Gå til innhold

- "En hinsides dårlig investering". Har Støre, Vedum & Co sløst bort en milliard eller mer på kjøpet av Meraker Brug i disse sparetider?

Anbefalte innlegg

Eksperter på skogseiendom er særs overrasket over hva staten betaler for giganteiendom i Meraker. De sier prisen er minst én milliard kroner for høy. Meraker Brug i Trøndelag ble onsdag solgt til staten for 2,65 milliarder kroner. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/wAA0Qn/skogbruker-en-hinsides-daarlig-investering

Bjørn Rune Gjelsten sikret seg Værdalsbruket for rundt 944 kroner pr. mål i fjor. Nå betaler staten 2.208 kroner pr. mål for Meraker Brug, som er en relativt lik skogseiendom. Altså mer en dobbelt så mye pr. mål.

https://www.finansavisen.no/nyheter/landbruk/2022/10/20/7948324/statskog-betaler-dobbelt-sa-hoy-pris-som-bjorn-rune-gjelsten

Har Støre, Vedum & Co sløst bort en milliard eller mer på kjøpet av Meraker Brug i disse sparetider?

Kjør debatt!

Anonymkode: d285c...c73

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har Støre, Vedum & Co sløst bort en milliard eller mer på kjøpet av Meraker Brug i disse sparetider?

Kjør debatt!

Vet ikke noe om dette jeg :P 

Men det bør være budrunde, og med mindre det er falske bud for å pushe opp prisen siden de visste at staten ville overby, så er det sikkert fair pris, antar jeg ?

Anonymkode: a7055...67f

Staten har vel rett og slett for mye penger. Betale en milliard for mye? Pytt pytt.

Når ble regjeringen opptatt av norsk eierskap, forresten? Da Røkke flyttet ut sa de at det ikke var så farlig siden arbeidsplassene blir i Norge. Det vil tiden vise, men skogen vil ikke flyttes ut.

Jeg tror det handler om at Vedum er bonde. Han er opptatt av skog og land, men er ganske kumnskapsløs og likegyldig til næringslivet ellers.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet ikke noe om dette jeg :P 

Men det bør være budrunde, og med mindre det er falske bud for å pushe opp prisen siden de visste at staten ville overby, så er det sikkert fair pris, antar jeg ?

Anonymkode: a7055...67f

Fair pris eller ikke, er dette noe staten bør bruke penger på?

Jeg har ingen formening om prisen er riktig eller ikke.

Men - det er et viktig moment som jeg opplever at ikke kommer godt nok fram - særlig fra opposisjonen til venstre for regjeringen: Hele poenget nå, for å dempe prisveksten, er å redusere konsumet. Om du tar 5 milliarder fra de rikeste og gir til de fattigste, så vil konsumet øke (og følgelig også prisveksten). Årsaken er at de rikeste gjerne ville ha investert pengene, eventuelt latt de stå i banken, mens de fattigste ville brukt pengene. Det presser prisene opp.

Det virker ut fra debatten som om "de rikeste" bruker hundrevis av millioner kroner på russisk kaviar og champagne, og at en økt beskatning vil hjelpe på dette. Det kan godt hende at en økt beskatning av de rikeste er riktig, men ikke for å dempe inflasjonen.

Staten har nok penger, men kan ikke bruke disse pengene på innenlands offentlig konsum. Penger som investeres, eventuelt gis til Ukraina, påvirker ikke innenlands konsum og heller ikke prisveksten.

Endret av ISW
Grendel skrev (På 30.10.2022 den 13.16):

Staten har vel rett og slett for mye penger. Betale en milliard for mye? Pytt pytt.

Når ble regjeringen opptatt av norsk eierskap, forresten? Da Røkke flyttet ut sa de at det ikke var så farlig siden arbeidsplassene blir i Norge. Det vil tiden vise, men skogen vil ikke flyttes ut.

Jeg tror det handler om at Vedum er bonde. Han er opptatt av skog og land, men er ganske kumnskapsløs og likegyldig til næringslivet ellers.

Jeg er litt lei meg for å si det, men Vedum må være den mest inkompetente finansministeren Norge noen gang har hatt (og det sier jeg etter en årrekke med Siv Jensen). Han tror han skal løse denne jobben med bonde-sjarmen sin og kulerammen sin - men faglig faller han gjennom gang på gang.

Annonse

ISW skrev (2 timer siden):

Jeg er litt lei meg for å si det, men Vedum må være den mest inkompetente finansministeren Norge noen gang har hatt (og det sier jeg etter en årrekke med Siv Jensen). Han tror han skal løse denne jobben med bonde-sjarmen sin og kulerammen sin - men faglig faller han gjennom gang på gang.

jeg har lyst til å skrive et langt innlegg om det bare for å få ut frustrasjonene. 

Man skulle for eksempel tro det lønte seg å oppgradere vannkraftverk eller produsere solceller med de strømprisene vi har, men selv det klarte regjeringen å kløne til.

- Veldig mye dårlig håndverk. For eksempel VOLDSOM forskjellsbehandling av små og store oppdrettere, med all den rare tilpasningen det vil føre med seg.

- Ramme vannkraft og vindkraft når det er strømmangel

- Retorikk som går ut på at det er umoralsk å ha overskudd, eller "profitt" som de kaller det. Ingen bransjer  kan vokse uten overskudd. Den største profitøren er staten som selger strøm med 98% profitt

- Snakke om å stramme inn, mens de øker statens utgifter med 100 milliarder.

- Generelt kun være opptatt av mer penger til staten.

Summen er at Norge går bakover. Vi blir mer avhengige av olje og gass. Nye næringer som grønn energi blir kastet under bussen. Eiere flytter ut i stor stil.

Endret av Grendel

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...