Gå til innhold

Hvorfor stiller ikke foreldre som kausjonist for 2 millioner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det handler om prioritering, vel. 

Anonymkode: 9bc9b...88b

Så du mener jeg skal jobbe meg ihjel? 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er fordi det er urettferdig. Det er fakta. 

Anonymkode: 46513...f99

Det hjelper nå ikke så mye at du synes det. Det er nå sånn ståa er likevel. 

Du må forholde deg til virkeligheten og ta valg utfra hvordan verden faktisk er, ikke hvordan du ønsker den skal være. Det er små barn som stamper med foten og sier: "Men det er urettferdig!" i håp om at verden skal rette seg etter dem.

Anonymkode: 804cf...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (29 minutter siden):

 

To år er jo et greit kompromiss hvis det ellers ville ta deg fire år. 

PS: På 1950-tallet var det ikke noe "fritt boligmarked". I byene var det stor bolignød. 

To år er et halvt liv føles det som.. det er lett og miste motivasjon men jeg får fortsette og spare… selvom jeg synes det er urettferdig. Ingen av de andre måtte sparer to år. Her kommer forskjellsbehandlingen inn. Synes du ikke det er ganske uriktig? 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

På 1950-tallet var det boligmangel og ikke lett å få bolig i det hele tatt.

Anonymkode: dd3e5...f02

Ok det visste jeg ikke men da var det etterpå det at det var lett å kjøpe. 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det hjelper nå ikke så mye at du synes det. Det er nå sånn ståa er likevel. 

Du må forholde deg til virkeligheten og ta valg utfra hvordan verden faktisk er, ikke hvordan du ønsker den skal være. Det er små barn som stamper med foten og sier: "Men det er urettferdig!" i håp om at verden skal rette seg etter dem.

Anonymkode: 804cf...721

Ok? Har du et godt forslag til hvordan jeg kan spare opp 60+60? 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen av de andre måtte sparer to år. Her kommer forskjellsbehandlingen inn. Synes du ikke det er ganske uriktig? 

For å vurdere det må man kjenne deg og hele situasjonen bedre. Foreldrene dine har vel kommet med en begrunnelse. Og selv om beslutningen deres "bare" skyldes at de ikke vil ta risikoen akkurat nå, må den respekteres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok? Har du et godt forslag til hvordan jeg kan spare opp 60+60? 

Anonymkode: 46513...f99

Sette opp budsjett slik at du kan se hvor mye av lønnen du kan legge til side for å spare. Det er opp til deg hvor mye du ønsker å jobbe og dermed hvor mye du vil være i stand til å legge av til sparing. Jo mer du sparer i måneden, jo raskere får du egenkapitalen du trenger. Men strammere blir også budsjettet og hva du kan bruke. Så det blir en avveiing du må ta.

Anonymkode: 804cf...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 minutt siden):

For å vurdere det må man kjenne deg og hele situasjonen bedre. Foreldrene dine har vel kommet med en begrunnelse. Og selv om beslutningen deres "bare" skyldes at de ikke vil ta risikoen akkurat nå, må den respekteres. 

Ja jeg har jo ikke akkurat et annet valg enn og respektere det. Synes de er patetiske! 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sette opp budsjett slik at du kan se hvor mye av lønnen du kan legge til side for å spare. Det er opp til deg hvor mye du ønsker å jobbe og dermed hvor mye du vil være i stand til å legge av til sparing. Jo mer du sparer i måneden, jo raskere får du egenkapitalen du trenger. Men strammere blir også budsjettet og hva du kan bruke. Så det blir en avveiing du må ta.

Anonymkode: 804cf...721

Jeg kan spare 5000 i mnd alt ettersom. Ønsker meg kun penger til jul og bursdag. Der kan jeg spare kanskje opp til 15000 tilsammen om alle holder at jeg kun ønsker meg penger vel og merke. Så må jeg ha noen tusen å leve for. De har ikke sagt at jeg må ha over 100-, tusen for og få det til så i prinsippet kan jeg spare i 2 år og de må hjelpe meg etter avtalen vi har i dag. 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kan spare 5000 i mnd alt ettersom. Ønsker meg kun penger til jul og bursdag. Der kan jeg spare kanskje opp til 15000 tilsammen om alle holder at jeg kun ønsker meg penger vel og merke. Så må jeg ha noen tusen å leve for. De har ikke sagt at jeg må ha over 100-, tusen for og få det til så i prinsippet kan jeg spare i 2 år og de må hjelpe meg etter avtalen vi har i dag. 

Anonymkode: 46513...f99

Da har du en plan. :) 

Anonymkode: 804cf...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var noe annet for 30 år siden enn tiden vi er i nå med finanskrisen og rentestigningen. For 30 år siden kunne man enkelte steder kjøpe en stor enebolig for 500.000-,. Du kan ikke sammenligne boligmarkedet da som nå… og du (jeg har råd om foreldre stiller som kausjonist) (noe de bør gjøre om de har kjærlighet nok)!! 

Anonymkode: 46513...f99

Leser du egentlig innleggene, eller er det bare vanskelig for deg å dra essensen ut av det jeg skriver?

Essensen er:

  • Du mener du kan betjene et lån på 2 mill som betyr at du mener du kan betale 10.000 i mnd i boutgifter
  • I dag har du 1500 kroner i boutgifter
  • Differansen er 8500 kroner
  • Dersom du ønsker å kjøpe må du ha egenandel på 300.000
  • Dersom du sparer de 8.500 som du mener du tåler av ekstra utgifter pr mnd har du 300.000 på tre år. 

Dette er din eneste mulighet til å kjøpe.

 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (48 minutter siden):

Leser du egentlig innleggene, eller er det bare vanskelig for deg å dra essensen ut av det jeg skriver?

Essensen er:

  • Du mener du kan betjene et lån på 2 mill som betyr at du mener du kan betale 10.000 i mnd i boutgifter
  • I dag har du 1500 kroner i boutgifter
  • Differansen er 8500 kroner
  • Dersom du ønsker å kjøpe må du ha egenandel på 300.000
  • Dersom du sparer de 8.500 som du mener du tåler av ekstra utgifter pr mnd har du 300.000 på tre år. 

Dette er din eneste mulighet til å kjøpe.

 

Vedkommende tror at h*n ikke behøver å betale 10.000 i måneden om h*n har kausjonist, det er jo for å dekke kostnadene man har kausjonist lizm... 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (52 minutter siden):

Vedkommende tror at h*n ikke behøver å betale 10.000 i måneden om h*n har kausjonist, det er jo for å dekke kostnadene man har kausjonist lizm... 😂

Hen hadde tenkt seg å betale 5000,- i mnd ble det sagt tidligere i tråden. Nå er det vel sånn at man ikke kan velge hvor mye man vil betale, ikke om det da vil gå langt ut over maks. nedbetalingstid... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (1 time siden):

Leser du egentlig innleggene, eller er det bare vanskelig for deg å dra essensen ut av det jeg skriver?

Essensen er:

  • Du mener du kan betjene et lån på 2 mill som betyr at du mener du kan betale 10.000 i mnd i boutgifter
  • I dag har du 1500 kroner i boutgifter
  • Differansen er 8500 kroner
  • Dersom du ønsker å kjøpe må du ha egenandel på 300.000
  • Dersom du sparer de 8.500 som du mener du tåler av ekstra utgifter pr mnd har du 300.000 på tre år. 

Dette er din eneste mulighet til å kjøpe.

 

Kaiya jeg kan ikke betale 10.000-, i boutgifter da har jeg faktisk ikke noe igjen til andre ting. Jeg har faktisk mange utgifter og kan ikke bruke alt på og bo meg ihjel. Og 300.000 er så mye penger for meg at det kommer jeg ikke til å klare med det første uansett. Derfor kommer kausjonisten inn. Jeg har fått en frist på 2 år, dvs jeg må bli 2 år eldre. 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kaiya jeg kan ikke betale 10.000-, i boutgifter da har jeg faktisk ikke noe igjen til andre ting. Jeg har faktisk mange utgifter og kan ikke bruke alt på og bo meg ihjel. Og 300.000 er så mye penger for meg at det kommer jeg ikke til å klare med det første uansett. Derfor kommer kausjonisten inn. Jeg har fått en frist på 2 år, dvs jeg må bli 2 år eldre. 

Anonymkode: 46513...f99

Du forstår ikke det grunnleggende her: Har du ikke råd til å betjene lånet, altså betale ca. 10.000 kr i måneden, hjelper det ikke med kausjonist.

Anonymkode: dd3e5...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du forstår ikke det grunnleggende her: Har du ikke råd til å betjene lånet, altså betale ca. 10.000 kr i måneden, hjelper det ikke med kausjonist.

Anonymkode: dd3e5...f02

En kausjonist koster jo ikke penger? 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En kausjonist koster jo ikke penger? 

Anonymkode: 46513...f99

Herre jesus.

Anonymkode: dd3e5...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kaiya jeg kan ikke betale 10.000-, i boutgifter da har jeg faktisk ikke noe igjen til andre ting. Jeg har faktisk mange utgifter og kan ikke bruke alt på og bo meg ihjel. Og 300.000 er så mye penger for meg at det kommer jeg ikke til å klare med det første uansett. Derfor kommer kausjonisten inn. Jeg har fått en frist på 2 år, dvs jeg må bli 2 år eldre. 

Anonymkode: 46513...f99

Få deg en jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Herre jesus.

Anonymkode: dd3e5...f02

Jesus er ikke her! Jeg har skjønt poenget jeg trenger det ikke inn med teskje. 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...