Gå til innhold

Lette middager tips? Som ikke inneholder fett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er det slik at du har allergi mot all form for fett (har jeg ikke hørt om?) eller at du har overfølsom mage og blir dårlig hvis det blir for mye fett? Hvor mye tåler du i så fall? Er vel vanskelig å finne mat uten noen form for fett.

Beste er vel magert kjøtt/fisk og grønnsaker. Bak i ovnen i stedet for å steke med olje/smør. Smaksett mer med krydder enn med fett. 

Supper og salater kan også funke.

Anonymkode: 82d71...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det slik at du har allergi mot all form for fett (har jeg ikke hørt om?) eller at du har overfølsom mage og blir dårlig hvis det blir for mye fett? Hvor mye tåler du i så fall? Er vel vanskelig å finne mat uten noen form for fett.

Beste er vel magert kjøtt/fisk og grønnsaker. Bak i ovnen i stedet for å steke med olje/smør. Smaksett mer med krydder enn med fett. 

Supper og salater kan også funke.

Anonymkode: 82d71...24e

Er allergisk mot all fett. 

Anonymkode: 3ac25...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er allergisk mot all fett. 

Anonymkode: 3ac25...7f8

Hvis du er allergisk mot fett, eller tåler det svært dårlig så må du spise magert kjøtt, magre fiskesorter og grønnsaker. Koke i vann og tilsette krydder etter smak.

Her er faktisk et svar fra en ernæringsfysiolog som svarte her inne i 2002, om akkurat dette:

Ja, det går an å ikke tolerere for mye fett. Dette kalles gjerne ikke allergi, og kan ikke testes med en vanlig allergiprøve. Det er mange grunner til at man er sensitiv til fett. Vanligvis involverer det nedsatt funksjon av organer som er viktig for nedbrytningen, fordøyelsen, og opptaket av fett. Noen vanlig sykdommer/tilstander er f.eks bukspyttkjertelbetennelse og galleblærebetennelse med eller uten gallestener.

Vanlige symptomer ved bukspyttkjertelbetennese er oppkast, kvalme, oppblåst følelse i magen, og magesmerter som sprer seg bak til ryggen. Det er vanlig at symptomene forverrer seg etter et måltid. Galleblærebetennelse kan føre til kvalme, oppkast, og luft i magen. Dersom betennelsen skyldes gallestener, kan dette i tillegg føre til intense magesmerter og kramper etter inntak av fett. Andre årsaker til problemer med å tolerere fett kan være div betennelser og irritasjoner i tarmen som ofte fører til diare.

Du kan kanskje nevne for legen din at du spesielt merker det når du spiser fett. Kanskje han da kan finne ut hva grunnen kan være?

Fett er viktig for opptaket av fettløselige vitaminer og andre fettløselige stoffer. Prøv derfor å unngå store måltider og heller spise flere mindre måltider i løpet av dagen. På den måten blir fettmengden mindre til hvert måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bli ekstremt dårlig av fettrike matvarer om det blir for mye, som f.eks. bacon, fårekjøtt, medisterkaker/pølser, fettrike sauser, typiske MUK-produkter som f.eks. næringsfattig maxboller, spagetti à la capri og den slags og svært søte kaker - jeg kan gå rett i bakken, dvs. å bli dårlig, i verste fall kaste opp, bli svært uvel eller bare sovne svært dypt mens kroppen ordner opp...

Men her er det mengden som teller er min tanke - ikke totalt fravær i kosten. Jeg vet hvor grensen går og når det bikker over.

Kroppen, og særlig hjernen, trenger fett, vitaminer og en hel del annet for å fungere... Om du velger bort animalske fettkilder, bør du i hvert fall prioritere vegitabilske fettkilder, f.eks. ulike former for kokosoljer og kokossmør som har høy energitetthet. Finnes mye å velge mellom :)  Her enes vel ikke verken de lærde eller de ufaglærde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.10.2022 den 10.04):

Er allergisk mot all fett. 

Anonymkode: 3ac25...7f8

Har du fått dette bekreftet av legen og diskutert hvordan du skal få i deg det du trenger?

Anonymkode: 82d71...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du fått dette bekreftet av legen og diskutert hvordan du skal få i deg det du trenger?

Anonymkode: 82d71...24e

Jeg får alt jeg trenger. Går ikke til legen med mindre jeg har over 40 i feber og er sengeliggende. 

Anonymkode: 3ac25...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har du fått dette bekreftet av legen og diskutert hvordan du skal få i deg det du trenger?

Anonymkode: 82d71...24e

Nei jeg har lest det selv og funnet svaret selv 

Anonymkode: 3ac25...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (19 minutter siden):

Jeg kan bli ekstremt dårlig av fettrike matvarer om det blir for mye, som f.eks. bacon, fårekjøtt, medisterkaker/pølser, fettrike sauser, typiske MUK-produkter som f.eks. næringsfattig maxboller, spagetti à la capri og den slags og svært søte kaker - jeg kan gå rett i bakken, dvs. å bli dårlig, i verste fall kaste opp, bli svært uvel eller bare sovne svært dypt mens kroppen ordner opp...

Men her er det mengden som teller er min tanke - ikke totalt fravær i kosten. Jeg vet hvor grensen går og når det bikker over.

Kroppen, og særlig hjernen, trenger fett, vitaminer og en hel del annet for å fungere... Om du velger bort animalske fettkilder, bør du i hvert fall prioritere vegitabilske fettkilder, f.eks. ulike former for kokosoljer og kokossmør som har høy energitetthet. Finnes mye å velge mellom :)  Her enes vel ikke verken de lærde eller de ufaglærde...

Min trenger ikke fett. Liker best grønt og lette sorter mat. Spiser ikke smør uansett form for det. Får smerter av smør og da varer de lenge. 

Anonymkode: 3ac25...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Min trenger ikke fett. Liker best grønt og lette sorter mat. Spiser ikke smør uansett form for det. Får smerter av smør og da varer de lenge. 

Anonymkode: 3ac25...7f8

Hva med kjøtt? Alle typer kjøtt? Hvordan reagerer magen din på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (26 minutter siden):

Hva med kjøtt? Alle typer kjøtt? Hvordan reagerer magen din på det? 

Er allergisk mot det! Alle typer. 

Anonymkode: 3ac25...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ovnsbaker både fisk og kjøtt i ildfast form sammen med wok-grønndaker uten olje. Så bruker jeg feks sweet chili og lettrømme (du kan kanskje tåle den som heter drømmelett? Den er mer eller mindre fettfri). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det har vært litt vel mange innlegg i det siste med anonymebrukere som ber om råd som kan hentyde på at de har et psykologisk problem, men hvor de hevder det er et legitimt fysisk problem uten at de har gått til lege med det.

Anonymkode: 82d71...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er allergisk mot det! Alle typer. 

Anonymkode: 3ac25...7f8

Tja - jeg har litt vansker med å tro på at du ikke tåler noen form for fett eller kjøtt, men deg om det. Jeg ville i alle fall tatt det opp med lege om jeg reagerte på så mange matvarer, fett er nemlig helt nødvendig for mange av kroppes prosesser. Spiser du avokado da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (3 timer siden):

Tja - jeg har litt vansker med å tro på at du ikke tåler noen form for fett eller kjøtt, men deg om det. Jeg ville i alle fall tatt det opp med lege om jeg reagerte på så mange matvarer, fett er nemlig helt nødvendig for mange av kroppes prosesser. Spiser du avokado da?

Jeg har det. Jeg spiser avokado!

Anonymkode: 3ac25...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Synes det har vært litt vel mange innlegg i det siste med anonymebrukere som ber om råd som kan hentyde på at de har et psykologisk problem, men hvor de hevder det er et legitimt fysisk problem uten at de har gått til lege med det.

Anonymkode: 82d71...24e

Har et legitimt fysisk problem jo

Anonymkode: 3ac25...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med veganmisjonen sin blogg? Hun er plantebasert og har veldig mange gode retter. jeg regner med du tåler linser,korn og belgfrukter?

Anonymkode: 24f56...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har et legitimt fysisk problem jo

Anonymkode: 3ac25...7f8

Selvsagt har du det.

Anonymkode: 82d71...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

hva med veganmisjonen sin blogg? Hun er plantebasert og har veldig mange gode retter. jeg regner med du tåler linser,korn og belgfrukter?

Anonymkode: 24f56...8de

Ja det tåler jeg veldig bra. Kan du sende link? 

Anonymkode: 3ac25...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...