører" FRI, bare så det er sagt. 

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

knas, det er det samme. Det er kun en forkortelse på en minoritesgruppe

Det jeg mener, er at du kan være homo som går ut en gang i blant, uten at du definerer deg som en del av aktivistgruppen LGBTQI+-#%()* som FRI og Pride står for. 

AnonymBruker
knas skrev (1 minutt siden):

Det jeg mener, er at du kan være homo som går ut en gang i blant, uten at du definerer deg som en del av aktivistgruppen LGBTQI+-#%()* som FRI og Pride står for. 

lhbtqi+ har INGENTING med FRI og pride å gjøre. Dette er ingenting som hverken FRI eller pride eier.

Dette er kun en måte å anerkjenne de som bryter med normer for kjønn og seksualitet. 

Si meg, er dere helt på jordet? Med all mulig respekt, går dere virkelig rundt å tror at det å definere seg som l (lesbisk) eller h (homofil, eller t (transperson)  i lhbtq+ er det samme som å være med i en aktivistgruppe? 

Si meg, er dere helt på jordet? Med all mulig respekt, går dere virkelig rundt å tror at det å definere seg som l (lesbisk) eller h (homofil, eller t (transperson)  i lhbtq+ er det samme som å være med i en aktivistgruppe? 

Nei, det tror jeg absolutt ikke. 

Annonse

AnonymBruker

knas skrev (Akkurat nå):

Nei, det tror jeg absolutt ikke. 

Men du sier jo at:

knas skrev (6 minutter siden):

Per kan definere seg som homo. Det er umulig for Per å ikke være en del av lhbtqi+ gruppen, det er hans identitet.

Det virker som om du tror at disse bokstavene er noe FRI har funnet på.

Men du sier jo at:

Per kan definere seg som homo. Det er umulig for Per å ikke være en del av lhbtqi+ gruppen, det er hans identitet.

Det virker som om du tror at disse bokstavene er noe FRI har funnet på.

Les det jeg siterte over. 

AnonymBruker
knas skrev (Akkurat nå):

Det var egentlig best formulert her, så jeg siterer det igjen. Det er dette jeg mener. 

Det er ingen bevegelse. Det er kun en samling av minoritetsgrupper innen kjønn og seksualitet. Det er ingenting som eies av FRI eller Pride. Jeg ble egentlig helt lamslått av at folk går rundt å tror slikt som dette.

Det er ingen bevegelse. Det er kun en samling av minoritetsgrupper innen kjønn og seksualitet. Det er ingenting som eies av FRI eller Pride. Jeg ble egentlig helt lamslått av at folk går rundt å tror slikt som dette.

Javel, da får du være lamslått. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Per kan definere seg som homo. Det er umulig for Per å ikke være en del av lhbtqi+ gruppen, det er hans identitet

Hva med de som egentlig tilhører den gruppen ikke ønsker å definere seg innunder den gruppen? De finnes. Det finnes også homofile og transer som ikke føler seg som homofile og transer og derfor ikke ønsker å definere seg som homofile og transer. 

Anonymkode: 8c146...c8d

AnonymBruker
knas skrev (1 minutt siden):

Javel, da får du være lamslått. 

Ja, det er ganske spesielt å møte så bombastiske og feile uttalelser om helt basic kunnskap. 

Hva med de som egentlig tilhører den gruppen ikke ønsker å definere seg innunder den gruppen? De finnes. Det finnes også homofile og transer som ikke føler seg som homofile og transer og derfor ikke ønsker å definere seg som homofile og transer. 

Anonymkode: 8c146...c8d

Hva enkeltindividet ønsker å identifisere seg som er opp til hver enkelt. Noen bruker bare ordet skeiv eller kjønnsskeiv, det er da helt uproblematisk. Poenget er at dette kun er en samling av identiteter for å favne dem som ikke er heterofile eller identifiserer seg med det kjønnet de er født med. Det betyr ikke at de er medlem av fri eller går først i pridetoget eller har gardiner i regnbuefarger. Det betyr bare at de er en del av alle de gruppene som bryter mot normene innen kjønn og seksualitet. Det har ingen definisjon eller går noe utover det.

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Homser og transer? Homofile og transpersoner er to vidt ulike kategorier. 

Ja, men LGBTQI er en samlebetegnelse for begge deler.

-Lesbian

- Gay

- Bisexual

- Transgender

- Queer

- Intersex

Etc

AnonymBruker
Grendel skrev (2 minutter siden):

Ja, men LGBTQI er en samlebetegnelse for begge deler.

-Lesbian

- Gay

- Bisexual

- Transgender

- Queer

- Intersex

Etc

Da misforstod jeg deg bare.

Du skrev "G'en i LGTBQI står for gay. Altså homo Det er en samlebetegnelse på homser og transer.." Trodde du mente G betydde både homofil og transperson. Min feil 🙂 

UtakknemligDiva
stjernestøv skrev (På 25.6.2022 den 11.41):

Og folk mener man ikke trenger pride? For en vits! 

Vi gjør jo egentlig ikke det. Jeg hadde aldri problemer med homo/lesbiske. Men det som er nå er påtrengende oppmerksomhet. Hva er det folk ikke skal gå tog for snart? Øker forbruket gjør det også, det er nok at landene har flagg. Skal det bli flagg for oss aspergere snart og? Nei takk! 
Skjønner ikke hvorfor folk må drive å samle seg for alt, og med flagg da! Har ikke et eneste flagg jeg. Forstår ikke at folk gidder. Men skal ikke nekte dem jeg.

stjernestøv
90tallsbarn skrev (2 minutter siden):

Vi gjør jo egentlig ikke det. Jeg hadde aldri problemer med homo/lesbiske. Men det som er nå er påtrengende oppmerksomhet. Hva er det folk ikke skal gå tog for snart? Øker forbruket gjør det også, det er nok at landene har flagg. Skal det bli flagg for oss aspergere snart og? Nei takk! 
Skjønner ikke hvorfor folk må drive å samle seg for alt, og med flagg da! Har ikke et eneste flagg jeg. Forstår ikke at folk gidder. Men skal ikke nekte dem jeg.

Ja la folk feire :) Bryr meg ikke om feiringer jeg heller men lar nå andre styre på. 

AnonymBruker
90tallsbarn skrev (4 minutter siden):

Men mange har problemer med det. Du er heterofil og omgir deg med heterofilitet 12 måneder i året, da er det ok at skeive får ha pride i juni. Å ikke feire noe, som pride, betyr at det er normen. Heterofilitet er normen på seksualitet. Aat noe er en norm betyr at det er noe vi tar for gitt, noe som bare er der, noe som er "det naturlige". Jeg tror du skal prise deg lykkelig for at du ikke trenger å gå i pridetog eller være noe annet enn heterofil.

UtakknemligDiva

Men mange har problemer med det. Du er heterofil og omgir deg med heterofilitet 12 måneder i året, da er det ok at skeive får ha pride i juni. Å ikke feire noe, som pride, betyr at det er normen. Heterofilitet er normen på seksualitet. Aat noe er en norm betyr at det er noe vi tar for gitt, noe som bare er der, noe som er "det naturlige". Jeg tror du skal prise deg lykkelig for at du ikke trenger å gå i pridetog eller være noe annet enn heterofil.

Takk jeg vet hva norm er for noe. 
Hva vet du om legningen min? Den første jeg gikk til sengs med var en lesbisk. Hadde en periode jeg ville være skeiv, fordi jeg ville gjøre om på alt jeg var. Men noe kjentes feil. Jeg syntes det var status og gikk rundt og sa jeg egentlig var bifil. Jeg har vært betatt av kvinner, men det er mange år siden og det var så svakt at det knapt kan kalles forelskelse. 

Hvorfor skal jeg prise meg lykkelig for det?

AnonymBruker
90tallsbarn skrev (3 minutter siden):

Takk jeg vet hva norm er for noe. 
Hva vet du om legningen min? Den første jeg gikk til sengs med var en lesbisk. Hadde en periode jeg ville være skeiv, fordi jeg ville gjøre om på alt jeg var. Men noe kjentes feil. Jeg syntes det var status og gikk rundt og sa jeg egentlig var bifil. Jeg har vært betatt av kvinner, men det er mange år siden og det var så svakt at det knapt kan kalles forelskelse. 

Hvorfor skal jeg prise meg lykkelig for det?

At du gikk til sengs med en lesbisk gjør deg ikke skeiv. Det å prøve være skeiv gjør deg heller ikke skeiv.

Det jeg mener å si er at vær glad du ikke er en av dem som trenger pride. Heterofilitet får mange skeive "trykket i trynet" 365 dager i året, i alle sammenhenger: På tv, i bøker, i pensumlitteraturen på universiteter. Over alt i samfunnet råder majoritetsnormene. Det beste ville vært om samfunnet ikke trengte pride, at alle ulike kategorier av mennesker var akseptert og respektert. Dessverre viser forskning og levde liv at å kjempe for skeives rettigheter fortsatt er nødvendig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...