Gå til innhold

Lette middager tips? Som ikke inneholder fett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikkeanonymnok
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja det tåler jeg veldig bra. Kan du sende link? 

Anonymkode: 3ac25...7f8

Du klarer nok å google veganmisjonen selv med mindre du også er allergisk mot google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har det. Jeg spiser avokado!

Anonymkode: 3ac25...7f8

Det er bra, avokado inneholder mye sunt fett som kroppen trenger, fett er faktisk livsviktig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (På 11.10.2022 den 20.00):

Det er bra, avokado inneholder mye sunt fett som kroppen trenger, fett er faktisk livsviktig. :) 

Jo, stemmer det - og jeg synes for øvrig ikke man bør bruke allergi som et legitimt kort når det egentlig handler om å ikke tåle noe. Man får først påvist allergi når man kommer seg til legen og det ev. blir påvist gjennom verdier og prøver. Mye som ser ut som allergi, er ikke allergi. 

Men at noen av ulike årsaker kan ha vansker med å fordøye f.eks. kjøtt, er jeg gjerne med på, men det gir ikke utslag i allergiske reaksjoner. Det gjør bare at kroppen har mindre appetitt på kjøtt. Da kan det f.eks. handle om mindre magesyre - årsaken til det kan være ulik. Det er enkelt å teste hjemme ved kjøkkenbenken... Og man kan også gjøre enkle grep for det hjemme. Selv tar jeg ikke noen medisiner mot det, og det plager meg lite å spise lite kjøtt, men f.eks. fersk ananas før et måltid er førstevalget og deretter kiwi (som et tips uten bruk av medisiner kan benyttes om lite magesyre er problemet). Det var bakgrunnen til at jeg spurte om ev. TS reagerte på alle typer kjøtt. jeg kjøper ikke allergisk reaksjon mot alle typer kjøtt - her handler det å velge det bort selv. Jeg kjenner en person som virkelig får hudreaksjon av rødt kjøtt. Noen reagerer med leddsmerter av rødt kjøtt (og da er det gjerne mer man reagerer på også...).

Det er fear å velge bort kjøtt i dag - men da må en sørge for å få i seg proteiner andre steder fra. Selv er jeg ikke glad i de vegitabilske proteinkildene, som bønner, kikerter og linser, så jeg må få i meg det jeg kan andre steder fra, selv om magen min ikke er svært begeistret for kjøtt... Som vegetarianer eller veganer, er man uansett anbefalt å sette seg godt inn i hvilke næringsstoffer man får og hva en ev. kan få mangler av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Jo, stemmer det - og jeg synes for øvrig ikke man bør bruke allergi som et legitimt kort når det egentlig handler om å ikke tåle noe. Man får først påvist allergi når man kommer seg til legen og det ev. blir påvist gjennom verdier og prøver. Mye som ser ut som allergi, er ikke allergi. 

Jeg tenkte det samme, det er forskjell på intoleranse og allergi, men jeg har en mistanke om at ts uansett ikke ville være mottagelig for en slik korrigering så jeg droppet det. :)  Antar hun er den samme som trenger brekningsmiddel pga magesyre så her lukter det spiseforstyrrelser lang vei, spør du meg. Om man har for mye magesyre er brekningsmidler det siste man skal bruke, med mindre man vil ødelegge spiserøret sitt helt.

Selv er jeg veldig glad i det meste av mat, både kjøtt, fisk, bønner, erter og kikerter + en del melkeprodukter og masse grønnsaker. :)  Og jeg tåler det meste også heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (25 minutter siden):

Jeg tenkte det samme, det er forskjell på intoleranse og allergi, men jeg har en mistanke om at ts uansett ikke ville være mottagelig for en slik korrigering så jeg droppet det. :)  Antar hun er den samme som trenger brekningsmiddel pga magesyre så her lukter det spiseforstyrrelser lang vei, spør du meg. Om man har for mye magesyre er brekningsmidler det siste man skal bruke, med mindre man vil ødelegge spiserøret sitt helt.

Selv er jeg veldig glad i det meste av mat, både kjøtt, fisk, bønner, erter og kikerter + en del melkeprodukter og masse grønnsaker. :)  Og jeg tåler det meste også heldigvis.

Jeg har ikke spiseforstyrrelser. Jeg trengte hjelp med matretter med lite innhold av fett, ikke en psykiatrisk diagnose. 

Anonymkode: 3ac25...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Jo, stemmer det - og jeg synes for øvrig ikke man bør bruke allergi som et legitimt kort når det egentlig handler om å ikke tåle noe. Man får først påvist allergi når man kommer seg til legen og det ev. blir påvist gjennom verdier og prøver. Mye som ser ut som allergi, er ikke allergi. 

Men at noen av ulike årsaker kan ha vansker med å fordøye f.eks. kjøtt, er jeg gjerne med på, men det gir ikke utslag i allergiske reaksjoner. Det gjør bare at kroppen har mindre appetitt på kjøtt. Da kan det f.eks. handle om mindre magesyre - årsaken til det kan være ulik. Det er enkelt å teste hjemme ved kjøkkenbenken... Og man kan også gjøre enkle grep for det hjemme. Selv tar jeg ikke noen medisiner mot det, og det plager meg lite å spise lite kjøtt, men f.eks. fersk ananas før et måltid er førstevalget og deretter kiwi (som et tips uten bruk av medisiner kan benyttes om lite magesyre er problemet). Det var bakgrunnen til at jeg spurte om ev. TS reagerte på alle typer kjøtt. jeg kjøper ikke allergisk reaksjon mot alle typer kjøtt - her handler det å velge det bort selv. Jeg kjenner en person som virkelig får hudreaksjon av rødt kjøtt. Noen reagerer med leddsmerter av rødt kjøtt (og da er det gjerne mer man reagerer på også...).

Det er fear å velge bort kjøtt i dag - men da må en sørge for å få i seg proteiner andre steder fra. Selv er jeg ikke glad i de vegitabilske proteinkildene, som bønner, kikerter og linser, så jeg må få i meg det jeg kan andre steder fra, selv om magen min ikke er svært begeistret for kjøtt... Som vegetarianer eller veganer, er man uansett anbefalt å sette seg godt inn i hvilke næringsstoffer man får og hva en ev. kan få mangler av...

Og jo jeg jeg er allergisk mot kjøtt!!

Anonymkode: 3ac25...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (21 minutter siden):

Antar hun er den samme som trenger brekningsmiddel pga magesyre så her lukter det spiseforstyrrelser lang vei, spør du meg. Om man har for mye magesyre er brekningsmidler det siste man skal bruke, med mindre man vil ødelegge spiserøret sitt helt.

Den tråden har jeg beklageligvis ikke fått med meg...

Men man bør ikke ta som en selvfølge at man kun har én kropp her i livet - nokså mange organer er uerstattelige og er de ødelagte, kan livet bli endret for all tid. Vi vet ikke hva vi har før vi har mistet det vi har eller det ikke fungerer slik det skal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (Akkurat nå):

Den tråden har jeg beklageligvis ikke fått med meg...

Men man bør ikke ta som en selvfølge at man kun har én kropp her i livet - nokså mange organer er uerstattelige og er de ødelagte, kan livet bli endret for all tid. Vi vet ikke hva vi har før vi har mistet det vi har eller det ikke fungerer slik det skal...

🙄

Anonymkode: 3ac25...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (13 minutter siden):

Den tråden har jeg beklageligvis ikke fått med meg...

Men man bør ikke ta som en selvfølge at man kun har én kropp her i livet - nokså mange organer er uerstattelige og er de ødelagte, kan livet bli endret for all tid. Vi vet ikke hva vi har før vi har mistet det vi har eller det ikke fungerer slik det skal...

Om man har en spiseforstyrrelse (jeg sier ikke at du har det,TS) så tro meg, det at man ødelegger organene sine og kroppene sine er det siste man tenker på når man er så syk. Alt handler om kontroll av mat, egen figur og vekt. Og dør man av det, ja så har man "vunnet".

Jeg er heldigvis mye friskere nå, men den gangen jeg var syk så kunne jeg ikke brydd meg mindre om jeg ødela kroppen min. 

Anonymkode: 24f56...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.10.2022 den 19.09):

Ja det tåler jeg veldig bra. Kan du sende link? 

Anonymkode: 3ac25...7f8

Du finner denne selv ved å google "veganmisjonen".

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (20 minutter siden):

Du finner denne selv ved å google "veganmisjonen".

Jeg har allerede postet henne linken.

Anonymkode: 24f56...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...