Gå til innhold

Hvorfor stiller ikke foreldre som kausjonist for 2 millioner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har jo en jobb…? Og jeg tjener egne penger. 

Anonymkode: 46513...f99

Hvis du ikke har råd til noe som helst annet med 10.000,- i boutgifter så må du få deg en bedre betalt jobb. Eller fortsette å bo billigere. Eller revurdere forbruket ditt dersom du tjener mer enn du gir uttrykk for her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Hvis du ikke har råd til noe som helst annet med 10.000,- i boutgifter så må du få deg en bedre betalt jobb. Eller fortsette å bo billigere. Eller revurdere forbruket ditt dersom du tjener mer enn du gir uttrykk for her.

Nei det kan jeg ikke for jeg studerer også. Jeg er faktisk en meget flink student ved siden av. Da har jeg ikke mulighet til å bare jobbe å jobbe. Jeg bruker 7000-, på andre nødvendige ting hver mnd. Så har jeg 5000-, til et lån. 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kun kan betale 5000 kr i måneden så får du ikke lån på 2 mill, selv med kausjonist.

Sånn, tråden er nå ferdig.

Anonymkode: 804cf...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du kun kan betale 5000 kr i måneden så får du ikke lån på 2 mill, selv med kausjonist.

Sånn, tråden er nå ferdig.

Anonymkode: 804cf...721

Jezzz… 🙄

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Kaiya jeg kan ikke betale 10.000-, i boutgifter da har jeg faktisk ikke noe igjen til andre ting. Jeg har faktisk mange utgifter og kan ikke bruke alt på og bo meg ihjel. Og 300.000 er så mye penger for meg at det kommer jeg ikke til å klare med det første uansett. Derfor kommer kausjonisten inn. Jeg har fått en frist på 2 år, dvs jeg må bli 2 år eldre. 

Anonymkode: 46513...f99

Men kjære deg, da kan du jo ikke kjøpe noe til 2 millioner. Det blir jo som å si at du VIL ha en ny Levisbukse men har bare 10 kroner. Det går jo ikke, det skjønner jo du også.

Her er en beregning fra DNB sin boliglånskalkulator. Du kan selv flytte på "kulerammen". Dersom du har råd til å betale 5000 kroner og det er 4% rente kan du låne dette:

  • Dersom du har råd til å betale 5000 på lånet hver mnd i 30 år kan du låne 1,37 millioner
  • Dersom du har råd til å betale 5000 på lånet hver mnd i 25 år kan du låne 1,25 millioner
  • Dersom du har råd til å betale 5000 på lånet hver mnd i 20 år kan du låne 1 million
  • Dersom du har råd til å betale 5000 på lånet hver mnd i 5 år (som du selv sa at du ønsker) kan du låne 350.000 kroner

På bakgrunn av dette holder jeg på rådet mitt om at du bør fortsette å bo der du har ekstremt lav husleie, du har ikke penger til noe annet.

Dersom du hadde lånt 2 mill og med 30 års tilbakebetalingstid hadde foreldrene dine måtte betale nesten 700.000 kroner for at banken ikke skulle tvangsselge boligen din (du hadde jo bare greid 1,3 mill sant). Å betale 700.000 kroner er ikke det samme som å kausjonere, det skjønner du vel?

 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (6 minutter siden):

Men kjære deg, da kan du jo ikke kjøpe noe til 2 millioner. Det blir jo som å si at du VIL ha en ny Levisbukse men har bare 10 kroner. Det går jo ikke, det skjønner jo du også.

Her er en beregning fra DNB sin boliglånskalkulator. Du kan selv flytte på "kulerammen". Dersom du har råd til å betale 5000 kroner og det er 4% rente kan du låne dette:

  • Dersom du har råd til å betale 5000 på lånet hver mnd i 30 år kan du låne 1,37 millioner
  • Dersom du har råd til å betale 5000 på lånet hver mnd i 25 år kan du låne 1,25 millioner
  • Dersom du har råd til å betale 5000 på lånet hver mnd i 20 år kan du låne 1 million
  • Dersom du har råd til å betale 5000 på lånet hver mnd i 5 år (som du selv sa at du ønsker) kan du låne 350.000 kroner

På bakgrunn av dette holder jeg på rådet mitt om at du bør fortsette å bo der du har ekstremt lav husleie, du har ikke penger til noe annet.

Dersom du hadde lånt 2 mill og med 30 års tilbakebetalingstid hadde foreldrene dine måtte betale nesten 700.000 kroner for at banken ikke skulle tvangsselge boligen din (du hadde jo bare greid 1,3 mill sant). Å betale 700.000 kroner er ikke det samme som å kausjonere, det skjønner du vel?

 

Man får ingenting for 1 million kroner. Det er der problemet kommet inn!! Skjønner du ikke det? Å tvangsselge ville vært totalt mangel på tilgivelse. Jeg drømmer om det hver natt og få en leilighet til 2 mill. Da skulle jeg holdt munn i to år. Jeg synes rett og slett livet mitt er veldig urettferdig. Ja jeg forstår jeg eksempelet med Levis buksen. Men når de ikke har lån selv synes jeg de burde hjelpe meg. 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man får ingenting for 1 million kroner. Det er der problemet kommet inn!! Skjønner du ikke det? Å tvangsselge ville vært totalt mangel på tilgivelse. Jeg drømmer om det hver natt og få en leilighet til 2 mill. Da skulle jeg holdt munn i to år. Jeg synes rett og slett livet mitt er veldig urettferdig. Ja jeg forstår jeg eksempelet med Levis buksen. Men når de ikke har lån selv synes jeg de burde hjelpe meg. 

Anonymkode: 46513...f99

Det hjelper ikke hva du synes er urettferdig, det er sånn virkeligheten er. Da må du forholde deg til den.

Det hadde uansett ikke hjulpet om de kausjonerte for deg - du hadde ikke fått et lån på 2 mill når du ikke høy nok inntekt til å kunne betale det ned. 

Anonymkode: 804cf...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det hjelper ikke hva du synes er urettferdig, det er sånn virkeligheten er. Da må du forholde deg til den.

Det hadde uansett ikke hjulpet om de kausjonerte for deg - du hadde ikke fått et lån på 2 mill når du ikke høy nok inntekt til å kunne betale det ned. 

Anonymkode: 804cf...721

Nei kanskje ikke men om de kunne gitt meg 700 000-, da ville jeg kommet langt på vei. Og 700 000-, er ikke mye i seg selv. F.eks som forskudd på arv. Det skal jeg ta opp i dag til diskusjon. 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei kanskje ikke men om de kunne gitt meg 700 000-, da ville jeg kommet langt på vei. Og 700 000-, er ikke mye i seg selv. F.eks som forskudd på arv. Det skal jeg ta opp i dag til diskusjon. 

Anonymkode: 46513...f99

Det holder med trolling nå.

Anonymkode: 804cf...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det hjelper ikke hva du synes er urettferdig, det er sånn virkeligheten er. Da må du forholde deg til den.

Det hadde uansett ikke hjulpet om de kausjonerte for deg - du hadde ikke fått et lån på 2 mill når du ikke høy nok inntekt til å kunne betale det ned. 

Anonymkode: 804cf...721

Foruten synes jeg ikke jeg har fått noe empati for problemstillingen min. Det til etterretning. 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det holder med trolling nå.

Anonymkode: 804cf...721

Troller ikke. Dette er hvordan jeg har det. 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Troller ikke. Dette er hvordan jeg har det. 

Anonymkode: 46513...f99

Da kan vi bare vente på tråden "Foreldrene mine vil ikke gi meg 700 000 kr og jeg synes det er urettferdig". 

Anonymkode: 804cf...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da kan vi bare vente på tråden "Foreldrene mine vil ikke gi meg 700 000 kr og jeg synes det er urettferdig". 

Anonymkode: 804cf...721

Kanskje. Jeg håper de i det minste kan SE min frustrasjon. Det hadde vært mye verre om jeg aldri ville bo for meg selv hva? Finnes jo de som aldri flytter for seg selv. Dette er et Sundt tegn på og være voksen - og selvstendig. 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg drømmer om det hver natt og få en leilighet til 2 mill. Da skulle jeg holdt munn i to år. Jeg synes rett og slett livet mitt er veldig urettferdig.

Det er derfor det er vanlig å leie bolig mens man studerer og ikke kan jobbe fulltid. Mange studenters liv er slik. 

Bare innenfor min nærmeste familie er det flere som bodde i leid bolig inntil de fikk fast jobb etter fullførte studier. Bankene er ikke så glade i midlertidighet og andre usikkerhetsfaktorer. 

Verden er urettferdig når det gjelder økonomi. Lønn, arv, gaver, spillgevinster - urettferdighet overalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje. Jeg håper de i det minste kan SE min frustrasjon. Det hadde vært mye verre om jeg aldri ville bo for meg selv hva? Finnes jo de som aldri flytter for seg selv. Dette er et Sundt tegn på og være voksen - og selvstendig. 

Anonymkode: 46513...f99

Du er ikke selvstendig når du både er avhengig av, og krever, at dine foreldre betaler for deg. Ellers sutrer du, sparker en imaginær stein på veien og mumler "Det er så urettferdig!" Det er prototypen på et bortskjemt barn.

Anonymkode: 804cf...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er ikke selvstendig når du både er avhengig av, og krever, at dine foreldre betaler for deg. Ellers sutrer du, sparker en imaginær stein på veien og mumler "Det er så urettferdig!" Det er prototypen på et bortskjemt barn.

Anonymkode: 804cf...721

Men det er JO urettferdig når alle andre får det og ikke jeg? HVOR rettferdig ER det SYNES du?

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er JO urettferdig når alle andre får det og ikke jeg? HVOR rettferdig ER det SYNES du?

Anonymkode: 46513...f99

Dette har du fått svar på mange ganger før i tråden, nå går du bare i ring.

Anonymkode: 804cf...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (9 minutter siden):

Det er derfor det er vanlig å leie bolig mens man studerer og ikke kan jobbe fulltid. Mange studenters liv er slik. 

Bare innenfor min nærmeste familie er det flere som bodde i leid bolig inntil de fikk fast jobb etter fullførte studier. Bankene er ikke så glade i midlertidighet og andre usikkerhetsfaktorer. 

Verden er urettferdig når det gjelder økonomi. Lønn, arv, gaver, spillgevinster - urettferdighet overalt. 

Ja det skal jeg jo klare når jeg er ferdig men jeg har et langt studieløp foran meg. Man kan ikke klare alt med engang.?  Men en bolig stiger i verdi og det er jo vinn vinn?

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette har du fått svar på mange ganger før i tråden, nå går du bare i ring.

Anonymkode: 804cf...721

Jeg er i allefall ikke bortskjemt. 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...