Gå til innhold

Overspising


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Har det med psykiatri å gjøre? Sykepleieren kan ikke hjelpe med det og ba meg ta kontakt med ernæringsfysiolog, men det finnes jo ikke her. Er det noe jeg kan gå til legen med? Har mistet kontrollen, føler jeg trenger hjelp og oppfølging ang det. Klarer det ikke selv. @kupton hva mener du om slankemedisiner som saxenda? Har du noen tro på det? Er det noe jeg burde gå for? 

Jeg har gått opp masse av vekten jeg tok av og vil stoppe det, hvor får dere andre hjelp som sliter med overspising? Det er jo et reelt problem, jeg vil kalle det sykdom. Vil ikke over 100 kilo igjen. I fjor gikk jeg ned 28 kilo, hva har skjedd med meg? Hvorfor klarer jeg det ikke nå? Skal jeg skylde det og på negative symptomer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste som hjelper for meg mtp overspising er å være i fysisk aktivitet og å spise jevnt gjennom dagen. Spiser jeg for lite så sprekker jeg og tar helt av før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (7 minutter siden):

Det eneste som hjelper for meg mtp overspising er å være i fysisk aktivitet og å spise jevnt gjennom dagen. Spiser jeg for lite så sprekker jeg og tar helt av før eller siden.

Men jeg har bare drevet og overspist en lang stund nå og oppover går det, det må jo være en grunn for det. Risperdal kanskje? Men jeg tok jo det i fjor og men da hadde jeg kustus på meg selv. Jeg vet ikke hvorfor jeg bare gir faen hele tiden og er likegyldig til det på en måte, vil jo ikke opp i vekt. Klarer jo ikke spise normalt, det er jo det som er problemet. Spiser selv om jeg er mett. Lurer jo på om saxenda vil hjelpe på dette eller om det er noe psykisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo når jeg fikk ekstra negative symptomer eller depresjon eller hva det er jeg ga helt faen, så det kan ha en sammenheng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (10 minutter siden):

Men jeg har bare drevet og overspist en lang stund nå og oppover går det, det må jo være en grunn for det. Risperdal kanskje? Men jeg tok jo det i fjor og men da hadde jeg kustus på meg selv. Jeg vet ikke hvorfor jeg bare gir faen hele tiden og er likegyldig til det på en måte, vil jo ikke opp i vekt. Klarer jo ikke spise normalt, det er jo det som er problemet. Spiser selv om jeg er mett. Lurer jo på om saxenda vil hjelpe på dette eller om det er noe psykisk. 

Jeg får det periodevis sånn med både mat og rusmidler. Mister kontrollen og det er veldig vanskelig å komme seg ut av det igjen. 

Jeg tror det er psykisk. Og at du gikk litt for fort ned i vekt slik at du har fått ukontrollert sult.

Men med depresjon blir slike ting gjerne verre.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (1 minutt siden):

Jeg får det periodevis sånn med både mat og rusmidler. Mister kontrollen og det er veldig vanskelig å komme seg ut av det igjen. 

Jeg tror det er psykisk. Og at du gikk litt for fort ned i vekt slik at du har fått ukontrollert sult.

Ja det er en vond spiral som er vanskelig å komme ut av. 

Jeg brukte nesten et år på å gå ned 28 kilo og jeg spiste normalt, sultet meg ikke. Det er sånn jeg vil spise sånn som da. Ja det er nok psykisk, bare synd det ikke finnes hjelp for det. Man føler seg så alene om det og må hjelpe seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (8 minutter siden):

Men jeg har bare drevet og overspist en lang stund nå og oppover går det, det må jo være en grunn for det. Risperdal kanskje? Men jeg tok jo det i fjor og men da hadde jeg kustus på meg selv. Jeg vet ikke hvorfor jeg bare gir faen hele tiden og er likegyldig til det på en måte, vil jo ikke opp i vekt. Klarer jo ikke spise normalt, det er jo det som er problemet. Spiser selv om jeg er mett. Lurer jo på om saxenda vil hjelpe på dette eller om det er noe psykisk. 

Det er nok psykisk ja. Kan ikke tenke meg at det vil hjelpe å henvende seg til ernæringsfysiolog, du vet helt sikkert godt hva og hvor mye du skal spise. Jeg har ikke peiling på den slankemedisinen du nevner, har du snakket med legen din om den da? 
Det må nok psykiatrisk hjelp til, tror jeg. Kanskje du prøver å regulere følelser og uro med mat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Ja det er en vond spiral som er vanskelig å komme ut av. 

Jeg brukte nesten et år på å gå ned 28 kilo og jeg spiste normalt, sultet meg ikke. Det er sånn jeg vil spise sånn som da. Ja det er nok psykisk, bare synd det ikke finnes hjelp for det. Man føler seg så alene om det og må hjelpe seg selv. 

Det var godt gjort! Men dessverre er det ikke uvanlig at man går opp i vekt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osten skrev (5 minutter siden):

Det er nok psykisk ja. Kan ikke tenke meg at det vil hjelpe å henvende seg til ernæringsfysiolog, du vet helt sikkert godt hva og hvor mye du skal spise. Jeg har ikke peiling på den slankemedisinen du nevner, har du snakket med legen din om den da? 
Det må nok psykiatrisk hjelp til, tror jeg. Kanskje du prøver å regulere følelser og uro med mat? 

Ja det er vel det, ja jeg er jo en trøstespiser også. Jeg vet godt hva jeg skal og ikke skal spise, jeg klarte det jo i fjor. Nei men har planer om å snakke med legen om den medisinen, ville helst hatt mysimba men den skal visst ikke blandes med ap. Men hvem kan hjelpe meg? Ikke sykepleieren, virker ikke som om han har peiling på sånt og ville jo jeg skulle gå til ernæringsfysiolog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osten skrev (8 minutter siden):

Det var godt gjort! Men dessverre er det ikke uvanlig at man går opp i vekt igjen. 

Jo takk, vil gjerne klare det igjen. Nei det er nok ikke uvanlig det dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er en en forn form for spiseforstyrrelse det @stjernestøv og da kan du få hjelp på Ros. 

Anonymkode: 4917e...76b

Får man kontakt med dem på nettet da? De har jo ikke det her, har ikke hørt om det. Det er jo en overspisingslidelse bare at jeg ikke kaster opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Får man kontakt med dem på nettet da? De har jo ikke det her, har ikke hørt om det. Det er jo en overspisingslidelse bare at jeg ikke kaster opp. 

Kanskje du kan få fastlegen til å henvise deg? H*n burde vite hvem/hva som kan hjelpe deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er et bra råd eller om det praktisk sett lar seg gjøre, men... kan du få hjelp av din mann slik at du ikke har tilgang til mer mat enn du trenger i løpet av en dag?

Middag lages i porsjoner, så når alle har spist opp sin porsjon så er det tomt. Ingen form for snacks kjøpes inn og er liggende. At du rett og slett ikke har mat tilgjengelig utenom oppsatte måltid. Bare for en periode, for å snu spiralen.

Gjerne også legge en plan for hva du vil gjøre for å distrahere deg når trangen til overspsing kommer. Enten det er gå en tur, se en TV-serie, ringe ei venninne, prate med mannen, hva-som-helst som kan få tankene dine over på noe anent til det går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osten skrev (3 minutter siden):

Kanskje du kan få fastlegen til å henvise deg? H*n burde vite hvem/hva som kan hjelpe deg. 

Ja kan jo hende legen kan hjelpe med noe, kan jo bestille en time å se hva som skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (10 minutter siden):

Får man kontakt med dem på nettet da? De har jo ikke det her, har ikke hørt om det. Det er jo en overspisingslidelse bare at jeg ikke kaster opp. 

Det er en chat tjeneste du kan snakke med de på hverdager og de kan henvise deg videre til tilbud der du er. 

Anonymkode: 4917e...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (6 minutter siden):

Vet ikke om dette er et bra råd eller om det praktisk sett lar seg gjøre, men... kan du få hjelp av din mann slik at du ikke har tilgang til mer mat enn du trenger i løpet av en dag?

Middag lages i porsjoner, så når alle har spist opp sin porsjon så er det tomt. Ingen form for snacks kjøpes inn og er liggende. At du rett og slett ikke har mat tilgjengelig utenom oppsatte måltid. Bare for en periode, for å snu spiralen.

Gjerne også legge en plan for hva du vil gjøre for å distrahere deg når trangen til overspsing kommer. Enten det er gå en tur, se en TV-serie, ringe ei venninne, prate med mannen, hva-som-helst som kan få tankene dine over på noe anent til det går over.

De som vil ha snacks i stedet for middag da? 

Anonymkode: 4917e...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (4 minutter siden):

Vet ikke om dette er et bra råd eller om det praktisk sett lar seg gjøre, men... kan du få hjelp av din mann slik at du ikke har tilgang til mer mat enn du trenger i løpet av en dag?

Middag lages i porsjoner, så når alle har spist opp sin porsjon så er det tomt. Ingen form for snacks kjøpes inn og er liggende. At du rett og slett ikke har mat tilgjengelig utenom oppsatte måltid. Bare for en periode, for å snu spiralen.

Gjerne også legge en plan for hva du vil gjøre for å distrahere deg når trangen til overspsing kommer. Enten det er gå en tur, se en TV-serie, ringe ei venninne, prate med mannen, hva-som-helst som kan få tankene dine over på noe anent til det går over.

Det går ikke over, spiser hele dagen omtrent. Og min mann er sjokoladeavhengig og chips avhengig men han er aktiv hver dag i flere timer og går masse fjellturer osv. Han har ikke problemer med vekten han nei. Så ikke noe hjelp fra den kanten, men jeg klarte det fint i fjor og ha alt mulig i hus uten at jeg spiste det. Må finne tilbake til den jeg var da. 

Må bare gjøre noe med dette, må klare meg igjen. Kan snakke med lege om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en chat tjeneste du kan snakke med de på hverdager og de kan henvise deg videre til tilbud der du er. 

Anonymkode: 4917e...76b

Ok. Da kan jeg chatte med dem. Tror ikke de har noe tilbud her. Roede kurs kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...