Gå til innhold

Hvorfor stiller ikke foreldre som kausjonist for 2 millioner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke hvorfor mine foreldre ikke stiller opp.

de har råd

til det. Ingen av de har Lån…

Anonymkode: 46513...f99

Kan hende skjønner de, om enn litt sent, at du må lære å ta ansvar for egen økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

laban skrev (4 minutter siden):

Hvis foreldrene dine skal betale månedsbeløpet på boliglånet ditt hvis du ikke klarer det iblant, må dere avtale dette dere imellom, og du må si fra til dem når det blir aktuelt. 

En kausjonist får beskjed fra banken når lånet er misligholdt, det skjer ikke nødvendigvis like etter at én innbetaling har uteblitt. Bankene har nok litt forskjellige rutiner, men det tar jo litt tid før det blir en "sak". Banken selger ikke boligene til folk første gang man betaler noen dager etter fristen. Det var derfor jeg skrev tidligere at en kausjonist bør ha et visst innsyn i låntakerens økonomi, slik at det ikke går for lang tid fra problemene eventuelt oppstår til kausjonisten får vite om det. 

Har du fått hjelp til å sette opp et budsjett, slik at du vet du vil klare å ha et boliglån? 

Så du mener de burde administrerer min konto?? 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (4 minutter siden):

Kan hende skjønner de, om enn litt sent, at du må lære å ta ansvar for egen økonomi.

Ja men jeg trenger hjelp av mine foreldre. 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så du mener de burde administrerer min konto?? 

Anonymkode: 46513...f99

Leser du det jeg skriver? Jeg mener at hvis foreldrene dine er kausjonister, har de rett til å vite hvordan du klarer deg økonomisk, f.eks. om du stadig er forsinket med innbetalingene på lånet eller må utsette andre regninger. Dette for å unngå at de plutselig blir ubehagelig overrasket av at banken tar kontakt og forteller at du har misligholdt lånet så lenge at de vil gripe inn.

Dette kan foregå tillitsbasert uten at de har direkte tilgang til kontoen din. Men du skjønner sikkert at sånt lett kan bli ubehagelig for både foreldrene og det voksne barnet, dersom førstnevnte er usikre på låntakerens evne til å styre penger.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ansvarlig! 

Anonymkode: 46513...f99

Dette minner meg om da min guttunge på fire fikk beskjed om at det var noe han var for liten til å kunne gjøre.

"Jeg er dor dutt!" sa han surt ("Jeg er stor gutt!").

Får litt samme vibber her.

Anonymkode: 804cf...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (11 timer siden):

Leser du det jeg skriver? Jeg mener at hvis foreldrene dine er kausjonister, har de rett til å vite hvordan du klarer deg økonomisk, f.eks. om du stadig er forsinket med innbetalingene på lånet eller må utsette andre regninger. Dette for å unngå at de plutselig blir ubehagelig overrasket av at banken tar kontakt og forteller at du har misligholdt lånet så lenge at de vil gripe inn.

Dette kan foregå tillitsbasert uten at de har direkte tilgang til kontoen din. Men du skjønner sikkert at sånt lett kan bli ubehagelig for både foreldrene og det voksne barnet, dersom førstnevnte er usikre på låntakerens evne til å styre penger.  

Ja jeg leser hva du Skriver. Jeg synes ikke foreldrene mine har rett til innsyn i min økonomi selvom jeg ber de stille opp som kausjonister. Det gjør man for sine om man har nok kjærlighet for hverandre. Alle jeg kjenner har fått hjelp fra sine det er en forventning. Livet hadde blitt så mye enklere om de bare innså dette. 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det gjør man for sine om man har nok kjærlighet for hverandre.

Det holder ikke med nok kjærlighet, man må ha nok penger også. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle jeg kjenner har fått hjelp fra sine det er en forventning. Livet hadde blitt så mye enklere om de bare innså dette. 

Man får dessverre ikke oppfylt alle forventningene man har til livet. 

Jeg vet ikke hvor seriøs du er, men nå har jeg fått fram hva jeg mener om dette, så jeg anser mitt bidrag som avsluttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er ikke ikke 20-30 år. Jeg klarer det på 5-10 år da jeg vet hvem jeg skal gifte meg med. 

Anonymkode: 46513...f99

Hvis dere er to, klarer dere å spare nok sammen. Det er enklere å få lån når dere er to. Mye mer tilfredsstillende å klare seg, uten hjelp av foreldre. 

Anonymkode: db85c...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.11.2022 den 20.57):

Fordi det er mye penger 

Anonymkode: 46513...f99

 

AnonymBruker skrev (På 6.11.2022 den 21.04):

Ja det er ikke mye penger 

Anonymkode: 46513...f99

Her har vi trolig grunn nummer 1 til at de ikke vil stå som kausjonister. For deg er det mye penger, mens for foreldrene dine er det, i dine øyne, lite penger. Det er jo klart de ikke vil kausjonere for noen som ikke forstår at 2 mill er mye penger for dem.

 

AnonymBruker skrev (På 6.11.2022 den 23.05):

Hen har jo vært det for andre søsken bare ikke meg…..

Anonymkode: 46513...f99

Foreldrene mine ville ikke stille som kausjonister for søsteren min, men mamma sto som medlåner (som det het da) da jeg kjøpte bolig. Man får som man har gjort seg fortjent til 😂

 

AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 20.46):

Er ikke morsomt!!

Anonymkode: 46513...f99

Litt morsomt er det. Mild fredags underholdning 😅

 

AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 20.49):

Hvorfor? Jeg spør fordi det er et forum og man kan spørre om råd .jeg spør om råd. 

Anonymkode: 46513...f99

Du har fått råd. Neste skritt er å ta til seg rådene.

 

AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 20.59):

Hele poenget med kausjonist er jo at de skal dekke inn om man ikke klarer å betale en måned! Virker ikke som dere helt forstår hva dette betyr..!

Anonymkode: 46513...f99

Jeg tror det er du som ikke helt forstår hva det betyr. Det er jo nettopp derfor de ikke vil stå som kausjonister, fordi de ikke vil sitte og betale på ditt boliglån, alternativt tvinge deg til å selge.

 

AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 21.43):

Ja men jeg klarer ikke å spare så mye fordi jeg har mange andre utgifter 

Anonymkode: 46513...f99

Kan du ikke bare gifte deg da?

 

AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 21.47):

Jeg forstår ikke hvorfor mine foreldre ikke stiller opp.

de har råd

til det. Ingen av de har Lån…

Anonymkode: 46513...f99

Jeg aner ikke engang hvem du er, men jeg forstår godt hvorfor foreldrene dine ikke vil stå som kausjonister. Du får vise at du kan ta ansvar så kanskje de vil stå som kausjonister på et senere tidspunkt.

 

AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 9.59):

Ja jeg leser hva du Skriver. Jeg synes ikke foreldrene mine har rett til innsyn i min økonomi selvom jeg ber de stille opp som kausjonister. Det gjør man for sine om man har nok kjærlighet for hverandre. Alle jeg kjenner har fått hjelp fra sine det er en forventning. Livet hadde blitt så mye enklere om de bare innså dette. 

Anonymkode: 46513...f99

Livet ditt hadde vært mye enklere, ikke livet til foreldrene dine. Unner du dem ikke et mest mulig bekymringsfritt liv? Er du ikke glad i dem? Vil du ikke det beste for foreldrene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ler av de som svarer trollet seriøst.

😄😀😀😃😅🤣

Anonymkode: fa562...7d4

?

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (18 minutter siden):

 

Her har vi trolig grunn nummer 1 til at de ikke vil stå som kausjonister. For deg er det mye penger, mens for foreldrene dine er det, i dine øyne, lite penger. Det er jo klart de ikke vil kausjonere for noen som ikke forstår at 2 mill er mye penger for dem.

 

Foreldrene mine ville ikke stille som kausjonister for søsteren min, men mamma sto som medlåner (som det het da) da jeg kjøpte bolig. Man får som man har gjort seg fortjent til 😂

 

Litt morsomt er det. Mild fredags underholdning 😅

 

Du har fått råd. Neste skritt er å ta til seg rådene.

 

Jeg tror det er du som ikke helt forstår hva det betyr. Det er jo nettopp derfor de ikke vil stå som kausjonister, fordi de ikke vil sitte og betale på ditt boliglån, alternativt tvinge deg til å selge.

 

Kan du ikke bare gifte deg da?

 

Jeg aner ikke engang hvem du er, men jeg forstår godt hvorfor foreldrene dine ikke vil stå som kausjonister. Du får vise at du kan ta ansvar så kanskje de vil stå som kausjonister på et senere tidspunkt.

 

Livet ditt hadde vært mye enklere, ikke livet til foreldrene dine. Unner du dem ikke et mest mulig bekymringsfritt liv? Er du ikke glad i dem? Vil du ikke det beste for foreldrene dine?

Du kan ikke sammenligne meg med dem. De er jo ferdig med å bygge opp livet for de er gamle. Selvfølgelig er jeg glad i dem men de forskjellsbehandler oss søsken når de har stått kausjonister før og når jeg er sistemann burde de om de var like glad i oss stått for meg også. Det er bare 2 mill som jeg trenger for å få det til. Det er vanskelig å låne i banken nå, det vet alle. Det er faktisk umulig. 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du kan ikke sammenligne meg med dem. De er jo ferdig med å bygge opp livet for de er gamle. Selvfølgelig er jeg glad i dem men de forskjellsbehandler oss søsken når de har stått kausjonister før og når jeg er sistemann burde de om de var like glad i oss stått for meg også. Det er bare 2 mill som jeg trenger for å få det til. Det er vanskelig å låne i banken nå, det vet alle. Det er faktisk umulig. 

Anonymkode: 46513...f99

Hvis du var mitt barn, og fremsto slik du gjør i denne tråden, så hadde jeg aldri kausjonert for deg.

Også hadde jeg bedt deg om å slutte å trolle på et forum og få deg et liv i stedet.

Anonymkode: 804cf...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du kan ikke sammenligne meg med dem. De er jo ferdig med å bygge opp livet for de er gamle. Selvfølgelig er jeg glad i dem men de forskjellsbehandler oss søsken når de har stått kausjonister før og når jeg er sistemann burde de om de var like glad i oss stått for meg også. Det er bare 2 mill som jeg trenger for å få det til. Det er vanskelig å låne i banken nå, det vet alle. Det er faktisk umulig. 

Anonymkode: 46513...f99

Rettferdig betyr ikke likt. Altså, hvis foreldrene dine mener at du ikke vil klare å behandle et lån på 2 mill. er det heller ikke riktig av dem å stille som kausjonister. Klarer du ikke betjene lånet, blir du nødt til å selge, selv om du har kausjonister. Det er kanskje det de vil unngå at skjer. Men du kan jo spørre dem hvorfor de ikke vil kausjonere. Kanskje det er noe du kan gjøre for at de kan bli villige til å stå som kausjonister på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis du var mitt barn, og fremsto slik du gjør i denne tråden, så hadde jeg aldri kausjonert for deg.

Også hadde jeg bedt deg om å slutte å trolle på et forum og få deg et liv i stedet.

Anonymkode: 804cf...721

Er heldigvis ikke ditt barn. Få deg et liv selv! 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (10 timer siden):

Rettferdig betyr ikke likt. Altså, hvis foreldrene dine mener at du ikke vil klare å behandle et lån på 2 mill. er det heller ikke riktig av dem å stille som kausjonister. Klarer du ikke betjene lånet, blir du nødt til å selge, selv om du har kausjonister. Det er kanskje det de vil unngå at skjer. Men du kan jo spørre dem hvorfor de ikke vil kausjonere. Kanskje det er noe du kan gjøre for at de kan bli villige til å stå som kausjonister på et senere tidspunkt.

Hva betyr rettferdighet hvis det iiie betyr likt? Dvs ‘’to non-stopper til deg og en til me’’ det er ulikt. Jeg klarer å betjene lånet. Skjønner ikke. Det er kanskje 5000-, i mnd og det får jeg i lønn hver mnd. 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva betyr rettferdighet hvis det iiie betyr likt? Dvs ‘’to non-stopper til deg og en til me’’ det er ulikt. Jeg klarer å betjene lånet. Skjønner ikke. Det er kanskje 5000-, i mnd og det får jeg i lønn hver mnd. 

Anonymkode: 46513...f99

Skulle ikke du låne 2 mill? Da må for det første ha 300.000,- i egenkapital og på 25 års nedbetaling er du da oppe i ca. 9500,- i mnd... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (4 minutter siden):

Skulle ikke du låne 2 mill? Da må for det første ha 300.000,- i egenkapital og på 25 års nedbetaling er du da oppe i ca. 9500,- i mnd... 

det klarer jeg ikke. Det er derfor jeg trenger kausjonist. Evt forskudd på arv 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

det klarer jeg ikke. Det er derfor jeg trenger kausjonist. Evt forskudd på arv 

Anonymkode: 46513...f99

Det er nok ikke du som kan bestemme om du får forskudd på arv eller ikke. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Det er nok ikke du som kan bestemme om du får forskudd på arv eller ikke. :) 

Hvorfor ikke? Ville ikke du hjulpet dine barn om du kunne om du var glad i dem? Dette kommer an på kjærlighet 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...