Gå til innhold

Motivasjonstråd for oss som forsøker gå ned i vekt


Orion

Anbefalte innlegg

Her er jo alt en treningstråd og jeg synes den er veldig inspirerende og motiverende. Så tenker kanskje det ville vert kjekt med en tråd for vektnedgang også. Vet ikke om dette er en god idè? Hva tenker dere?

Akkurat nå er jeg veldig motivert til å gå ned i vekt, men får det ikke til lengre. Jeg har gått ned 25 kg allerede, og har 10 kg til jeg er innenfor den vekten jeg ønsker å være. Det jeg har gjort til nå er å spise helt vanlig bare mindre, har og forsøkt å ha en del forskjellige regler men det fungerte dårlig for meg. Men akkurat nå spiser jeg tydeligvis så vidt i kalorioverskudd ettersom jeg nå sakte går opp i vekt. Tenker fokusere på å ha faste måltider, vanlige porsjoner og mer grønnsaker fremover. Jeg er i alle fall veldig motivert akkurat nå til å ta meg sammen en gang for alle, så håper jeg at dette kan være vendepunktet for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg melder meg på her. Har et langsiktig prosjekt og det går litt opp og ned.

Jeg er litt enten/eller, merker jeg. Enten spiser jeg veldig fornuftig hele tiden og det går veldig fint, eller så mister jeg tråden og skeier ut mye mer enn jeg burde. Det er en litt vanskelig balansegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (10 minutter siden):

Jeg melder meg på her. Har et langsiktig prosjekt og det går litt opp og ned.

Jeg er litt enten/eller, merker jeg. Enten spiser jeg veldig fornuftig hele tiden og det går veldig fint, eller så mister jeg tråden og skeier ut mye mer enn jeg burde. Det er en litt vanskelig balansegang.

Sånn er jeg også. 😅 

__

@Orion 25 kg er jo veldig bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 time siden):

Jeg melder meg på her. Har et langsiktig prosjekt og det går litt opp og ned.

Jeg er litt enten/eller, merker jeg. Enten spiser jeg veldig fornuftig hele tiden og det går veldig fint, eller så mister jeg tråden og skeier ut mye mer enn jeg burde. Det er en litt vanskelig balansegang.

Jeg er også litt slik at det er enten eller. Bare at jeg stort sett ikke klarer spise fornuftig og sunt over lengre tid. Går stort sett maks en uke eller to før det går tilbake til gamle mønstre med å spise alt for mye. Det er en vanskelig balansegang, ja. Ønsker jo gjerne ha et sunt forhold til mat og kunne tillate seg å spise det meste bare i moderate mengder 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Det går fremover her. Jeg har klart å spise forholdsvis sunt de aller fleste dager, og jeg har klart å hente meg inn igjen de dagene jeg har feilet og spist usunt eller spist for mye, og ikke bare latt det gå tilbake til gamle vaner. Jeg forsøker trene tre ganger i uken, ikke hver uke jeg har klart det men merker det gjør meg godt. Jeg har omtrentlig gått ned 1-2 kg (vekten varer visst veldig hver gang jeg veier meg). Regner med det er mest vannvekt jeg har mistet. Ellers er jeg veldig motivert til å fortsette nå. Dette er det lengste jeg har klart å opprettholde kosthold og trening på veldig lenge.  

Hvordan går det med dere andre? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver så godt jeg kan. Noen dager får jeg det til, mens andre dager går skeis. Det hjelper ikke at jeg må være mye i ro fortiden.  Skulle begynne på Ozempic, men fikk plutselig kontrabeskjed pga noen medisiner jeg bruker. Istedenfor så søkte fastlegen meg inn på Senter for sykelig overvekt og skal dit i januar.  Fastlegen er uerfaren og ville derfor at de skulle ta styringa. Blir spennende å se hva som skjer videre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orion skrev (19 minutter siden):

Det går fremover her. Jeg har klart å spise forholdsvis sunt de aller fleste dager, og jeg har klart å hente meg inn igjen de dagene jeg har feilet og spist usunt eller spist for mye, og ikke bare latt det gå tilbake til gamle vaner. Jeg forsøker trene tre ganger i uken, ikke hver uke jeg har klart det men merker det gjør meg godt. Jeg har omtrentlig gått ned 1-2 kg (vekten varer visst veldig hver gang jeg veier meg). Regner med det er mest vannvekt jeg har mistet. Ellers er jeg veldig motivert til å fortsette nå. Dette er det lengste jeg har klart å opprettholde kosthold og trening på veldig lenge.  

Hvordan går det med dere andre? 😊

Så bra! Tror det er litt av cluet - å hente seg inn igjen når en har feilet. Det er jo i grunnen "bare" til å fortsette det gode arbeidet videre. 

Jeg hiver meg inn i tråden, for jeg driver også med vektnedgang. Har en egen tråd om det på Dagbok, men kan jo bidra litt her også. Jeg har gått ned 5 kg siden jeg startet tråden, og 13 kg totalt siden jeg begynte å slanke meg. Det går litt fram og tilbake her også, men klarer heldigvis å hente meg inn igjen (akkurat som deg), når jeg feiler. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (14 minutter siden):

Jeg prøver så godt jeg kan. Noen dager får jeg det til, mens andre dager går skeis. Det hjelper ikke at jeg må være mye i ro fortiden.  Skulle begynne på Ozempic, men fikk plutselig kontrabeskjed pga noen medisiner jeg bruker. Istedenfor så søkte fastlegen meg inn på Senter for sykelig overvekt og skal dit i januar.  Fastlegen er uerfaren og ville derfor at de skulle ta styringa. Blir spennende å se hva som skjer videre der.

Masse lykke til med det du skal  i januar! 😊

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (22 minutter siden):

Jeg prøver så godt jeg kan. Noen dager får jeg det til, mens andre dager går skeis. Det hjelper ikke at jeg må være mye i ro fortiden.  Skulle begynne på Ozempic, men fikk plutselig kontrabeskjed pga noen medisiner jeg bruker. Istedenfor så søkte fastlegen meg inn på Senter for sykelig overvekt og skal dit i januar.  Fastlegen er uerfaren og ville derfor at de skulle ta styringa. Blir spennende å se hva som skjer videre der.

Ser for meg at ett slikt opplegg nok er nyttig. Ønsker deg lykke til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (17 minutter siden):

Så bra! Tror det er litt av cluet - å hente seg inn igjen når en har feilet. Det er jo i grunnen "bare" til å fortsette det gode arbeidet videre. 

Jeg hiver meg inn i tråden, for jeg driver også med vektnedgang. Har en egen tråd om det på Dagbok, men kan jo bidra litt her også. Jeg har gått ned 5 kg siden jeg startet tråden, og 13 kg totalt siden jeg begynte å slanke meg. Det går litt fram og tilbake her også, men klarer heldigvis å hente meg inn igjen (akkurat som deg), når jeg feiler. 

Det tror jeg også. Det er jo umulig å klare å spise sunt og trene helt uten å feile en gang i blant, så da gjelder det å lære seg å ta seg sammen igjen og fortsette. 

13 kg er veldig bra da! 😊 Jeg tenker det alltid vil gå litt frem og tilbake, i alle fall for meg. Så jeg prøver fokusere på det overfor og ikke gi opp de gangene jeg skulle feile. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321 skrev (5 timer siden):

Jeg prøver så godt jeg kan. Noen dager får jeg det til, mens andre dager går skeis. Det hjelper ikke at jeg må være mye i ro fortiden.  Skulle begynne på Ozempic, men fikk plutselig kontrabeskjed pga noen medisiner jeg bruker. Istedenfor så søkte fastlegen meg inn på Senter for sykelig overvekt og skal dit i januar.  Fastlegen er uerfaren og ville derfor at de skulle ta styringa. Blir spennende å se hva som skjer videre der.

Jeg har også en henvisning inne hos det lokale tilbudet for sykelig overvekt. Men det de har og tilby et slankeoperasjon. Det verken vil jeg eller for lov til. Så de må henvise meg videre til et tilbud i en annen region. Det er jo alltid vanskelig å få plass.

Er det slankeoperasjon du tenker eller er det annen hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (45 minutter siden):

Jeg har også en henvisning inne hos det lokale tilbudet for sykelig overvekt. Men det de har og tilby et slankeoperasjon. Det verken vil jeg eller for lov til. Så de må henvise meg videre til et tilbud i en annen region. Det er jo alltid vanskelig å få plass.

Er det slankeoperasjon du tenker eller er det annen hjelp?

Ikke noe slankeoperasjon, det kan jeg ikke. Det var i utgangspunktet medisiner jeg skulle prøve, men fastlegen (vikar) er så uerfaren at hun ville ikke ta den avgjørelsen alene.  Derfor sendte hun meg til Senteret for sykelig overvekt. Hva de tenker der, aner jeg ikke. Vet det snart kommer en ny og lovende medisin på markedet, så kanskje den hadde vært noe for meg. Jeg vet jo hva og hvordan jeg bør spise, det er ikke der det ligger. Har en spiseforstyrrelser + medisiner som øker sultfølelsen, men samtidig så er jeg avhengig av de medisinene.  Så hva de har å tilby blir spennende å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (23 minutter siden):

Ikke noe slankeoperasjon, det kan jeg ikke. Det var i utgangspunktet medisiner jeg skulle prøve, men fastlegen (vikar) er så uerfaren at hun ville ikke ta den avgjørelsen alene.  Derfor sendte hun meg til Senteret for sykelig overvekt. Hva de tenker der, aner jeg ikke. Vet det snart kommer en ny og lovende medisin på markedet, så kanskje den hadde vært noe for meg. Jeg vet jo hva og hvordan jeg bør spise, det er ikke der det ligger. Har en spiseforstyrrelser + medisiner som øker sultfølelsen, men samtidig så er jeg avhengig av de medisinene.  Så hva de har å tilby blir spennende å se.

Ja, det blir spennende. Jeg har prøvd Saxenda. Den hadde ingen virkning på meg. Mysimba får jeg ikke lov å prøve. Og det er vel de to som man kan få gratis, hvis man ikke har diabetes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (57 minutter siden):

Ja, det blir spennende. Jeg har prøvd Saxenda. Den hadde ingen virkning på meg. Mysimba får jeg ikke lov å prøve. Og det er vel de to som man kan få gratis, hvis man ikke har diabetes. 

Nå har jeg diabetes, så den biten er grei. Har hørt det samme om saxenda av andre, 0 virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (3 timer siden):

Nå har jeg diabetes, så den biten er grei. Har hørt det samme om saxenda av andre, 0 virkning.

Da er vel utvalget medisiner en kan prøve ut litt større. Håper du får god hjelp😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 time siden):

Da er vel utvalget medisiner en kan prøve ut litt større. Håper du får god hjelp😊

Takk og det håper jeg du også vil få😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...