Gå til innhold

Overspising


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv skrev (5 timer siden):

Men kan man bruke det når man går på ap? Vil helst ha mysimba da. Har aldri prøvd Wellbutrin men har lest at den gir økt angst hvis man har angst fra før. Men jeg kunne jo prøvd mysimba da, får høre hva legen sier. Har etterspurt time på helsenorge men ikke fått svar enda. 

Dersom fastlegen tenker at det kan være aktuelt å prøve Mysimba, så bør psykiateren din være involvert. Mysimba interagerer med risperdal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

frosken skrev (1 minutt siden):

Dersom fastlegen tenker at det kan være aktuelt å prøve Mysimba, så bør psykiateren din være involvert. Mysimba interagerer med risperdal. 

Å da kan jeg vel ikke ta det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (40 minutter siden):

Kunne drikke vann med isbiter og sukkerfri is sa sykepleieren, som om jeg ikke har prøvd det. Han aner ikke hva det går ut på jo. 

Kan du prøve å finne noe som metter, er godt og holder blodsukkeret noenlunde stabilt. Og å spise ofte nok. @frosken anbefalte meg en gang å ligge rundt 2500 kalorier en periode, til jeg fikk kontroll.  Når kontrollen er tilbake, kan en gå ned på kaloriinntaket. Jeg prøver det nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (28 minutter siden):

Det kan hende at ozempic eller saxenda er bedre alternativer. 

Når jeg får en stabil fastlege skal jeg spørre om jeg kan få ozempic. Hvis jeg kan gå på de da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at de som har greie på det ikke anbefaler fedmemedisin ved overspisingslidelse. Men har ikke fått lese argumentene så jeg så helt vekk fra det rådet da jeg gikk på Saxenda. På meg hadde det desverre ingen virkning.

Det er kjent at vektnedgang i seg selv er en stor trigger for overspising. Slanking i seg selv frarådes også ved overspising.

Som nevnt over har ROS tilbud for personer med overspisingslidelse. Det tar utgangspunkt i boken "Få bukt med overspising" Du kan kontakte dem og høre om de kan følge deg opp digitalt.

Men jeg tenker du må være motivert  for å begynne på et slikt program. Jeg begynte på det, men innså fort at psyken ikke var nok på plass til å gjøre jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321 skrev (9 minutter siden):

Når jeg får en stabil fastlege skal jeg spørre om jeg kan få ozempic. Hvis jeg kan gå på de da

Mannen min brukte den pga diabetes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurja skrev (3 minutter siden):

Mannen min brukte den pga diabetes.

Har diabetes, så den biten går nok greit, men er redd for at den krasjer med noen av medisinene jeg bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (51 minutter siden):

Det kan hende at ozempic eller saxenda er bedre alternativer. 

Ok. Får spør legen om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (26 minutter siden):

Kan du prøve å finne noe som metter, er godt og holder blodsukkeret noenlunde stabilt. Og å spise ofte nok. @frosken anbefalte meg en gang å ligge rundt 2500 kalorier en periode, til jeg fikk kontroll.  Når kontrollen er tilbake, kan en gå ned på kaloriinntaket. Jeg prøver det nå. 

Ok. Kan jo prøve men spiser selv om jeg er mett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (23 minutter siden):

Jeg vet at de som har greie på det ikke anbefaler fedmemedisin ved overspisingslidelse. Men har ikke fått lese argumentene så jeg så helt vekk fra det rådet da jeg gikk på Saxenda. På meg hadde det desverre ingen virkning.

Det er kjent at vektnedgang i seg selv er en stor trigger for overspising. Slanking i seg selv frarådes også ved overspising.

Som nevnt over har ROS tilbud for personer med overspisingslidelse. Det tar utgangspunkt i boken "Få bukt med overspising" Du kan kontakte dem og høre om de kan følge deg opp digitalt.

Men jeg tenker du må være motivert  for å begynne på et slikt program. Jeg begynte på det, men innså fort at psyken ikke var nok på plass til å gjøre jobben.

Ok. Jeg vet ikke hva som er rett å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (18 minutter siden):

Har diabetes, så den biten går nok greit, men er redd for at den krasjer med noen av medisinene jeg bruker

Mannen min bruker masse medisiner.. så snakk med legen din. Han tok den en dag i uka (injeksjon). Eneste grunnen til at han måtte slutte var at det trigget bukspyttkjertelen (han har bukspyttkjertelbetennele). 

Endret av Hurja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (31 minutter siden):

Jeg vet at de som har greie på det ikke anbefaler fedmemedisin ved overspisingslidelse. Men har ikke fått lese argumentene så jeg så helt vekk fra det rådet da jeg gikk på Saxenda. På meg hadde det desverre ingen virkning.

Det er kjent at vektnedgang i seg selv er en stor trigger for overspising. Slanking i seg selv frarådes også ved overspising.

Som nevnt over har ROS tilbud for personer med overspisingslidelse. Det tar utgangspunkt i boken "Få bukt med overspising" Du kan kontakte dem og høre om de kan følge deg opp digitalt.

Men jeg tenker du må være motivert  for å begynne på et slikt program. Jeg begynte på det, men innså fort at psyken ikke var nok på plass til å gjøre jobben.

Medikamentene er såpass nye at behandlere som jobber med spiseforstyrrelser ikke nødvendigvis har fått gjort seg opp en endelig  mening.  Jeg vet at en av de mest anerkjente psykiaterne på feltet skriver ut fedmemedikamenter til pasienter med overspisningslidelse og fedme, i håp om at de kan ha hjelp av det. Vedkommende sier at dette foreløpig er i utprøvingsfasen i hans kliniske praksis, men han er så avgjort ikke kategorisk mot å forsøke verken mysimba, ozempic eller saxenda. 

ROS gjør forøvrig sikkert mye bra, men de er ikke en del av helsetjenesten, og så avgjort ikke spesialisthelsetjenesten.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (20 timer siden):

Medikamentene er såpass nye at behandlere som jobber med spiseforstyrrelser ikke nødvendigvis har fått gjort seg opp en endelig  mening.  Jeg vet at en av de mest anerkjente psykiaterne på feltet skriver ut fedmemedikamenter til pasienter med overspisningslidelse og fedme, i håp om at de kan ha hjelp av det. Vedkommende sier at dette foreløpig er i utprøvingsfasen i hans kliniske praksis, men han er så avgjort ikke kategorisk mot å forsøke verken mysimba, ozempic eller saxenda. 

ROS gjør forøvrig sikkert mye bra, men de er ikke en del av helsetjenesten, og så avgjort ikke spesialisthelsetjenesten.  

Informasjonen jeg fikk om at folk med spiseforstyrrelse ikke skulle ha saxenda kom fra en som hadde vært på foredrag med produsentene.

Ros er absolutt ikke en del av spesialisthelsetjenesten. Men spesialisthelsetjenesten har veldig få tilbud til dem med overspisingslidelse. Der er tilbudet konsentrert om de andre spiseforstyrrelsene. En burde absolutt fått et bedre tilbud til oss med den problematikken. Jeg var en av få personer som fikk et tilbud som var med gruppepoliklinikken, men det var på feil tidspunkt i min tilfriskning så jeg måtte trekke meg. Nå er tilbudet lagt ned. Men de på poliklinikken sa at de samarbeidet mye med ROS og at mange av prinsippene i behandlingen var like. Hovedforskjellen er vel at man i ROS blir møtt av folk med erfaringskompetanse, mens man i spesialisthelsetjenesten blir møtt med folk med faglig kompetanse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 time siden):

Informasjonen jeg fikk om at folk med spiseforstyrrelse ikke skulle ha saxenda kom fra en som hadde vært på foredrag med produsentene.

Ros er absolutt ikke en del av spesialisthelsetjenesten. Men spesialisthelsetjenesten har veldig få tilbud til dem med overspisingslidelse. Der er tilbudet konsentrert om de andre spiseforstyrrelsene. En burde absolutt fått et bedre tilbud til oss med den problematikken. Jeg var en av få personer som fikk et tilbud som var med gruppepoliklinikken, men det var på feil tidspunkt i min tilfriskning så jeg måtte trekke meg. Nå er tilbudet lagt ned. Men de på poliklinikken sa at de samarbeidet mye med ROS og at mange av prinsippene i behandlingen var like. Hovedforskjellen er vel at man i ROS blir møtt av folk med erfaringskompetanse, mens man i spesialisthelsetjenesten blir møtt med folk med faglig kompetanse 

Produsentene har ikke gjort kliniske forsøk på pasienter med sf, derfor tar de forbehold om bruk for denne pasientgruppen. Det som står i felleskatalogen er: " Sikkerhet og effekt av liraglutid for vektkontroll er ikke fastslått hos pasienter som behandles med andre preparater for vektkontroll, ved fedme sekundært til endokrine sykdommer, spiseforstyrrelser eller behandling med legemidler som kan gi vektøkning, og bruk anbefales derfor ikke. "

Dette betyr ikke at spiseforstyrrelser er en absolutt kontraindikasjon for bruk, og medikamentene forskrives også av spesialister på spiseforstyrrelser, men foreløpig er erfaringene såpass knappe at effekten ikke er endelig klarlagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor kan ikke psykiateren skrive ut medisiner for vektreduksjon når det er psykisk? Han sa jo jeg måtte snakke med fastlegen? Spørs om hun har peiling på det og da. Og når jeg snakket om det med sykepleieren om det sa han "Jeg ser ikke det som du ser". Lurer på hva han mente med det, man kan vel ikke se på noen at de har en spiselidelse? Alt er jo til stede bortsett fra at jeg ikke kaster opp, da hadde han vel tatt det på alvor. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor kan ikke psykiateren skrive ut medisiner for vektreduksjon når det er psykisk? Han sa jo jeg måtte snakke med fastlegen? Spørs om hun har peiling på det og da. 

Det er fastlegen som skal ta ansvar for å følge deg opp somatisk - og som nok har mest erfaring med medikamentene mot fedme - så synes det er bra at hun skal ta ansvar for dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (Akkurat nå):

Det er fastlegen som skal ta ansvar for å følge deg opp somatisk - og som nok har mest erfaring med medikamentene mot fedme - så synes det er bra at hun skal ta ansvar for dette. 

Ok. Mulig det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vet ikke om jeg tør å ta slankemedisiner, vil ikke ha gallestein igjen. Sykepleieren sa det var mye bivirkninger på saxenda. Får vel prøve å ta meg sammen selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...