Gå til innhold

Å snakke med pasienter som har betydelige vrangforestillinger - hva er lurest? Kupton/andre?

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er riktig av helsevesen å gripe inn der personer ikke klarer å ivareta seg selv. Det er en fæl opplevelse å bli hentet av politi+ambulanse, og så framstilles for lege som over hode ikke tror på det jeg sier. I mitt tilfelle måtte jeg tilbringe helga på skjerma, og det var absolutt ingen god opplevelse. Jeg skrev meg ut så raskt jeg kunne. Hele den greia var i mitt tilfelle nor som skjedde dette etter at jeg hadde snakket med mestringstelefonen i kommunen. Nødetatene var tydelig overbevist om at jeg var suicidal fordi de så en krok i taket på soverommet mitt. I tillegg sto det en gardintrapp rett under den, som jeg ikke hadde ryddet bort etter at jeg skulle ha noe i øverste skaphylle tidligere den dagen. Kroken i taket var etter de som bodde der før meg. De hadde brukt den til en sånn hengevugge til bebisen sin. Det ble en gedigen misforståelse i mitt tilfelle, men hadde jeg virkelig vært suicidal ville jeg nok i ettertid satt pris på at noen tok affære og skaffet hjelp.

Endret av FjellOgDalar

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor ikke folk bare kan ha forestillingene sine i fred. Hvis man selv frivillig går inn i psykologen kontor så skjønner jeg psykologene vil snakke om det, men dersom man bare vil leve sitt liv i fred så burde helsevesenet la en være. 

Anonymkode: 245a8...dd6

For meg kan de gjerne ha disse i fred så lenge det ikke plager dem og andre og gir nedsatt funksjonsevne. Jeg omgås personer med slike tanker nesten hver dag, og det var grunnlaget for spørsmålet mitt. 

Hurja skrev (5 timer siden):

For meg kan de gjerne ha disse i fred så lenge det ikke plager dem og andre og gir nedsatt funksjonsevne. Jeg omgås personer med slike tanker nesten hver dag, og det var grunnlaget for spørsmålet mitt. 

Jeg ser den. Her var det overveiende sannsynlig at vrangforestillingene skapte svært store problemer for denne personen. Stort sett er det jo en grunn til at det ender med tvangsinnleggelse med både politi/ambulanse til stede. Noen misforsto setningen min "Jeg vurderte vedkommende som ukapabel til å intervjues." Jeg ser i ettertid at jeg i hovedinnlegget mitt burde spesifisert at disse vrangforestillingene framkom i en samtale som fant sted i stua, ikke i en intervjusituasjon.

Jeg tenker også at de fungerer greit i hverdager tross kroniske vrangforestillinger, bør få ha dem i fred. Jeg ville aldri direkte forsøkt å spille med på typen "Jeg vet at noen forfølger deg," men heller si litt ja og ha og at det skjønner jeg var vanskelig osv. 

Endret av FjellOgDalar
Hurja skrev (23 timer siden):

Er korrigering av vrangforestillinger en spesialist-oppgave? 

Uansett om en er spesialist, en må nok først opparbeide en tillit. En kan ikke bare si at "du tar feil, sånn er det ikke". En må vise forståelse for følelsene selv om en skulle være spesialist 

Anonymkode: 0eac2...7eb

• 11 måneder senere...

Jeg mener av erfaring og også logisk tenkning.Prøv å virkelighets orientere pasienten,ved å spørre hvorfor pasienten tenker som den gjør,komme med råd som viser at det ikke kan stemme med logiske brister som pasienten kanskje forstår når det ryddes opp.Komme med hva du tenker ,som er relevant til pasienten.

Anonymkode: 6be7d...d83

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...