Gå til innhold

Hvorfor stiller ikke foreldre som kausjonist for 2 millioner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan ikke klare alt med engang.?

Nei, og derfor venter de fleste med å kjøpe til de er ferdig med studiene og har fast inntekt.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 Men en bolig stiger i verdi og det er jo vinn vinn?

Anonymkode: 46513...f99

Det er det ingen som kan garantere.

Anonymkode: dd3e5...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, og derfor venter de fleste med å kjøpe til de er ferdig med studiene og har fast inntekt.

Det er det ingen som kan garantere.

Anonymkode: dd3e5...f02

Eh jo … akkurat det er faktisk feil. Alle boliger stiger alltid. 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man kan ikke klare alt med engang?

Nettopp, derfor er boligkjøp ofte noe man venter med.

Du er svært heldig som bor så billig. Mange studenter betaler så mye i leie pr måned at det er veldig vanskelig å spare noe som helst.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men en bolig stiger i verdi og det er jo vinn vinn?

Ingen kan være sikre på hvordan boligmarkedet eller -renten er om et par år. Jeg er gammel nok til å huske "krakket" etter det som senere ble kalt "jappetiden" på 80-tallet. Da var det mange som måtte selge med tap. 

På lang sikt er bolig en investering. Men den tanken betaler ikke boliglån, strømregning, fellesutgifter (kommunale avgifter, snømåking, gressklipping...), forsikring og andre regninger man ofte slipper å forholde seg til med en fast leiepris. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (4 minutter siden):

Nettopp, derfor er boligkjøp ofte noe man venter med.

Du er svært heldig som bor så billig. Mange studenter betaler så mye i leie pr måned at det er veldig vanskelig å spare noe som helst.

Ingen kan være sikre på hvordan boligmarkedet eller -renten er om et par år. Jeg er gammel nok til å huske "krakket" etter det som senere ble kalt "jappetiden" på 80-tallet. Da var det mange som måtte selge med tap. 

På lang sikt er bolig en investering. Men den tanken betaler ikke boliglån, strømregning, fellesutgifter (kommunale avgifter, snømåking, gressklipping...), forsikring og andre regninger man ofte slipper å forholde seg til med en fast leiepris. 

Men på lang sikt er det mye dyrere og leie enn og eie. Evt kunne de kjøpt leiligheten også kunne jeg betalt dem ned.alt det er jo mye gunstigere enn å leie. Men jeg har jo tenkt og bli boende så lenge at den er verdt mye? Samt skal den være midt i sentrum og der stiger de garantert. Uten hage og sånn annet vedlikehold. 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Eh jo … akkurat det er faktisk feil. Alle boliger stiger alltid. 

Anonymkode: 46513...f99

Det går opp og det går ned. Du er nok for ung til å huske boligkrakket på slutten av 80-tallet. Mange ble gjeldsslaver da.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/LA905Q/ingen-forutsaa-boligkrakket

Anonymkode: dd3e5...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det går opp og det går ned. Du er nok for ung til å huske boligkrakket på slutten av 80-tallet. Mange ble gjeldsslaver da.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/LA905Q/ingen-forutsaa-boligkrakket

Anonymkode: dd3e5...f02

Ja det husker jeg ikke noe av. Tror ikke jeg var født da. Men sånn er det uansett ikke nå i 2022

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men på lang sikt er det mye dyrere og leie enn og eie. Evt kunne de kjøpt leiligheten også kunne jeg betalt dem ned.alt det er jo mye gunstigere enn å leie. Men jeg har jo tenkt og bli boende så lenge at den er verdt mye? Samt skal den være midt i sentrum 

Anonymkode: 46513...f99

Hvilket sentrum får du bolig til 2 millioner?

Anonymkode: dd3e5...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det husker jeg ikke noe av. Tror ikke jeg var født da. 

Anonymkode: 46513...f99

Du husker ikke engang når du ble født altså?

st,small,845x845-pad,1000x1000,f8f8f8.jp

Anonymkode: dd3e5...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du husker ikke engang når du ble født altså?

st,small,845x845-pad,1000x1000,f8f8f8.jp

Anonymkode: dd3e5...f02

Herregud jo men jeg husker ikke den krisen 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilket sentrum får du bolig til 2 millioner?

Anonymkode: dd3e5...f02

Hvilken by? Altså det finnes leiligheter på 15 og 20 kvm 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud jo men jeg husker ikke den krisen 

Anonymkode: 46513...f99

Du skriver "Tror ikke jeg var født da. ". Du tror ikke du var født på slutten av 80-tallet?

Anonymkode: dd3e5...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men på lang sikt er det mye dyrere og leie enn og eie.

Studietiden er ikke "lang sikt" i denne sammenheng. Dessuten er du heldig som bor så billig. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Evt kunne de kjøpt leiligheten også kunne jeg betalt dem ned.

Ja, det finnes løsninger, men begge parter må ha troen på at de er gjennomførbare - og prisen går ikke ned selv om noen andre tar opp lånet. Det er ikke sikkert foreldrene dine har lyst til å ta opp lån. Jeg har voksne barn og vil ikke ha ny gjeld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken by? Altså det finnes leiligheter på 15 og 20 kvm 

Anonymkode: 46513...f99

Ja, hvilken by.

Anonymkode: dd3e5...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er der problemet kommet inn!! Skjønner du ikke det?

Jeg skjønner at man kan ønske seg en bukse til 1000 kroner men har man bare 500 kroner kan man ikke kjøpe buksen uansett om man drømmer om den både dag og natt. Skjønner ikke du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å undersøke mulighetene for startlån hos kommunen. Der trengs ingen egenkapital eller kausjonist, men du må bo i samme kommune du søker i og kan ikke kjøpe en dyr og flott bolig. Fikk kjøpe nøktern bolig til nesten 1,2 mill, men her er boliger billige og kjøpte ikke før jeg var over 40 år. Men hvis de mener du ikke har økonomi til å betjene lånet får du som andre med dårlig økonomi avslag. Jeg har 6500 i boutgifter (uten strøm) med 40 års nedbetalingstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og 700 000-, er ikke mye i seg selv.

Anonymkode: 46513...f99

Hvorfor er det andre regler for deg enn for andre? Du sa i ditt forrige svar til meg at 300.000 kroner er så mye penger for deg, men anerkjenner ikke at over det seksdobbelte 700.000 (700.000 x3, for dere er tre søsken ikke sant?) er mye for dine foreldre? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg håper de i det minste kan SE min frustrasjon

Det er jeg helt sikker på at de kan se og høre 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (30 minutter siden):

Hvorfor er det andre regler for deg enn for andre? Du sa i ditt forrige svar til meg at 300.000 kroner er så mye penger for deg, men anerkjenner ikke at over det seksdobbelte 700.000 (700.000 x3, for dere er tre søsken ikke sant?) er mye for dine foreldre? 

Det er jeg helt sikker på at de kan se og høre 😇

Jeg har ikke sagt at det er andre regler for meg enn for andre. Hvor har du det fra? Det var 700.000 til meg og ikke til den fordi jeg er i annen fase av livet. Nei vi er 2+2  uansett akkurat det har ingenting med dette og gjøre. Du har sagt hundre tusen ganger at ting ikke er rettferdig. Hvorfor må det være rettferdig om dette beløpet? Det er jeg som trenger dem. Mest. 

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aa-k-j skrev (38 minutter siden):

Vil anbefale deg å undersøke mulighetene for startlån hos kommunen. Der trengs ingen egenkapital eller kausjonist, men du må bo i samme kommune du søker i og kan ikke kjøpe en dyr og flott bolig. Fikk kjøpe nøktern bolig til nesten 1,2 mill, men her er boliger billige og kjøpte ikke før jeg var over 40 år. Men hvis de mener du ikke har økonomi til å betjene lånet får du som andre med dårlig økonomi avslag. Jeg har 6500 i boutgifter (uten strøm) med 40 års nedbetalingstid. 

Kommunalt lån tenker du på? Må man ikke ha en diagnose eller noe sånn da?

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, hvilken by.

Anonymkode: dd3e5...f02

F.eks i Larvik, Arendal, Hamar, Svinesund, Finnmark.

Anonymkode: 46513...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kommunalt lån tenker du på? Må man ikke ha en diagnose eller noe sånn da?

Anonymkode: 46513...f99

Nei har ikke hørt om det. Tror det er lån til omsorgsbolig de trenger diagnose. Sjekk både kommunen og Husbanken ang lån. Men husk man får kun lån som er maks 5 ganger inntekten uavhengig av om man har kausjonist eller egenkapital. For å få lån på 2 mill må man ha minimum 400 000 i inntekt før skatt. Her er det Norges lover som bestemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...