Gå til innhold

En big bite daglig?


Marye

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Marye skrev (16 minutter siden):

Det er jo kjempemye mat

Hvorvidt det er å regne som kjempemye mat avhenger jo av kalorimengden dette blir totalt sett opp mot kalorimengden du trenger per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (6 minutter siden):

Hvorvidt det er å regne som kjempemye mat avhenger jo av kalorimengden dette blir totalt sett opp mot kalorimengden du trenger per dag.

Går bittelitt ned i vekt, har økt matinntaket for å kunne spise mer og lar vektnedgangen gå saktere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (52 minutter siden):

Er det ok å spise en halv big bite med ost og skinke hver dag pluss et middagsmåltid?

Det er alt for lite for et voksent menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En halv sub Big Bite med ost & skinke inneholder 593 kcal (fint brød) eller 612 kcal (grovt brød).
(Kilde: https://files.solvecms.com/bigbite.no/a6aff8f/Allergener og næringsinnhold 09.08.2022.pdf

Antall kcal i en middagsporsjon kan jo variere veldig, men hvis man spiser f.eks 700 kcal til middag så blir det ca 1300 kcal per dag. 

Det er anbefalt å gå i 500 kcal underskudd per dag for å gå ned i vekt på en sunn måte, så det over kan fungere hvis man trenger 1800 kcal per dag for å opprettholde dagens vekt. 

Tallene må selvsagt justeres etter kcal-mengde per middag + kcal-mengden man selv trenger etter alder/vekt/kjønn/aktivitesbehov.

Så kan man diskutere hvorvidt 600 kcal for brød, ost og skinke lønner seg når man ser næringsinnhold opp mot kalorimengden. I hvert fall om man spiser det daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (40 minutter siden):

En halv sub Big Bite med ost & skinke inneholder 593 kcal (fint brød) eller 612 kcal (grovt brød).
(Kilde: https://files.solvecms.com/bigbite.no/a6aff8f/Allergener og næringsinnhold 09.08.2022.pdf

Antall kcal i en middagsporsjon kan jo variere veldig, men hvis man spiser f.eks 700 kcal til middag så blir det ca 1300 kcal per dag. 

Det er anbefalt å gå i 500 kcal underskudd per dag for å gå ned i vekt på en sunn måte, så det over kan fungere hvis man trenger 1800 kcal per dag for å opprettholde dagens vekt. 

Tallene må selvsagt justeres etter kcal-mengde per middag + kcal-mengden man selv trenger etter alder/vekt/kjønn/aktivitesbehov.

Så kan man diskutere hvorvidt 600 kcal for brød, ost og skinke lønner seg når man ser næringsinnhold opp mot kalorimengden. I hvert fall om man spiser det daglig.

Kan du hjelpe meg å regne ut mengden igjennom en dag på kcal?

Anonymkode: 5d404...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan du hjelpe meg å regne ut mengden igjennom en dag på kcal?

Anonymkode: 5d404...31a

Fitnesspal appen funker bra til å telle kalorier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Kan du hjelpe meg å regne ut mengden igjennom en dag på kcal?

Anonymkode: 5d404...31a

Jeg kan hjelpe deg med hvordan du regner det ut, men selve utregningen bør du gjøre selv. Det hjelper ikke om noen gjør det for deg for èn dag, det er bedre om du lærer det selv slik at du kan bruke det fremover i i din egen hverdag.

Evt bruke app, som nevnt over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (5 minutter siden):

Jeg kan hjelpe deg med hvordan du regner det ut, men selve utregningen bør du gjøre selv. Det hjelper ikke om noen gjør det for deg for èn dag, det er bedre om du lærer det selv slik at du kan bruke det fremover i i din egen hverdag.

Evt bruke app, som nevnt over her.

Det ser ut som den kostet penger. Kan su lære meg det?

Anonymkode: 5d404...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det ser ut som den kostet penger. Kan su lære meg det?

Anonymkode: 5d404...31a

La oss ta denne osten som eksempel:

https://oda.com/no/products/185-tine-norvegia-original-27-skivet/

Det står at den inneholder 351 kcal per 100g. Hvis du da har 2 skiver ost på en brødskive, så må du gjøre følgende for å finne ut hvor mye kcal det utgjør:

1. Vei en skive ost. La oss si den veier 20g.
2. Del 351/100 for å finne ut hvor mye kcal det er i 1 g ost. Det utgjør 3,51. Så det er 3,51 kcal i 1g ost.
3. 2 skiver ost på brødskiven veier til sammen 40g. Da ganger du 40g med antall kcal per gram (3,51) og får 140,40

Det vil si at i 2 skiver av den type ost, hvis hver skive veier 20g, inneholder 140 kcal.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (6 minutter siden):

La oss ta denne osten som eksempel:

https://oda.com/no/products/185-tine-norvegia-original-27-skivet/

Det står at den inneholder 351 kcal per 100g. Hvis du da har 2 skiver ost på en brødskive, så må du gjøre følgende for å finne ut hvor mye kcal det utgjør:

1. Vei en skive ost. La oss si den veier 20g.
2. Del 351/100 for å finne ut hvor mye kcal det er i 1 g ost. Det utgjør 3,51. Så det er 3,51 kcal i 1g ost.
3. 2 skiver ost på brødskiven veier til sammen 40g. Da ganger du 40g med antall kcal per gram (3,51) og får 140,40

Det vil si at i 2 skiver av den type ost, hvis hver skive veier 20g, inneholder 140 kcal.
 

Må det veies for hver ting man spiser? 

Anonymkode: 5d404...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må det veies for hver ting man spiser? 

Anonymkode: 5d404...31a

Hvordan tenker du å regne ut kcal uten å veie det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det ser ut som den kostet penger. Kan su lære meg det?

Anonymkode: 5d404...31a

Den er gratis å bruke. Du kan betale også for å få mere tjenester men ikke nødvendig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (24 minutter siden):

Hvordan tenker du å regne ut kcal uten å veie det?

Haha det går jo ikke…. Det innser jeg selv men jeg visste det var så komplisert og tidskrevende. 

Anonymkode: 5d404...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...